Geld & Recht alle pijlers

we willen verhuizen naar andere kant vh land!

27-08-2014 15:43 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn er een beetje over uit. We willen echt verhuizen naar de andere kant van Nederland, weg uit de randstad en bij mijn ouders in de buurt gaan wonen.



Nu zitten we in het proces om zaken uit te zoeken: werk lukt waarschijnlijk wel voor ons beiden, godzijdank zitten we in sectoren waar werk vinden makkelijk is.



Huizen zoeken lukt ook wel. Daar is alles goedkoper, dus we hoeven geen duurder huis dan we nu hebben.



Nu ons huidige huis verkopen, we wonen er pas 3 jaar. We hebben wel diep in de huizendip gekocht. Wel hadden we een klein bouwdepot, dus wat hogere hypotheek dan de koopprijs. Ik denk dat we ongeveer gelijk uit zullen komen.



Maar welke stappen moeten nu allemaal genomen worden: ga je eerst naar een makelaar? Ga je eerst naar je bank? Ga je eerst naar een tussenpersoon? Bij de bank vragen ze geld voor een adviesgesprek en ik vind dat we nog niet in dat stadium zitten. Momenteel verdienen we minder dan toen we het huis kochten en de hypotheek opstelden, is dat een probleem?



Hoe time je zoiets? Eerst huis verkopen en dan werk zoeken? Of eerst baan halverwege (uur reistijd) en dan verhuizen?

Wat te doen met een restschuld? Kun je dat meenemen in je hypotheek of is uit je spaargeld betalen makkelijker? Als je een goedkoper huis dan je eerdere huis koopt, heeft dat voordelen of juist nadelen?



Hoe pakten jullie dit aan? Het is een beetje veel allemaal en ik overzie het niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Baan zoeken, (huur)huis. Zonder baan geen huis.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al een baan op het oog? Succes in ieder geval.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
mijn man kan bij zijn werkgever blijven en naar andere vestiging overgeplaatst worden zeer waarschijnlijk. Voor mij zijn er zeker meerdere "niet zo leuke banen" maar die wel genoeg verdienen te krijgen, maar voor leukere banen zie ik ook genoeg advertenties en verwacht ik goede kans te hebben.



Maar eerst werken elders en je huis hier te koop hebben staan, dat lijkt me ook niet fijn. Ik wil geen maanden/jaren bij mijn ouders logeren of in een vakantiehuisje ofzo. Kost geld en ik denk dat de baankans groot genoeg is.



Of ben ik nu echt dom bezig?
Alle reacties Link kopieren
Sorry beetje korte antwoorden.

Zelf zou ik een eerst nieuwe baan gaan zoeken en het huis te koop zetten.

Kan allebei wel even duren.

Je kunt dan nog wat schipperen met aanvaarding en mbt je nieuwe baan begindatum.

Dan kijken naar een nieuw huis.

Wellicht is huren de beste optie.

Ik zelf heb de restschuld van mijn woning van mijn spaargeld betaald.

Dan is ben je daar van af.

Kan je weer met een schone lei beginnen.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus van de weinig risico's.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn naar een ander land verhuisd en hebben eerst ons huis verkocht. Met de aankopers overeen gekomen dat de overdracht 6 maanden later zou gebeuren. Banen gezocht, in nieuwe woonplaats een jaar een huis gehuurd en pas daarna gekocht. Ging prima.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik zou eerst het huis verkopen, dan een huis huren in of rond de plaats waar je wil wonen (ik weet niet hoe makkelijk dat gaat daar). Tegelijkertijd wordt je man overgeplaatst en jij kunt op zoek naar een baan. Als jij een baan hebt, eventueel een huis kopen. In de tussentijd zoveel mogelijk sparen voor eventuele restschuld.
Alle reacties Link kopieren
mijn man wil liever niet huren, of alleen het huis wat je daarna wil kopen eerst op proef huren... Ook omdat we echt vrij, zonder directe buren willen wonen is het wat lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer ik erover denk, hoe slimmer huren is. Je kunt je huidige hypotheek dan ook nog meenemen toch? Met een pauze tussendoor?
quote:grrrhij schreef op 27 augustus 2014 @ 16:07:

mijn man wil liever niet huren, of alleen het huis wat je daarna wil kopen eerst op proef huren... Ook omdat we echt vrij, zonder directe buren willen wonen is het wat lastiger.In dit geval lijkt me tijdelijk iets huren juist ideaal. Als je huurt ben je namelijk flexibeler, en dat is juist wat je nodig hebt als je alles tegelijk wilt veranderen (woonplaats en werk). Dan maar even niet vrijstaand wonen, dat komt dan later wel, toch?
Alle reacties Link kopieren
Restschuld meefinancieren gaat tegenwoordig niet meer lukken!



En ik zou maar beginnen met dat huis te verkopen als het zeker is dat je man naar een andere vestiging kan worden overgeplaatst.

En dan pas een ander huis kopen.

Kijk anders nog even de aflevering van Uitstel van executie, van gisteravond...
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het het handigste om eerst het huis wat je nu hebt te verkopen. Daarna een ander huis zoeken en kopen, restschuld mee financieren in de hypotheek. En als laatste een baan zoeken. Want een huis verkopen lijkt makkelijk met de lage rentes maar verkijk je er niet op. Alles boven de startersmarkt zit hier in het oosten nog steeds op slot. Dus een starters woning loopt het meeste kans om verkocht te worden. Maar dat zegt nog niks. Want wij wonen ook in een starterswoning en we kunnen dat kreng aan de straatstenen niet kwijt terwijl het niet eens echt een ontzettende dure woning is. Een baan zoeken zou ik pas doen als ik zeker wist dat alles qua woningen geregeld is. Want ik moet er niet aan denken om mijn oude baan op te zeggen en een nieuwe baan helemaal aan de andere kant van het land aan te nemen, mijn huis niet kunnen verkopen dat andere huis daarom niet kunnen kopen en vervolgens daardoor dus iedere dag 120 kilometer reizen voor de boeg heb.
Alle reacties Link kopieren
kun je een koophuis verkopen en dan een jaar huren en dan weer je oude hypotheek gebruiken voor aankoop van een nieuwe woning?
Eerst baan zoeken. Je hebt waarschijnlijk toch opzegtermijn. Verder wel je huis nu gelijk te koop zetten. Als je nog geen nieuw koophuis naar je zin gevonden hebt als je huidige huis verkocht wordt dan kun je tijdelijk iets huren. Als je wél al 'n koophuis naar je zin vindt voor je huidig huis verkocht is kun je proberen met de huidige eigenaar een x-aantal maanden af te spreken voor je het overneemt. Wellicht wil je er ook nog een en ander aan laten verbouwen, zodat het wel praktisch is als je ten tijde van die verbouwing/herinrichting ergens anders kunt wonen.
Mocht je nu echt 'n onverkoopbaar pand bezitten, kun je het altijd nog verhuren zodra je 'n nieuw koophuis en baan gevonden hebt.
Sowieso moet je dit jaar je huis proberen kwijt te raken. Dit is voorlopig het laatste jaar waarin ouders hun kinderen 'n ton belastingvrij mogen geven voor het financieren van 'n woning. Dus nu wordt er nog grif gebruik van die regeling gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 27 augustus 2014 @ 17:26:

Sowieso moet je dit jaar je huis proberen kwijt te raken. Dit is voorlopig het laatste jaar waarin ouders hun kinderen 'n ton belastingvrij mogen geven voor het financieren van 'n woning. Dus nu wordt er nog grif gebruik van die regeling gemaakt.stopt dat 1 jan?
Alle reacties Link kopieren
quote:grrrhij schreef op 27 augustus 2014 @ 15:52:

Voor mij zijn er zeker meerdere "niet zo leuke banen" maar die wel genoeg verdienen te krijgen, maar voor leukere banen zie ik ook genoeg advertenties en verwacht ik goede kans te hebben.









Alsof er niet 300 anderen ook op die vacature solliciteren.

Maar ja je kan natuurlijk geluk hebben.
Alle reacties Link kopieren
@sugarmiss, er zijn in Nederland geen 300 mensen die het werk kunnen doen wat ik doe. Het is een nichemarkt en ik verzin mijn baankansen niet.
quote:grrrhij schreef op 27 augustus 2014 @ 22:02:

@sugarmiss, er zijn in Nederland geen 300 mensen die het werk kunnen doen wat ik doe. Het is een nichemarkt en ik verzin mijn baankansen niet.Als er maar 300 mensen zijn, zijn er ook niet zoveel bedrijven die die mensen in dienst hebben. En als het verloop dan ook niet zo groot is, kan het toch nog best lastig worden.
quote:grrrhij schreef op 27 augustus 2014 @ 16:07:

mijn man wil liever niet huren, of alleen het huis wat je daarna wil kopen eerst op proef huren... Ook omdat we echt vrij, zonder directe buren willen wonen is het wat lastiger.

Je moet in de overbruggingsperiode toch ook ergens wonen? Dus huur dan gewoon 'n recreatiewoning terwijl je je nieuwe vrijstaande woonboerderij laat verbouwen.

De kans dat je alles exact goed getimed voor elkaar krijgt is natuurlijk nihil, dus dan is iets gemeubileerds huren voor een paar maanden toch gewoon 'n goeie optie?
Je kunt natuurlijk ook eerst kopen zodat je die woning al woonklaar kunt laten maken en tegen de tijd dat je dan nieuwe banen hebt en je andere huis verkocht, is je nieuwe woning gelijk te betrekken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je hypotheek meestal meenemen met ene maximale tussenpersonen van 6 maanden. Vanuit de bank gezien dan, welke voorwaarden er voor de belastingdienst gelden is weer anders. Maar meenemen hoeft niet altijd de beste (of goedkoopste) optie te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven