Geld & Recht alle pijlers

bsn nummer geven

01-08-2014 11:19 28 berichten
Hallo allen,



Ik heb een tijdje geleden meegedaan met een onderzoekje en nu willen ze de vergoeding overmaken waarbij ze ook mijn bsn nr nodig hebben. Ik ben hier best wel huiverig voor en volgens mij mag het wettelijk niet eens. Ik heb al gezegd dat ik best een kopie van mijn id kaart wil geven waarbij m'n bsn nr is afgeplakt maar nee dit kan niet want het moet aan de belastingdienst worden doorgegeven. Het gaat dus lekker via de mail naar jan en alleman.

Wat zouden jullie doen? Gewoon geven of zijn er andere manieren of wat zijn uberhaupt mijn rechten hierin?

Bedankt alvast!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben ze jouw BSN nummer nodig om een vergoeding over te maken? Raar verhaal.
Alle reacties Link kopieren
http://www.mijnprivacy.nl ... gerservicenummer-bsn.aspx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
hun antwoord:

'De financiële dienst heeft het BSN nummer nodig om het geld over te mogen maken. Zij gebruiken dit om aan de belasting te verklaren waar het geld heen is gegaan. Vandaar dat het wel echt nodig is je BSN nummer op te sturen. '
Alle reacties Link kopieren
BSN nummer én je rekeningnummer is een slechte combinatie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij de rijksoverheid en als ik aan mensen een vergoeding moet overmaken, dan heb ik ook het bsn nummer nodig, vraag me niet waarom maar anders accepteert crediteuren het niet.
Alle reacties Link kopieren
http://blog.iusmentis.com ... -burgerservicenummer-bsn/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 augustus 2014 @ 11:25:

http://blog.iusmentis.com ... -burgerservicenummer-bsn/aah ja zo herkenbaar dit..!
Alle reacties Link kopieren
Stuur ze de link van BGB! Says it all.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit dus echt nooit doen!



Als ik een kopie aan derden verstrekt, streep ik mijn bsn nr. door en schrijf ik er altijd op dat het een kopie betreft, de datum, en voor wie de kopie bestemd is.



Dit n.a.v. het programma Opgelicht
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
ok, zojuist dus met rijksoverheid gebeld, die hebben me doorverwezen naar fraude help desk en die wisten het ook niet....
quote:Dropje70 schreef op 01 augustus 2014 @ 11:41:

Ik zou dit dus echt nooit doen!



Als ik een kopie aan derden verstrekt, streep ik mijn bsn nr. door en schrijf ik er altijd op dat het een kopie betreft, de datum, en voor wie de kopie bestemd is.



Dit n.a.v. het programma Opgelichtik ken het ja, maar wat als ze geen kopie willen maar echt het bsn nr zelf?
Alle reacties Link kopieren
quote:leyla88 schreef op 01 augustus 2014 @ 11:50:

[...]





ik ken het ja, maar wat als ze geen kopie willen maar echt het bsn nr zelf?

Je geeft altijd een kopie (print), toch?

Ik neem aan dat je niet je paspoort of ID zelf geeft.



Als je toch besluit om het risico te nemen, zet er dan iig duidelijk op dat het een kopie is, de naam van het bedrijf voor wie de kopie bestemd is, en de datum.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt nog nooit gehoord dat een bedrijf BSN nodig had om naar de belastingdienst toe te verklaren waar hun geld naartoe is gegaan .



De rijksoverheid zelf kan ik me nog voorstellen, maar naast de overheid geef ik mijn bsn echt niet weg.
quote:Dropje70 schreef op 01 augustus 2014 @ 12:00:

Je geeft altijd een kopie (print), toch?

Ik neem aan dat je niet je paspoort of ID zelf geeft.



Als je toch besluit om het risico te nemen, zet er dan iig duidelijk op dat het een kopie is, de naam van het bedrijf voor wie de kopie bestemd is, en de datum.Ze vragen om het bsn, niet om een kopie van een identiteitsbewijs. Dat nummer kun je ook gewoon per mail of telefonisch doorgeven hoor.
het is wel een universiteit, valt ook onder overheid toch? maar alsnog vind ik het raar dat ze niet gewoon een kopie van mijn id kaart kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet gewoon zo dat jij ze een dienst heb geleverd en zij jou dus loon betalen zionder afdrachten die jij nog ook zelf moet melden bij je aangifte?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 01 augustus 2014 @ 12:08:

[...]



Ze vragen om het bsn, niet om een kopie van een identiteitsbewijs. Dat nummer kun je ook gewoon per mail of telefonisch doorgeven hoor.

Je hebt gelijk!

Ik ben er geloof ik niet helemaal bij met mijn gedachten
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Je krijgt loon voor een dienst. Werkgevers zijn verplicht om loonbelastingen te voorzien van een BSN nummer! Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Alle reacties Link kopieren
Slechte universiteit, dat ze het een BSN nummer noemen. Een burgerservicenummer nummer.



Maaaaar goed.



Het klinkt mij wel aannemelijk in de oren. Wanneer ik ergens ga werken heeft mijn werkgever ook mijn gegevens nodig, voor een salarisbetaling. Ik zou anders even contact opnemen met de Belastingdienst, dan heb je het zo gecontroleerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook heel veel meegedaan aan onderzoekjes en BSN geven is dan standaard. Het moet inderdaad opgegeven worden aan de belastingdienst.



Word je ook huiverig als je bij je nieuwe werknemer al die gegevens moet verstrekken? Huisadres, BSN, kopie paspoort, rekeninggevens, geboortedatum, etc... etc...
Occam's razor
quote:Debora schreef op 01 augustus 2014 @ 12:50:

Ik heb ook heel veel meegedaan aan onderzoekjes en BSN geven is dan standaard. Het moet inderdaad opgegeven worden aan de belastingdienst.



Word je ook huiverig als je bij je nieuwe werknemer al die gegevens moet verstrekken? Huisadres, BSN, kopie paspoort, rekeninggevens, geboortedatum, etc... etc...ja meestal wel, maar doe het wel altijd. Maar heb er nooit een goed gevoel bij, vooral als je al die programma's daarover bekijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn verplicht om te registreren wie ze vergoedingen verstrekt hebben en registratie gebeurt nou eenmaal op basis van BSN. Er is simpelweg geen andere manier.



Je werkgever accepteert ook vast geen kopie van je paspoort of id-kaart waar je BSN is doorgestreept. De personeelsadministratie hier in ieder geval niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 01 augustus 2014 @ 12:50:

Ik heb ook heel veel meegedaan aan onderzoekjes en BSN geven is dan standaard. Het moet inderdaad opgegeven worden aan de belastingdienst.



Word je ook huiverig als je bij je nieuwe werknemer al die gegevens moet verstrekken? Huisadres, BSN, kopie paspoort, rekeninggevens, geboortedatum, etc... etc...ze kan beter te voorzichtig zijn dan te makkelijk met dit soort zaken.
Toen ik studeerde heb ik ook meerdere malen aan onderzoeken meegedaan op de universiteit en ze hadden altijd mijn BSN nodig om de betaling te kunnen doen, idd vanwege de belastingdienst. Toen ik dat nummer had gegeven werd ik ook keurig betaald, ik heb er verder nooit iets achter gezocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven