Geld & Recht alle pijlers

Zelf brood bakken goedkoper?

12-09-2012 21:36 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er meer topics bestaan over broodbakmachines, maar ik ben voornamelijk benieuwd of zelf broodbakken nou ook goedkoper is of niet?



Heeft iemand hier ervaring mee? En is zo'n kant en klaar mix van nog geen euro goed te doen als broodmix of moet je die van Koopmans hebben van bijna 2.50 euro??



Dus.. wie heeft er ervaring? Wat zijn de goede broodbakmachines en hoe houd ik het simpel en voordelig??
Alle reacties Link kopieren
Lees mee. Lijkt mij vooral leuk en lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_acy schreef op 12 september 2012 @ 21:38:

Lees mee. Lijkt mij vooral leuk en lekker.Ja mij ook, en het is weer eens wat nuttigers bakken dan alleen gebak haha
Alle reacties Link kopieren
Nee, het is niet goedkoper.

Ja, het is wel lekkerder.



Koop geen mixen, maar experimenteer zelf wat. Na vijf baksels MOET het lukken.

Als je een machine koopt, er zijn genoeg testen te vinden, en op dit forum ook wel topics.

Die van de Lidl is dezelfde als een vroegere winnaar, maar misschien is er inmiddels een nieuwer model dat mogelijk anders scoort.



Zelf bak ik al meer dan 10 jaar elke dag met mijn trouwe Panasonic. Mocht die ooit de geest geven, dan komt er zeker weer een Panasonic.



Mijn standaardrecept voor mijn bbm.



1 eetlepel suiker

1 theelepel gist

450 gram lichtvolkoren meel (van de molen in Kropswolde)

290 gram water

1 theelepel zout

2 eetlepels olijfolie



Bakken op het volkorenprogramma.





Testwinnaar AFK-BM2 is dezelfde als:

Bomann CB566

Unold 68100

Clatronic BBA-2864

Silvercrest Brotbackautomat
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als je het zelf in elkaar draait (wat ook erg makkelijk is) is het goedkoper, de kant en klare pakken niet. Voordelen zijn dat het gezonder is (geen toevoegingen) en héél erg lekker (zelfs een simpel wit brood), nadeel is dat het heel snel niet meer lekker is (hoewel je het dan weer kan roosteren).
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, gewoon meel kopen bij een molen. Niet van die dure kant en klaar mixen. Je hebt alleen meel, wat gedroogde gist en een beetje water, zout, olijfolie en water nodig. (En eventueel rozijnen of zonnebloempitten ofzo.) Dus als je de kosten van de broodbakmachine niet meerekend (en de stroom) valt het best mee. De kosten voor het meel verschillen per soort meel. Bijv spelt is duurder dan meergranen en gewoon volkoren is nog goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwbloempje schreef op 12 september 2012 @ 21:42:

nadeel is dat het heel snel niet meer lekker is (hoewel je het dan weer kan roosteren).



Ik neem aan dat je bedoelt dat wit brood snel 'oud' wordt?



Waar halen jullie de ingredienten dan als jullie niet van die bakmixen gebruiken? Wij hebben volgens mij geen korenmolen of zo in de buurt...
Alle reacties Link kopieren
Mmm bak zelf heel vaak brood, maar gebruik geen mix, gewoon meel. Dat lijkt me goedkoper dan een mix, als je daarvoor gaat. En niet moeilijk, mijn basisrecept is

1 kop bloem, 2 koppen volkoren meel, anderhalve kop water, wat olie, zout, gist.



Verder voor de variatie pitten, zaden, havermout, of rogge ipv volkoren.



Weet ook niet of het goedkoper is dan kopen. Het ruikt wel lekkerder in je huis!
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat als je zelf je brood bakt het ook nog eens veel gezonder is dan dat fabrieksbrood dat je waarschijnlijk gewend bent (drie soorten suiker, onwijs veel zout). Denk ook eens aan speltbrood (nog beter voor je!). Lekker met stukjes olijf en zongedroogde tomaatjes om een borrelbroodje te maken... Ik bak graag!
Alle reacties Link kopieren
Groningse metworst in ieniemienie stukjes snijden en door het meel mengen.



Heerlijk worstebroodje !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik weet hier geen molen in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nergens een molen in de buurt? Als je 1x per pak em beet half jaar langs een molen kan gaan om meel te kopen zou het al handig zijn.

Het is idd een stuk gezonder dan fabrieksbrood. Ik vries het in en dan ontdooi ik wat ik nodig heb. Dan blijft het ook prima.
Als je normaal supermarktbrood eet dan is het niet goedkoper. Koop je het bij de bakker dan ben je wel voordeliger uit. Meel koop je bij de molen/groothandel o.i.d.

Je hebt geen BBM nodig, je kunt ook brood bakken met je oven. Google maar eens op recepten.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed, snoesje.

In ons nieuwe huis wil ik sowieso een broodbakker apparaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_acy schreef op 12 september 2012 @ 21:48:

Ik weet hier geen molen in de buurt.Ja da's dus ook mijn punt.. kun je alles in de supermarkt halen, of zijn er 'speciale' winkels of zo?
Alle reacties Link kopieren
Kan het ook in een combi magnetron oven met alleen bovenzijde die verwarmd is? Ik heb wel een leuke BBM gezien op internet, voor weinig geld (2de hands) dus daar kan ik niet echt een breuk aan vallen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Goedkoper is het zeker niet maar zelf gebakken brood is wel véél lekkerder. Als je brood bakt in de oven kneed je je een ongeluk, in de BBM gaat het vanzelf, na de tweede keer rijzen kun je het deeg er eventueel uithalen om er broodjes van te maken die je dan verder bakt in de oven.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
De Jumbo Euroborg in Groningen heeft meel van Mulder Pot uit Kropswolde standaard in het assortiment.

Een andere Jumbo zou het gewoon moeten kunnen bestellen.



http://www.molenmulderpot ... 01-05-2012%20blad%201.pdf



Voor een beetje toegevoegd zout en gist betaal je behoorlijk extra. Gewoon keukenzout en droge gist (Bruggeman) gebruiken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 12 september 2012 @ 21:47:

Vergeet niet dat als je zelf je brood bakt het ook nog eens veel gezonder is dan dat fabrieksbrood dat je waarschijnlijk gewend bent (drie soorten suiker, onwijs veel zout).



Ja, en niet alleen dat, ze stoppen er ook nog enzymen in, waardoor sommige mensen dus voedselintoleranties krijgen!



quote:lilaemme schreef op 12 september 2012 @ 21:47:

Denk ook eens aan speltbrood (nog beter voor je!). Lekker met stukjes olijf en zongedroogde tomaatjes om een borrelbroodje te maken... Ik bak graag!Oh ik krijg honger van dit topic!
Alle reacties Link kopieren
quote:cupkeekie schreef op 12 september 2012 @ 21:44:

[...]





Ik neem aan dat je bedoelt dat wit brood snel 'oud' wordt?



Waar halen jullie de ingredienten dan als jullie niet van die bakmixen gebruiken? Wij hebben volgens mij geen korenmolen of zo in de buurt...

Inderdaad, omdat er weinig toevoegingen aan zitten wordt het heel snel oud. Wat wel werkt is een theelepeltje vitamine C poeder door je mix heen.



Ingrediënten haal ik gewoon bij de supermarkt hoor (maar ik woon in Zweden), komt gewoon neer op volkorenmeel, gedroogde gist, olie, suiker, zout en lauw water. Wil je er speciale dingen doorheen kun je zonnebloedpitten kopen e.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik bak zelf m'n brood, met de broodbakmachine.

Heb het eens berekend; het kost zo'n 50 of 60ct voor een brood, waar ik denk ik ongeveer net zoveel sneetjes uit kan halen als 3/4 supermarktbrood.



Maar: het is veel voedzamer (2 boterhammen, dan zit ik vol, supermarktbrood eet ik zo 4 of 5 sneetjes) en geen E-nummers.

Het is wel minder lang houdbaar dan supermarktbrood. Maar 2 dagen echt wel. En daarna is het toch op, dus dan bak ik weer nieuwe.



Ik haal alle ingredienten uit de supermarkt, maar ik wil binnenkort wel eens bij een molen gaan kijken...



Mijn verhoudingen voor 'standaard brood':



200gr witte bloem

150gr volkorenmeel

230ml water

1 eetlepel olie

1 eetlepel zout

4gram gist



Nadeel: ik ben zwanger, en als ik de timer instel zodat ik 's ochtends versgebakken brood heb, is die broodlucht die in het huis hangt niet echt prettig i.c.m. met mijn ochtendmisselijkheid.

Maar voordat ik zwanger was vond ik de geur van versgebakken brood 's ochtends zoooo lekker!!
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
http://brood.vindikhier.nl/broodbakmachine.php
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er maar aan welke bloem je koopt.



AH heeft witte bloem, gebleekt, Euroshopper, van 30 cent per kilo. 3 zakjes gist kosten 60 ct, dan heb je nog wat zout en wat water nodig.

Per brood kom ik dan op ongeveer 50 cent, maar dan heb ik de oven niet meegerekend.



Maarrrrr ik koop biologische bloem en meel bij de molen, dan kost een kilo zomaar 1 euro of meer... En dan doe ik er nog lekkere pitten en zaden doorheen, een scheutje olijfolie, tja.

Soms een foccacia met olijven en zongedroogde tomaten, ook niet echt goedkoop.



Mijn conclusie: een enorme besparing zal het je op maandbasis niet opleveren, maar je hebt wel superlekker brood en het is erg leuk om te doen.

Ik gebruik trouwens geen broodbakmachine, dan is voor mij de lol eraf.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:snoesje666 schreef op 12 september 2012 @ 22:00:

http://brood.vindikhier.nl/broodbakmachine.phpBedankt, ik heb hem even bij de favorieten neergezet!!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal zelf doe ik ook wel. Heb je ook eens een andere vorm aan je brood. Of ik laat het kneden over aan de food processor, als je er een hebt met deeghaken. Zonder broodbakmachine ben je wel meer tijd kwijt aan laten rijzen, opnieuw kneden, opnieuw rijzen etc.



Hier een lekker recept voor brood dat je niet hoeft te kneden en dat gewoon in de oven kan:



http://www.lekkerlerenkok ... ebsite_pagina=broodbakken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven