Gezondheid alle pijlers

Dexamethason...ik heb het zooo gehad!

29-07-2014 19:32 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeie avond,



Ik heb een tijd lang (maand of drie) dagelijks dexamethason geslikt. In wisselende doseringen. Afgelopen jaar is dat helaas nodig geweest in verband met verschillende bestralingen. Nu ben ik sinds januari 'clean' en een aantal bijwerkingen ben ik gelukkig van af! Het vocht dat ik vasthield is grotendeels weg, dus zie er weer 'normaal' uit.

De grootste bijwerking waar ik nog mee zit is het slechte slapen. Ik word er helemaal gek van. Probeer het normale leven weer op te pakken: afstuderen, sporten en werken, maar door die moeheid is m'n energie echt laag en mijn focus wordt er ook niet beter op



Ik snap dat mijn dosering wellicht anders is geweest maar ik vroeg me af of hier ook andere mensen zijn met bijwerkingen van dexamethason, en hoe deze mensen die bijwerkingen tackelen. Hebben er mensen tips and tricks?



Alvast heel erg bedankt!



Niekchic
Alle reacties Link kopieren
Breek me de bek niet open niekchic en je bent echt de enigste niet.

Ik heb het moeten slikken i.v.m. chemo en viel dan s'nachts pas tegen vijven in slaap. Ik heb van meer mensen gehoord die dan drie nachten gewoon niet sliepen. Verder was ik ook behoorlijk hyper, soms zelfs tot agressief zijn toe.

Ben nu in het ziekenhuis krijg ik het sinds gisteren weer. was heel bang voor slapeloosheid, maar ik heb goed geslapen.

je kan er goed overladen van raken.

Het is ook een broertje of zusje van Prednison.

Ook een paardemiddel. Slecht voor je nieren, maar soms kom je er niet onderuit. Ik ben er ook heel erg mee opgeknapt na een halve dag al.

Misschien kan je met je arts overleggen om de dosering te verlagen. En altijd smorgens vroeg innemen, zeker nooit meer na zessen.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor t reageren Lamaatje. Ik heb jouw topic gelezen en ben er even stil van. Zo ontzettend veel mensen die een bron van inspiratie in jou zien (ik ook)



Ik was misschien niet helemaal duidelijk maar ik slik het sinds eind maart gelukkig niet meer. Had inderdaad ook slapeloze nachten. Als ik geluk had sliep ik een uur of twee. Had, en heb, het idee dat fysiek en mentaal qua moeheid niet echt communiceerde. Ook een kacheltje van binnen. In de winter zat ik met een t shirt en ramen vol open te puffen op de bank. Ik wil en moet gewoon weer dingen doen en ben dus benieuwd hoe mensen omgaan met de weinige energie, of om beter te slapen. Slaappillen zijn mij afgeraden en wil ik ook liever niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom dan nu een topic openen om naar tips te vragen, terwijl je niet meer gebruikt, vraag ik me dan af.

Die hittegevoelens had ik ook en dat gevoel dat je niet echt bij de wereld betrokken was.

Heb je nu nog steeds slaapproblemen dan? Kan toch niet meer van de medicijnen zijn.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik helaas nog steeds bagger slaap. Het schijnt wel van de dexa te komen. Ik had er liever ook geen topic over geopend. Mij is uitgelegd dat door de dexa je hele hormoon huishouding verstoord raakt. Dus in principe zal ik er last van houden tot alles weer rustig is. Dat kan per persoon verschillen hoe lang dat duurt. Deze ronde heb ik blijkbaar 'pech' (heb het al vaker geslikt)

Ik snap dus ook dat ik pas beter ga slapen als de hormonen weer rust hebben, maar in de tussentijd wil ik het graag opvangen met trucjes oid want t maakt me langzaam gek
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat het een probleem is. Ik heb een week prednisolon geslikt (broertje sof zusje ervan) en toen sliep ook maar 3 uur per nacht. Maar dat was een stootkuur. Toen de kuur over was heb ik 2 dagen geslapen. Ik was gewoon gesloopt.

Heb je weleens rescuespray van dr. vogel gebruikt.

Op het gevaar af dat hier weer reacties op komen. Die negeer ik gewoon.

Ben je een vrouw. Misschien kan je iets proberen wat eigenlijk voor de overgang bestemd is. Ik roep maar wat hoor.

Het heeft te ook te maken met de bijnieren die een hele grote rol spelen bij stress.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook eerder stootkuren gehad. Daarvan schijnt de nasleep idd minder impact te hebben. Nu heb ik het van november tot en met maart geslikt ivm zwellingen in hoofd en rug.

Ik probeer van alles. Soms wat suffig: sleepy time thee, ik denk. Hmm misschien is 2-3 koppen beter, gevolg: hele nacht op en neer naar de wc.

Ik ga op zoek naar die spray morgen! Het wordt idd echt een probleem. Ik ben veel minder alert ook in het verkeer. Ik denk ik niet dat het overgangsklachten zijn trouwens, ben 26. Bedankt voor t meedenken
Alle reacties Link kopieren
Fout gelezen over de overgang. Ik zal eens informeren morgen in de apotheek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven