Gezondheid alle pijlers

Dyshidrotisch eczeem

20-07-2010 19:30 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, dat dus. Ik schijn dat te hebben. Aldus de dokter bij ons op 't werk.



Toen heb ik gegoogled, en las ik dat dat meestal chronisch is en dat niemand weet waar het precies vandaan komt.

Wie herkent het / heeft het ook?



En wie heeft het al langer? Is het gewoon zo dat het in fases terug komt of wordt het met de jaren erger?

En smeren jullie er een speciale zalf op of is het genoeg, voorlopig, zoals de dokter op mn werk zei, om er een goeie handcreme ofzo op te smeren?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Eeuhm echt stom dit.. Volgens mij heb ik dit ook (even opgezocht). Maar wel alleen tussen mijn vingers..
Alle reacties Link kopieren
Bij mij komt het overigens regelmatig terug.

De blaasjes zijn wel echt heel vervelend vind ik, want ik kan het niet laten om die open te krabben...

Veel verder als insmeren met handcreme kom ik ook niet hoor!
Ik heb het. Sinds de invoering van de euro. Want daar zit nikkel in en daar kan ik dus niet tegen, bleek toen. Stress triggert het, dan wordt het erger. Ik heb het voornamelijk onder mijn voeten, maar als het echt erg is wil het ook nog wel weer op mijn handen komen.



Ik heb het heel erg gehad, met blazen onder mijn voeten zo groot als doperwten, die jeukten als de ziekte en als ze dan openbarsten verging ik van de pijn. Hydrocortison hielp iets, maar niet veel en ik moest het echt elke dag smeren. Ik had op het laatst de stevigste hydrocortison en dat resulteerde in dunne huid en heel veel kloven.



Wat wel hielp was zwanger worden en bv geven: toen heb ik er jaren geen last van gehad. Het laatste jaar heb ik wel weer wat bultjes, maar klein, de jeuk is goed te hebben en als ze open gaan heb ik niet meer meteen een kloof. Ik hou mijn voeten nu echt netjes bij: elke twee weken wordt het eelt echt onder handen genomen. Hoe soepeler mijn voetzolen zijn, hoe minder impact de bultjes hebben. En als het echt naar is, jat ik een beetje van de triamcinolonzalf van mijn dochter: helpt sneller en langduriger dan hydrocortison.



Ik denk dat een handcreme niet echt effect heeft. Ik heb er nooit iets van gemerkt qua verlichting van de jeuk. Om het te voorkomen blijf ik zoveel mogelijk van kleingeld af en was ik mijn handen als ik het wel aangeraakt heb. Uiteraard nikkelvrije sieraden (en riemen, etc!)
Alle reacties Link kopieren
Goeie tips tila: geen cent meer aanraken en zwanger worden .



Inderdaad pijnlijk als die blaasjes open zijn...
Alle reacties Link kopieren
Hmmm... De dokter bij ons op 't werk zei eerst eens te proberen om te smeren met een goeie creme. Mocht dat niet helpen kan ik altijd naar mijn eigen huisarts, maar da's nogal een flapdrol...



Bij mij jeukt het niet zo heel erg, af en toe, maar doet het meer gewoon pijn, dat schijnt ook nog te kunnen.

Kan nu niet zeggen dat ik er écht wakker van lig dat ik 't heb, maar, tja, je zit er toch maar mooi mee, zeg maar.

Ik heb 't vooral op mn handen trouwens, en soms ook op mijn tenen.

Mijn handen zitten nu weer helemaal onder, volgens mij heeft het bij mij ook fiks met de warmte te maken.
668, the neighbour of the Beast
quote:Erine schreef op 20 juli 2010 @ 19:41:

Goeie tips tila: geen cent meer aanraken en zwanger worden .



Inderdaad pijnlijk als die blaasjes open zijn...Pinnen!



De spaarpot van jezelf/je kind laten tellen door iemand anders! Als je in de horeca/ detailhandel/bank werkt, iemand anders de kas laten opmaken.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, goeie tips.

Zwanger worden kan ik eens testen, en geen geld meer uitgeven zou ook zo slecht niet zijn
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 20 juli 2010 @ 19:43:

Hmmm... De dokter bij ons op 't werk zei eerst eens te proberen om te smeren met een goeie creme. Mocht dat niet helpen kan ik altijd naar mijn eigen huisarts, maar da's nogal een flapdrol...



Bij mij jeukt het niet zo heel erg, af en toe, maar doet het meer gewoon pijn, dat schijnt ook nog te kunnen.

Kan nu niet zeggen dat ik er écht wakker van lig dat ik 't heb, maar, tja, je zit er toch maar mooi mee, zeg maar.

Ik heb 't vooral op mn handen trouwens, en soms ook op mijn tenen.

Mijn handen zitten nu weer helemaal onder, volgens mij heeft het bij mij ook fiks met de warmte te maken.



Open schoenen helpt ook!



Fijn dat je er niet zo heel veel last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo ongeveer de hele zomer open schoenen aan, dus dat komt goed.



En geen last.... Kijk, 't is gewoon irritant. Maar er zijn ergere dingen in het leven, zeg maar.

En dat ik er last van heb, bij mij is het meer pijn dan jeuk, zeg maar, zo bedoelde ik het.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat t zo heet, maar heb t ook! Ik heb vooral last na het snijden van groente. Aardappel is het ergst, appel en tomaat geven ook klachten. Het is bij mij ontstaan door het dragen van een ring (die ik nu niet meer draag dus), sindsdien zijn mijn ringvinger, pink en middelvinger gevoelig voor vooral groente dus. Af en toe zitten ze onder de blaasjes, pijnlijk!

Ik heb overigens ook last van 'gewoon' (constitutioneel) eczeem, en ben allergisch voor huisstofmijt en boompollen (berkenpollen zijn weer verwant aan o.a. appels en aardappel vandaar waarschijnlijk mijn reactie daarop)
De erste keer dat ik het had was het het ergst, mijn hele handen vervelden, barsten, jeukten en er kwam vocht de kloofjes.... Hierna heb ik het gelukkig nooit meer zo erg gehad, nu heb ik af toe eens een paar blaasjes op mijn handen en vervelt er als ik niet oplet eens een vinger of een plekje op mijn handpalm. Allemaal te handelen dus



Remedie: vet houden en toch even naar je huisarts voor een hormoonzalf. Ik hoef dat maar een of twee dagen te smeren en ze zijn weg, dit in plaats dat ze uitdrogen, mijn handen gaan vervellen, jeuken, ik eelt op mijn handen krijg enzo.



Vaak ligt er ook een allergie of stress aan ten grondslag, dus als je vaak last hebt, laat wel een allergietest dmv plakkers op je rug doen.
ik heb het ook, ben er net achter wat het is.

ik heb het al sinds ik een jaar of 14 was.

vooral als het echt warm is, zoals de afgelopen weken, krijg ik blaasjes aan de zijkanten van tenen en vingers.

zo'n aanval duurt een week of 4.



als de blaasjes net beginnen, jeukt het wel wat.

maar het is allemaal niet zo dramatisch dat ik er zalf voor ophaal.

het schijnt dat mijn werk ook niet echt meehelpt.( zit veel met handen in water e.d.)
Alle reacties Link kopieren
Zal eens kijken of ik in België niet zonder recept een soort hormoonzalf kan krijgen ofzo. Ik zeg al, mijn eigen huisarts is altijd een beetje zinloos.

Anders kan misschien de arts van mijn werk wel iets uitschrijven, we zullen zien.





Maar dat vet houden werkt dus toch ook wel? Alsin, gewoon goeie vettige creme smeren? Want dan probeer ik dat nu gewoon even en ga ik vrijdag in België even naar de apotheek voor iets cortisonenachtigs.

't Is mooi zuur, in elk geval.

Klopt het dat het in de winter minder erg is, trouwens?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de zorg Danivo, dan schijnt het ook erger te zijn. Mensen wassen enzo, soms van die vieze latex handschoenen aan, met van alles in contact enzo.
668, the neighbour of the Beast
Ook in Belgie krijg je geen hydrocortisonen zonder recept...
quote:Marels schreef op 20 juli 2010 @ 20:18:

Ik werk ook in de zorg Danivo, dan schijnt het ook erger te zijn. Mensen wassen enzo, soms van die vieze latex handschoenen aan, met van alles in contact enzo.ik werk niet in de zorg.
Alle reacties Link kopieren
Ik was er al bang voor, maar ik kon het toch proberen he

Dan maar aan de werk-dokter vragen of ie een receptje uit kan schrijven.



En Danivo, dat bedoelde ik ook niet, meer dat ik dus ook iets doe waardoor je sneller last krijgt, zeg maar.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Overigens kun je in België wel vaak "zwaardere" medicatie zonder recept krijgen, vandaar dat ik er over dacht om eens in België bij de apotheek te vragen wat ze voor cremes verkopen die kunnen helpen tegen dat eczeem.
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 20 juli 2010 @ 20:18:

Ik werk ook in de zorg Danivo, dan schijnt het ook erger te zijn. Mensen wassen enzo, soms van die vieze latex handschoenen aan, met van alles in contact enzo.Vaak je handen wassen zorgt voor extra uitdroging en is dus niet goed. Ga liever ipv wassen voor handenalcohol met terugvettende eigenschappen. De gewone blauwe handalcohol dus (Weet ff naam niet meer)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op het werk alcogel 85 geloof ik. Dat gebruik ik eigenlijk vaker dan dat ik mijn handen echt was. Maar daarbij was ik dus wel mensen, en kom ik toch vaak met water in aanraking.

Anders maar zorgen dat ik een tubetje creme in mijn zak stop, om het tussendoor in te vetten.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik dit ook??



Ik dacht aan voetschimmel (zie topic) maar na ff via google gekeken te hebben lijkt het er wel erg op.



Ik heb het vnl tussen mijn tenen en nu ook op mijn vingers.



Het lijken vochtblaasjes en als je dan goed kijkt is het in het midden wat donkerder qua kleur (soort pitje).



Als je erover wrijft of openknapt jeukt het?
quote:Marels schreef op 20 juli 2010 @ 20:55:

Wij hebben op het werk alcogel 85 geloof ik. Dat gebruik ik eigenlijk vaker dan dat ik mijn handen echt was. Maar daarbij was ik dus wel mensen, en kom ik toch vaak met water in aanraking.

Anders maar zorgen dat ik een tubetje creme in mijn zak stop, om het tussendoor in te vetten.



Mensen gaan wassen met handschoenen aan dan voortaan. serieus: dat gaat best goed. En inderdaad veel invetten.





Thuis met schoonmaken en afwassen ook altijd handschoenen aan.
quote:gmkp schreef op 20 juli 2010 @ 21:00:

Volgens mij heb ik dit ook??



Ik dacht aan voetschimmel (zie topic) maar na ff via google gekeken te hebben lijkt het er wel erg op.



Ik heb het vnl tussen mijn tenen en nu ook op mijn vingers.



Het lijken vochtblaasjes en als je dan goed kijkt is het in het midden wat donkerder qua kleur (soort pitje).



Als je erover wrijft of openknapt jeukt het?jep, klinkt als..... dyshidrotisch/acrovesiculair eczeem.
Ha, hier nog iemand mét.



Onder mijn voeten al vier jaar lang vrijwel aan een stuk door (eerst vooral de ene voet, nu vooral de andere) en sinds drie jaar ook aan mijn handen, maar dit meer bij vlagen.



Pas op met je handen en parfum wanneer je een uitbarsting hebt, ik kan mijn favoriete parfum niet meer dragen omdat ik er nu builtjes van in mijn hals krijg (waar ik het op spuit). Dit schijnt regelmatig voor te komen bij mensen die dishydrotisch eczeem aan de handen hebben.



Vorig jaar heb ik nog een episode met grote rode vlekken (geen bultjes, jeuk of vocht gelukkig) op mijn benen gehad... vlekken zijn nu bijna weer onzichtbaar...



Dat als 'ziektegeschiedenis'.



Wat de eczeem aan mijn handen betreft: die komt dus in vlagen. Ik heb vorige week de heftigste periode tot nu toe gehad (voor het eerst ook écht 'nattend', dan komt er vocht uit) dus ik ben nu geneigd te denken dat het met de jaren erger wordt... maar hopelijk vergis ik me daarin.



Handcremes e.d. helpen naar mijn idee wel om een periode te voorkomen... als het eenmaal aan de gang is heb je er weinig meer aan (en loop je 'dus' het risico om allergie voor zo'n specifieke creme te ontwikkelen). Pas op met winterkou, maar ook met hitte en schoonmaken.



Uitzoeken waar je het van hebt is heel lastig (vind ik tenminste) en ik ben dan ook wel een beetje jaloers op Tilalia die het wel weet...! Zelf ontdekt of door een test?



Vorige week heb ik de plekken wel af en toe ingesmeerd met lijnolie... niet omdat dit nou zo ontzettend aangeraden wordt (slikken ervan werkt volgens sommigen wel) maar gewoon om het heel vet te houden. Cardiflor Forte van VSM helpt bij mij ook goed tegen de jeuk (staat standaard op mijn nachtkastje... voor als ik 's nachts 'schurend' wakker word...) (nooit gedacht dat ik nog eens iets van vsm zou aanraden!).



Mijn voeteczeem deed nooit zoveel op corticosteroiden, maar smeer nu toch maar weer sinds een week (voeten, handen alleen de eerste twee dagen, nu is het weer rustig) en het lijkt dit keer wel te werken.



Kortom: Balen dat je dit hebt Marels! Het is gewoon echt niet leuk. Vaak is het er gelukkig niet, als het er wel is, is het op zijn minst bloedirritant en soms gewoon verschrikkelijk...



Welke hand heb je het? Ik heb het meestal links en daar ben ik wel blij mee (wat een dooie mus...!) omdat je dan tenminste geen hand hoeft te geven met je aangedane hand en de hand vaak ook wel een beetje uit zich kan moffelen. Om nog maar te zwijgen van 'gewoon gebruiken' (als de boel weer eens opgezet is). Ik denk trouwens dat ik het links heb doordat sommige voedingststoffen het misschien beinvloeden... kip of paprika, en die houdt ik met links vast als ik het met rechts snij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven