Gezondheid alle pijlers

Ervaring met Mirena-spiraaltje

17-02-2008 21:08 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Aangezien ik altijd heel erg veel last heb van menstruatieklachten (twee weken lang buikpijn - vooral in mijn onderbuik rechts -, rugpijn, blaasproblemen, stemmingswisselingen, darmproblemen etc.) heeft de gyneacoloog mij aangeraden om het mirena-spiraalte eens te proberen (ik slik nu de pil). Hoewel ik natuurlijk op haar kennis vertrouw, ben ik toch ook benieuwd naar de verhalen/adviezen van ervaringsdeskundigen. Heeft iemand van jullie een Mirena-spiraaltje? En zo ja, bevalt het? Wat zijn de bijwerkingen? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, voordat ik daadwerkelijk overstap van de pil naar het spiraaltje......
Alle reacties Link kopieren
Heb hem sinds eind april 2007 en de eerste maanden veel buikpijn en spotting (bloedverlies) gehad. Nu geen centje pijn meer; vrijwel geen menstruaties meer en bijna geen buikpijn ook.
    Alle reacties Link kopieren
    Sorry, geen ervaring maar ook een vraag: weet iemand ook iets van de invloed van de Mirena op menstruatie-gerelateerde migraine? Ik slik nu de Yasmin en stik elke keer weer van de migraine tijdens de menstruatie. Dokter stelt nu de Mirena voor.
    Alle reacties Link kopieren
    Klik hier voor nog meer ervaringen.
    Alle reacties Link kopieren
    Ik lees mee!
    Alle reacties Link kopieren
    Het bevalt mij erg goed en heb eigenlijk geen last van bijwerkingen. Aleen de eerste dag een wat vervelend gevoel in mijn onderbuik. Ik heb het spiraaltje nu ongeveer een half jaar. Ik wordt niet meer ongesteld en dat vind ik echt ideaal! En niet meer hoeven na te denken over het slikken van die pil elke avond! Ik kan de mirena-spiraal wel aanraden!

    Overigens had ik voorheen, toen ik de pil nog slikte, weinig last van menstruatie-klachten, dus of het daartegen helpt kan ik je niet vertellen!



    Mag ik nog een vraag toevoegen? Heeft iemand ook ervaring met het verwijderen van mirena? Ik heb gehoord dat dat niet zo prettig is!
    Alle reacties Link kopieren
    Ik heb de Mirena nu ongeveer 2 jaar en ik zou niet meer anders willen. De eerste paar dagen na inbrengen wat last gehad van buikpijn en daarna nog een half jaar wat onregelmatig ongesteld geweest. Daarna niks meer. Ik ben niet meer ongesteld en merk er niets van dat ik de spiraal in heb. Ideaal dus!



    Toen ik nog de pil slikte had ik altijd twee dagen van de maand enorme hoofdpijnen (geen licht kunnen verdragen etc). Nu helemaal niets meer.



    Hier dus een enorm tevreden gebruiker!



    (en nee, heb hem nu twee jaar dus nog geen 'verwisseling' gehad en dus geen ervaring met uit laten halen)
    Alle reacties Link kopieren
    PS: Ik heb bij inbrengen om een lokale verdoving gevraagd! Ideaal! Had geen leuke verhalen gehoord over het inbrengen (zeker als je geen kinderen gebaard hebt). De verdoving maakte dat het inbrengen helemaal niet vervelend was.
    Alle reacties Link kopieren
    Ik heb nu anderhalf jaar de Mirena en vind het super. Heb daarvoor anderhalf jaar niets gehad, omdat ik zwanger wilde worden en zwanger was, daar weer voor 7,5 jaar een koperspiraaltje, daarvoor de prikpil en daarvoor de pil. Dus ik heb genoeg vergelijkingsmateriaal....



    Ik vind de Mirena heerlijk. Ik ben één van de kwart vrouwen die nog wel ongesteld word, maar het is zo miniem dat ik het met inlegkruisjes af kan. En dan nog, vaak zijn het maar veegjes aan het WC-papiertje. Ik voel ook wel de hormonen door mijn lijf gaan tijdens die periode, maar ze razen niet meer (zoals wel tijdens mijn hormoonloze periodes).



    Clijnemeis, mijn zus had last van menstruatiemigraine en heeft daar nu met de Mirena geen last meer van. Ze heeft 'm nu 2 jaar en tot nu toe geen migraine. Zij wordt ook niet meer ongesteld.



    Fachat, bij mij is 3 jaar geleden de koperspiraal verwijderd, dat viel me alles mee. Een paar steekjes, that was it. En toen de Mirena geplaatst werd, bleek hij na 6 weken niet goed te zitten (had ik zelf overigens niks van gemerkt, het is dat de gyn een echo maakte). Het verwijderen was even onprettig, maar pijn.... neuh.



    Lisza, ik zou zeggen: doen!
    Alle reacties Link kopieren
    ik heb de mirena 3 jaar gehad, helemaal prima, ik bleef wel menstrueren trouwens, maar schijn daar een van de weinigen in te zijn. het was wel een stuk minder als voorheen en met minder hoofdpijn etc. het verwijderen ervan was echt ik een tel gedaan. geen centje pijn, terwijl ik het laten plaatsen wel erg pijnlijk vond. nu was mijn huisarts die m plaatste ook niet heel handig. de gyn kan m ook plaatsen.
    Alle reacties Link kopieren
    Ik heb twee mirena's versleten waar ik echt heel tevreden over was. Zetten is wat pijnlijk, eruithalen valt erg mee.

    Ben nu echter al een poosje aan het klooien met nummer 3. Die is in oktober goed gezet en ik bleef menstrueren. Bleek dat deze te laag zat en dus niet veilig was. Laten verwijderen en week later een nieuwe laten plaatsen. Helaas ging dat ook mis en trok de gyn die er meteen zelf weer uit. Ze hadden nog eentje liggen en die hebben ze meteen erin gezet maar nu zijn de touwtjes kwijt dus de mirena zit óf helemaal van binnen óf is foetsie.

    Kennelijk wil mijn baarmoeder even geen mirena meer en daar baal ik van, want de mirena's hiervoor bevielen me zo goed!
    Alle reacties Link kopieren
    @ irenek: Hmm, dat klinkt goed. Ik heb tijden migraine gehad die niets te maken had met mijn ongesteldheid. Propranolol gehad, en toen was ik daar vanaf. Maar sinds ik de Yasmin slik heb ik ineens altijd tijdens mijn menstruatie migraine, en niet te zuinig ook: de aanvallen duren minstens vier dagen. Met mijn studie helemaaaal niet handig dus ik denk dat ik toch maar aan de Mirena ga...of de pil doorslikken, maar goed, dan zit je er om de twee-drie maanden alsnog mee.
    Alle reacties Link kopieren
    Ik heb de Mirena sinds een week nu. Ik slikte altijd de Cerazettepil omdat deze gecombineerd kon worden met borstvoeding geven. Maar hiervan kreeg ik nogal last van doorbraakbloedingen en puistjes. En omdat ik nu iets voor langere tijd wilde heb ik een Mirena laten plaatsen.



    Het plaatsen viel me vies tegen, maar tot nu toe bevalt het verder prima. Heb hem laten plaatsen op de 3e dag van mijn menstruatie, en daarna nog 1 dag gevloeid en sindsdien niet meer. Ook geen buikpijn of andere klachten gehad sindsdien.



    Natuurlijk moet ik wel wat langer wachten voordat ik er echt iets over kan zeggen, maar het valt me eigenlijk mee, had gedacht dat ik veel meer last van bloedingen zou krijgen, omdat ik dat met de Cerazette ook had.
    Alle reacties Link kopieren
    Nou dat zijn toch voornamelijk positieve reacties. Ik heb aanstaande woensdag een afspraak bij de huisarts om het bezoek aan de gynaecoloog te bespreken en om alles over de Mirena even goed door te nemen...Deze reacties helpen mij daar zeker bij, heel erg bedankt! Ik denk nu wel zeker te weten dat ik em wil laten zetten!



    Clijnemeis, ik heb ook een tijdje de Yasmin gehad. Vanwege die langdurige klachten ben ik zo'n 5 keer overgestapt van de ene pil naar de andere, en de Yasmin was daar een van...Ik moet zeggen dat dit de pil was waarbij mijn klachten het ergste waren...Inderdaad hele erge hoofdpijn (weet niet hoe migraine voelt, denk niet dat dat het was, maar deed wel erg pijn), buikpijn, en erg vaak misselijk....Ik heb toen vrij snel een andere pil gekregen. Nu ben ik verhuisd en heb ik een andere huisarts en zij ziet er niet meer wat in om weer een andere pil voor te schrijven, vandaar de afspraak bij de gynaecoloog en wellicht - vrijwel zeker na al jullie reacties - nu dus het spiraaltje....



    Meiden, erg bedankt voor jullie reacties..Het helpt zeker bij mijn keuze!
    Alle reacties Link kopieren
    En niet vergeten om om die verdoving te vragen he?! Lees hier ook weer van allerlei mensen dat het inbrengen geen pretje is en dat is echt niet nodig. Alleen niet alle huisartsen doen de verdoving standaard (mijnes is ingebracht door Gyn en die deed het eigenlijk nooit zonder zei ze.
    Alle reacties Link kopieren
    Bedankt voor de tip! Ik weet nog niet of de huisarts hem zelf zal zetten of dat ze me nog een keer doorverwijst naar de gynaecoloog.....Ze wilde mij iig nog een keer zelf onderzoeken omdat ik nog geen kinderen heb...waarschijnlijk heeft dat daar dus ook mee te maken....Als ze het niet aandurft zonder verdoving zal ze me wel doorverwijzen toch (of zelf verdoving geven als ze dat kan)??
    Alle reacties Link kopieren
    Lizsa, ben zelf van mening dat een gyn veel meer handigheid heeft. Ik heb zelf heeeel weinig last gehad met het inbrengen, beide keren. Maar misschien ligt het ook wel aan je bouw. Want bij het koperspiraaltje, ruim 10 jaar geleden, had ik ook weinig last. Terwijl de gyn toen wel zei dat ik een hele kleine baarmoeder had.

    Ik heb wel een kind, ze is gehaald met een keizersnee. Ik weet niet of het te maken heeft met de 'rekbaarheid' van je baarmoeder of de stijfheid van de baarmoedermond. Ik vermoed het laatste. Mijn baarmoedermond is niet in actie gekomen.



    En verdoving natuurlijk altijd vragen als je dat prettig vind. Het is ook maar net hoe je zelf met pijn omgaat. Als je (zoals ik) gewend bent aan hele heftige menstruatiepijnen, is dit niet te vergelijken (@ Ikke1971 waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij een aansteller bent hoor!!!).
    Alle reacties Link kopieren
    irenek schreef op 17 februari 2008 @ 23:37:

    - Knip -

    En verdoving natuurlijk altijd vragen als je dat prettig vind. Het is ook maar net hoe je zelf met pijn omgaat. Als je (zoals ik) gewend bent aan hele heftige menstruatiepijnen, is dit niet te vergelijken (@ Ikke1971 waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij een aansteller bent hoor!!!).
    Geeft niks hoor...ik ben gewoon een watje...als het geen pijn hoeft te doen dan liever niet ;-)
    Alle reacties Link kopieren
    Clijnemeis schreef op 17 februari 2008 @ 21:14:

    Sorry, geen ervaring maar ook een vraag: weet iemand ook iets van de invloed van de Mirena op menstruatie-gerelateerde migraine? Ik slik nu de Yasmin en stik elke keer weer van de migraine tijdens de menstruatie. Dokter stelt nu de Mirena voor.
    Toevallig dat ik jouw vraag lees! Ik heb heel veel last van migraine gehad en sinds ik Mirena heb, heb ik vrijwel geen migraine meer. Bij mij heeft het dus een erg positieve uitwerking en ik ben dus superblij met dit effect! De migraine was voor mij overigens voor mij niet de reden om op Mirena over te stappen. Het is toevallig dat ik sinds het plaatsen erachter kwam dat ik er vrijwel geen last meer van heb terwijl ik er daarvoor zeer veel last van had. Voor Mirena slikte ik Microgynon 30 (anticonceptiepil). Dus ik kan me voorstellen dat je dokter het je adviseert.

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven