Mijn ouders zijn al wat ouder en aan het kwakkelen met hun gezondheid de laatste jaren

Zeg maar gerust: het gaat slecht met ze, vooral met mijn moeder.
Nu hadden we het er onlangs over dat zij niet graag hun huis zouden willen verkopen, ookal past het niet echt meer bij hun leefstijl. Ze gebruiken maar 3 kamers ofzo, terwijl het een enorm huis is.
Mijn vader heeft alles zelf gerestaureerd en opgebouwd, ik ben er opgegroeid tussen het zaagsel..... kortom: ook ik zou het vreselijk vinden om het "zomaar", koud en klinisch te verkopen.
Dus ik dacht (en mijn ouders willen dit ook graag, voor de duidelijkheid

) : misschien kunnen ze het mij nalaten/ verkopen. De hypotheek is afbetaald, dus dat scheelt. Maar het is natuurlijk wel een groot en oud huis met de nodige onderhoudskosten. Misschien te groot voor mij en mijn man (willen wel kinderen)... Maar wie weet hebben mijn ouders nog jaren voor zich en zijn ze goed genoeg om daar te blijven wonen, ik hoop het, hoewel weinig realistisch helaas.
Hoe kan ik dit het beste met mijn ouders regelen? Via een erfenis gaat er 1/3 naar de belasting ofzo en qua schenking belastingvrij is het teveel.
En momenteel heb ik nog geen eigen huis met man en we zaten wel te denken aan kopen in 2009 (op zich verdienen we genoeg, puur door verblijf in buitenland langer uitgesteld). Verstandig? Ik kan niet goed inschatten of dat zinvol is in deze situatie.
Al met al nogal wat twijfels hierover.