Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:33.
Dit onderwerp heeft 107 reacties, en bestaat uit 5 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 5.
De laatste reactie is geplaatst op 16-02-2012 11:28.
- Wij hebben een enorme schuld bij de belastingdienst gekregen, doordat wij kinderopvangtoeslag hebben ontvangen.
Het oppasbureau waar wij waren ingeschreven is weggegaan met een som geld, hoeveel weet ik niet.
Nu moeten wij alles terug betalen die wij hebben ontvangen over 3 jaar, omdat volgens de belastingdienst alle niet klopt.
Eerst moesten we contracten overleggen, toen we dat hadden gedaan, moesetn we betalingsbewijzne overleggen, die aan de oppas is betaald en nu moeten we ik weet niet wat allemaal meer.
Mijn vraag is eigenlijk, zijn er hier moeders/vaders die kinderopvang hebben ontvangen en in de problemen zijn gekomen?
Als dat zo is, hoe hebben jullie dat opgelost?
- Heb je al contact gehad met andere ouders die opvang afnamen van hetzelfde oppasbureau?
- Heb je hulp van het Juridisch Loket o.i.d.? 3 jaar toeslag kan behoorlijk oplopen.
- Poehee. Ik kwam er begin januari achter dat ik geen recht meer heb, dus ik moet al 900 euro terug betalen over één maand. Wordt helemaal naar van jullie schuld!
Heb je wel juridische hulp ingeschakeld? Dit moet je echt goed aanpakken meteen!
Succes.Dus.... - wat vervelend. Ik zou inderdaad juridische hulp inschakelen en een front vormen met andere ouders die ook bij dit bureau zaten.You`re who?
- Dat is wel een heel nare situatie TO, waar je on zit. Neem contact met BOinK, de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang, zij zijn er juist om je bij dit soort dingen te helpen en adviseren. Zie www.boink.info , je kunt ze mailen en bellen.
- Als je kinderopvangtoeslag ontvangt moet je dus nooit maar dan ook echt nooit de kot rechtstreeks naar het gastouderbureau laten overmaken.
Als later blijkt dat je te veel ontvangen hebt omdat er is uitgegaan van een verkeerd salaris of van een verkeerd aantal uren ben je zelf altijd verantwoordelijk voor het terugbetalen en zie dan maar eens het teveel ontvangen geld bij het gastouderbureau terug te krijgen.
Hoewel het is maar de vraag of je dan recht hebt op teruggave want als een gastouderbureau teveel aan toeslag heeft ontvangen hebben ze jou waarschijnlijk een lagere netto rekening gestuurd. - Wat vreselijk want het zal om een heel hoog bedrag gaan. Maar ik begrijp niet hoe je hierin terecht bent gekomen. Heb je 3 jaar opvang vooruit betaald? Of in 1 keer van 3 jaar teruggekregen?
Wij betalen maandelijks aan het kdv en krijgen ook maandelijks van de belastingdienst de teruggave op mijn eigen rekening gestort. - Sugarmiss het bedrag dat je krijgt van de belastingdienst wordt toch in mindering gebracht op de rekening van het kdv. Je hoeft dan toch niet aan het kdv geld terug te vragen als de belastingdienst teveel aan het kdv heeft overgemaakt?
- Het gastouderbureau zou ingeschreven moeten staan bij de gemeente waar zij gevestigd zijn. Dat kan je daar (bij die gemeente) navragen. Ze sturen je dan een uitdraai van de gegevens, die je als bewijs naar de belastingdienst kunt gebruiken (moet een stempel van de gemeente op de uitdraai gezet worden, dat weten ze niet altijd). daarnaast kan je bij je eigen gemeente een bewijs van inschrijving in het Landelijk register kinderopvang opvragen van je eigen gastouder. dat werkt net zo (uitdraai met stempel van de gemeente)
Je hebt dan als het goed is ook het bewijs dat jou gastouder werkt voor het betreffende gastouderbureau (even om vragen, is een extra uitdraai)
In principe zou de belastingdienst dit zelf ook kunnen doen (zij kunnen namelijk ook in dat systeem en hetzelfde zien als de gemeente) maar dat doen ze dus niet.
ik wens je veel succes!
en als het echt niet lukt, mocht bv blijken dat je GOB inderdaad niet ingeschreven stond en jij dus bent opgelicht, dan zit er niets anders op dan terug te betalen. standaard regeling is over 24 maanden, maar je kunt de belastingdienst ook bellen voor een persoonlijke regeling.
juridisch advies is ook een goede, maar tegen de belastingdienst sta je meestal niet heel erg sterk. Ik zou wel gelijk bezwaar aantekenen, want dan wordt je terugbetaling voorlopig opgeschort. - @sugarmiss, @mimmie het maakt niet uit waar de KOT heen gaat, als het GOB die rechtstreeks ontvangt krijg je een rekening voor het restant, als je het zelf krijgt betaal je ook de hele rekening. en in beide gevallen moet je zelf alles terugbetalen als het niet goed was.
mimmie de belastingdienst stelt elk jaar de KOT vast. maar dat kunnen ze pas definitief doen als ze alle gegevens hebben. Dus soms (zoals nu) doen ze meerdere jaren in een keer. op dit moment zijn ze erg beducht op fraude en kijken ze heel streng naar vooral gastouderopvang. ook van jaren terug. in het geval van TO dus van de afgelopen drie jaar.Dit staat los van de maandelijkse bedragen die je krijgt. Als jij nu per maand 300 euro krijgt maar je gaat meer verdienen en je geeft dit niet door, dan moet je terugbetalen als je inkomensbelasting over 2012 is vastgesteld. Hetzelfde als je minder gaat verdienen en dit niet doorgeeft, dan krijg je extra na vaststelling. Je bent verplicht om veranderingen binnen vier weken door te geven. maar TO heeft niet geweten dat er iets niet goed was met haar GOB... en dat is extra vervelend, zij heeft altijd in goed vertrouwen betaald en geld terug gekregen van de belasting. straks mogelijk onterecht..... - Annali bedankt voor je uitleg. Nu begrijp ik het een stuk beter.
- Hoi Marie
Je probleem klinkt me bekend voor. Je bent 1 van de zoveel gedupeerden. Het klopt wat je inderdaad opnoemt: Ze willen de contracten zien, de facturen van het gastouderbureau en de betalingsbewijzen. Heb je al deze documenten nog wel ? En vergeet niet om een VOG uit die periode te bewaren. Als ik het goed heb, weet ik welk gastouderbureau jij bedoelt, en kan je uiteindelijk 'nat' gaan op de VOG......mijn motto is mijn email: omehassan1@hotmail.com :) - Loulouise, wij hebben niet veel contact gehad met andere ouders, want ze zitten door het hele land. We hebben wel contact via opgelicht kunnen krijgen met 2 ouders. 1 daarvan is aan het terug betalen.
Kertsklok, wij hebben met heel veel instanties contact gehad, maar nog niet met de juiste. We hebben radar gemaild, we hebben nationale ombudsman gemaild maar nog geen reactie, nu hebben we een fiscaal jurist ingeschakeld.
Toffifee, wij hebben recht op die toeslag. Het gaat om drie kinderen van 0 tot 5 jaar.
Starshine, wij proberen één front te vormen met andere ouders, maar wij kunnen geen contact krijgen met alle ouders.
Kersje, wij gaan zeker contact opnemen met BOink en hoop, dat ze ons kunnen en willen helpen.
Sugarmiss, het gastouderbureau had ons gezegd, dat het geld naar hun overgemaakt moest worden, de belastingdienst wist, dat het geld naar het bureau ging. Het bureau hield de bureaukosten in en maakte het overige bedrag naar ons over.
Wij hebben niet teveel ontvangen, want de uren die wij hadden opgegeven kloppen precies. Het bureau is in gebreke geleven wat betref registratienummer enzo van de opvangouder.
Wij hebben ok zelf de kosten moeten betalen, die in eerste instantie door hun betaald zou worden om dat papiertje te halen, waaruit blijkt, dat je geschikt ben om oppasouder te worden (weet niet meer hoe het papiertje)
Mimie81, het is een bedrag van 30.000 euro en wij begrijpen ook niet hoe wij zo een domme fout hebben kunnen maken. We hebben het bureau blindelings vertrouwd. We gingen ervan uit, dat ze geregistreerd stonden bij de belastingdiens/gemeente. Ze deden hun werk in onze ogen wel goed, want we kregen inspectie, zo was ook de ggd geweest en nog een instantie om te kijken of alles goed was en of de oppasouder geschikt was, we moesten ook foto's enzo maken om op sturen, naar een andere instantie, wij hebben geprobeerd om alles zo goed mogelijk te regelen en te doen.
Toen de aanslag binnen was, kregen we van de belastingdienst meteen na 2 dagen een betalingsregeling toegestuurd, om een x euro per maand af te lossen. Dat hebben we niet gedaan.
Hebben ze nu al het toeslag, wat wij zouden krijgen in 2012, een bedrag van 12.000 euro verrekend met de aanslag. Dus nu krijgen wij geen geld meer, maar we moeten wel ouderbijdrage en bureaukosten betalen aan een andere goedgekeurde bureau.
Wij hebben niet meer aangevraagd, dan waar we recht op hebben, we hebbe alle salaristroken enzo netjes ingeleverd.
Wij kunnen er niets aan doen, dat het bureau z'n administratie niet op orde had, dat konden wij ook niet weten.
En dat ze ervandoor zijn gegaan met geld van ons en anderen en de belastindienst, kunnen wij toch niks aan doen.
Wij hebben in eerste instantie gebeld met de belastingdienst om te vragen/zeggen, dat wij een paar maanden geen geld hadden ontvangen, toen wilde de belastingdienst niet naar ons luisteren. Pas na een maand of 4/5 hebben ze ons aangeschreven over het ontvangen geld.
Annali, bedankt voor de uitleg. - Ome-Hassan, wij hebben alle comntracten, wij hebben betalingsbewijzen en we hebben ook VOG.
Wij hebben een bezwaarschrift naar de belastingdienst aangetekend gestuurd met alle bewijzen en de belastingdienst beweerd, dat ze niks hebben ontvangen. Via track & tace is onze brief wel afgeleverd.
Wat bedoel je met "nat" gaan op de VOG. - Nog één ding, ik zou iedereen willen adviseren om goed op te letten met welk GOB ze in zee gaan, want de vraagouder is altijd verantwoordelijk voor het hele gebeuren.
Wij hebben altijd alles keurig optijd doorgegeven.
En wat vinden jullie ervan, dat de belastingdienst beweert geen aangetekende brief te hebben ontvangen. Dit is niet uit m'n duim gezogen, dit is waar. - quote:Marie2225 schreef op 08 februari 2012 @ 15:51:
Ome-Hassan, wij hebben alle comntracten, wij hebben betalingsbewijzen en we hebben ook VOG.
Wij hebben een bezwaarschrift naar de belastingdienst aangetekend gestuurd met alle bewijzen en de belastingdienst beweerd, dat ze niks hebben ontvangen. Via track & tace is onze brief wel afgeleverd.
Wat bedoel je met "nat" gaan op de VOG.
Hebben ze je eerst een beschikking gestuurd waarin je het geld moest terugbetalen, of was er nog een traject vooraf waarin alle documenten werden ontvangen ? Lijkt me trouwens sterk dat de BD zomaar al het geld vordert. Er moet iets vooraf hebben afgespeeld...tis geen beschuldiging ofzo hoor, maar probeer even alles op een rijtje te zetten voor je.
Nou...omdat er in bepaalde gevallen een regel was opgenomen in de algemene voorwaarden van het GOB. Hier stond in dat een ongeldige VOG het GOB contract ongeldig maakte.....dus m.a.w. Geen inschrijving GOB --> Geen KOT.mijn motto is mijn email: omehassan1@hotmail.com :) - Marie, wat onzettend rot voor je. Hoe lang moet je hiervoor bloeden vrees je? Hebje wel juridische hulp om te eisen bij GOB?

- Ze hebben eerst een aanslag gestuurd, daarna een betalingsregeling en als laatste een brief waarin staat, dat het het hele bedrag over 2012 hebben ingehouden om het verschuldigde geld in te lossen Er heeft niets vooraf afgespeeld.Wij vinden het ook vreemd, dat de belastingdienst dit heeft gedaan, want stel, dat de vraagouder zonder werk komt te zitten over 6 maanden, dan is er toch ook geen recht op kot.
De belsatingdienst doet wat ze willen. Wij hebben diverse ambtenaren gesproken van onze woonplaats tot aan Heerlen en Utrecht toe. En iedereen heeft een ander verhaal.
Wij zijn, toen we niet uit kwamen naar de belastingdienst in onze woonplaats gegaan, toen hebben zij contact opgenomen met utrecht en wij werden teruggebeld door heerlen.
Ik zal kijken of ik de VOG kan vinden, want bij ons hebben ze het daarover nog niet gehad.
Wij hebben het wel opgestuurd naar GOB. - Suze02, wij hebben via das rechtsbijstandsverzekering fiscaaljuridische hulp gekregen, wij corresponderen en bellen niet meer met de belastingdienst want het zijn leugenaars.
Ik zeg dit, omdat ik nog één gastouder ken, met dezelfde problemen die ook bij hetzelfde gob heeft gezeten.
Het klinkt ongeloofwaardig allemaal, wat ik heb geschreven, maar geloof me, ik heb geen onwaarheden geschreven.. - quote:Marie2225 schreef op 08 februari 2012 @ 16:21:
Ze hebben eerst een aanslag gestuurd, daarna een betalingsregeling en als laatste een brief waarin staat, dat het het hele bedrag over 2012 hebben ingehouden om het verschuldigde geld in te lossen Er heeft niets vooraf afgespeeld.Wij vinden het ook vreemd, dat de belastingdienst dit heeft gedaan, want stel, dat de vraagouder zonder werk komt te zitten over 6 maanden, dan is er toch ook geen recht op kot.
De belsatingdienst doet wat ze willen. Wij hebben diverse ambtenaren gesproken van onze woonplaats tot aan Heerlen en Utrecht toe. En iedereen heeft een ander verhaal.
Wij zijn, toen we niet uit kwamen naar de belastingdienst in onze woonplaats gegaan, toen hebben zij contact opgenomen met utrecht en wij werden teruggebeld door heerlen.
Ik zal kijken of ik de VOG kan vinden, want bij ons hebben ze het daarover nog niet gehad.
Wij hebben het wel opgestuurd naar GOB.
Afdeling KOT is in Enschede volgens mij. Zij beslissen daar over de toeslagen.
Hm...ik wil wel even kijken of ik wat meer voor je kan betekenen, want ik ben een fiscaal adviseur. --> kosteloos & vrijblijvend uiteraard. Ik heb meerdere malen dit soort dossiers op mijn bureau voorbij zien komen, en vind het altijd enorm interessant.mijn motto is mijn email: omehassan1@hotmail.com :) - Interessant is het vast wel, maar vooral ook heel erg vervelend als je er middenin zit! Ik kan me voorstellen dat je hier van wakker ligt! Sterkte en ik hoop dat er snel een oplossing komt!
Ik blijf dit topic volgen. - Wij werden echt gebeld, door iemand uit Heerlen, wij hebben zijn naam genoteerd aan door gegeven aan de jurist.
- quote:Marie2225 schreef op 08 februari 2012 @ 16:37:
Wij werden echt gebeld, door iemand uit Heerlen, wij hebben zijn naam genoteerd aan door gegeven aan de jurist.
De belastinginspecteuren zitten in Heerlen, maar de afdeling die jou al die brieven stuurt en die je bezwaarschriften in behandeling neemt zit in Enschede
Dat belletje was eerder een formaliteit dan een inhoudelijke behandeling.mijn motto is mijn email: omehassan1@hotmail.com :) - Mariap, het is inderdaad verschrikkelijk en het bezorgt ons heel veel stress en slapeloze nachten.Marie2225 wijzigde dit bericht op 08-02-2012 17:12 met 48%
Dit onderwerp heeft 107 reacties, en bestaat uit 5 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 5.
De laatste reactie is geplaatst op 16-02-2012 11:28.