Geld & Recht alle pijlers

Wat is het verstandigst

25-07-2014 23:29 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Rijbewijs halen terwijl ik nog thuiswonend ben of uit huis gaan en op mezelf gaan leren wonen. Ik ben 22 jaar en ik wil graag uit huis maar ik wil ook me rijbewijs. Wat zou jij doen?
Zolang ben je echt niet bezig met je rijbewijs, dus ik zou eerst daarvoor gaan 'n daarna op mezelf.
MIJN rijbewijs.... maar goed... me is blijkbaar het nieuwe mijn.



Waar heb jij je rijbewijs voor nodig? Als je alle faciliteiten binnen je woonplaats hebt en je geen auto nodig hebt om naar je werk te gaan dan zou ik lekker uit huis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare vraag voor een 22 jarige.



Maar dat is besides the point,

Waarom niet beide?

Uit huis gaan en je rijbewijs halen, ik neem aan dat je voor beide gespaard hebt.
Ik heb eerst mijn rijbewijs gehaald en daarna op mezelf gaan wonen.

Waarom ben je niet gaan lessen toen je 18 werd? Dan had je al lang en breed nu je rijbewijs gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wat willen je ouders?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eerst rijbewijs , dan huis.



Ik deed andersom, guess what?

Nooit geen rijbewijs gehaald uiteindelijk.

Kosten waren/zijn te hoog om tegelijk te doen.

Mits je er natuurlijk voor gespaard heb, dat had ik niet echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:tamaar1983 schreef op 26 juli 2014 @ 00:02:

Eerst rijbewijs , dan huis.



Ik deed andersom, guess what?

Nooit geen rijbewijs gehaald uiteindelijk.

Kosten waren/zijn te hoog om tegelijk te doen.

Mits je er natuurlijk voor gespaard heb, dat had ik niet echt.dacht ik al en daar was ik juist bang voor, familieleden om mijn heen zeggen ga eerst uit huis en dan rijbewijs maar dan heb je toch niet geneog geld?, ik heb er wel voor gespaard
Alle reacties Link kopieren
TO, wat bedoel je met op jezelf gaan leren wonen? Krijg je daar begeleiding voor oid?



Ik heb mijn rijbewijs gehaald op mijn 19e had uiteindelijk mijn rijbewijs pas echt nodig op mijn 27/28 ivm een baan, maar had ik makkelijk zonder gekund (studentenstad en geen auto). Dus dan is de vraag, heb je een rijbewijs nodig binnenkort en zo nee, dan zou ik het me niet laten tegenhouden om uit huis te gaan op je 22ste.
Alle reacties Link kopieren
je zult het allebei niet op staande voet hebben, dus begin met je rijbewijs en kijk intussen naar een woonruimte.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Kopen je ouders je om met rijlessen zodat je langer thuisblijft of zo?



Ik vond dat mijn ouders genoeg kosten hadden. Heb hun aanbod afgeslagen, ben de deur uitgegaan en heb rijlessen genomen toen dat nodig werd.
Alle reacties Link kopieren
quote:maria3442 schreef op 26 juli 2014 @ 00:09:

[...]





dacht ik al en daar was ik juist bang voor, familieleden om mijn heen zeggen ga eerst uit huis en dan rijbewijs maar dan heb je toch niet geneog geld?, ik heb er wel voor gespaard



Dat krijg je met die 'me is mijn' regels he



Prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Rijbewijs.

Ik ben eerst uit huis gegaan en dacht ook: haal m later wel.

Nu ben ik 29 en heb nog geen rijbewijs.

Er is steeds wel wat anders wat er tussen komt dat geld kost.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Rijbewijs had je al lang kunnen halen.. als je thuiswonend bent en de middelen hebt, op je 22ste. Ik ben uit huis vanaf 16, heb m'n opleidingen zelf betaald en heb nu m'n rijbewijs gehaald met 32 jaar.(want eerst opleidingen en huisvesting).maar ik kan niet kijken in welke situatie jij zit... Maar als jij thuis woont met 22 jaar en je werkt, had je je rijbewijs al kunnen hebben toch, als er verder niks speelt.. Nou ja mocht je anders hebben besloten, of is er is anders besloten, (reizen,kostgeld, bijdrage studie)..zou ik toch gaan voor zelfstandigheid..een eigen woning dus. Klinkt alsof je uit huis wilt..Je geeft ook aan gespaard te hebben. Dan komt dat rijbewijs ook wel. Naar mijn idee zit je in een luxe-positie. Rijbewijs is wel duur geworden, dus als je geen haast hebt met uit huis gaan, eerst rijbewijs halen
Luister naar je hart, want dat klopt
Alle reacties Link kopieren
Als je nu alleen geld hebt voor een rijbewijs, dan eerst kijken of je het wel nodig hebt.

Wat heeft meer prioriteit?



Met dat geld voor je rijbewijs heb je waarschijnlijk te kort als je uit huis zou willen gaan. Kost ook best veel geld.

Dus misschien eerst nog even door sparen? Dan uit huis en later je rijbewijs.

Of nu je rijbewijs, weer opnieuw gaan sparen en als je weer geld hebt, dan uit huis gaan.
Als je al 22 bent zou ik zeker eerst voor je rijbewijs gaan (had je 4 jaar geleden al kunnen doen) Dat maakt een groot deel uit van je onafhankelijkheid als je jezelf kunt verplaatsen zonder afhankelijk te zijn van anderen, niet/nauwelijks aanwezig OV of een fiets door weer en wind, nacht en ontij.



Betalen je ouders niets mee voor je rijbewijs?
De kosten van 'n rijbewijs zijn hooguit 2-3 maanden huur, vaste lasten en boodschappen qua kosten, tenzij je het enorm verprutst. Als je op stel en sprong een huis gaat huren komt het er dus vast de eerste jaren niet meer van. Zou dus dat rijbewijs halen en dat huis komt dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Heb je beschikking over een auto? Heb je een rijbewijs nodig voor je werk?
Als je 22 bent is het hoog tijd dat je bij je ouders weggaat.

Hoe hard heb je een rijbewijs nodig?
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat je als je zelfstandig woont geen rijlessen meer kunt betalen? Als je spaargeld hebt en een inkomen kan dat prima. Kwestie van budgetteren en het zoeken van een passende woning. Meubels e.d. hoeven niet nieuw te zijn, die kun je ook kopen via marktplaats of kringloopwinkel. Door de jaren heem kan je deze vervangen door nieuw.



Het is een kwestie van prioriteiten stellen en goed budgetteren. Houdt voor dit laatste een kasboek bij.
Doe 'n speedcursus van 10 dagen. Je hoeft toch niet op stel en sprong weg thuis? Als je eerst zorgt dat rijbewijs op zak te hebben kun je nog over 'n paar maanden verhuizen (mits je dan uberhaupt al 'n woning hebt gevonden)
Alle reacties Link kopieren
eerst rijbewijs, ook al heb je het niet direct nodig.



immers, als je in de situatie komt dat je het nodig zou hebben, dan moet je nog aan heel dat traject beginnen, dan moet je ook nog het geld hebben...



dus gewoon NU doen, dan ben je ervan af.



hebben je ouders een auto?



een groot probleem bij jonge mensen die niet meer thuis wonen en hun rijbewijs willen halen is dat ze geen auto hebben om te oefenen.

als je thuis woont kan je waarschijnlijk wel eens met de auto van ma of pa op pad.
Weet ik veel wat voor jou handig is.....

Toen ik 18 was had ik echt geen behoefte aan een rijbewijs. Ik had geen auto nodig om te komen waar ik wilde zijn, ik had geeneens geld voor een auto. Mijn ouders hadden ook geen auto, dus dan zou ik het ook nooit kunnen bijhouden.

Pas jaren later had ik de mogelijkheid om èn een rijbewijs te halen èn een auto te kunnen onderhouden.

Dat je op je 18de een rijbewijs mag halen betekent niet dat het moet. Laat staan dat het na je 25ste te laat is.



Mijn tip is dus: haal pas een rijbewijs als je ook de mogelijkheid hebt om regelmatig te kunnen rijden. (dus eigen auto of auto van ouders, partner, etc) Anders word je zo iemand die al jaaaaaaren een rijbewijs heeft, maar eigenlijk niet kan rijden en het uiteindelijk ook niet meer durft. Dat is pas zonde van je geld.
Ik woonde op mezelf en was bezig voor mijn rijbewijs. Het een sluit het ander toch niet uit? Inrichten van een kamer of studio is zo gebeurd. Max 1000 euro en je bent klaar. Dan kun je een lessen pakket kopen van bijvoorbeeld 30 lessen, een examen en een herexamen. En dan doe je beide.
Alle reacties Link kopieren
Wel handig met verhuizen, zo'n rijbewijs,
Silence is golden. Duct tape is silver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven