Geld & Recht alle pijlers

wajong uitkering toegekend gekregen

23-01-2009 22:18 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds september voor 80% afgekeurd en krijg een wajong uitkering met terugwerkendekracht vanaf juni2008(omdat ik hem toen officieel aangevraagd heb).Nou had ik afgelopen jaar, toenik nog een bijstanduitkering had,recht op een langdurigheidstoeslag(krijg je als je langer dan 5 jaar een minimuum inkomen hebt via de sociale dienst) en een toeslag voor gehandicapten en chronisch zieken(weet de naam niet meer precies).Daar moest je natuurlijk wel een aantal formulieren voor invullen maar dat was toch een prettige bijkomstigheid als je zo"n laag inkomen hebt.Heb ik nu nog steeds recht op deze toeslagen?Mijn inkomen is wel wat omhoog gegaan maar mijn situatie is op zich nog hetzelfde als voordat ik die wajonguitkering toegekend gekregen had .Weet iemand hier iets van?

Groetjes Spongebabe
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie,hier kan ik iets mee

Groetjes Spongebabe
Alle reacties Link kopieren
Eventueel kun je je vraag ook nog stellen op dit forum over de Wajong.



Wajongcafe



Heb je je wajong met terugwerkende kracht al gekregen? Houd er wel rekening mee dat daardoor je fiscaal loon over 2008/2009 flink stijgt. Ik kreeg in 2007 7 maanden met terugwerkende kracht en moest daarom bijv. maandelijks meer terugbetalen aan het IBG.



edit: Niet goed gelezen. Als je hiervoor al een bijstandsuitkering kreeg zal dit bedrag niet zo hoog uitvallen.



Veel succes ermee!
anoniem_80065 wijzigde dit bericht op 24-01-2009 03:55
Reden: beter lezen...
% gewijzigd
My own business always bores me to death; I prefer other people\'s.
Alle reacties Link kopieren
Ik had hiervoor een bijstandsuitkering,en bij het IBG word elk jaar mijn draagkracht vatgesteld en berekenden dan werd het automatisch,na check of de gegevens klopte,tot nu toe verlengt;ik hoef nu nog nix terug tebetalen.Ze vragen dan gegevens op bij de belastingdienst,dit jaar geloof ik over 2007,daaraan heb ik de wijziging doorgegeven.Dit heb ik pas in december gedaan,wist niet dat en hoe het moest.Ook ivm.huur-en zorg-toeslag.Ik moest toen mijn inkomst berekenen enopgeven(snaptie hier overgens niets van) Mijn zorgmentor die heeft me erbij geholpen,we hebben het toen bij de belastingdienst opgevraagd en ingevuld en op de bus gedaan.Volgens mij heb ik alles gedaan wat nodig was,of heb ik iets gemist?Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg opgeschreven.

Groetjes Spongebabe
De langdurigsheidstoeslag is sinds kort gewijzigd. Zo is de leeftijdsgrens verlaagd van 23 naar 21.Over het algemeen is de regeling iets versoepeld. Zie voor meer informatie http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=38929

En de toeslagenverordening (waar de toeslag in is vastgelegd) kun je op de website van je gemeente bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Thanks for the tip

Groetjes Spongebabe
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Het schijnt dat ik nu een schuld heb bij de Sociale Dienst;dat stond op mijn jaaropgave van 2008 van de S.D die overgens maar tot 31-10-08 loppt.(ik heb toch die Wajonguitkering ontvangen vanaf 1 sept. met terug werkende kracht tot 17 juli omdat ik hem toen (voor de zoveelste x)aangevraagd heb.Ik heb nog nooit geld van ze geleend of bijzondere bijstand gehad-dat word nml. omgezet in een lening tegenwoordig-.

Ik ga ze dan ook morgen bellen waar dat van daan komt want ik las het zaterdag en mijn hele weekend is "verpest".

Ik ben nml. bezig met kwijtschelding aan tevragen voor Rijnland en voor de gemeentelijke heffingen en heb daar een jaaropgave 2008 voor nodig.Ook heb ik formulieren voor wijziging zorg-en huurtoeslag ontvangen(huurtoeslag had ik volgens mij al doorgegeven en ik ging ervan uit dat ze samenwerkte met de zorgtoeslag maar dit schijnt dus wel apart temoeten;phoop dat ik niet bij moet betalen)Ik heb morgen contact met mijn zorgmentor die mij de vorige x met die huurtoeslag wijziging geholpen heeft,dus zal ik haar hulp maar inroepen en ik denjk dat het weer bellen wordt...

Wat onduidelijk is dit toch allemaal,ik ben de hele avond hiermee bezig geweest(papieren bij elkaar zoeken enz.)Hoop dat ik morgen meer duidelijkheid heb,en wat minder stress...



Groetjes Spongebabe
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hoi,



Ik heb zelf ook Wajong en had daarvoor een uitkering van de sociale dienst.

Die schuld die je bij de sociale dienst hebt komt omdat de sociale dienst het geld wat je van hun ontvangen hebt aan uitkering verrekend met dat van het GAK.

kortom je moet in principe terug betalen wat je van hun gekregen hebt vanaf het moment dat je WAJONG ingaat in jou geval vanaf Juni 2008.
Omdat ik wajong met terugwerkende kracht kreeg, kreeg ik een groot bedrag in enen. Voor de belastingdienst reden om mij een fors bedrag terug te laten betalen. Voor tegemoetkomingen een goede reden om me die niet meer toe te kennen.

En dat allemaal omdat het Uwv mijn adres was kwijt geraakt (ik niet kon bewijzen dat ik een adreswijziging had gestuurd) en er maanden over gedaan heeft mijn dossier te behandelen (wat ook nog kwijt was geraakt). Heel zuur, want eerst zit je maandenlang op rond de ¤400 per maand en blijven sommige rekeningen behoorlijk lang liggen. Dan krijg je eindelijk dat geld, en dan krijg je een behoorlijke aanslag.



Maar goed, ben uiteindelijk allang blij dat het goed is gekomen en ben toen ook naar Thailand vertrokken
Alle reacties Link kopieren
Je Wajong moet inderdaad nog verrekend worden met de WWB. Ik ben ook vanuit de bijstand naar een Wajong gegaan en een deel is door de sociale dienst automatisch verrekend met het UWV en de rest moest ik zelf nog regelen.



Wat ik nog niet helemaal begrijp: je schrijft dat je op 1 september de wajong toegekend hebt gekregen, met terugwerkende kracht vanaf 17 juli. Dan hoop ik toch dat dat juli 2007 is? Je hebt namelijk recht op terugwerkende kracht vanaf 1 jaar voor aanvraag.



Dat ging bij mij namelijk mis en ik heb er zelf achteraan moeten gaan voor ik dat kreeg (was toch zo'n 8000 euro...).
Alle reacties Link kopieren
Voordat ik Wajong kreeg, had ik ook een bijstandsuitkering. En ook ik kreeg een brief met dikke schuld van de sociale dienst. Punt is dat de sociale dienst dit onderling moet verrekenen met het UWV en dan kom je op nul schuld uit. Maar bel er wel even over met UWV en CWZ of maak het liefst in een kort briefje bezwaar. Vraag een ontvangstbevestiging aan de balie, zodat je achteraf alles kunt bewijzen. Doen hoor, vraag zoveel mogelijk bewijsjes van correspondentie en bewaar alle mailtjes, etc. Want je kunt het nodig gaan hebben in de toekomst.
Bij mij zijn ze het vergeten te verrekenen. Heb ze gebeld, gemaild, geschreven. Wilde weten wat ik met die teveel ontvangen ¤2000 moest doen. Geen reactie op gekregen. Oh wel, toch: moest allemaal papieren opsturen, daarna geen reactie meer.

Dat is nu zes jaar geleden en dat geld heb ik vorig jaar (dus vijf jaar na dato) uitgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Fleurtje ,Intiem,Lee en Anotis



Intiem er staat op de jaaropgave van de Sociale Dienst een min bedrag maar telefonisch zeiden ze dat het verrekend was met hetb UWV dus dat ik geen schuld heb.Ook heb ik over datzelfde jaar een jaaropgaaf van het UWV gehad.Maar waar moet ik dan in beroep gaan bij de SD of het UWV?

Want er staat geen nul bedrag op mijn jaaropgave maar een min bedrag(als je deze met elkaar verrrekend kom je op een veel telaag bedrag uit-minder dan het minimuum heeft maatschappelijkwerk uitgerekend.



Ook ontvang ik 3 euro teveel om kwijtschelding tekunnen ontvangen(de grens ligt bij (ongevewer)899,-en ik ontvang902,19).Nu zeggen ze dat ik die kwijtschelding wel aanvragen moet(gewoon proberen zeggen ze)en het dus wel invullen moet(gaat om kwijtschelding Rijnland en Gemeentelijke heffingen)Dus dat doe ik dan maar maar ik heb er helemaal geen rekening mee gehouden dat ik dit betalen moet want een vriendin(sinds kort) van me heeft ook een Wajong en heeft tot nu toe(tot 2008)altijd kwijtschelding gehad hiervoor.En ik moet straks ook die eigen bijdrage van mijn ziektekosten betalen (150 euro eigen bijdrage)want ik loop bij PsyQ voor geestelijke problemen(ADHD&PTSS) maar daar ben ik geld voor opzij aan het leggen want dat zag ik aankomen die komt rond augustus(tenminste vorig jaar wel rond die tijd).

Maar hoe ik die andere 2 moet betalen ?Ik hoop dat het in gedeeltes kan want die enen is erg hoog en bij elkaar helemaal...

Maar bedankt in ieder geval voor jullie reacties (f)

Groetjes Spongebabe
Alle reacties Link kopieren
Kan je dan helemal niks meer dat je op de zak van de werkende mens gaat teren?
Pardon?
Alle reacties Link kopieren
wat is dat voor een vage reactie!
Alle reacties Link kopieren
waarschijnlijk niet rocketgirl, zo 'makkelijk' is het niet om af gekeurd te worden.



De meeste mensen die echt zijn afgekeurd zouden maar WAT GRAAG gezond genoeg zijn om te werken!



Je mag hopen dat je ZELF nooit in die positie komt.
Als je op het loepje klikt, zie je dat RG sowieso niet uitblinkt in intelligente reacties, dus ik zou dit maar gewoon laten gaan, eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:rocketgirl schreef op 22 maart 2009 @ 15:00:

Kan je dan helemal niks meer dat je op de zak van de werkende mens gaat teren?



PARDON?!?!

wat een rotopmerking zeg
Alle reacties Link kopieren
Is neit lullig bedoeld, maar ik geloof gewoon niet dat als je afgekeurd bent, je echt niets kan.

Beetje jammer dat ik deze mening niet mag hebben en dat het dan op mijn intelligentie gegooid wordt........ Zegt meer iets over de persoon die het zegt....
Is niet lullig bedoeld??? Wil ik wel eens weten hoe rot de dingen uit jouw strot komen als je het wél lullig bedoelt.



Verder is ook deze posting weer te dom om verder op in te gaan. Verdiep je es in dingen, dat zou al een hoop schelen. Voor jou, en de mensen om je heen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spongebabe schreef op 21 maart 2009 @ 23:26:

Hoi Fleurtje ,Intiem,Lee en Anotis



Intiem er staat op de jaaropgave van de Sociale Dienst een min bedrag maar telefonisch zeiden ze dat het verrekend was met hetb UWV dus dat ik geen schuld heb.Ook heb ik over datzelfde jaar een jaaropgaaf van het UWV gehad.Maar waar moet ik dan in beroep gaan bij de SD of het UWV?

Want er staat geen nul bedrag op mijn jaaropgave maar een min bedrag(als je deze met elkaar verrrekend kom je op een veel telaag bedrag uit-minder dan het minimuum heeft maatschappelijkwerk uitgerekend.



Ook ontvang ik 3 euro teveel om kwijtschelding tekunnen ontvangen(de grens ligt bij (ongevewer)899,-en ik ontvang902,19).Nu zeggen ze dat ik die kwijtschelding wel aanvragen moet(gewoon proberen zeggen ze)en het dus wel invullen moet(gaat om kwijtschelding Rijnland en Gemeentelijke heffingen)Dus dat doe ik dan maar maar ik heb er helemaal geen rekening mee gehouden dat ik dit betalen moet want een vriendin(sinds kort) van me heeft ook een Wajong en heeft tot nu toe(tot 2008)altijd kwijtschelding gehad hiervoor.En ik moet straks ook die eigen bijdrage van mijn ziektekosten betalen (150 euro eigen bijdrage)want ik loop bij PsyQ voor geestelijke problemen(ADHD&PTSS) maar daar ben ik geld voor opzij aan het leggen want dat zag ik aankomen die komt rond augustus(tenminste vorig jaar wel rond die tijd).

Maar hoe ik die andere 2 moet betalen ?Ik hoop dat het in gedeeltes kan want die enen is erg hoog en bij elkaar helemaal...

Maar bedankt in ieder geval voor jullie reacties (f)

Groetjes Spongebabe

Spongebabe, ik ben inmiddels een hoop wijzer geworden sinds ik al een tijdje in afgekeurdenland rondloop. Dus ook van de financien heb ik e.e.a geleerd in de loop der jaren.



Ten eerste wil ik je even wijzen op een forum speciaal bedoelt voor Wajongers. Daar kun je so wie so een boel vragen stellen en kun je ook doorverwijzingen vinden van instanties die je kunnen helpen (bijvoorbeeld St.MEE en ANGO geloof ik).

De link van het forum plaats ik hieronder

Wajong forum



Als je dit nou opslaat bij je favorieten, vind je 'm ook makkelijk terug.



Nu als antwoord op je vraag over die hefiingen:

Je moet bij je (netto) inkomsten de jonggehandicapten korting niet meerekenen. Deze wordt diir het UWV automatisch uitbetaald, maar is geen inkomsten die meegeteld hoeven worden voor dit soort dingen. Kortom, zonder die korting kom je netto uit op 800 nog wat en kom je wél in aanmerking voor die ontheffingen.



Als je al jaren van een minimuminkomen hebt moeten rondkomen, heb je vaak niet genoeg spaargeld op je bank staan om deze grote bedragen te kunnen betalen. Dus ja, je hebt er recht op.

Ik sla bepaalde negatieve reacties dan ook maar over.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Intiem(en de anderen die op mij gereageerd hebben)

Ik had al eerder een berichtje achtergelaten maar die kan ik nergens vinden(zeker niet goed op plaats reactie geklikt)dus vandaar dat het zo lang duurde voor een reactie,bedankt voor je uitleg.

Ik heb al bij de link gekeken maar kon niet echt de dingen vinden die ik zocht(misschien ook een questie van onwetenheid wbt. de pagina indeling ect.



Ik hoorde nml. dat ik recht heb op heffingskorting ofzoiets(of /en korting jong gehandicapten chronisch zieken)maar daar heb ik dus overheen gelezen(was ook se eerste x dat ik zoiets invul)

Maar ik heb dus een nieuwe Belastingopgave over 2007 en 2008 aangevraagd om dit alsnog goed intevullen.Nu lukt mij dit niet alleen en ik hoorde van contekt ofzoiets dat die evt. kunnen helpen die formulieren intevullen dus heb ik gegoogeled en een bandje ingesproken en hopelijk bellen ze me terug.

Want de vorige x had ik het alleen ingevuld maar dat was niet zo'n goed idee blijkbaar want ik had die 2 dingen niet duidelijk gezien,in ieder geval dat ze evt. ook betrekking op mij zouden kunnen hebben.

Weet je anders evt. nog een instantie die mij kan helpen met het invullen van die formulieren?

Groetjes Spongebabe
Alle reacties Link kopieren
-En wat betreft het raketvrouwtje; ik had ook graag anders gewild maar voel niet de behoefte om mijn ziel en zaligheid hier bij jouw bloodteleggen waarom het in mijn geval wel zo is uitgepakt... (hier heb ik nix aan toetevoegen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven