Geld & Recht alle pijlers

leningen aflossen

09-01-2011 18:03 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zouden jullie doen?

Je hebt een lening bij de ib-groep van ca 11.000 en een lening bij de bank een lening van 2.500. Daarnaast heb je ca 5000 euro spaargeld. Zou je dan eerst je leningen aflossen of het geld investeren in bijvoorbeeld je huis (nieuwe keuken/badkamer) en dus later aflossen?
Alle reacties Link kopieren
direct aflossen en dan zou ik beginnen met die van de bank.

Hoe komt het trouwens dat je spaargeld mee ris dan je lening bij de bank?
Alle reacties Link kopieren
Lening bij de bank (andere dan hypotheek) zou ik dus direct aflossen. Die aflossing blijft bij veranderende omstandigheden gelijk en hoge rente, dus daar wil ik zo snel mogelijk vanaf.

Lening bij IBG/DUO gaat naar draagkracht, en heeft een gunstig rentepercentage. Die zou ik het laatst aflossen.

Gezien het feit dat je nu 5000 euro spaargeld hebt, zou ik dat in de lening bij de bank en je huis investeren dus.
Alle reacties Link kopieren
Direct die lening bij de bang aflossen van je spaargeld.

De rest van het spaargeld houden als gewone buffer, en dus niet investeren in een badkamer oid.

Lening bij IBG gewoon aflossen volgens afspraak.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
als de badkamer ofzo niet uit nood hoeft, dan zou ik die nog even lekker laten zitten. Eerst de lening van de bank aflossen en dan inderdaad de rest als buffer bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde als broedkippetje dus
Alle reacties Link kopieren
Dit is de situatie van mijn partner. Zelf heb ik ook nog een schuld van 3000 bij de ib en wat spaargeld. Ik ben zelf ook voorstander van aflossen maar daar wil hij niet aan..... maar dan vraag ik mij ook af in hoeverre ik mij mag bemoeien met zijn financiele situatie.
Alle reacties Link kopieren
Lening bij de bank aflossen: die is duurder dan de rente op je spaarrekening. IBG/DUO aflossen volgens planning. Overgebleven 2500 euro achter de hand houden voor onverwachte uitgaven.



Ik zou pas geld in mijn huis gaan stoppen als ik een buffer had en zoveel mogelijk van mijn schuld kwijt was. Tenzij dingen nú vervangen moeten worden, maar daar is de buffer dan ook voor bedoeld.



Maar goed, dat ben ik. Wat heeft jouw eigen voorkeur, TO?



Edit: ik zie dat je mijn vraag al hebt beantwoord.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik ook achter ben is dat de hoogte van de rente bij ib afhankelijk is van de hoogte van je lening! Hoe hoger je lening hoe meer rente (verschil is wel 2 %!). Wisten jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
als jullie gaan samenwonen mag je je zeker met zijn financien bemoeien, gaan jullie samenwonen?
Alle reacties Link kopieren
Bank aflossen natuurlijk. Enig idee wat dat kost?!!



Je bent werkelijk een dief van je eigen portemonnee als je die lening laat staan en je vrolijk door gaat consumeren.
Of je je er mee moet bemoeien hangt een beetje ervan af hoe lang jullie al wat hebben.

Als hij meer rente krijgt op zijn spaargeld dan op de lening zou hij ervooor kunnen kiezen nog niet af te lossen, maar dat is zeer zelden, dus in dat geval gewoon aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook kiezen voor aflossen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ging er wel vanuit dat die badkamer dringend aan investering nodig was trouwens. Heb zelf ook graag een buffer voor kapotte auto, wasmachine, of andere onverwachts hoge kosten.



Klien, ik dacht dat de DUO/IBG rente periode afhankelijk was. Vroeger was de lening daar goedkoper dan nu.. Mijn man betaalt langer terug dan ik en heeft een lagere rente dan ik. Verschil tussen onze schuld is groot, maar het verschil in rente geen 2%.
Alle reacties Link kopieren
We wonen samen, hebben samen een huis gekocht. Hij schuift dat aflossen steeds voor zich uit en als ik erover begin wordt hij boos :( Verder hebben wij onze financien gescheiden dus hij kan doen wat hij wil en ik kan doen wat ik wil (en dat is dus wel ib aflossen) maar ik vind het dus ook zonde om zoveel rente te betalen (ca 500 euro per jaar!)
Alle reacties Link kopieren
Lening bij de bank aflossen en die van de IB groep zoals is afgesproken
Alle reacties Link kopieren
De huisaanpassingen zijn meer luxe dan noodzaak.



Fozziebear; Mijn lening loopt langer en de rente is lager, maar het geleende bedrag is ook lager. Ik vind het maar vreemd, nooit geweten van de IB! Tijdens je studie denk je dat betaal ik wel terug met een goede baan maar dat gata niet zo makkelijk met een rentepercentage van boven de 3%!
Alle reacties Link kopieren
Had je dit niet beter kunnen bespreken en desnoods vast laten leggen voor je een huis ging kopen? Gedoe over geld is één van de grootste oorzaken van ruzie tussen stellen (gedoe over kinderen scoort ook goed overigens)..
Alle reacties Link kopieren
quote:klien schreef op 09 januari 2011 @ 18:19:

De huisaanpassingen zijn meer luxe dan noodzaak.



Fozziebear; Mijn lening loopt langer en de rente is lager, maar het geleende bedrag is ook lager. Ik vind het maar vreemd, nooit geweten van de IB! Tijdens je studie denk je dat betaal ik wel terug met een goede baan maar dat gata niet zo makkelijk met een rentepercentage van boven de 3%!Hypotheekrente is hoger, rente bij een PL nog hoger om over creditcard-rentes nog maar niet te spreken. Zo slecht is die lening en terugbetaling-regeling van de IBG/DUO echt niet..
Alle reacties Link kopieren
Haha maar goed dta we gene kinderen hebben!

Nee dat hebben we inderdaad niet vast laten leggen. Nu zit ik dus met het dilemma; moet ik wat water bij de wijn doen en meewerken aan die verbouwing die hij graag wilt of dooremmeren over aflossen wat verstandig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waar heb jij meer aan? De verbouwing (of het resultaat daarvan; klussen doet het ook goed in de reden voor ruzie-toptien ) of emmeren over zijn geld?



Ik ben daar tamelijk simpel in: zolang ik geen hinder ondervind van de manier waarop manlief zijn financiën regelt, bemoei ik me er niet mee. Maar wij hebben dan ook een soort huwelijkse voorwaarden, wat van hem is, is van hem. Inclusief eventuele schulden die op zijn eigen naam staan.

En dat geldt andersom natuurlijk ook.

Alleen gezamenlijke rekeningen en bezittingen (die dus ook zo staan beschreven) zijn van ons samen.
Alle reacties Link kopieren
We waren overeengekomen om een nieuwe keuken aan te schaffen, tot ik post kreeg van de ib en zijn lening van 11000 euro zag *slik* en het is zijn pakkie aan, maar het druist wel tegen mijn gevoel in..
Alle reacties Link kopieren
aflossen natuurlijk.. belachelijk dat iets wat je hebt geleend niet wilt terug betalen
Alle reacties Link kopieren
Tja goeie vraag, ik maak me wel een beetje zorgen om die schulden.. en de (financiele) verhoudingen gaan ook scheef lopen. Hij verdiend in principe meer dan ik maar houd minder over door die schulden.
Alle reacties Link kopieren
Moet het er binnenkort maar eens over hebben met hem.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven