Geld & Recht alle pijlers

pensioen

28-07-2014 17:52 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe hebben mijn vriend en ik onze belastingpapieren altijd apart ingediend. Maar vanaf dit jaar willen wij onze belasting samen indienen. er zijn daar diverse mogelijkheden voor zoals trouwen, geregistreerd partnerschap e.d. Maar ik had begrepen dat als je bij je pensioen door geeft dat je samen partner bent dat de belastingdienst dit ook voldoende vindt en je dan ook als toeslagpartner ziet. Maar nu heb ik geen vast contract en heb ik bij diverse bedrijven gewerkt en heb dus ook diverse pensioenregelingen lopen. Sommigen zijn intussen al beeindigd. |k heb dus eigenlijk geen idee bij welke ik dit nu moet doorgeven. Op dit moment werk ik via een uitzendbureau. Krijg ook overzichten via stipp, pensioenregeling via uitzendbureau. Ik denk dat ik daar het beste maar kan doorgeven dat ik een partner heb, maar eerlijk gezegd snap ik er allemaal niet zo veel van.
Als je je bij het pf wilt aanmelden als begunstigde partner heb je dus ook dat benodigde samenlevingscontract nodig. Je zult het dus officieel moeten regelen, dan pas ben je fiscaal partner en kan je nabestaanden pensioen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 28 juli 2014 @ 18:28:

Als je je bij het pf wilt aanmelden als begunstigde partner heb je dus ook dat benodigde samenlevingscontract nodig. Je zult het dus officieel moeten regelen, dan pas ben je fiscaal partner en kan je nabestaanden pensioen krijgen.

Hmm, ik ben geen expert, maar... ik kan me herinneren dat ik mijn partner wél als begunstigde heb kunnen aanmelden destijds, terwijl we toen nog geen samenlevingsovereenkomst hadden. Er staat me iets van bij dat we wel langdurig op hetzelfde adres ingeschreven moesten staan, zoiets.

Ik zou het navragen bij je werkgever (die weet het zelf waarschijnlijk ook niet maar kunnen je wel weer doorverwijzen naar de pensioenverzekeraar bij wie ze hun pensioen hebben 'gestald').
Vaak is een half jaar op hetzelfde adres ingeschreven staan al voldoende. Even navragen dus. Op de site van de belastingdienst kan je ook nagaan wanneer je als partner gezien wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al een tijd samen dus het langdurig samenwonen op 1 adres daar komen wij wel voor in aanmerking. Het is mij gewoon niet duidelijk bij welk pensioen ik dit moet melden. Ik denk dan die van het uitzendbureau?
Je geeft het bij je huidige pensioenfonds aan, dus die van het uitzendbureau. Om als partner voor het pensioenfonds gezien te worden moet je vaak minimaal een samenlevingscontract hebben (of getrouwd of geregistreerd partnerschap). De exacte voorwaarden die jouw pensioenregeling hier aan stelt kan je bij hen opvragen.
Je geeft dit op bij je huidige pensioenfonds of verzekeraar.



En tip van flip: als je van baan wisselt mag je binnen 6 maanden na indiensttreding 'waardeoverdracht' aanvragen. Dan kun je alle pensioenpotjes overbrengen naar je huidige pensioenregeling. Na 6 maanden kan dit alleen als je bij een pensioenfonds of verzekeraar zit die daarmee vrijwillig akkoord gaat. Wellicht een idee om het formulier aanvragen waardeoverdracht bij je huidige pensioenfonds/verzekeraar te vragen. Je krijgt namelijk eerst een offerte (wat heb je nu, wat krijg je daarvoor bij ons). En als dit een beter bod is (hoeft niet altijd zo te zijn) dan ga je akkoord en heb je alles op 1 hoop gevoegd.



En waardeoverdracht mag bij elke wisseling werkgever opnieuw, mits binnen die 6 maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven