Geld & Recht alle pijlers

hypotheek en verzekering voor als...

29-07-2014 10:08 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn druk bezig met het regelen van hypotheken en krijgen nu uiteraard ook de meest geweldige verzekeringen zo ongeveer door onze strot geduwd. En ik begrijp het volgens de adviseur niet.

Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom we een overlijdensrisicoverzekering af moeten sluiten die anderhalve keer de waarde van het toekomstige huis is. Ik heb mijn eigen inkomen, dus als bij overlijden van mijn partner een deel wordt afgelost ben ik al blij, dan red ik me prima alleen in dat huis. En ik hoef dan niet het zelfde inkomen als nu te houden (we sparen al hard genoeg). Maar nee, ik heb het ECHT nodig om dan het zelfde inkomen te houden aldus de beste man. Dat het ons gedurende de looptijd alles bij elkaar een halve ton kost, dat is toch *glimlach* peanuts in vergelijking met de tonnen die we terug krijgen.

Googlen levert geen concreet advies op en familie en kennissen hebben er moeite mee om hier open over te praten. Vandaar mijn vraag op dit anonieme forum: Wat voor verzekeringen hebben jullie afgesloten om er zeker(der) van te kunnen zijn dat je in het huis kan blijven wonen bij werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden, etc. ? We hebben trouwens geen NHG.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een schuldsaldoverzekering (overlijdensverzekering) voor elk 50% van het geleende bedrag. Ik kan na overlijden van mijn partner met gemak mijn eigen deel blijven doorbetalen, dus meer dan samen 100% vonden we niet nodig. Voor de bank moest het minsten 100% zijn gezamenlijk.



Verder kunnen we alletwee ook gebruik maken van een gratis Verzekering Gewaarborgd Wonen, die een deel van onze hypotheek overneemt voor max 3 jaar als we zonder werk vallen. Maar dit is een Vlaams initiatief.
Alle reacties Link kopieren
Advies bij ons was om een verzekering bij overlijden te nemen tot aan het bedrag dat je in je eentje aan hypotheek kunt krijgen. Wij hebben dus een overlijdensverzekering van 1/3 van de hypotheek, als een van ons komt te overlijden kunnen we een deel aflossen (hoeft overigens niet, is niet gekoppeld aan hypotheek). Wij betalen daar helemaal niet zo veel voor, wel iets meer maar dat komt door leeftijd en rookgedrag vriend.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een overlijdensrisicoverzekering voor 50% van het geleende bedrag. Daarnaast een woonverzekering die uitkeert bij werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar ik ben inmiddels helaas arbeidsongeschikt en ben zo blij dat we destijds deze verzekering hebben afgesloten.
Zijn jullie getrouwd? Zijn jullie elkaars erfgenaam?

Zo niet, dan vervalt het deel van de woning van de persoon die is overleden aan de overige erfgenamen. Die hebben dan het recht van 1e koop. Jij moet de erfgenamen dan uitkopen om in de woning te kunnen blijven wonen. Anders moet het huis worden verkocht. Vandaar dat een ORV dan een goed idee is, omdat er dan geld vrijkomt om de erfgenamen uit te kopen.

Daarnaast heb je dan geen recht op nabestaandenpensioen, als jullie elkaar niet in de pensioenregeling hebben laten opnemen.



Kijk nog even goed hoe dat bij jullie zit. Wij kochten hier eerst een huis en gingen toen pas trouwen. Mocht mijn man voor datum huwelijk zijn komen te overlijden, had ik zonder de ORV niet in dit huis kunnen blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben beiden een ORV voor 100% van de hypotheek. Vanwege NHG waren we sowieso verplicht een ORV af te sluiten voor een bepaald percentage (ben vergeten hoeveel) en onze adviseur heeft voorgerekend dat het verschil tussen het verplichte % voor NHG en 100% maar een paar euro per maand scheelde. Onze totale premie komt uit op zo'n 6000 euro, geloof ik, voor een dekking van initieel bijna 3 ton. De ORV is annuitair dalend, maar dat is onze hypotheek ook, dus dat is prima.



Verder hebben we geen verzekeringen gerelateerd aan de hypotheek. We kunnen beiden onze volledige vaste lasten (inclusief boodschappen) dragen op ons eigen salaris, dus als 1 van ons werkloos or arbeidsongeschikt wordt, is er niets aan de hand. Verder is het risico dat 1 van ons werkloos wordt bijzonder klein en bij arbeidsongeschiktheid van 1 van ons is het aannemelijk dat we willen verhuizen naar een kleiner huis, dus onze adviseur was het met ons eens dat verdere verzekeringen vrij nutteloos waren.



Ik vind een totale premie van een halve ton over de looptijd echt heel veel voor een verzekering. Nou zullen jullie dan ook wel bijbehorende inkomens hebben, maar ik geloof dat ik dan inderdaad zou overwegen zelf te sparen voor het risico in plaats van het te verzekeren.
Alle reacties Link kopieren
Huh, een ORV die anderhalf keer de hypotheek bedraagt?? Dat heb ik nog nooit gehoord. Als je met zijn tweeën bent, moet je inderdaad zorgen dat je de lasten zou kunnen blijven dragen als een van de twee wegvalt. Daarnaast rekening houden met minder werken als er bv kinderen zijn (ik kan me voorstellen dat als je kinderen hebt, vier dagen werkt, dat je dan niet gedwongen wit worden om vijf dagen te gaan werken, juist op zo'n rotmoment als het verlies van een partner). Maar de hele hypotheek zou ik al onzin vinden, laat staan meer dan dat.

Ik ben alleen, en en heb een zo laag mogelijke ORV. Als ik overlijd, blijft er toch nieman in mijn huis wonen, en mijn erfgenamen kunnen het makkelijk snel verkopen met dat beetje ORV dat ik er wel op heb.



Overigens heb ik geen werkloosheids/arbeidsongeschiktheids verzekering voor de hypotheek. Lees daarvan de voorwaarden heeeeeel goed door. Bij mij kwam het er op neer dat ik ongeveer totaal bedlegerig moest worden, en dan na een jaar eens wat uitgekeerd kreeg. In die situatie had ik het huis toch al lang moeten verkopen (derde verdieping zonder lift...), en het zou me 200 euro per maan kosten of zoiets. Ik vond de kosten niet opwegen tegen de mogelijke voordelen. (Ik werk overigens gewoon in loondienst, dus wel enig opvang inkomen volgens ziektewet/WW etc, als je zelfstandige bent is het natuurlijk ene heel ander verhaal).
Ik kocht mijn huis toen ik alleen was. Een ORV was toen niet nodig, omdat het na mijn overlijden gewoon verkocht zou kunnen worden. Nu ben ik getrouwd en heb ik samen met mijn man een nieuwe woning gekocht. Ook nu hebben we geen ORV afgesloten, omdat we de hypotheek allebei makkelijk in ons eentje kunnen opbrengen als de ander zou overlijden. En dat is volgens mij het belangrijkste, en ook waar die ORV voor bedoeld is: kun je de hypotheek blijven betalen als de ander overlijdt.
Wij hebben allebei 50% levensverzekering op het huis als een van beiden overlijdt. We zijn jong, hebben beiden een goede baan en kunnen dus blijven betalen als de ander komt te overlijden.. Zelfs onze adviseur gaf aan dat 100% niet strikt noodzakelijk was voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn vriend komt te overlijden heb ik het huis voor de helft vrij. Als ik overlijd, krijgt mijn vriend niks. Door mijn ziekte ben ik geweigerd door de verzekeraar. Vriend kan de hypotheek en andere vaste lasten van zijn salaris betalen als het moet. Het zal geen vetpot xijn, maar het is te doen. Wij hebben geen nhg omdat ik dus geen levensverzekering kon krijgen.



Arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben we niet. De voorwaarden om uit te betalen zijn zo strak, daar kom je zelden voor in aanmerking volgens mij. Mijn huidige ziekte en alle gevolgen daarvan zijn sowieso al uitgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn getrouwd, in gemeenschap van goederen, dus we hoeven geen erfgenamen uit te kopen. Mijn vriend verdient behoorlijk meer dan ik, ik zou het huis niet in mijn eentje kunnen betalen.

Maar mijn idee was dus inderdaad, net zoals ik hier lees, om dan te kijken hoeveel ik wel kan betalen en dan de rest te verzekeren. Maar de beste man de adviseur vond dat ik maar net iets minder inkomen nodig zou hebben.



Partner heeft trouwens wel een chronische ziekte waardoor zijn levensverwachting behoorlijk bijgesteld is. En we dus ook behoorlijk veel zouden moeten gaan betalen aan die verzekering. Maar des te meer reden om nu van het leven te genieten en mocht hij echt de 100 niet halen, dan verhuis ik wel naar een klein huisje. Ik ga dat bedrag naar beneden laten bijstellen.

Dank voor al jullie reacties. Er werd op ons gereageerd alsof we gek waren...
Alle reacties Link kopieren
Hier net als velen een ovr voor 50% van de totale hypotheek per persoon. Duur 20 jaar. Na die tijd is het huis voldoende afgelost om een nieuwe regeling te treffen waarmee ik (of hij) het alleen kan aflossen.

Wel alles geregeld in een testament, zodat niet de nabestaanden ineens op de stoep staan.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik hebben beiden een overlijdensrisicoverzekering. Als een van ons overlijd wordt er uitgekeerd, als we beiden overlijden, wordt er dubbel uitgekeerd. Het huis is dan in principe vrij, kan verkocht worden, en de opbrengst kan dan naar de kinderen. In sommige gevallen wordt er namelijk maar 1 keer uitgekeerd, alleen als de eerste overlijdt, niet als de ander ook overlijdt.



Bij het bepalen van de hoogte van het bedrag zijn we uitgegaan van de verdeling die we op moment van afsluiten hadden (man en ik beiden 4 dagen werken), waarbij we dan beiden de mogelijkheid hebben om minder te gaan werken om de zorgdag van de ander op te vangen zonder direct in de problemen te komen.
Wij hebben 3 OVR's. Eerst eentje voor de volledige looptijd van de hypotheek (30 jaar), voor volgens mij een derde of een kwart van de hypo, die verplicht was voor NHG. Deze OVR is ook gekoppeld aan de hypotheek.

Dan een aanvullende (nog eens een derde denk ik zo uit mijn hoofd) die we, als het zo ver zou komen, cash uitgekeerd kunnen krijgen. Dit was een advies van onze adviseur: het is fijner om cash geld te hebben dan alleen maar lagere hypotheekmaandlasten, omdat je geen idee hebt hoe je leven er op dat moment uitziet. Deze loopt 20 jaar.



Wegens een behoorlijke restschuld, hebben we nog een OVR genomen, deze loopt maar tien jaar.



Wij wilden gewoon heel zeker weten dat degene die over zou blijven bij een onverwacht overlijden, geen dag, geen moment geldzorgen zou hebben. Uiteindelijk komt het er op neer, dat als een van ons overlijdt, de financiele situatie eigenlijk gunstiger is voor degeen die overblijft, dan dat we het nu samen hebben.



Met twee kinderen lijkt ons dat wel een fijn gegeven.
Alle reacties Link kopieren
het huis en de hypotheek staan op mijn naam. Ik heb een OVR voor het gedeelte dat voor de hypotheekverstrekker noodzakelijk was (ca 25% van de hypotheeksom). Ik heb ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wel heb ik voldoende eigen middelen om terugval in inkomen te compenseren (bijv. bij werkeloosheid). Mocht ik komen te overlijden dan zijn er voldoende middelen waarmee mijn vriend de hypotheek kan aflossen en er zelf kan blijven wonen met onze dochter.



Hypotheekadviseur heeft netjes voorgerekend wat mijn inkomen zou zijn bij werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Voor de financiele situatie bij overlijden hebben we bij de adviseur aangegeven hoe we dat zouden oplossen en dat was voldoende richting de hypotheekverstrekker. Onze adviseur dacht met ons mee, maar probeerde ons niks door de strot te duwen, maar juist ons na te laten denken over de wat als... situaties.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven