Geld & Recht alle pijlers

Wel of geen kamer verhuren?

30-07-2014 18:21 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen in een 5-kamer woning. Het is mij al een paar keer geadviseerd om een kamer te verhuren omdat het 'zonde' is om alleen in zo'n groot huis te wonen.

Ik heb er vaker over nagedacht maar weet niet of het mijn privacy waard is. Stel ik vind het niks, ik zou t niet leuk vinden om een paar maanden later tegen mijn huisgenoot te zeggen dat hij/zij weg moet. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als iemand dat bij mij deed.



Financieel zou het natuurlijk heel goed uitkomen een paar euro's extra per maand, maar het is ook weer niet zo dat ik het echt nodig heb.



Wie heeft ervaring met kamerverhuur in zijn of haar woning, en hoe is dat bevallen?



P.s. Ik krijg geen toeslagen oid.
Wrong does not cease to be wrong because the majority share in it.
Alle reacties Link kopieren
In andere landen, zoals Engeland, is het heel gebruikelijk om een kamer te verhuren. Persoonlijk zou ik het doen. Maar ik heb jaren en jaren in een huizen gedeeld met huisgenootjes en bij iemand ingewoond die niet mijn partner of familielid was.



Duidelijke afspraken maken. Een beetje goed uitkiezen. Woon je vlak bij een universiteit, dan zou je kunnen denken aan buitenlandse PhD studenten die steeds voor een aantal maanden naar Nederland komen. Of iemand die aan de andere kant van het land woont en voor een paar nachten per week een slaapplek nodig heeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als het financieel niet nodig is zou ik het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het geld niet echt nodig hebt zou ik het zeker niet doen. Je deelt je WC, badkamer, keuken, wasmachine/droger. Je kunt een keurige huurder treffen die te allen tijde rekening houdt met bijv. jouw etenstijd en de dagen waarop je wast, die geen rotzooi maakt in de keuken, die geen uur onder de douche staat als jij om 09.00 een afspraak hebt en die niet tot in de kleine uurtjes met een vriend of vriendin keihard zit te kletsen, maar je kunt ook een chaoot treffen die de afwas twee dagen laat staan, de vetvlekken niet van de muur haalt, zijn of haar vuile ondergoed in de badkamer laat slingeren en iedere avond een stuk of wat vriendjes en/of vriendinnetjes entertaint, ondanks de gemaakte afspraken.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik zou het echt niet doen. Juist fijn dat je in zo een groot huis woont lijkt me.



Enige nadeel is dat je misschien wat langer doet over schoonmaken, of niet?



Ik heb zelf lang met huisgenoten gewoond en ik vond het vreselijk. Ik moet er niet aan denken mijn privacy op te moeten geven om (in jouw geval) wat extra geld te ontvangen wat niet noodzakelijk is.



Ik zou wel weten wat ik met een 5-kamer woning aan moet! (Fitnesskamer, slaapkamer, kastenkamer, studeerkamer... Nou dat zijn dan al de slaapkamers die ik gevuld heb, haha)
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook aan coachsurfing (schrijf je dat zo?) Dat zijn vakantiegangers die alleen voor hun vakantie een slaapplek zoeken. Die zijn na hooguit 2 weken toch weer weg.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er ook aparte regels voor het verhuren van kamers bij je thuis. In die zin dat de huurbescherming een stuk minder is. Dat je, als het dus niet bevalt, iemand er de eerste tijd vrij makkelijk weer uit kunt zetten.

Google maar es.
quote:gismo72 schreef op 30 juli 2014 @ 18:28:

Als het financieel niet nodig is zou ik het niet doen.

Dit!



Alleen 'n optie als je financieel aan de grond zit en je je hypotheek niet meer kan betalen.



Je privacy is heel veel waard!
Alle reacties Link kopieren
Je zou het ook kunnen proberen. Gewoon voor 3 maanden aanbieden. Zat studenten die blij zijn dat ze die 3 maanden onderdak hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou trouwens met 5! kamers wel degelijk gaan verhuren. Ik zou wel een ijskastje en kookplaatje op de kamer zetten en als het niet groot is per 2 verhuren. Kun je er wat voor vragen en scheelt privacy.
Ik zou het alleen overwegen als ik helemaal blut ben, ik heb zelf kamers gehuurd en als huurder vond ik het al vreselijk en hoe je je best ook doet, je krijgt last van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Je hecht meer belang aan je privacy dan aan een paar extra euro's, maar omdat je omgeving daar het één en ander over te melden heeft, ga je twijfelen aan je eigen behoefte? Ik zou het niet doen dus. Voel je je over een tijdje wel comfortabel bij het idee om een huisgenoot te hebben, dan kun je dat altijd nog doen. Als je keuze maar vanuit jezelf komt en niet vanuit wat anderen vinden dat hoort. Jij leeft uiteindelijk met de gevolgen van je keuzes, niet de mensen die het aanraden.
Alle reacties Link kopieren
ik heb 2 keer kamerverhuurders hier in huis gehad. allebei gevonden via kamernet..met wel wat eisen erbij.



de eerste huisgenote was afschuwelijk!

afspraken niet nakomen en rondlopen alsof het huis van haar was.

gelukkig hadden we afspraken op papier staan en heb ik haar het huis uit gezet (mbv ouders) ivm het niet klikken tussen ons en niet nakomen van afspraken.



na wat maanden weer een in huis gehad en dit meisje was erg gezellig! opgeruimd, netjes en rustig. was wat op zichzelf maar ook veel bij haar ouders. na 1,5 jaar heeft zij zelf de kamer opgezegd en nog netjes achter gelaten ook...



nu woon ik weer een tijdje samen en is dat toch de beste manier van geld besparen en je huis gebruiken



als je het doet, zorg ervoor dat je duidelijk beschrijft waar je naar op zoek bent en zet afspraken op papier...maar als je aan je privacy gehecht bent is het geen goed plan ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 juli 2014 @ 18:44:

[...]



Dit!



Alleen 'n optie als je financieel aan de grond zit en je je hypotheek niet meer kan betalen.



Je privacy is heel veel waard!Ik zou zeggen dat privacy onbetaalbaar is. Ik ken zat mensen die er naar snakken, dus ik snap niet waarom iemand dat überhaupt overweegt als er verder geen reden is tot samenwonen met een vreemde.
Ik heb jaren geleden twee keer een half jaar een stagelopende student in huis gehad. In het weekend waren ze bij hun ouders, dat scheelde al een hoop. Aan de andere kant aten ze ook met ons mee, dus daar moest ik wel altijd rekening mee houden. Ik kon het geld toen goed gebruiken, maar ik zou het nu niet meer doen.
quote:jo12345 schreef op 30 juli 2014 @ 18:41:

Volgens mij zijn er ook aparte regels voor het verhuren van kamers bij je thuis. In die zin dat de huurbescherming een stuk minder is. Dat je, als het dus niet bevalt, iemand er de eerste tijd vrij makkelijk weer uit kunt zetten.

Google maar es.En dan op 'hospitacontract'. Eerste 9 maanden kun je zonder reden opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Wij verhuren onze zolderverdieping aan 2 jonge mensen. Ieder een eigen slaapkamer en een gedeelde woonkamer/keuken. Badkamer delen ze met ons en wasmachine mogen ze ook gebruiken.

Wij zijn dat gaan doen omdat we zes slaapkamers hebben (don't ask...) en we zijn maar met zijn tweetjes. De zolderverdieping kwamen we toch nooit.

Soms moeten we een van de huurders helpen herinneren dat het na tienen is en dat het dus rustiger moet zijn. De andere huurder is net nieuw, dus dat is nog even afwachten.



Denk er wel aan dat je maar een beperkt bedrag aan je huis mag verdienen, anders betaal je daar weer enorme hoeveelheden belasting over. Ik geloof dat het iets van 4000 euro per jaar is, dus schathemelrijk zal je er niet van worden.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Als je het geld niet nodig hebt zou ik 't niet doen en lekker m'n privacy behouden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik bedenk mij net dat mijn privacy mij inderdaad te veel waard is. Ik heb vroeger op kamers gewoond en dat vond ik verschrikkelijk omdat ik huisgenoten had die nergens rekening mee hielden. Ik wil never nooit terug naar zo'n een situatie. Maar goed, daar was ik ook niet degene die mijn huisgenoten koos. Ik werd alleen ermee opgescheept.



Ik zou het denk ik alleen doen als het iemand betreft die ik goed ken en die tijdelijk onderdak zoekt.



@curly carla

ik ben wat langer bezig maar niet veel langer dan toen ik een 2-kamer woning had. Mss een half uurtje meer per week.



@nina

een extra koelkast en kookplaat kost mij meer geld aan elektra.



@jo12345

ook al hebben de huurders 0.0 huurdersbescherming, ik zou het dan nog niet helemaal fijn vinden om iemand zomaar op straat te zetten omdat ik het niet leuk meer vind.
Wrong does not cease to be wrong because the majority share in it.
Alle reacties Link kopieren
quote:ericito schreef op 30 juli 2014 @ 19:08:

[...]





En dan op 'hospitacontract'. Eerste 9 maanden kun je zonder reden opzeggen.

Als verhuurder heb je wel een opzegtermijn van 3 maanden. Je moet dus binnen 6 maanden weten of je "de juiste" huurder in huis hebt.



Ik verhuur wel, maar deel niets.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik zou het trouwens heerlijk vinden 5 kamers, en voor elke kamer een bestemming hebben!
quote:Hasse88 schreef op 30 juli 2014 @ 19:17:

Wij verhuren onze zolderverdieping aan 2 jonge mensen. Ieder een eigen slaapkamer en een gedeelde woonkamer/keuken. Badkamer delen ze met ons en wasmachine mogen ze ook gebruiken.

Wij zijn dat gaan doen omdat we zes slaapkamers hebben (don't ask...) en we zijn maar met zijn tweetjes. De zolderverdieping kwamen we toch nooit.

Soms moeten we een van de huurders helpen herinneren dat het na tienen is en dat het dus rustiger moet zijn. De andere huurder is net nieuw, dus dat is nog even afwachten.



Denk er wel aan dat je maar een beperkt bedrag aan je huis mag verdienen, anders betaal je daar weer enorme hoeveelheden belasting over. Ik geloof dat het iets van 4000 euro per jaar is, dus schathemelrijk zal je er niet van worden. Is dat je echt je privacy waard? Kun je dan niet beter 'n extra badkamer laten installeren en één huurder 'n hogere prijs laten betalen? Bovendien is je huis later dan ook meer waard met 'n extra badkamer.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een beetje toeristisch gebied woont zou je ook nog een kamer op airbnb kunnen aanbieden. Dan heb je zelf controle over hoe vaak er iemand over de vloer komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 juli 2014 @ 19:46:

[...]



Is dat je echt je privacy waard? Kun je dan niet beter 'n extra badkamer laten installeren en één huurder 'n hogere prijs laten betalen? Bovendien is je huis later dan ook meer waard met 'n extra badkamer.



Ja hoor, over badkamer delen kan je goede afspraken maken. En wat doe ik daar nu helemaal? Elke dag effe douchen en twee keer per dag den tanden poetsen. Een keer per week lekker uitgebreid poedelen, maar dat kan rustig hoor. Mijn huurders houden de badkamer ook niet uren bezet. En groot voordeel: zij houden m schoon...

Overigens zijn we wel aan het kijken voor een natte cel op zolder (met toilet) maar dat word wel heel erg passen en meten. Zó groot is het daar nu ook weer niet.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 30 juli 2014 @ 19:45:

Ik zou het trouwens heerlijk vinden 5 kamers, en voor elke kamer een bestemming hebben!Dat hadden wij dus ook: een slaapkamer, logeerkamer, hobbykamer, spellenkamer, computerkamer en kluskamer. In de praktijk sleepten we vooral spullen heen en weer naar de woonkamer, want dat was veel gezelliger....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven