Geld & Recht alle pijlers

Wat over NA vaste lasten met gezin met 2 kleine kinderen?

01-09-2014 21:35 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



na verschillende keren op dit forum te hebben gereageerd en gepost, nu maar even een andere nickname. Teveel herkenningspunten zijn natuurlijk niet grappig



Een prangende vraag, ivm het moeten doorhakken van een knoop over een huurhuis vanavond of morgen.



Volgens een (hopelijk juiste) berekening houden wij in de nieuwe situatie 1000 euro over van het salaris van mijn man (helaas ben ik werkloos) na aftrek van vaste lasten.



Hierbij definieer ik vaste lasten als alles waarvoor een contract is afgesloten, een machtiging is gegeven of anderszins verplichte bedragen. Hieronder vallen:

huur/hypotheek

GWL

kinderopvang

abonnementen

verzekeringen (huis, auto, zorg e.d.)

goede doelen

tel/internet/tv (hoewel variabel, wel terugkerend en contract)

zaken als opslag, levensverzekeringen etc etc.



Na aftrek van deze vaste lasten hebben wij nog 1000 euro over voor variabele kosten als:

boodschappen

NS/diesel

kleding

onderhoud auto

uit eten/lekker koffie drinken e.d.

cadeaus

hebbedingetjes

etc. etc.



We zijn een gezin bestaande uit twee ouders, peuter en kleine op komst. Ik dacht dat de meeste mensen met onze gezinssamenstelling hiervan zouden kunnen rondkomen (1000 euro na aftrek vaste lasten), maar begin me dat toch af te vragen. Ons is het tot op heden niet gelukt (maar de noodzaak was er ook niet, die is er wel als we het huis gaan huren, en nee, blijven waar we zitten is géén optie).



Ik hoor graag hoeveel jullie voor deze variabele kosten te besteden hebben per maand? En is dat dan makkelijk of moet je er echt je best voor doen?



Mocht een totaalplaatje lastig zijn, dan ben ik bijvoorbeeld erg benieuwd naar hoeveel je als gezin per maand (of week) uitgeeft aan boodschappen, hoeveel aan kleding e.d.



Jullie zouden me enorm helpen!



Thx alvast!
Abonnementen en goede doelen van je lijstje met vaste lasten halen, scheelt je gauw 100 - 200 euro per maand?
500-600 euro per maand hebben we voor dergelijke variabele kosten. Het is soms schipperen, maar het is eigenlijk nooit een probleem. We hebben dit inkomen al vanaf dat de kinderen baby en peuter waren, inmiddels zijn ze bijna 7 en 9.



Ik zou 1000,- per maand dus zeer luxe vinden :-)
1000 is luxe hoor! Wij hebben minder en redden het prima.
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor de eerste reacties.



@Naara: goede doelen zaten we idd ruim in (maar heb ik in de nieuwe situatie al heel fors naar beneden bijgesteld, is dus al meegerekend).



@sunemom: je betaalt hier dus alles van? Boodschappen, kleding, benzine/diesel (hebben jullie een auto?), cadeaus, etc etc? Knap! Hoeveel geef je uit aan boodschappen per week? (ik geloof ik meer dan 100 euro per week, maar weet dat niet zeker).



Nog anderen die willen laten weten hoe zij het financieel redden?



We hebben tot nu toe niet op de centen hoeven letten, dat maakt het nou juist zo moeilijk. Vanaf nu moet dat dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in mijn handen knijpen met 1000 euro per maand. Ik zou al blij zijn met de helft
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook genoeg. Hebben wij niet over...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen! Jij hebt toch ook nog de mogelijkheid om te gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin moet het allemaal doen van ongeveer ¤ 900 per maand, dat is inclusief toeslagen en kwijtscheldingen. Je kunt bezuinigen op uit eten en ergens koffie drinken, hebbedingetjes zijn ook overbodig, net als misschien sommige abonnementen.
verba volant, scripta manent.
Het lijkt mij erg krap met zijn vieren. Natuurlijk hebben bijstandsgezinnen nog minder, die moeten van dat bedrag álles betalen, maar ik zou er niet (of met heel veel aanpassingen) mee uitkomen en dan zijn wij maar met zijn drieën (1 volwassene, twee kinderen).

Boodschappen 450, benzine 250, onderhoud auto 100, en dan zijn er nog zoveel dingetjes die incidenteel voorbij komen. Fietsenmaker, lampje stuk, kampeeruitje op school, feestje, stofzuigerzakken, mierenbestrijdingsmiddel, altijd wel een verjaardag.

Zit sparen bij de vaste lasten? Dat zou ik in ieder geval doen, anders komt het er niet van.
Het ligt er natuurlijk nogal aan wat je gemiddeld besteed aan variabele lasten of ¤1000 genoeg is (en nog leuk is). Hoeveel ben je kwijt aan OV en de auto gemiddeld per maand?



Ik weet eigenlijk niet precies hoeveel we uitgeven aan boodschappen en kleding. We zijn beide eigenlijk best wel degelijk in onze uitgaven geloof ik, we kopen als we iets nodig hebben. We hebben alle vier een leuk gevulde kledingkast maar kopen nooit voor de heb. Nou ja..... zoon (morgen wordt hij 3) is bezig met zindelijk worden dus ik vond dat hij heel veel onderbroeken nodig had, van die leuke strakke boxers voor kleine billetjes. Ja, dan ga ik me wel te buiten, maar wel bij Zeeman.



Wij hebben relatief hoge lasten aan ons huis. Maar wij genieten enorm van ons huis, in alle opzichten. Het is ons het dus waard.

Net als kinderopvang, we lopen er op leeg, maar we vinden het het geld waard.



Zat mensen die nooit zoveel zouden willen besteden aan een huis of aan kinderopvang maar wel aan reizen bijvoorbeeld. Net waar je prioriteiten liggen.
Alle reacties Link kopieren
Afgezaagd advies maar toch: hou eens een tijdje precies bij wat jullie uitgeven. Dan zie je vanzelf wel waar je op kan bezuinigen. En als dat niet helpt dan zie ik jullie wel op TV (Dubbeltje op zijn kant) over een jaartje of twee
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
Hier een gezin van 4, met twee puberkinderen rond de 850,- voor de zaken die jij opnoemt. Neem aan dat je ook zaken als sporten dan onder de vaste lasten schaart en niet meeneemt in de 1000,-



Deze 850,- is voor ons nog exclusief brandstof, onderhoud huis, schoolkosten, kleding, uit eten, hebbedingetjes en extraatjes. Die worden betaald uit de vrije ruimte, nadat het sparen eraf is gegaan en verschilt per maand.



Met 1000,- is het prima te doen, gewoon een goeie planning maken op welke momenten er geld binnenkomt en geld uitgaat. Dan weet je waar je aan toe bent en wat je vrij besteedbare ruimte is op elk moment.
Alle reacties Link kopieren
@Betjebig & vlinder:



tsja, was al bang voor dit soort reacties Aangezien ik ons verleden een beetje ken qua geld, had ik hetzelfde kunnen schrijven. Maar ja, toen keek ik niet naar de aanbiedingen bij de Appie, kocht ik gewoon de kaasjes die ik lekker vond, Parmezaanse kaas? Nooit uit die grote rode bus...altijd vers natuurlijk etc. Koffe drinken deed ik (de muren komen op mij af hier) zo'n twee keer per week etc. Manlief koopt een luchtje als het hem uitkomt, als hij gaat stappen (gebeurt bijna nooit, misschien 4-5x per jaar), dan wordt er gelijk ruim 120 euro gepind etc. Boodschappen heb ik net zitten rekenen: 471 euro in juli en 338 euro in Juni. Viel mij zelf mee (hoopte dat het 500 euro ofzo zou zijn: meteen een besparingspost). Kleding kopen we heel weinig en uit eten doen we niet vaak (hoe moet dat ook, met een peuter).



Ik heb wel sparen bij de vaste lasten meegerekend (50 euro studie voor beide kids, 20 euro voor onszelf. Die 20 euro is overigens voor een rekening voor later (als we oud en rimpelig zijn, ivm lagere pensioenen, minder zorg e.d.). Komt erop neer dat we dus NU niet voor onszelf sparen (alhoewel er wel maandelijks ruim 200 euro naar levensverzekering man gaat....dat kunnen we straks in een koophuis pompen...., maar dat is echt zijn geld).
Wij geven met zijn vieren ongeveer 450 euro per maand uit aan boodschappen, weinig kosten voor de auto want ik woon op loopafstand van mijn werk en mijn man ook.



Meeste gaat dan nog bij ons op aan onnodige zaken als uit eten, kadootjes, en luxeartikelen. Kleding voor de kinderen koop ik eens in de drie maanden van de kinderbijslag, tussendoor nog wat dingen maar dat zijn de kosten niet.



1000 euro zou je het prima van moeten kunnen redden.
Alle reacties Link kopieren
@lonabonaventura:



zoiets heb ik al regelmatig gedaan, maar mén: als je dat allemaal in excelbestandjes moet zetten en gaan categoriseren....dat kost zoveel tijd (plus dat ik de schrik nooit te boven kom). Dat reken ik dan voor een paar maanden uit (alles uitpluizen van onze rekening, megaveel werk).....schrik me dood en dan gaat het weer verder (omdat we tot nu toe wel hebben kunnen rondkomen én sparen: twee inkomens....).



Heb je een goede tip (anders dan allerlei software?). Hoe houden de meiden op het forum hun uitgaven bij? (áls ik het doe, dan doe ik ook echt alles, dus ook parkeerkaartjes etc. Alles komt dan in een bestandje....)
Alle reacties Link kopieren
quote:bastiaan-78 schreef op 01 september 2014 @ 22:26:



Deze 850,- is voor ons nog exclusief brandstof, onderhoud huis, schoolkosten, kleding, uit eten, hebbedingetjes en extraatjes. Die worden betaald uit de vrije ruimte, nadat het sparen eraf is gegaan en verschilt per maand.



Met 1000,- is het prima te doen, gewoon een goeie planning maken op welke momenten er geld binnenkomt en geld uitgaat. Dan weet je waar je aan toe bent en wat je vrij besteedbare ruimte is op elk moment.



Ehm....die 1000 euro is dus OOK voor brandstof, onderhoud huis (maar het is huur, dus zal niet veel zijn), kleding, hebbedingetjes, extraatjes e.d. Dus voor ALLES (niets uitgesloten) dat niet onder de vaste lasten valt.



Als ik je verhaal goed begrijp zeg je dus eigenlijk (zonder het te zeggen) dat 1000 euro dan te weinig is voor boodschappen, kleding, onderhoud auto, diesel/trein (2x per week 2uur trein, overige dagen ongeveer 20 km auto per dag), cadeaus, uit eten, hebbedingetjes, alles wat maar nodig is (idd van stofzuigerzakken tot mierenbestrijding etc.



Dus naast je vaste lasten en die 850 euro heb je NOG geld over? Mijn moed zakt steeds meer de grond in....
Alle reacties Link kopieren
Eens met Betjebig. Maar het hangt natuurlijk ook nogal van je referentiekader af: wat houdt je nu over na de vaste lasten; met andere woorden: moet je veel terug of valt dat wel mee?

Het scheelt nogal of je 100 per maand minder te besteden hebt of 1000!



Ik vind 1000 euro voor alles wat jij noemt niet ruim, zeker als daar alle autokosten, vakanties, uitstapjes, (sport)kleding etc etc van betaald moeten worden.
20 euro sparen is weinig. Als ik kijk wat ik deze maand voor semi-onverwachte uitgaven (fietsenmaker: 130 euro, kampeeruitje school: 175 euro, nieuwe verplichte rekenmachine: 130 euro, laptop stuk: 500 euro) heb gehad, zou ik het daar niet mee redden. Vooral mijn puber is een dure, maar tegen die tijd hebben jullie vast een stuk meer inkomen dan nu.

Kleding en nieuwe brillen (voor de kinderen) doe ik van de kinderbijslag (ca. 500 per drie maanden).

In jullie geval zou ik overigens die woning wel doen. Er is nog 40 uur verdienvermogen in het gezin, en je kunt altijd wel iets vinden voor een paar uurtjes (al is het maar een schoonmaakhuis of krantenwijk).
Alle reacties Link kopieren
quote:liketoknow schreef op 01 september 2014 @ 22:34:

@lonabonaventura:



Heb je een goede tip (anders dan allerlei software?). Hoe houden de meiden op het forum hun uitgaven bij? (áls ik het doe, dan doe ik ook echt alles, dus ook parkeerkaartjes etc. Alles komt dan in een bestandje....)



Toen het echt moest draaide ik het om: 100 euro per week in een potje en alleen daarvan de boodschappen doen. Dan hoefde ik alleen maar bij te houden wat ik te kort kwam (bijvoorbeeld in de weken dat ik waspoeder moest kopen) en wat ik overhield.

Ik deed daar in het begin de bonnetjes ook nog in, maar het bleek al snel dat ik daar toch niet naar keek.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:mali30 schreef op 01 september 2014 @ 22:09:

Ik zou in mijn handen knijpen met 1000 euro per maand. Ik zou al blij zijn met de helft



Wij hebben ongeveer de helft.



Vijf jaar geleden hadden we hetzelfde inkomen ongeveer, en ook dezelfde hoeveelheid rekeningen. Helaas gaat zo´n beetje élke rekening jaarlijks met pakweg 5 euro omhoog en de lijst met vaste lasten is best lang. Verzekeringen worden bij ons allemaal apart afgeboekt. Dus de vaste lasten worden elk jaar hoger maar het salaris helaas niet. Dus waar we vijf jaar geleden nog wel eens zomaar tussendoor gingen shoppen, hebben we dat dit jaar eigenlijk nauwelijks kunnen doen.



1000 Euro zou ik dus heel ruim vinden.
Alle reacties Link kopieren
TO,, je weet toch hoeveel je per maand kwijt bent aan de auto.. Zet dat bedrag eens bij vaste lasten..



Ik geef per maand maar 45 euro uit aan benzine, en een ander weer 250, hoe kunnen wij nou iets inschatten als je dat soort kosten niet definieert..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Wij houden ook zo'n 1000 euro over na aftrek vaste lasten. Dan nog 500 euro voor de boodschappen (100 per week) resteert 500 dus ook weer 100 per week om "zomaar" uit te geven. Ben ik heel blij mee maar helaas moet daar ook nog van getankt worden en dat brengt het te besteden weekbudget dan weer aardig naar beneden...
Alle reacties Link kopieren
quote:liketoknow schreef op 01 september 2014 @ 22:40:

[...]





Ehm....die 1000 euro is dus OOK voor brandstof, onderhoud huis (maar het is huur, dus zal niet veel zijn), kleding, hebbedingetjes, extraatjes e.d. Dus voor ALLES (niets uitgesloten) dat niet onder de vaste lasten valt.



Als ik je verhaal goed begrijp zeg je dus eigenlijk (zonder het te zeggen) dat 1000 euro dan te weinig is voor boodschappen, kleding, onderhoud auto, diesel/trein (2x per week 2uur trein, overige dagen ongeveer 20 km auto per dag), cadeaus, uit eten, hebbedingetjes, alles wat maar nodig is (idd van stofzuigerzakken tot mierenbestrijding etc.



Dus naast je vaste lasten en die 850 euro heb je NOG geld over? Mijn moed zakt steeds meer de grond in....

In dat geval zitten wij rond de 1.400,- excl. sparen. Met daarbij opgemerkt dat wij hoge autokosten hebben (+/- 45.000km per jaar)



Als ik alles een beetje grof door reken met de bedragen die jij nu aangeeft heb je aan 750,- genoeg. Dan houd je 250 euro voor sparen, kleding, uit eten en hebbedingetjes.



Kortom, gewoon te doen, maar even een financiële maandplanning maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:liketoknow schreef op 01 september 2014 @ 22:34:

@lonabonaventura:



zoiets heb ik al regelmatig gedaan, maar mén: als je dat allemaal in excelbestandjes moet zetten en gaan categoriseren....dat kost zoveel tijd (plus dat ik de schrik nooit te boven kom). Dat reken ik dan voor een paar maanden uit (alles uitpluizen van onze rekening, megaveel werk).....schrik me dood en dan gaat het weer verder (omdat we tot nu toe wel hebben kunnen rondkomen én sparen: twee inkomens....).



Heb je een goede tip (anders dan allerlei software?). Hoe houden de meiden op het forum hun uitgaven bij? (áls ik het doe, dan doe ik ook echt alles, dus ook parkeerkaartjes etc. Alles komt dan in een bestandje....)



Er bestaan ook aps voor (toch software dus) maar al je niet de discipline hebt om dit dagelijks bij te houden dan kost het tijd ja als dit ineens van maanden tegelijk moet. En je schrikt van de uitkomst en doet er niets mee?



Get real: in plaats van twee keer per week buiten de deur koffie te drinken zou ik toch echt even de discipline opbrengen om wel een huishoudboekje bij te gaan houden. En als de uitkomst is dat jullie geld te kort komen, dan is het een kwestie van bezuinigen. En als bezuinigingen niet helpen, dan zul je inkomen moeten genereren.



En anders zitten jullie straks echt bij John Williams
Broeva!!! Haro!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven