Gezondheid alle pijlers

Buik problemen.

21-10-2014 00:01 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn buik begint een steeds groter probleem te worden.



Ik heb pds en daardoor blaast mijn buik soms erg op.

Alleen de laatste tijd is mijn buik constant een ballon. Waar ik er eerst vooral s'avonds last van had na het avondeten, sta ik er nu ook gewoon mee op.

Ik ben ook wel weer wat aangekomen, dus het zal ook wel deels buikvet zijn. Maar ook het aankomen is mij een raadsel.

Ik begin er echt moedeloos van te worden, het voelt de hele dag alsof ik zwaar gegeten heb en het ziet eruit alsof ik 5 maanden zwanger ben.

Ik weet niet meer wat ik nu beter niet kan eten, of juist wel. Het lijkt helemaal niets uit te maken. Het is ook vaak pijnlijk.

Ik schaam mij voor mijn buik eigenlijk, en het constante bewuste gevoel doordat het zo vol en opgeblazen aanvoelt maakt het er ook niet beter op.

Veel van mijn kleding kan ik niet meer dragen en ik verdoezel het maar wat met lange sjaals.



Ik wil zo graag van die buik af, het zit mij echt in de weg.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Ik heb ook pds. Wordt soms gek van die opgeblazen buik. Lijk wel 6 maanden zwanger! Bah.



Ik heb me door mijn huisarts laten doorverwijzen naar een dietiste. Ik ben nu bezig met koemelkvrij eten. En dat helpt. Niet super als in dat ik er af ben maar ik merk wel dat ik minder pijn heb en minder opgeblazen ben.

Maar wat voor de een met pds helpt kan voor de andere niks zijn. Maar dat weet je zelf denk ik ook uit ervaring.



Misschien is een dietiste een goed idee? Deze weten vaak ook veel van pds ( de mijne wel iig). Je krijgt 2 uur vergoed uit je basis. En bij sommige verzekeringen nog wat uut de aanvullende.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Ja misschien moet ik toch maar een diëtiste gaan proberen.

Melkproducten neem ik al niet. Al vraag ik mij af wat nu de boosdoener is. Ik heb al zoveel geprobeerd achterwege te laten, alleen de laatste maanden heeft werkelijk niets wat ik doe effect.

Ben ik binnen 3 maanden 5 kilo aangekomen zonder dat ik meer ben gaan eten.

Mijn buik is ook echt hard, het ziet er echt uit als een bowlingbal.

Voorheen bleef ik dan gewoon zoveel mogelijk weg uit het sociale leven als ik zo'n dag of moment had. Maar nu het al een hele tijd constant is, kom ik daar niet mee weg. Al merk ik dat ik mij wel steeds meer vermijdend opstel omdat ik mij schaam voor mijn buik.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heel goed help is geen brood meer te eten. Ui kan ook voor een opgeblazen buik zorgen.
Herkenbaar!

Ook pds, soms ook een buik als een ballon.. En ook veel lucht ineens.. Als ik even ga liggen trekt het meestal vrij snel weg. Heb helaas geen verdere tips!



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikhierhuh schreef op 21 oktober 2014 @ 00:29:

Wat mij heel goed help is geen brood meer te eten. Ui kan ook voor een opgeblazen buik zorgen.



Ik heb al zoveel geprobeerd , ik krijg maar niet gevonden wat ik nu beter wel of niet kan eten.

Op het moment heb ik het al bij het wakker worden, en wordt het erger als ik eet. Maakt dus níet uit wat ik eet.

Ik krijg er echt een radeloos gevoel van eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:menn91 schreef op 21 oktober 2014 @ 00:32:

Herkenbaar!

Ook pds, soms ook een buik als een ballon.. En ook veel lucht ineens.. Als ik even ga liggen trekt het meestal vrij snel weg. Heb helaas geen verdere tips!



Succes!



Dank je wel.



Ja voorheen trok het ook wel weg, hielp even rustig doen ook wel. Maar nu werkt dus niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Iig niet je buik verdoezelen onder een sjaal. Het leven is te kort om je voor jezelf te schamen en je lichaam te wonderlijk om lelijk te zijn.



Ik heb alleen geen tips voor je, ben er niet mee bekend, maar lijkt me wel vervelend. Sterkte ermee.
Dit komt mij erg bekend voor. Ik ben in juli diagnose Coeliakie gekregen. Met andere woorden ik verdraag geen gluten. Heb je je daar wel eens op laten testen? Ik had op een gegeven moment ook altijd zo'n harde buik. Coeliakie gaat ook vaak samen met andere darmziekten/auto-immuunziekten.

Om dit te laten controleren is er een bloedtest. Ga nog niet op eigen houtje glutenvrij, dat brengt de diagnose in gevaar!

En vergis je niet glutenvrij is veel meer dan alleen geen brood. Gluten worden in veel andere producten gebruikt en er is ook veel besmetting van andere granen (zoals haver). Het is echt even wennen, maar het maakt inmiddels voor mij een wereld van verschil!
Alle reacties Link kopieren
Ik loop de laatste tijd de deur plat bij de huisarts.

Heb naast dit ook veel andere klachten.



Ik heb al veel onderzoeken achter de rug.maar echt iets wezenlijks komt er vooralsnog niet uit.( en dus ook niet een mogelijke oplossing )

Ze zien wel van alles, maar weten geen oorzaak.

Ik heb ook iedere keer vitamine tekorten, mijn darmen nemen dat niet meer goed op.
Ellende die pds! Ik krijg ook niet duidelijk waar ik nu juist zoveel lucht van krijg. De gasvorming is dan ook mijn grootste last en kan behoorlijk pijnlijk zijn soms.



Draag je een spiraaltje?

Tijdens mijn Mirena spiraaltje had ik ook echt 24/7 een opgeblazen buik.
Alle reacties Link kopieren
quote:voetjesinhetzand schreef op 21 oktober 2014 @ 00:42:

Iig niet je buik verdoezelen onder een sjaal. Het leven is te kort om je voor jezelf te schamen en je lichaam te wonderlijk om lelijk te zijn.



Ik heb alleen geen tips voor je, ben er niet mee bekend, maar lijkt me wel vervelend. Sterkte ermee.





Dank je wel.

Mijn lijf en ik zijn nooit goede vrienden geweest, dus het is ook lastig voor mij daar overheen te stappen.
quote:consuelabananahammok schreef op 21 oktober 2014 @ 00:46:

Ik loop de laatste tijd de deur plat bij de huisarts.

Heb naast dit ook veel andere klachten.



Ik heb al veel onderzoeken achter de rug.maar echt iets wezenlijks komt er vooralsnog niet uit.( en dus ook niet een mogelijke oplossing )

Ze zien wel van alles, maar weten geen oorzaak.

Ik heb ook iedere keer vitamine tekorten, mijn darmen nemen dat niet meer goed op.



Okee, dit klinkt echt als coeliakie. Ik kon op een gegeven moment ook niets meer opnemen. Je lichaam gaat dan in de overleef stand en daarom heb je (deels) die dikke buik denk ik (was bij mij de reden).



Edit: haha klinkt wel heel vreemd zo. Ik heb de diagnose ook nog niet zo lang , dus zie he nu snel overal haha. Maar dit is echt een van de meest onbekende ziektes. Er bestond heel lang een verkeerd standaard beeld (ondervoede kindjes met dikke buiken) en daarom kijken doktoren nog vaak niet verder. Er wordt gedacht dat een groot deel van de NL samenleving dit heeft, maar het nog niet weet. Heb ook al wel meer verhalen gehoord van mensen bij wie het eerst als PDS was genoemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:*lelie* schreef op 21 oktober 2014 @ 00:46:

Ellende die pds! Ik krijg ook niet duidelijk waar ik nu juist zoveel lucht van krijg. De gasvorming is dan ook mijn grootste last en kan behoorlijk pijnlijk zijn soms.



Draag je een spiraaltje?

Tijdens mijn Mirena spiraaltje had ik ook echt 24/7 een opgeblazen buik.





Nee ook niet.



En ja, darmproblemen zijn echt een ellende.

Het overvalt dan ook vaak. Heb je een gewone warme maaltijd op, en 5 minúten later lig je gevloerd op de bank van de pijn.



Jullie ook allemaal sterkte overigens, wie dezelfde problemen hebben.
quote:consuelabananahammok schreef op 21 oktober 2014 @ 00:37:

[...]





Ik heb al zoveel geprobeerd , ik krijg maar niet gevonden wat ik nu beter wel of niet kan eten.

Op het moment heb ik het al bij het wakker worden, en wordt het erger als ik eet. Maakt dus níet uit wat ik eet.

Ik krijg er echt een radeloos gevoel van eigenlijk Oh ja, bij mij helpt het altijd om de buik krachtig te masseren (doet wel zeer), maar daarna kan ik wat gas kwijt en ontspant de boel zich wat. De buik wordt bij mij dan wat minder.
Alle reacties Link kopieren
quote:rennie_girl schreef op 21 oktober 2014 @ 00:49:

[...]





Okee, dit klinkt echt als coeliakie. Ik kon op een gegeven moment ook niets meer opnemen. Je lichaam gaat dan in de overleef stand en daarom heb je (deels) die dikke buik denk ik (was bij mij de reden).



Daar ben ik vorig jaar op getest en dat was het ook niet.



Ik eet op het moment maar weer even gewoon waar ik zin in heb.

Níets lijkt toch te helpen, maar dit is natuurlijk ook niet de oplossing .
Alle reacties Link kopieren
quote:rennie_girl schreef op 21 oktober 2014 @ 00:50:

[...]





Oh ja, bij mij helpt het altijd om de buik krachtig te masseren (doet wel zeer), maar daarna kan ik wat gas kwijt en ontspant de boel zich wat. De buik wordt bij mij dan wat minder.





Dat herken ik allemaal. Zo werkte dat voorheen ook weleens.

Maar nu dus helemaal níets.

Daarom begin ik steeds moedelozer te worden, ik weet gewoon niet meer wat ik móet doen
quote:consuelabananahammok schreef op 21 oktober 2014 @ 00:55:

[...]





Dat herken ik allemaal. Zo werkte dat voorheen ook weleens.

Maar nu dus helemaal níets.

Daarom begin ik steeds moedelozer te worden, ik weet gewoon niet meer wat ik móet doen Hmm wat vervelend! Kan je wel gewoon regelmatig naar het toilet?
quote:consuelabananahammok schreef op 21 oktober 2014 @ 00:53:

[...]





Daar ben ik vorig jaar op getest en dat was het ook niet.



Ik eet op het moment maar weer even gewoon waar ik zin in heb.

Níets lijkt toch te helpen, maar dit is natuurlijk ook niet de oplossing .Had je wel het gen? Coeliakie kan je namelijk op elke leeftijd ontwikkelen/activeren. Bijvoorbeeld door een keer goed ziek te zijn. Zo is het bij mij waarschijnlijk actief geworden. Een keer goed de griep 6 jaar geleden en tadaa: ziek. Bij twijfel zou ik gewoon nog eens laten prikken. En tarweallergie? Dat lijkt er qua klachten ook wel wat op...
Alle reacties Link kopieren
quote:rennie_girl schreef op 21 oktober 2014 @ 00:57:

[...]





Hmm wat vervelend! Kan je wel gewoon regelmatig naar het toilet?Dat gelukkig wel.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:rennie_girl schreef op 21 oktober 2014 @ 00:58:

[...]





Had je wel het gen? Coeliakie kan je namelijk op elke leeftijd ontwikkelen/activeren. Bijvoorbeeld door een keer goed ziek te zijn. Zo is het bij mij waarschijnlijk actief geworden. Een keer goed de griep 6 jaar geleden en tadaa: ziek. Bij twijfel zou ik gewoon nog eens laten prikken. En tarweallergie? Dat lijkt er qua klachten ook wel wat op...Oh geen idee, ik kreeg alleen te horen dat dat het niet was.
Toen ik me liet testen op coeliakie konden ze ook niks vinden. Maar ondertussen had ik wel veel buikklachten en vitaminetekorten en werd ik na het ontbijt (brood) zo moe en duizelig dat ik een half uur moest liggen. In overleg met de huisarts ben ik overgestapt op een glutenvrij dieet. De buikklachten zijn voor een groot deel weg, de tekorten worden langzaam maar zeker minder groot, en ik ben niet meer duizelig.



Laatst heb ik per ongeluk een hap gewone pasta binnen gekregen. Resultaat: een half uur op de wc en een uur rillend en duizelig in bed. Gluten en ik zijn duidelijk geen vrienden.



Het is dus blijkbaar zo dat je ook overgevoelig kunt zijn voor gluten zonder coeliakie te hebben. En daarnaast worden FODMAPS steeds vaker genoemd als veroorzaker van darmklachten.
Heb je medicatie?
Voor je pda dan hea...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven