Consumentenbond matrassen/boxsprings gevraagd

09-11-2010 16:05 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er voor mij de uitslag van de test van de Consumentenbond van matrassen en/ of boxsprings.



Ik zit al 5 jaar thuis vanwege rugklachten, ik heb in die tijd wat geld kunnen sparen en dat wil ik uitgeven aan een goede matras/boxspring. Maar wil echt het beste matras.



Ik snap dat voor ieder lichaam een ander matras goed is, maar wil zoooo graag die test...



Zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Oké, wat moet ik allemaal knippen en plakken voor je?

Het uiteindelijk oordeel?
Alle reacties Link kopieren
Beste koop aug 2010 boxsprings

Op 1: Beter Bed Easy Pocket: score 7.1 ¤ 100,-.

Op 2: Pullman Pocket Plus Pullmafoam stretch: score 7.3 ¤ 510,-

Op 3: Wehkamp.nl artikelnummer 508712 luxe comfort: score 7.3 ¤ 200,-
Alle reacties Link kopieren
In deze test hebben we gekozen om te kijken naar de kwaliteit van voornamelijk de wat goedkopere pocketveringmatrassen van rond de 200-250 euro. We kochten deze matrassen bij bijvoorbeeld Leen Bakker, Kwantum en Ikea. En daarnaast hebben we voor de goedkopere modellen gekozen van de duurdere merken als Pullman en Eastborn.



Duur of goedkoop?

De duurdere matrassen uit onze test kwamen niet allemaal beter uit de test dan de goedkopere matrassen. Het matras van Wehkamp (¤200 excl ¤30 verzendkosten) en dat van Pullman (¤510 en het duurste uit de test) krijgen allebei de hoogste score. De matrassen van Ikea vallen wel door de mand, zeker op het gebied van levensduur, maar krijgen nog steeds een 6,4 en 6,3.



Levensduur

We testten de levensduur van de matrassen door er met een flinke wals 30.000 keer overheen te rollen. Daarna werd gekeken of de matrassen aan dikte hadden verloren. De meeste matrassen komen goed uit de levensduurtest. Dat wil zeggen dat ze minder dan 5,9 millimeter aan dikte verloren en gemiddeld zo’n 8 tot 10 jaar mee moeten zouden kunnen. Alleen de Velda had meer dikteverlies, namelijk 6,8 millimeter. Het matras van Wehkamp deed het het best, met een dikteverlies van slechts 1,2 millimeter.

Als we naar de binnenkant van de matrassen keken, waren die van Ikea wat beschadigd. De zakjes waar de veren in zitten waren gescheurd. Dit merk en zie je echter nauwelijks vanaf de buitenkant. De matrassen van Ikea kregen daarom niet meer dan een redelijk oordeel.



Ondersteuning

Als je naar het totaal kijkt, geven alle matassen uit de test genoeg ondersteuning, al is een aantal matrassen beter geschikt voor rug- of zijslapers.

Zijslapers kiezen voor de beste ondersteuning voor een Eastborn, maar dit matras geeft juist weer te weinig steun als je op je rug slaapt. Een goede tweede keus is de M-concept. Dit matras ligt iets zachter dan de Eastborn en scoort wel redelijk op het rugliggen. Als je op je rug slaapt zijn de Velda en de Wehkamp aan te raden. Dit zijn beide redelijk harde matrassen.

Ook de lengte en gewicht kan van invloed zijn op de keuze van het matras.

Als je wat kleiner bent en je houdt van zachte matrassen dan kan de Pocket Comfort 1000 van M-concept een goede keuze zijn voor de zijslapers en de Beter Bed Pocketline 30 voor de rugslapers. Lange mensen zijn niet echt gebaat bij de matrassen uit de test van Eastborn, Ikea en Leen Bakker. Na de levensduurtest zakten ze teveel in, bij juist de belangrijke gebieden.

De Pullman en Wehkamp zijn de enige twee die geschikt zijn voor zowel rug als zijslapers. De Pullman krijgt voor ondersteuning de beste score omdat het een goede ondersteuning biedt voor verschillende slaaphoudingen en bij mensen van verschillende lengten. Het is een wat steviger matras.



Isolatie

Met de isolatie van een matras wordt bedoeld of een matras de lichaamswarmte tijdens de nacht stabiel kan houden. De geteste matrassen van Leen Bakker en Wehkamp isoleren minder goed. Voor de meeste mensen betekent dit dat deze matrassen koud en onprettig aanvoelen tijdens het slapen. Voor mensen die veel zweten en het snel warm hebben, kunnen deze matrassen juist wel een uitkomst zijn. De rest van de matrassen gaven normale temperaturen aan. De Sultan Hjelmas van Ikea voelt het warmst aan. Dit is fijn voor mensen die het snel koud hebben.



Vochttransport

’s Nachts transpireer je behoorlijk. Het is daarom belangrijk dat een matras het vocht snel kan opnemen en het vervolgens afstaat aan de omgeving. Een matras waarin veel vocht ophoopt, is bovendien een ideale leefomgeving voor huisstofmijn, bacteriën en schimmels. Gelukkig kunnen alle matrassen uit de test het vocht goed kwijt.



Hard of zacht

Fabrikanten geven aan of een matras hard of zacht is, maar uit onze test blijkt dat dit niet altijd klopt. Het matras is vaak iets zachter dan de fabrikant opgeeft. Vooral bij de matrassen van Beter Bed is de hardheid niet juist. De Beter Bed Easy Pocket zou gemiddeld hard zijn, maar in het laboratorium werd ‘standaard’ geconcludeerd. De Beter Bed Pocketline 30 is volgens de fabrikant extra stevig, maar dit bleek zacht te zijn. Over het algemeen zijn zachte matrassen geschikt voor mensen tot 80 kilo. Ben je zwaarder, dan heb je een steviger matras nodig.



Beste koop

Beter Bed Easy Pocket (¤100, Beter Bed)

Een testresultaat van 7,1;

Heeft 9 zones;

Komt goed uit de levensduurtest;

Lichaamsondersteuning voor rugliggers goed;

Scoort redelijk voor de ondersteuning voor zijliggers;

Geschikt voor mensen met een voorkeur voor wat harder matras;

Minder geschikt voor verstelbaar bed;
Alle reacties Link kopieren
Wauwwww geweldigg!!!! Wat lief van je ISTP!!!!!



Via internet zag ik wel een aantal keer dar Dreamer van het Merk Velda tot 2 keer toe als beste gestest was, maar dat is al een aantal jaar geleden. Deze is dus up to date neem ik aan.



Wel goedkope matrassen zeg, ik dacht namelijk dat een goede matras wel 800 euro ofso zou kosten!!



Is dit het hele verhaal? Of is er nog meer?



In ieder geval super bedankt!!!! Echt blij mee!!!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-04-2011 00:39
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven