Geld & Recht alle pijlers

mogelijkheden met payrollcontract

22-09-2014 09:15 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik werk sinds een paar maanden bij een groot nederlands advies- en ingenieursbureau. Ik heb hier een jaar contract via een payroll constructie gekregen.



Nu wil ik graag van mijn studentenhuis verhuizen naar een woning voor mijzelf en graag in de stad waar ik vandaan kom. Helaas zijn daar de wachtlijsten voor huurwoningen erg lang en particuliere huur is erg duur. Er zijn echter wel veel leuke appartementjes te koop voor een redelijke prijs.



Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is met een payroll contract een hypotheek te krijgen? Mijn inkomen is in principe hoog genoeg, maar geeft een payrollcontract genoeg zekerheid voor de bank? Iemand ervaringen hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een jaarcontract, dat zal zeker problemen bij de bank op gaan leveren. En zo te lezen is dit je eerste baan, omdat je nog in een studentenhuis woont? Dan heb je dus ook nog geen enkele salarishistorie, waar ze soms nog wel eens naar kijken bij opeenvolgende tijdelijke contracten.



Ik geef je helaas weinig kans..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad een jaarcontract en dit is mijn eerste baan. Echter, tegenwoordig is het mogelijk om met een intentieverklaring toch een hypotheek te krijgen met een jaarcontract. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben zo een hypotheek kunnen krijgen.



Het is echter zo dat deze mensen met zn tweeen waren (gingen samenwonen) of een jaarcontract hadden van het bedrijf zelf. Wat ik mij dus afvraag is hoe het zit als je een payrollcontract hebt. Of hiervoor ook geldt dat een intentieverklaring voldoende is?
Een payrolcontract levert minder mogelijkheden op dan een contract bij een bedrijf rechtstreeks.En dat is ook logisch, want waarom zou de organisatie een payroll-bedrijf betalen als zij de intentie zouden hebben om jou voor langere tijd aan het werk te houden?



En je moet je ook afvragen of je dat zelf wel zou willen. Waarom een tonnen-schuld aangaan zonder enige financiële zekerheid? Met een huurwoning kom je in aanmerking voor toeslagen ed wanneer het financieel tegen zit. Bij een koopwoning is dat niet aan de orde. Kortom, wees blij dat de hypotheekverstrekkers (of eigen, de wetgevers) jou op deze manier tegen onverstandige beslissingen in bescherming nemen.
Alle reacties Link kopieren
Een hypotheek zal vrijwel onmogelijk zijn.



Hoe lang sta je ingeschreven voor een huurwoning?

Kun je niet particulier huren? Heb ik ook altijd gedaan voordat ik mijn eerste huis kocht.
Ab imo pectore
Als je daadwerkelijke werkgever meewerkt is het wel degelijk mogelijk om ook van een payroller een intentieverklaring te krijgen.

Overigens kunnen er allerlei redenen zijn waarom een bedrijf werknemers via payrolling aanneemt, die niet te maken hebben met geen vast contract willen aanbieden.



Mijn man werkt via payrolling en gaat binnenkort gewoon een vast contract krijgen. Ivm een huis dat we vorig jaar zagen hebben wij toen navraag gedaan naar de mogelijkheden van een intentieverklaring en dat kon toen gewoon als zijn feitelijke werkgever meewerkte. Huis is om allerlei andere redenen niet doorgegaan, maar de intentieverklaring was in elk geval het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad zo dat mijn werkgever in principe de intentie heeft mij vast aan te nemen, echter vanuit hogerop is besloten alle nieuwe werknemers eerst drie keer een jaarcontract te geven via payroll voor je een vast contract krijgt. Daar is helaas niet over te onderhandelen.



Ik sta al jaren ingeschreven voor een huurwoning, maat door de lengte van de wachtlijsten duur het nog wel even voor ik in aanmerking kom.



Particuliere huur was in eerste instantie ook mijn eerste optie, maar doordat die woningen schaars zijn zijn ze erg duur en betaal je veel meer dan dat ik aan een eventuele hypotheek kwijt zou zijn. Vandaar dat ik die optie ook wil bekijken. Ik ga er zeker nog goed over nadenken wat ik wil en wat de meest verstandigr keus is.
quote:mizz_r schreef op 22 september 2014 @ 11:15:

Particuliere huur was in eerste instantie ook mijn eerste optie, maar doordat die woningen schaars zijn zijn ze erg duur en betaal je veel meer dan dat ik aan een eventuele hypotheek kwijt zou zijn. Vandaar dat ik die optie ook wil bekijken. Ik ga er zeker nog goed over nadenken wat ik wil en wat de meest verstandigr keus is.Heb je daarbij ook andere kosten meegenomen: belastingen (onroerend zaak belasting), onderhoud, verzekeringen? Ik vraag me af of het dan nog zoveel scheelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mizz_r, 2 uur geleden

Ik heb inderdaad een jaarcontract en dit is mijn eerste baan. Echter, tegenwoordig is het mogelijk om met een intentieverklaring toch een hypotheek te krijgen met een jaarcontract. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben zo een hypotheek kunnen krijgen.



Het is echter zo dat deze mensen met zn tweeen waren (gingen samenwonen) of een jaarcontract hadden van het bedrijf zelf. Wat ik mij dus afvraag is hoe het zit als je een payrollcontract hebt. Of hiervoor ook geldt dat een intentieverklaring voldoende is?Dan ga je naar de bank en vraag je hoe zij over jouw situatie denken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven