Geld & Recht alle pijlers

geld geleend aan schoonfamilie

24-07-2014 12:28 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_204331 wijzigde dit bericht op 24-07-2014 17:49
Reden: p
% gewijzigd
Tja....als mensen zulke problemen hebben met geld en bij de bank ook niet meer aan kunnen kloppen hebben ze vast moeite mét geldzaken.Leif dat je wilde helpen maar nu zit je er mee...heb je iets op papier gezet? Kan je vriend zn ouders misschien helpen om de financiën eens door te nemen? Mss kunnen ze bezuinigen op abonnementen, telefoon of andere lasten. Een auto is fijn maar wat niet kan...wat als er en dure reparatie moet komen? Of als hun wasmachine het ineens begeeft? Ik vind het rot voor je, laat je vriend zn verantwoording nemen en laat het niet tussen jullie in komen te staan.....
Alle reacties Link kopieren
We hebben het dus over 3500 euro? Wil je de relatie heel houden of niet?



Zo nee: aangetekende brief en daarna door naar incasso bureau. Of misschien nog beter: autosleutels en papieren te pakken zien te krijgen op slinkse wijze, en auto gewoon verkopen.



Zo ja: neem je verlies.



Tussenweg: blijven aanmodderen. Nog eens bespreekbaar maken, en dan een klein bedrag automatisch laten overboeken telkens als salaris is gestort. Dan merken ze het maandelijks niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen geen lening bij een bank met een reden... het wordt een lange zit met een hoop gezeur en gedoe voordat je uiteindelijk je geld terug hebt.



Laat je vriend jouw het geld terug betalen en dan regelt hij het maar lekker zelf met zijn familie.
Rot, maar een harde les. Nooit meer geld uitlenen aan dit soort types.
Dat van die auto verkopen zou ik zeker niet doen. Dat is namelijk diefstal. Ik neem aan dat je er geen pandrecht op gevestigd hebt?



En verder: nooit doen, dit soort dingen. Krijg je echt alleen maar ellende van. En er is een reden he, dat ze zelf geen auto kunnen kopen (en daar niet voor kunnen sparen) en het geld niet krijgen van de bank. Dat zijn toch vaak niet de mensen die het beste met geld om kunnen gaan.



Heb je iets op schrift staan over de lening?
Sorry maar een moeder die inpraat op haar zoon om voor haar een lening af te sluiten omdat zij deze zelf niet kan krijgen had toch al een hele grote rode vlag moeten zijn?



Van geld lenen komen vaak problemen, hoe hard ook. Het is een les. Ze hadden ook zelf x maanden kunnen sparen en een goedkoop autootje kunnen aanschaffen.



Ik zou een gesprek met ze aan gaan, face to face en heel duidelijk aangeven dat je dit niet de juiste gang van zaken vind. Dat je uit goedheid dit geld hebt geleend en dat je de manier waarop er nu met je wordt omgegaan erg respectloos vind. Dat jij jouw centjes ook nodig hebt etc etc.



Meer kun je vrees ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk heel eenvoudig: als je niet kunt sparen voor een auto, dan lukt het je zeker niet om te sparen met een auto, omdat je dan ook de lasten van de auto (verzekering, wegenbelasting, benzine) erbij hebt.



Maar dat is nu nogal mosterd.



Je kunt drie dingen doen:

- Ze laten doormodderen in de hoop dat je in de loop van de tijd je geld terugkrijgt.

- Je verlies nemen, ze het geld kwijtschelden en hopen dat dat goed is voor je relaties.

- Het hard spelen. Ik raad je dan aan om naar een advocaat te gaan, zodat er conservatoir beslag gelegd kan worden (als je alles goed op papier hebt zal de rechter daarmee akkoord gaan) Zeker geen incassobureau inschakelen, die kosten alleen maar geld en kunnen niks dat je niet zelf kunt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me toch altijd af waarom mensen die dit soort bedragen uitlenen aan vrienden en familie er niet bij stil staan waarom deze mensen geen lening bij de bank krijgen. Dat heeft een reden: ze zijn niet kredietwaardig. Dus ook niet bij jou.



Ik hoop voor je dat je nog een deel van het bedrag terugkrijgt, maar ik zou er niet te hard op rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch hopelijk wel een ondertekende overeenkomst afgesloten?
Mensen met chronische geldproblemen moet je nooit iets lenen, want als ze niet in staat zijn te sparen, zijn ze ook niet in staat je terug te betalen.

En waarom moest dit uit jouw zak komen? Het is je vriends familie, dus als hij ze geld wilde geven had ie dat zelf moeten doen. De kans bestaat dat je het niet meer terugkrijgt. Ik zou de auto terugvorderen en verkopen.
Wat een asociaal stel, ik zou het ze kwijtschelden en het contact verbreken.
quote:patchouli_ schreef op 24 juli 2014 @ 12:53:

Ik vraag me toch altijd af waarom mensen die dit soort bedragen uitlenen aan vrienden en familie er niet bij stil staan waarom deze mensen geen lening bij de bank krijgen. Dat heeft een reden: ze zijn niet kredietwaardig. Dus ook niet bij jou. Dit dus. En ze zijn bij jou waarschijnlijk nog lakser met terugbetalen dan wanneer ze het geld bij de bank geleend zouden hebben, omdat er bij jou minder grote consequenties aan vastzitten. Ik ben bang dat je dat geld nooit meer terugziet, tenzij je het hard gaat spelen. Aan jou de keus of je dat er voor over hebt.
Eens met bovenstaande reacties. Ik vraag mij nog wel af; als ze perse een auto nodig hadden waarom er dat dan een van ¤3.500 moest zijn. Ook mosterd ik weet het.



Is er inderdaad een overeenkomst opgesteld? En is er al een goed gesprek met ze geweest?
Alle reacties Link kopieren
Een mooie spreuk die ik geleerd heb toen ik zelf eens problemen had met geld binnen de familie:



Met familie moet je wandelen, niet handelen.



Ik zou nu afspraken maken over het terug te betalen maandelijkse bedrag, inclusief sancties als de afspraken niet worden nagekomen. Gewoon, zakelijk, zonder emoties irritaties enz.

Wat is voor jou redelijk, wat is voor hun nog op te brengen. Maak ook afspraken dat jouw lening verder voor nieuwe aankopen gaat. Dus dat je niet straks daar komt en er staat een spiksplinternieuwe TV maar jij hebt nog steeds je geld niet.

En maak zwart op wit afspraken over wat er gebeurt als er een betaling uitblijft. Bv dat de auto dan verkocht gaat worden oid.



En belangrijkste: accepteer dat je mogelijk je geld nooit meer terugziet. Al die afspraken zijn er meer voor om enig bewustzijn te kweken dat ze toch echt zelf verantwoordelijk zijn, maar als puntje bij paaltje komt zul je hoogstwaarschijnlijk niet breken met je schoonfamilie precies waar zij met hun gedrag ook op speculeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2014 @ 12:57:

Mensen met chronische geldproblemen moet je nooit iets lenen, want als ze niet in staat zijn te sparen, zijn ze ook niet in staat je terug te betalen.

En waarom moest dit uit jouw zak komen? Het is je vriends familie, dus als hij ze geld wilde geven had ie dat zelf moeten doen. De kans bestaat dat je het niet meer terugkrijgt. Ik zou de auto terugvorderen en verkopen.



Dit wilde ik net zeggen.



Hier ook altijd mensen met chronische geldproblemen.

Vroeger stond ik te trillen als een espenblad.



Het is nu voor iedereen een nee.

"hoe en waarvan ga je mij terugbetalen?, je hebt het immers niet!".
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:kissyfur02 schreef op 24 juli 2014 @ 13:04:

Eens met bovenstaande reacties. Ik vraag mij nog wel af; als ze perse een auto nodig hadden waarom er dat dan een van ¤3.500 moest zijn. Ook mosterd ik weet het. Dat vind ik dan weer geen heel vreemd bedrag. Voor minder krijg je vaak een auto die veel hogere onderhoudskosten heeft, of met moeite door de APK komt?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
TO, wat Elninjoo zegt, de auto terughalen en verkopen.



Wat zegt je man/vriend ervan.

het is zijn familie?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Had je vriend dit bedrag niet aan ze kunnen lenen? Hoe gaat hij met geld om? Als zijn familie er zo mee omgaat...





Je kunt niet veel meer doen dan aandringen op afbetalen. Tenminste, ik zou bij familie zelf geen advocaat of incassobureau inschakelen.
De auto terughalen en verkopen kan helemaal niet. Wat een raar advies. Als de auto op naam van schoonmoeder staat is het volgens de wet haar auto. Dus terughalen is dan diefstal.



TO, hebben jullie eigenlijk iets zwart op wit staat wat betreft de lening?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit werkelijk keihard spelen.



Brief via een advocaat en vriend vertellen dat ik zo verschrikkelijk teleurgesteld ben in hem en zijn familie dat in vertrek.



Wanneer dat geld heel snel zou komen zou ik misschien nog terug gaan naar vriend maar anders zoekt hij maar een andere filantroop.
Niet geschoten is altijd mis
Dat was een dure les om geen geld meer uit te lenen
quote:dymo9 schreef op 24 juli 2014 @ 13:11:

Had je vriend dit bedrag niet aan ze kunnen lenen? Hoe gaat hij met geld om? Als zijn familie er zo mee omgaat...In de OP staat dat vriend zelf een lening bij de bank had moeten afsluiten om dat geld aan zijn familie te lenen.
ook raar dat vriend mee moet betalen aan de auto van zijn ouders
quote:Trotter schreef op 24 juli 2014 @ 13:19:

[...]



In de OP staat dat vriend zelf een lening bij de bank had moeten afsluiten om dat geld aan zijn familie te lenen.Ja, dat baart mij dus zorgen, dat vriend ook geen spaargeld heeft...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven