Geld & Recht alle pijlers

huis verkopen, zelf of door makelaar, veel vragen..

23-07-2014 11:34 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je je huis wilt verkopen en je hebt al een ander huis voor ogen, kun je dan ook een makelaar inschakelen die beide voor je regelt? Is dit handig/ verstandig/ gunstig? Ik wil quitte spelen, dus net zoveel voor mijn huidige woning krijgen als dat ik voor de nieuwe woning wil betalen. Volgens mij moet dit kunnen namelijk.



Anders denk ik erover om mijn huis zelf te gaan verkopen, dus zonder makelaar, maar wel bepaalde zaken door een deskundige laten opstellen/ regelen. Ik kan zelf de tekst en de foto's maken, en wil ook zelf de rondleidingen wel verzorgen, maar wil wel graag een verkoopbord voor op het raam en het contract laten opstellen door een deskundige. Iemand ervaring daarmee?



Kortom; veel vragen.. graag jullie ervaring/ advies in deze..?
Wij hadden dezelfde makelaar voor zowel verkoop als aankoop. Kregen we een offerte voor beide diensten, als totaalpakket.



Een aankoopmakelaar betaalt zich best wel uit, die tipt bijvoorbeeld ook eerst andere makelaars dat hij een nieuwe woning heeft en of die misschien mensen met deze woonwensen hebben. Zulk soort dingen.



Ondervraag een aantal makelaars en laat ze een offerte maken voor je met wat ze daarvoor kunnen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Goed advies Doreia en fijn te lezen dat jij ook dezelfde makelaar had voor zowel verkoop als aankoop. Het kan dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb allebei de huizen die ik (naar tevredenheid) heb verkocht, verkocht via de goedkoopste budgetmakelaar waarbij ik zelf tekst en foto's op funda kon bepalen.



Die hele besparing op makelaarskosten, die hoef je niet terug te verdienen in de verkoopprijs. Dat is alleen maar relaxter onderhandelen. Je huis staat goedkoper in de markt.



Aankoopmakelaar heb ik ook nooit gehad, scheelt ook weer geld dat je niet hoeft te betalen of terug te verdienen. Maar daarbij moet je wel bedenken dat ik alleen relatief nieuwe appartementen binnen een gezonde VVE heb gekocht, dus dan hoef je voor verborgen gebreken of achterstallig onderhoud niet echt bang te zijn. Zodra bouwtechnische staat/fundering/verborgen gebreken enzo gespot moeten worden zou ik het wel fijner vinden om een aankoopmakelaar te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het vervelende is, makelaars dienen niet alleen jouw belang. Ze moeten nog jarenlang met hun buur-makelaars in de regio werken, ze hebben meer relationele belangen dan alleen de jouwe. Terwijl je als klant gewoon op funda exact hetzelfde aanbod kan zien en filteren en tegen elkaar afwegen. Ze schermen vaak met goeie contacten en een inerne huizenpool, maar face it: ieder huis dat te koop gaat komt toch op funda, want je zou wel gek zijn als verkoper om dat niet te doen. Een makelaar heeft dus nauwelijks een beter inzicht in de markt dan jij als gewone klant, lang leve internet!



Je kunt als klant ook gewoon nooit beoordelen of jouw aankoop/verkoopmakelaar het onderste uit de kan voor je heeft gehaald, je hebt geen enkel zicht op wat makelaars onderling bekokstoven. Het is een beroepsgroep die leeft van percentages op de verkoopprijs, en als je daarover goed gaat nadenken besef je ineens dat hun werkelijke belang.... (vul zelf maar in).
Alle reacties Link kopieren
Ons 1e huis hebben we zonder makelaar gekocht. Drie jaar geleden moesten we dat huis verkopen omdat mijn man elders een andere baan had gevonden en wij dus naar een andere provincie gingen verhuizen. Dat huis moesten we toen gaan verkopen en ik heb vrijblijvend 3 makelaars laten komen om het huis te taxeren en hun werkwijze etc. door te spreken. Ik heb vervolgens de makelaar uitgezocht die het meest overeenkwam met onze ideeën qua verkoop. En met resultaat, we hebben slechts 1 kijker gehad en het huis was gelijk verkocht.

Succes in ieder geval.
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 23 juli 2014 @ 11:37:

Een aankoopmakelaar betaalt zich best wel uit, die tipt bijvoorbeeld ook eerst andere makelaars dat hij een nieuwe woning heeft en of die misschien mensen met deze woonwensen hebben. Zulk soort dingen.

Weet je zeker dat je geen verkoopmakelaar bedoelt die dit soort dingen doet ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 23 juli 2014 @ 11:37:

...

Een aankoopmakelaar betaalt zich best wel uit, die tipt bijvoorbeeld ook eerst andere makelaars dat hij een nieuwe woning heeft en of die misschien mensen met deze woonwensen hebben. Zulk soort dingen.

...



Maar snap je dan niet, dat jouw werkelijke belang als verkoper is dat jouw woning direct de volgende dag op funda staat, zodat heel nederland weet dat die nieuwe woning op de markt is?



Funda tipt jou als potentiele koper direct als er een nieuwe woning naar jouw eisenlijstje op de markt komt. Die klanten van diezelfde andere makelaars incluis. Die tips waren anno 1985 fantastisch, maar anno 2014 voegt dat nulkommaniks toe, je woning moet perfect op de huizenwebsites staan, en daar gaat zelfs jouw makelaar snuffelen als ie van jou een aankoop of zoek-opdracht krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 23 juli 2014 @ 11:54:

Ik heb allebei de huizen die ik (naar tevredenheid) heb verkocht, verkocht via de goedkoopste budgetmakelaar waarbij ik zelf tekst en foto's op funda kon bepalen.





Kerol, mag ik vragen hoe lang dit geleden was en via welke budgetmakelaar je dit gedaan hebt? Dit is namelijk iets wat ik ook overweeg maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn nu zoveel budgetmakelaars die dit aanbieden..

En hoe heb je het met de zakelijke kant gedaan, heb je dit wel door de makelaar laten doen of ook zelf (via notaris)?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt prima dezelfde makelaar voor de verkoop van je oude woning en aankoop van een nieuwe inhuren. Een makelaar mag alleen niet van een huis tegelijk aan en verkoop makelaar zijn (omdat ze dan in dienst zijn van beide kanten tegelijk).



Ik heb net mijn huis verkocht, wel met makelaar omdat ik op Funda wilde, en geen zin had om steeds thuis te moeten blijven. Dat was maar goed ook, want met alle bezichtigingen/keuringen etc was ik anders allang door mijn vrije dagen heen geweest. Ik vind zelf rondleidingen door de eigenaar ook minder prettig (als koper), maar dat verschilt per persoon.



Voor aankoop heb je geen makelaar nodig. Zeker als het huis een verkopende makelaar heeft, heeft die al standaard koopcontracten etc. En inderdaad, vroeger gaf je een zoekopdracht en dergelijke, maar met de komst van internet is dat nogal achterhaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:jools241 schreef op 23 juli 2014 @ 12:51:

[...]





Kerol, mag ik vragen hoe lang dit geleden was en via welke budgetmakelaar je dit gedaan hebt? Dit is namelijk iets wat ik ook overweeg maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn nu zoveel budgetmakelaars die dit aanbieden..

En hoe heb je het met de zakelijke kant gedaan, heb je dit wel door de makelaar laten doen of ook zelf (via notaris)?



De eerste keer was via een makelaar in de regio die op dat moment een vaste prijs hanteerde, ik meen ongeveer 1000 of 1200 euro. Zelf de fundateksten en extra foto's gemaakt. Ik weet dat hij die prijsconstructie niet lang vol kon houden. Kijkers werden door makelaar rondgeleid.



De tweede keer was via Makelaarsland. Constructie feitelijk hetzelfde, teksten en foto's zelf gemaakt. Kosten meen ik ook vergelijkbaar. Extra geinvesteerd in extra reclame als tophuis bij funda toen er een open huizendag aankwam. Kijkers moest ik zelf ontvangen. Heb ik een goede vriendin van me deels laten doen op het moment supreme (open huizendag).



In beide gevallen binnen enkele maanden verkocht voor een prijs waar ik blij mee was. Bieden ging in beide gevallen wel via de makelaar, want tenzij je een meesteronderhandelaar bent is het (voor mij in ieder geval voor mijn gevoel) niet slim om zonder tussenpersoon te onderhandelen. Je geeft ongewild toch informatie weg denk ik, net als bij pokeren.



De notaris kwam er bij voor het tekenen van de koopovereenkomst en het regelen van de overdracht natuurlijk.



Het gaf mij een goed gevoel dat ik die wazige onbekende meerwaarde van de makelaar niet terug hoefde te verdienen. Ik zorgde ervoor dat ik een goed beeld had van de vraagprijzen en verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in de buurt, zodat ik gewoon met boerenverstand wist wat een redelijke prijs was voor het huis. Dat is gewoon gezond verstand en de rekenmachine gebruiken, geen hogere wiskunde.



Toevoeging:

Oh, enneh, die koopcontracten (daar zijn standaardmodellen voor) werden ook door de makelaars verzorgd. En de eerste keer was een jaar of vier geleden, de tweede keer ruim een jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Een tip die ik je in ieder geval ook echt wil meegeven: Als je heel snel verkoopt, dan ben je ook heel snel van de hypotheeklasten af. Dus een laag maar snel geplaatst bod kan echt heel interessant zijn, ten opzichte van een beter bod dat een half jaar later wordt geplaatst. Dan heb je in die tussentijd al 6 x je hypotheeklasten opgehoest namelijk. En de periode dat je hypotheekrenteaftrek kan krijgen voor je volgende hypotheek/huis is ook een half jaar korter geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een goede makelaar heel veel toevoegen. Punt is dat er in mijn optiek niet heel veel goede makelaars zijn en dat dus de crux is om die ene te vinden.
Ik heb tot nu toe al mijn koophuizen zonder makelaar gekocht. Voor de verkoop schakel ik wél een makelaar in, al was het alleen maar omdat die ongetwijfeld een betere verkoper is dan ikzelf.
Alle reacties Link kopieren
Makelaars zijn ontzettend uitgekookt en gericht op hun eigen winst. Voor de netheid zeg ik erbij: uitzonderingen daargelaten. Maar ik ben ze helaas niet tegen gekomen. En ik heb afgelopen jaar wel wat contracten mogen tekenen (meerdere keren kopers met financieringsproblemen gehad).



Wij hebben ons huis (bijna) verkocht via een gewone plaatselijke makelaar en hebben een huis (bijna) aangekocht via makelaarsland. Bij makelaarsland doet de verkoper de rondleiding en zo zelf. Het huis staat dan wel op funda.



Mijn ervaringen met een gewone makelaar is dat ze nooit tijd hebben en altijd weg zijn. Altijd dus maar bellen met de secretaresse en maar afwachten wanneer ze terugbellen. Dus: bezichtiging afspreken, helaas kan kan pas over 2 weken. Bod laten doen door de makelaar en dan vervolgens om de 2-3 dagen moeten bellen hoe het er nu mee staat. Blijkt die knakker zo slim te zijn om niet te gretig te lijken en dus te hebben gewacht met het bod, was iemand anders ons voor. Of had het er mee te maken dat we een huis van de makelaar zelf op de tweede plek hadden staan, dus dat dit wel goed uit kwam zo? Een aankoopmakelaar gaf ons het gevoel totaal geen grip te hebben op de situatie.



We zijn nu bezig met een huis via makelaarsland te kopen. Wat is dat prettig zeg! Het bieden gaat nog wel via een makelaar, maar dit zit ergens op een kantoor en kan je dus altijd bellen. Nu waren we dus in 1 middag rond met heen en weer bieden! We krijgen ook nette mails met wat er allemaal nog moet gebeuren, voor wanneer je wat moet regelen etc. Afgelopen jaar de koopcontracten van 3 verschillende plaatselijke makelaars voor mijn neus gehad, iedere keer stond er wel een slordige of domme fout in (zelfs in datum van overdracht en prijs!). Dit was het eerste foutloze contract. De notaris zoek ik nu zelf uit, de aankoopmakelaar hoeft me nu niet zijn vriendje door de strot te duwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:thistle schreef op 23 juli 2014 @ 14:41:

Makelaars zijn ontzettend uitgekookt en gericht op hun eigen winst. Voor de netheid zeg ik erbij: uitzonderingen daargelaten. Maar ik ben ze helaas niet tegen gekomen. En ik heb afgelopen jaar wel wat contracten mogen tekenen (meerdere keren kopers met financieringsproblemen gehad).



Wij hebben ons huis (bijna) verkocht via een gewone plaatselijke makelaar en hebben een huis (bijna) aangekocht via makelaarsland. Bij makelaarsland doet de verkoper de rondleiding en zo zelf. Het huis staat dan wel op funda.



Mijn ervaringen met een gewone makelaar is dat ze nooit tijd hebben en altijd weg zijn. Altijd dus maar bellen met de secretaresse en maar afwachten wanneer ze terugbellen. Dus: bezichtiging afspreken, helaas kan kan pas over 2 weken. Bod laten doen door de makelaar en dan vervolgens om de 2-3 dagen moeten bellen hoe het er nu mee staat. Blijkt die knakker zo slim te zijn om niet te gretig te lijken en dus te hebben gewacht met het bod, was iemand anders ons voor. Of had het er mee te maken dat we een huis van de makelaar zelf op de tweede plek hadden staan, dus dat dit wel goed uit kwam zo? Een aankoopmakelaar gaf ons het gevoel totaal geen grip te hebben op de situatie.



We zijn nu bezig met een huis via makelaarsland te kopen. Wat is dat prettig zeg! Het bieden gaat nog wel via een makelaar, maar dit zit ergens op een kantoor en kan je dus altijd bellen. Nu waren we dus in 1 middag rond met heen en weer bieden! We krijgen ook nette mails met wat er allemaal nog moet gebeuren, voor wanneer je wat moet regelen etc. Afgelopen jaar de koopcontracten van 3 verschillende plaatselijke makelaars voor mijn neus gehad, iedere keer stond er wel een slordige of domme fout in (zelfs in datum van overdracht en prijs!). Dit was het eerste foutloze contract. De notaris zoek ik nu zelf uit, de aankoopmakelaar hoeft me nu niet zijn vriendje door de strot te duwen.



Dit bedoel ik onder andere. Zoek een goede makelaar.

Mijn aankoopmakelaar heeft ontzettend veel tijd in dingen gestoken die ze helemaal niet voor mij hoefde te doen, maar die ze toch deed. Voor elke stap die ik zette kon ik binnen wandelen en vragen stellen. Alles ging in ontzettend goed overleg.



Ik heb haar alleen ingeschakeld voor de 2e bezichtiging en onderhandeling en zelfs daarbij deed ze veel meer dan ze hoefde te doen. Bij de notaris op zijn (haar partner heeft het toen even overgenomen) op strepen gaan staan, terwijl dat helemaal niet hoefde.



En natuurlijk snap ik dat een makelaar commercieel is en dat hun belang altijd eigen belang is, maar als je dat weet en dus iemand weet te vinden die snapt dat een klant niet meteen tevreden is en daar dus heel veel tijd en energie in steekt, want een tevreden klant is enorm goede reclame, kun je die makelaar heel goed gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen goede ervaringen met makelaars. Alles wat we zelf konden hebben we altijd zelf gedaan en geheel tot tevredenheid. Voor de verkoop Makelaarsland ingeschakeld omdat we wel op funda wilde, maar aankopen kun je echt zelf.



Maak niet de fout om te denken dat makelaars iets zinnigs kunnen zeggen over de bouwkundige staat van een huis, daarvoor heb je een deskundige nodig. Een bouwkundige keuring is trouwens iets wat je wel altijd moet doen, tenzij het een nog relatief nieuw huis is en je nergens je bedenkingen bij hebt.



Onderhandelen kun je ook zelf. Wat heb je voor het huis over en wat kun je betalen? Beetje lager inzetten, en zorgen dat je nooit boven je eigen prijs uitkomt. Argumenten als, ik heb onlangs nog zo'n zelfde huis verkocht, maar dan voor zo en zoveel meer, totaal naast je neer leggen. Niet relevant, ik wil dit betalen en anders houdt het op. Echt niet moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, contracten en alle echt ingewikkelde zaken lopen via de notaris. Makelaar doet daar ook niets in ( doet soms wel net alsof).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn huis ook verkocht, en een nieuw huis gekocht, met de hulp van een en dezelfde makelaar.

Voor de verkoop hebben we een vast tarief afgesproken, inclusief een fotoserie door een professional (tip: echt doen. Zeker in een kopersmarkt zoals nu).

Voor de aankoop hadden we met hem afgesproken dat we een basistarief zouden betalen, plus een percentage van het bedrag dat hij van de vraagprijs af kon onderhandelen.



We waren supertevreden: ons eigen huis was binnen twee weken verkocht, en voor het nieuwe huis hebben we zo'n 10.000 euro minder betaald dan we bereid waren te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn inderdaad goede tips hierboven: laat een bouwkundige keuring doen door een goede bouwkundige (dus niet door een zwager die zo leuk vogelhuisjes kan timmeren) en laat een fotograaf goede foto's maken. Bezuinig daar dan weer niet op.



Enneh... wij hebben zonder aankoopmakelaar ook 10.000 minder betaald dan dat we als eindprijs in ons hoofd hadden.



Een aankoopmakelaar kan echt niet beter onderhandelen dan je zelf kan. Alleen dat idee moet de klant wel krijgen. En daarvoor spelen de makelaars samen onder 1 hoedje. Want ze weten van elkaar dat die mythe moet blijven bestaan omdat het lekker verdient. En nee, dit is niet mijn verhaal. Dit vertelde mijn makelaar aan ons. Nou ja, behalve dan dat ze er lekker aan verdienen.
Alle reacties Link kopieren
quote:thistle schreef op 23 juli 2014 @ 16:19:

Dat zijn inderdaad goede tips hierboven: laat een bouwkundige keuring doen door een goede bouwkundige (dus niet door een zwager die zo leuk vogelhuisjes kan timmeren) en laat een fotograaf goede foto's maken. Bezuinig daar dan weer niet op.



Enneh... wij hebben zonder aankoopmakelaar ook 10.000 minder betaald dan dat we als eindprijs in ons hoofd hadden.



Een aankoopmakelaar kan echt niet beter onderhandelen dan je zelf kan. Alleen dat idee moet de klant wel krijgen. En daarvoor spelen de makelaars samen onder 1 hoedje. Want ze weten van elkaar dat die mythe moet blijven bestaan omdat het lekker verdient. En nee, dit is niet mijn verhaal. Dit vertelde mijn makelaar aan ons. Nou ja, behalve dan dat ze er lekker aan verdienen.



Je moet jezelf wel een beetje kennen. Ik ben geen ster in onderhandelen (en dat is me niet aangepraat door de makelaar) en besteed dat graag uit, mijn makelaar kwam als eindbod op mijn zelfbedachte startbod, bv. Net zoals ik schilderen niet wil uitbesteden, want dat kan ik zelf heel erg goed, net zo goed als of zelfs beter dan menig schilder, kan een ander vast heel goed onderhandelen en alles zelf doen. Er zijn heel veel dingen die je zelf kunt doen, zo heb ik wel een zeer direct familielid laten keuren, maar ja, dat was een (op dat moment bijna) bouwkundige, iemand die grondiger keek dan een standaard bouwkundige. Maar ja, als je zo iemand niet hebt, kun je het beter uitbesteden. Zelfde als foto's maken en dergelijke en dus ook het aan- of verkoopproces.



Ik blijf erbij, een doorsneemakelaar zal misschien niet veel toevoegen, maar als je een goede te pakken hebt, is hij of zij echt wel het geld waard.



En het is natuurlijk hopeloos naïef om te denken dat een makelaar alles uit liefdadigheid voor jou doet, het is en blijft een commercieel beroep.
Persoonlijk hebben wij al tig keer een makelaar in de hand genomen en kan het iedereen aanraden en niet op geld letten vooral niet bij zo n dure aankoop.
Alle reacties Link kopieren
Als je het zelf onderhandelen eng vindt, of bang bent inderdaad toch emotie weg te geven, kun je voor het plegen van de daadwerkelijke telefoontjes ook gewoon iemand vragen. Ik heb mijn vader gevraagd, en die was een stuk goedkoper dan de gemiddelde makelaar. Een keuring en taxatie regelen is echt heel makkelijk, dat kun je zelf ook.

Hoewel de verkopende makelaar in mijn geval erg behulpzaam was (was zelfs op zondag gewoon bereikbaar, alles was in 1 weekend rond), zou ik echt niet weten wat een aankoopmakelaar nog had kunnen toevoegen. Ik weet wat ik kan en wil betalen, ik heb een aardig idee van wat het huis waard is. En dan hangt het er vanaf of de verkoper het daarvoor wil verkopen. Voor een aankopende makelaar is het toch raar, die heeft er belang bij dat jij zo snel mogelijk iets koopt. En of dat dan 5000 meer of minder kost, maakt voor hem/haar nauwelijks uit.



Als je echt onzeker bent, kun je het gewoon doen, maar dan is dat precies waar je voor betaalt: een zekerder gevoel qua proces.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 23 juli 2014 @ 17:13:

Als je het zelf onderhandelen eng vindt, of bang bent inderdaad toch emotie weg te geven, kun je voor het plegen van de daadwerkelijke telefoontjes ook gewoon iemand vragen. Ik heb mijn vader gevraagd, en die was een stuk goedkoper dan de gemiddelde makelaar. Een keuring en taxatie regelen is echt heel makkelijk, dat kun je zelf ook.

Hoewel de verkopende makelaar in mijn geval erg behulpzaam was (was zelfs op zondag gewoon bereikbaar, alles was in 1 weekend rond), zou ik echt niet weten wat een aankoopmakelaar nog had kunnen toevoegen. Ik weet wat ik kan en wil betalen, ik heb een aardig idee van wat het huis waard is. En dan hangt het er vanaf of de verkoper het daarvoor wil verkopen. Voor een aankopende makelaar is het toch raar, die heeft er belang bij dat jij zo snel mogelijk iets koopt. En of dat dan 5000 meer of minder kost, maakt voor hem/haar nauwelijks uit.



Als je echt onzeker bent, kun je het gewoon doen, maar dan is dat precies waar je voor betaalt: een zekerder gevoel qua proces.En toch heeft mijn makelaar een maximum bedrag geadviseerd: Tot zover moet je gaan, verder echt niet, dan moet je de koop maar niet door laten gaan. Door mijn eigen eigenwijzigheid zijn we daar 2000 boven uit gekomen, maar ik heb dat echt expliciet tegen haar moeten zeggen, dat ik voor 2000 euro dit huis niet ging laten varen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven