Gezondheid alle pijlers

Darmspoeling

30-09-2014 12:19 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in verhouding tot de rest van mijn lichaam een vrij grote buik (zodanig dat mensen ook vragen of ik zwanger ben!). Iemand bracht mij op het idee om een darmspoeling te doen. Het lijkt mij een beetje eng dus ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaringen hiermee? Hoe hebben jullie dit ervaren?



Heb je daadwerkelijk wat kilo's verloren? Zo ja, hoeveel?

Is je buik ook platter geworden?

Hoe is je algemene gezondheid er op vooruitgegaan?
Alle reacties Link kopieren
Darmspoelingen zijn onnodig, helpen je niet om af te vallen en kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Echt TO waar slaat dit op
Dat er mensen zijn die Voor de lol hun darmen willen spoelen...
Hoe kom je daarbij? Als je je darmen leeg spoelt en vervolgens weer gaat eten en drinken, ben je toch weer net zo ver? Behalve dan dat je je normale darmflora weg vaagt en vervolgens alleen maar ziek wordt...

Normaal eten en voldoende bewegen lijkt me een veel beter idee.
Alle reacties Link kopieren
Je kan beter uitzoeken waar je een.opgeblazen gevoel van krijgt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik.



Ik vraag me alleen wel af hoe die mensen erbij komen dat een darmspoeling een manier is om de buik dunner te maken... Ja vlak na de behandeling zal je buik inderdaad wat platter zijn omdat er dan geen ontlasting meer in zit.



Een darmspoeling is niet bedoeld als afvalmiddel/figuurcorrectie. Het is een ingrijpende manier om de darmen schoon te maken als er reden is om aan te nemen dat bepaalde klachten ontstaan naar aanleiding van een verminderde darmwerking. Dan kan een eenmalige spoeling wel eens effectief zijn. Kan, want het kan ook een nadelig effect hebben. Je darmflora wordt wel volledig van de wap geholpen.



Mij heeft het toen wel geholpen om de enige reden dat ik een lintworm bleek te hebben die al jaren voor klachten zorgde. De huisarts weigerde een ontlastingsonderzoek te doen en uit wanhoop heb ik toen de spoeling laten doen. De worm kwam mee naar buiten en de klachten waren bijna gelijk weg.



En in tegenstelling tot wat ze overal roepen is het allesbehalve een ontspannende behandeling.
anoniem_155378 wijzigde dit bericht op 30-09-2014 13:05
Reden: Taalfoutje
% gewijzigd
Jij denkt dus dat ontlasting zich ophoopt in je darm. Dan was je dood geweest want de darm barst bij obstructie, bacteriën komen in je lijf, in je bloed en dood is your_luck als hij niet tijdig in in het ziekenhuis is.
Gewoon afvallen als je te dik bent. Opofferingen zijn nodig als je iets wil bereiken en anders wil je het niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Uh, niet om je heel ongerust te maken, weet je zeker dat het je darmen zijn? Is het echt alleen je buik die uit proportie is, of ben je (beetje oneerbiedig) wat aan de zware kant?



Je kunt proberen extra vezels te eten. Die zorgen ervoor dat je darmen goed aan het werk gaan. Groente en fruit bevatten met name veel vezels. Water wil ook wel eens helpen. Het spoelt de darmen "schoon".



Bij twijfel altijd even naar de huisarts.
Dump the horse. Ride a cowboy!
Alle reacties Link kopieren
Een darmspoeling is een heel slecht plan en gaat je ook niet van je buik afhelpen. Het helpt je wel van alle goede darmbacteriën af die juist belangrijk zijn bij een gezonde spijsvertering en een goed gewicht.



Een grote buikomvang wordt in verband gebracht met diabetes, hart- en vaatziekten en het metabool syndroom, dus het is zeker van belang dat je die centimeters kwijt raakt. Je buikomvang zou zeker niet hoger moeten zijn dan de helft van je lichaamslengte in centimeters.



Als je echt wat wil doen voor je darmen dan zou ik in plaats van een darmspoeling eerder een probioticakuur bij de apotheek halen en elke dag drie keer een eetlepel aardappelzetmeel door een glas koud water roeren en opdrinken. In aardappelzetmeel zit 'resistant starch' wat de goede darmbacteriën omzetten in boterzuur. Dit is gunstig voor je bloedsuikerspiegel, je bloeddruk en je cholesterolspiegels. En aardappelzetmeel remt ook de eetlust een klein beetje. Dat zou je kunnen proberen, baat het niet dan schaadt het niet, google maar eens op resistant starch. En zoals hier boven al is gezegd, veel vezels uit groenten en fruit.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Wat denk je gewoon van naar de sportschool te gaan, en desnoods trainen met personal trainer die doelgericht te werk gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wel eens aan minder eten/ alcohol/ sporten gedacht?

Darmspoelingen zijn grote onzin. Niet eens overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet meteen denken aan Patty's Klisma Paradijs. Of hoe heette dat programma ook alweer :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil best m'n ervaringen delen, ik begrijp alleen nog niet zo goed waarom je denkt aan spoelen in deze situatie. Normaal gesproken wordt dat gedaan bij ernstige obstipatie die niet meer op een andere manier te behandelen is, of bij fecale incontinentie.



In mijn geval was sprake van een combinatie van die beide problemen, ik spoel nu twee à drie keer per week. Ik heb een onderliggende aandoening waardoor vooral mijn endeldarm niet meer goed kan samentrekken en ik dus op een andere manier mijn ontlasting niet goed kwijtraak. Dit soort zaken worden meestal begeleid door een continentie- of stomaverpleegkundige.



Je valt er niet door af en een plattere buik krijg je er hooguit door als je daarvoor heel erg verstopt zat en die obstipatie door middel van het darmspoelen onder controle komt. En ja: op het moment dat je spoelt zul je vast iets lichter worden, net als wanneer je poept. Maar na het spoelen vult je darm zich gewoon weer met de voedselbrij, dat is nu eenmaal de taak van je darmen.



In jouw geval kun je beter eerst uitzoeken óf jouw buik zoveel dikker is dan je zou verwachten (veel vrouwen zien vetrollen die er niet zijn, of die er horen te zijn) en zo ja, wat daar dan de oorzaak van is. Bij obstipatie is darmspoelen zo’n beetje het sluitstuk; je begint met voedingsadviezen en meer bewegen, werkt dat niet dan zal de huisarts een laxans voorschrijven, als dat ook niet werkt zal er vaak eerst meer onderzoek worden gedaan en afhankelijk van de problematiek zal dat verder behandeld worden. Maar een dikke buik kan ook veel andere oorzaken hebben: door zwangerschap kan de boel wat uitgerekt zijn, een keizersnede in je verleden maakt dat vaak nog erger. Het kunnen slappe buikspieren zijn, er kunnen hormonale zaken meespelen, er kan sprake zijn van overmatige gasvorming (spoelen geeft in zo’n geval potentieel vooral krampen en onwel worden) wat weer met voeding te maken kan hebben, en het kan ook zijn dat je ‘gewoon’ een vetverdeling hebt waarbij je vooral vet opslaat rondom je buik.
Een verkeerd uitgevoerde darmspoeling kan voor blijvende incontinentie zorgen. Ga dus in Godsnaam niet zelf lopen klooien, want de gevolgen kunnen niet te overzien zijn!
Alle reacties Link kopieren
@NummerZoveel: hoe werkt dat dan? Ik spoel al jaren, ben naar mijn idee goed op de hoogte van de ins en outs, maar dit risico is mij niet bekend. Hoe zou spoelen voor incontinentie zorgen? Een ongelukje tussendoor bij gebruik van teveel water (in combinatie met het niet goed op gang komen van de reflex) overkomt denk ik iedereen wel eens, ik heb nogal regelmatig dat ik niet goed word en (bijna) flauwval en/of erg misselijk word maar dat schijnt niet een heel normale reactie te zijn (in elk geval na gewenningsperiode) en ik weet dat je niet mag spoelen als je diarree hebt vanwege het verlies aan vocht, etc. Verder is het enige "echte" risico dat mij bekend is het risico op een ruptuur van de darm, iets wat volgens alle folders van de hulpmiddelen leverancier niet zou moeten c.q. mogen optreden als je de instructies van je verpleegkundige opvolgt.



Voor het overige wordt het overal steeds benoemd als een veilige methode. Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat mensen zoal doen als ze niet de gebruikelijke spoelsets of -pompen gebruiken en geen professionele begeleiding krijgen. Bovendien weet ik ook lang niet alles, dus ik vraag me af hoe precies incontinentie zou kunnen ontstaan bij (niet correct) darmspoelen. Of zou dat een potentiële complicatie zijn na een op zich tijdig behandelde darmperforatie?
@dingetje

Je geeft het zelf al aan, je moet de aanwijzingen volgen van de verpleegkundige. Medisch personeel wordt opgeleid voor het uitvoeren van deze handeling, en dat is niet voor niets! Verkeerd uitvoeren kan resulteren in beschadigingen of ontstekingen aan de kringspier of darmen, en dat kan ernstige gevolgen hebben zoals blijvende incontinentie. Bijv doordat weefsel beschadigd is geraakt, maar ook door teveel waterdruk kunnen ernstige problemen ontstaan



En dan hebben we het nog niet eens over de ernstige gevolgen die kunnen optreden door bijv het onstaan van een zouttekort (zoals oa nierfalen) of door het wegspoelen van bacteriën (met gevolgen voor oa e afweer en spijsvertering). In de VS is het zelfs verboden nadat 5 mensen overleden na het ondeskundig toepassen van de darmspoeling!



Dit soort dingen moet je gewoon niet doen, tenzij medisch noodzakelijk en onder toezicht van een arts.
Alle reacties Link kopieren
Maar ons Rensje Kroes doet het ook en kijk eens hoe slank en mooi zij is!



Tijdens het vasten heb ik iedere dag twee darmspoelingen gedaan, zowel s’ ochtend als ‘s avonds. Na de kuur voelde ik me als herboren!



De reinigingskuur heet Innerwave. De ‘innerlijke golf’ wordt tijdens de detox in gang gezet die mensen weer laat bloeien, bewust maakt en een nieuwe levensstijl creëert. Ik had er zin in!



Ik sta altijd open voor natuurlijke reinigingen
F.U.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook mijn boek gekocht?
F.U.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-adam schreef op 07 maart 2015 @ 00:07:

De reinigingskuur heet Innerwave. De ‘innerlijke golf’ wordt tijdens de detox in gang gezet die mensen weer laat bloeien, bewust maakt en een nieuwe levensstijl creëert.

De " innerlijke golf"....?



Bedoel je soms de peristaltische beweging die de darmen maken?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Echo
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 07 maart 2015 @ 00:17:

[...]



De " innerlijke golf"....?



Bedoel je soms de peristaltische beweging die de darmen maken?Weet ik veel... je kunt het nalezen op mijn blog :/
F.U.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat je daar mee bereikt is dat je je hele darmflora naar de bliksem helpt met alle mogelijke gevolgen van dien.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Als je al niet weet wat bedoeld wordt met de peristatische bewegingen van de darm.....
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-adam schreef op 07 maart 2015 @ 00:07:

Maar ons Rensje Kroes doet het ook en kijk eens hoe slank en mooi zij is!



Tijdens het vasten heb ik iedere dag twee darmspoelingen gedaan, zowel s’ ochtend als ‘s avonds. Na de kuur voelde ik me als herboren!



De reinigingskuur heet Innerwave. De ‘innerlijke golf’ wordt tijdens de detox in gang gezet die mensen weer laat bloeien, bewust maakt en een nieuwe levensstijl creëert. Ik had er zin in!



Ik sta altijd open voor natuurlijke reinigingenVoor natuurlijke reinigingen sta ik ook open, nou ja eigenlijk zit ik, op de wc. Gaat heel natuurlijk allemaal
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven