Geld & Recht alle pijlers

vragen over bijstandsuitkering zwangere met vriend

30-09-2014 12:19 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,



Het is een pittig onderwerp en ik hoop dat men vriendelijk zal blijven. Ik schrijf dit met en voor iemand die wij (ik en partner) momenteel financieel helpen. Echter zoeken we een oplossing voor de langere termijn.



Onze kennis is 25 en zwanger. Zij heeft net als ik geen eigen inkomen en woont samen met haar vriend. Haar vriend heeft echter een salaris van hooguit 1250 euro netto. Hierdoor komen zij nu maandelijks niet rond. Ze wonen in een huurhuis van 695 euro afgerond. Huursubsidie hebben ze afgelopen week aangevraagd.



Mijn vraag is of de vrouw in kwestie ook recht heeft op een bijstandsuitkering? Al zou het maar tijdelijk zijn, ze komen nu erg te kort en leven al heel klein kosten te drukken.



Door haar bekkeninstabiliteit kan zij nu niet werken

Zij had een nieuwe baan maar heeft deze door zwangerschap toch niet gekregen en sindsdien is zij werkloos. Daarvoor studeerde ze, deze studie is niet afgerond.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij niet als je samenwoont.
Alle reacties Link kopieren
haar vriend zit boven de grens voor bijstand, dus zij heeft nergens recht op. Wat ze zou kunnen doen, is kijken of ze in aanmerking komen voor de voedselbank. En verder blijven solliciteren en kijken waar ze nog kunnen bezuinigen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik zelf ook echter zie ik wel bij het lijstje van bijzondere bijstand wat staan over samen wonen.



Reden dat we nog geen stap verder zijn is dat ze haar digid code en wachtwoord kwijt is en moet wachten tot deze weer binnen zijn. Anders had ze het gewoon geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Waarom nu pas huursubsidie aangevraagd?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Lekkere basis voor een kind...

Het lijkt me dat ze op zoek moeten gaan naar een goedkopere woning om daarop te besparen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft zij geen recht op een WW-uitkering? Of een ZW-uitkering nu zij bekkeninstabiliteit heeft?
Alle reacties Link kopieren
U bent gehuwd ¤ 1.291,52 ¤ 1.359,49 ¤ 67,97



1250 is de hoogte van de uitkering van twee mensen samen dus heeft ze geen recht op een uitkering..
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Rosanna ik kon al niet vinden wat de grens was. Voedselbank is een goede tip daar staat ze voor open.
Alle reacties Link kopieren
en verder kijken voor wat voor toeslagen ze verder in aanmerking komen. Krijgen ze wel al zorgtoeslag?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Nouschi haar vriend verdiende eerst net zoveel als mijn partner en daarbij kreeg zij maximale studiefinanciering en werkte ze parttime bij. Ze hadden dus teveel inkomen voor de subsidie.



Toen zij stopte met haar studie wist ze van de zwangerschap en haar bijbaan stopte ze voor een fulltime baan die ze had aangeboden gekregen. Toen deze een periode later belde en de boel niet door lieten gaan zat zij zonder. Ondertussen had haar vriend een andere functie want deze zat meer in het buitenland wat ze niet wilde met een kindje.



Ze zijn dus van heel goed naar heel slecht gegaan en ik kan wel zeggen dat het niet het soort mensen zijn dat lui op de bank zit te wachten. Helaas kan ze met moeite een blokje om en loopt bij de fysio voor haar bekken. Vind het heel rot om ze zo te zien vechten.
Alle reacties Link kopieren
Daar moet je toch een x aantal weken voor gewerkt hebben om in aanmerking te komen voor ww? Ze kan wel informeren bij het Uwv voor ziektewet voor zwangeren begreep ik laatst. Maar geen idee of ze daar überhaupt in aanmerking voor komt.



Wel enorm hoge huur eerlijk gezegd.

Op bijstand heeft ze geen recht, vriend zit boven minimum.
Alle reacties Link kopieren
Op zoek gaan naar een goedkopere woning lost voorlopig niets op. Verhuizen is duur, bovendien zijn er enorme wachtlijsten voor de weinige woningen in de sociale sector. Huursubsidie kan nog net, ze zitten precies aan de grens van de vrije vestiging.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 30 september 2014 @ 12:24:

Lekkere basis voor een kind...

Het lijkt me dat ze op zoek moeten gaan naar een goedkopere woning om daarop te besparen.



Zolang je een huurwoning hebt met een huur onder de huurtoeslaggrens kan je beter blijven zitten waar je zit.

Verhuizen kost veel geld en je krijgt toch huurtoeslag als je een laag inkomen hebt.



Bij een goedkopere woning, als die al te vinden zijn, krijg je alleen maar minder huurtoeslag en betaal je dus evenveel aan huur en woon je waarschijnlijk ook nog eens minder comfortabel.



Pas als je niet in aanmerking komt voor huurtoeslag is minder huur betalen een bezuiniging.
Alle reacties Link kopieren
Zorgtoeslag krijgen ze en volgens de berekening van een uitkering krijgt ze die niet. Ze nam zelf ontslag en heeft ook weinig uren gewerkt tijdens de studie.
Alle reacties Link kopieren
Ook al zorgtoeslag etc aangevraagd?
Een goedkoper huur huis. Ook met oog op de toekomst want je krijgt bij ca. 700 euro per maand geen huur toeslag meer.



Kan ze haar studie niet beter af maken?
Alle reacties Link kopieren
Klopt marianne en ze wonen best goedkoop in een goede buurt. Zelfs in rotterdam zuid in de drukke wijken zit je aan dit bedrag. Wel komen ze in aanmerking voor de huursubsidie en dan krijgen ze wat meer ruimte maar dat kan 13 weken duren.
Alle reacties Link kopieren
De studie moet ze toch ook geld voor bijleggen en met een baan daarbij om dat te bekostigen en dan toch ook oppas voor het kind gaan ze financieel nog meer achteruit. Daarom ben ik gestopt met werken ik verdiende minder dan de opvang kost dus verdien ik het eigenlijk weer terug door zelf op te passen.
Alle reacties Link kopieren
Kan bij hun wel anders liggen Avie. Minder inkomen meer kinderopvangtoeslag. Denk ook even aan het gat in je CV.



Maar: al gekeken naar de voorlopige aanslag van de belastingdienst? Wanneer wordt het kind geboren?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Gaat dit niet gewoon over jouw eigen situatie?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ze is nu weer naar huis zaten even samen hier. Bij thuiskomst gaat ze zich orienteren op de voedselbank en opzoek naar een maatschappelijkwerker om te kijken hoe de financien lopen en waar ze kan bezuinigen. Ik houd sinds kort een kasboek bij en dat kan ook helpen dat raad ik iedereen aan haha.
Alle reacties Link kopieren
Als dat zo was had ik het wel gezegd. Zo schaamtelijk is het niet, jammer dit.
Alle reacties Link kopieren
Dertigmin daar is niet naar gekeken. Ze is nu 7 maanden zwanger. Ze heeft zelf de berekeninf gemaakt en zegt niet verder te komen door weer te gaan studeren. Ik denk ook dat de behoefte klein is door de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar toch stimuleren om haar studie af te maken. In ieder geval een diploma in haar zak. Eventueel dat pas doen als het kind geboren is.



Voorlopige aanslag 2014 zou ik even naar laten kijken. MIsschien kan er iets gedaan worden met de combinatiekorting.



Als het kind er is komt er kinderbijslag en kindgebonden budget. Dat zal dan ook wat meer ruimte geven. Nu is het denk ik vooral een aantal maanden doorzetten en zorgen dat de schulden niet oplopen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven