Geld & Recht alle pijlers

hoeveel hypotheek als alleenstaande?

14-09-2009 10:12 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste medeforummers. Heeft iemand enig idee hoeveel hypotheek een bank verstrekt bij een jaarinkomen van 26.000 euro? De rentevaste periode zal 10 jaar zijn. Ik ben alleenverdiener (mocht dat van belang zijn). Op internet wordt ik niet wijzer omdat ze daar van standaarden uitgaan.

Dus: Welke alleenverdiener heeft pas een hypotheek afgesloten en hoe hoog was die hypotheek bij welk jaarinkomen?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Bergje, op internet kúnnen ze alleen maar van standaarden uitgaan omdat er feitelijk veel meer overwegingen aan een bepaling hoogte maximale hypotheek vastzitten dan alleen je huidige inkomen.



De standaard zegt nu iets van 4,5 keer je jaarinkomen. Maar een goede hypotheekadviseur gaat ook met jou in gesprek over verdere lasten die je verwacht of al hebt (denk aan leningen en schulden), aan welke zaken jij je geld verder wenst te besteden (wil je alleen maar wonen of wil je ook geld voor vakanties e.d. overhouden), welke zaken liggen er mogelijk in je toekomst (relatie, kinderen, inkomensperspectieven, etc).



Kortom: een goed advies ga je niet online vinden (standaardberekening of een forum) maar in een direct en persoonlijk gesprek met een goede hypotheekadviseur die verder kijkt dan zijn provisieneus lang is. Ga er met meerdere, liefst onafhankelijke (dus niet direct aan 1 bank gelieerde) over in gesprek en staar je niet blind op alleen het maximale bedrag dat je nú zou kunnen krijgen.



Succes,

TD (ook ooit alleenstaand begonnen met huis kopen)
Alle reacties Link kopieren
Koop of leen het boekje: Hoera een hypotheek. Dat heeft ons geholpen om door het doolhof te komen. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Hee TD. Bedankt voor je opmerking. Ik heb deze week een afspraak met een onafhankelijk adviseur. Het is echter fijn dat je ietwat bent voorbereid, vandaar mijn vraag.

Als ik uitga van 4,5 x jaarloon zou ik slechts 117.000 kunnen lenen. Daar koop je nog geen flat in een achterstandswijk voor.

Ik heb wel alimentatie, kinderbijslag, kinderkorting/combinatiekorting enz. enz. Mijn netto besteedbaar inkomen in ongeveer 1900 euro. Ik wil een hypotheek aangaan van 132500.

Zou dat problematisch worden?
Alle reacties Link kopieren
En vooraal met veel verschillende maatschappijen een hypotheekofferte laten maken. Bij ons was het verschil onderling nogal hoog.



Ben je trouwens alleenstaand of alleenverdienend (met partner en/of kinderen) want dat is ook nog een verschil, aangezien je kosten als stel/gezin hoger zijn dan als je alleen bent.
Alle reacties Link kopieren
en van belang is nog of je spaart, belegt, hoeveel je af wilt lossen etc. (wij hebben een hypotheek op basis van inkomen vriend met beleggingshypotheek en restschuld van 1/3 van de toenmalige waarde van het huis) dit hebben wij zo gedaan aangezien ik nog studeer en we anders wel hele hoge kosten voor de hypotheek zouden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn dan de maandlasten bruto en netto voor die 132500? En hoeveel hou jij over om te verwonen van die 1900 uiteindelijk, als je ook eerst je andere kosten en wensen er van af trekt?



Dan zou je zelf uit moeten kunnen vinden of dat problematisch wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkigmeisje schreef op 14 september 2009 @ 10:23:

En vooraal met veel verschillende maatschappijen een hypotheekofferte laten maken. Bij ons was het verschil onderling nogal hoog.



Ben je trouwens alleenstaand of alleenverdienend (met partner en/of kinderen) want dat is ook nog een verschil, aangezien je kosten als stel/gezin hoger zijn dan als je alleen bent.Ik ben alleenverdiener met 2 inwonende kinderen (met bijbaantjes)
Alle reacties Link kopieren
Alimentatie is toch voor je kinderen en niet om je woonlasten te betalen? Of zie ik dat verkeerd? Dus zou je dat niet mee moeten rekenen bij je besteedbaar inkomen.

Wat je ook besluit, vergeet niet dat je ook nog moet kunnen leven. Kijk zelf bijvoorbeeld eens naar wat je per maand overhoudt. Wat kan je sparen. En kijk ook naar de situatie wat er zou gebeuren als je werkloos zou worden. Wat heeft dat voor konsekwenties, kan je dan nog steeds je vaste lasten opbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Het is de bedoeling dat ik er slechts 10 jaar woon. Ik wil om die reden een 100% aflossingsvrije hypotheek afsluiten en zie de lasten gewoon als huurlasten.

Ik heb uiteraard geen blauwdruk van mijn toekomst, maar dit ligt wel een beetje in de lijn der verwachting. De netto maandlasten bij 132.000 euro zijn +/- 500 euro per maand. Kan ik goed betalen en voor dat bedrag kan ik geen vergelijkbare huurwoning vinden....

Dat zal een bank toch ook in ogenschouw nemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bertha schreef op 14 september 2009 @ 10:28:

Alimentatie is toch voor je kinderen en niet om je woonlasten te betalen? Of zie ik dat verkeerd? Dus zou je dat niet mee moeten rekenen bij je besteedbaar inkomen.

?Dat klopt maar het is wel geld! Hebben of niet hebben, toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 14 september 2009 @ 10:31:

Het is de bedoeling dat ik er slechts 10 jaar woon. Ik wil om die reden een 100% aflossingsvrije hypotheek afsluiten en zie de lasten gewoon als huurlasten.Ik geloof niet dat banken dat nog doen...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het moeilijk gaat worden om die ¤ 132.00 te krijgen. En als je die ene hypotheekverstrekker gaat vinden die het wel wil dan is het nog maar de vraag of het wel verstandig is. Je kinderen hebben bijbaantjes schrijf je dus hoe oud zijn ze?" Aangezien je minimaal 13 moet zijn voor een bijbaantje kan je dus de kinderbijslag al niet meetellen in de berekening want die krijg je nog korter dan 10 jaar. Alimentatie houd op een bepaalde leeftijd ook op. Wie zegt trouwens dat jij je huis precies over 10 jaar weer verkocht krijgt? momenteel staan er best veel huizen langer dan een jaar te koop.

Waar wil je dan gaan wonen en waarom kan dit nu dan nog niet?



De bank houd er echt geen rekening mee dat de huurhuizen die jij kan vinden misschien wel duurder zijn dan de hypotheek die je kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Alimentatie kan vaak wel meetellen voor de hoogte van de hypotheek, dus misschien kan je daarmee iets meer lenen.



Kom je niet in aanmerking voor koopsubsidie? Of is het niet het eerst huis dat je koopt?

Hangt ook van je leeftijd en inkomen af, moet je even op internet nakijken
Alle reacties Link kopieren
quote:Netto Besteedbaar Inkomen (NBI)



In onze analyses wordt uitgegaan van het netto besteedbaar inkomen. Het netto besteedbaar inkomen is het bedrag dat u overhoudt nadat uw vaste uitgaven zijn afgetrokken van uw netto inkomen. Daarbij tellen ook de inkomsten van huisgenoten mee.



Over netto inkomsten zal doorgaans geen onduidelijkheid bestaan. Dat kunnen zijn:



* loon, salaris, pensioen of sociale uitkering

* vakantiegeld en andere eenmalige uitkeringen

* spaarloon

* bijverdiensten

* ontvangen alimentatie (ook voor de kinderen)

* studiebeurs

* rente van giro-, bank- en spaarrekeningen

* vergoedingen voor kamerverhuur/kostgangers

* heffingskortingen

* toeslagen



Van uw netto inkomen moet u de vaste kosten die u maandelijks heeft aftrekken. Die vaste kosten kunnen zijn:



* netto woonlasten

* premies voor de zorgverzekering

* betaalde alimentatie



Het bedrag dat overblijft is het netto besteedbaar inkomen. Dit is het bedrag dat u kunt gebruiken voor eten, drinken, sparen. op vakantie gaan, etc. U bepaalt wat voor u voldoende is. U bepaalt hoeveel u iedere maand te besteden wilt hebben.

Alle reacties Link kopieren
partneralimentaitie telt wel als inkomen, kinderalimentatie volgens mij niet. Aangezien de kinderen ook ergens wonen, is het ook in hun belang dat hun moeder een dak boven het hoofd heeft, en kan alimentatie dus ook best gebrukt worden om de woonlasten te betalen.



Een bank gaat geen rekening houden met het feit dat een huurwoning duurder is dan de hypotheek die jij wnest maar misschien niet kan betalen. En zeker nu zijn banken een stuk voorzichtiger geworden met hypotheken verstrekken die boven die 4,5 x uitkomen, omdat banken ook niet graag een huis gedwongen verkopen.



Ga naar een hypotheekadvisuer, of beter naar een paar verschillende en laat je in een persoonlijk gesprek voorlichten over wat mogelijk is en wat niet. let op gouden bergen en kleine lettertjes; sommige hypotheekverstrekkers bieden hypothelken aan waar bij de eerste periode de maandlasten laag zijn en daarna ineens veel hoger.
Misschien kun je iets met een startersregeling van je eigen gemeente.
http://www.eerste-koophuis.nl/huis-kope ... s/starters
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen starter en dit gaat mijn 3e eigen woning worden. Koopsubsidie is helaas niet van toepassing.

Bedankt overigens, voor al jullie tips en opmerkingen. Ik kan hier zeker iets mee!



Overigens ben ik nog altijd beniewd naar de overige alleenverdieners met een hypotheek. Vooral diegenen die recent iets gekocht hebben. Wat is jullie bruto jaarloon en hoe hoog was jullie hypotheek?
Alle reacties Link kopieren
Bergje, je hebt al een eigen hypotheek dus. Wat maakt in je huidige hypotheek dat je er nu onzeker van wordt dan? Het klonk alsof je nog nooit eerder met het bijltje gehakt had namelijk. Wat zegt je eigen hypotheekverstrekker nu over jouw financiele situatie?



Verder kom ik persoonlijk altijd een beetje in het geweer als er om bedragen gevraagd wordt (en dat gebeurt hier inderdaad vaker) om de redenen die ik eerder in mijn eerste post noemde:

je kúnt geen bedragen van inkomen en hypotheeklast gaan vergelijken omdat er zoveel meer factoren meespelen dan alleen dat inkomen. (Alleen al om het feit dat ook een rentepercentage en financieringsvoorwaarden erg bepalend zijn voor de financiele last die men moet dragen maandelijks, naast de relatieve last die men wel of niet voelt om rond te kunnen komen).
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik geen alleenverdiener ben, heb je wellicht toch wat aan mijn ervaringen. Wij hebben pas onze hypotheek overgesloten ivm een verbouwing en we liepen ertegenaan dat de meeste banken huiveriger zijn met aflossingsvrije hypotheken. Wij hadden een aflossingvrije hypotheek en wilden die verhogen, maar onze hypotheekverstrekker wilde maar 80 % van de executiewaarde financieren. Uiteindelijk zijn we overgestapt en hebben we geen aflossingsvrije hypotheek meer, maar een hypotheek waarbij we een deel gaan aflossen. We vallen ook onder de NHG, wat een rentevoordeel oplevert.



Je moet er dus rekening mee houden dat de banken w.b. aflossingsvrije hypotheken strenger zijn. Je moet je huis laten taxeren en de executiewaarde ligt altijd een stuk lager dan de verkoopwaarde en als de bank daar maar 80% van wil financieren, dan kun je niet zo veel lenen. Hou er ook rekening mee dat je altijd zo'n 10 % kosten koper mee moet financieren of moet betalen. Als je wel gaat aflossen en onder de NHG valt, dan geldt het verhaal over de executiewaarde niet, maarja danzijn je maandlasten hoger.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tia Dalma schreef op 14 september 2009 @ 11:36:

Bergje, je hebt al een eigen hypotheek dus. Wat maakt in je huidige hypotheek dat je er nu onzeker van wordt dan? Het klonk alsof je nog nooit eerder met het bijltje gehakt had namelijk. Wat zegt je eigen hypotheekverstrekker nu over jouw financiele situatie?Ik kan hierover uitweiden maar dat zet niet zoveel zoden aan de dijk. Mijn persoonlijke situatie is op dit moment in ieder geval zo dat ik alleen een hypotheek aan wil gaan op basis van mijn genoemde jaarloon.....
Alle reacties Link kopieren
Mosterd...
Alle reacties Link kopieren
Hmm, lees net dat je niet in aanmerking komt voor koopsubsidie of starterslening. Dan moet je er wel een heel goed verhaal bij hebben wil je dat goedgekeurd krijgen.

Heb je veel overwaarde in je huidige woning?
Alle reacties Link kopieren
quote:DTJ schreef op 14 september 2009 @ 12:03:

Hmm, lees net dat je niet in aanmerking komt voor koopsubsidie of starterslening. Dan moet je er wel een heel goed verhaal bij hebben wil je dat goedgekeurd krijgen.

Heb je veel overwaarde in je huidige woning?Ja, een fors bedrag. Ik vertrek uit het huis en mijn ex blijft er wonen. de overwaarde is voor hem omdat hij er, toen wij erin trokken, datzelfde bedrag uit eigen zak in heeft gestoken. Het huis wordt, met gesloten beurs, op zijn naam gezet! I

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven