Gezondheid alle pijlers

Gezocht: ervaring met koperen spiraal

19-09-2014 12:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
De 10000ste topic over dit onderwerp.



Mijn verhaal ligt iets anders. Ik mag geen anticonceptie gebruiken behalve de spiralen, ivm trombosegevaar.



Een Mirena spiraal heb ik gehad. Helaas na 8 maanden een ontstoken eierstok aan overgehouden. Ook voelde ik mij al die tijd niet goed en had ik allerlei rare klachten.



Ik mag ook niet meer zwanger raken dus moet ik wel iets doen. Ik zat te denken aan sterilisatie maar dat ik zo definitief op mijn leeftijd. Nu is dus de vraag of een koperen spiraal beter is voor me.



Ik heb van mezelf al een hele heftige menstruatie. Met de koperen spiraal wordt dit erger maar hoe erg? Ik ben wel wat gewend.



Ik zou graag wat voor en nadelen willen horen van jullie. Hoe hebben jullie je spiraal ervaren?
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 jaar een multi load koper spiraal gehad. De plaatsing was niet pijnlijk (hoewel geadviseerd werd dat tijdens de bloeding te doen had ik dit niet gedaan - en dan nog was het niet pijnlijk). Na 6 weken moest ik terug komen voor een echo om te zien of alles goed zat. Ik heb er nooit last van gehad in de zin dat het pijnlijk was bij het vrijen of zo. Enige echte nadeel is dat de menstruatie heftiger was dan voor de spiraal. Ik had normaliter 4 tot 5 dagen bloedverlies waarvan maar 2 heftig. Tijdens het gebruik van de spiraal was dit minimaal een week waarvan 4 dagen heftig. Ook het verwijderen van de koper spiraal is niet pijnlijk. Dit heb ik 1,5 jaar terug laten doen (met het oog op een zwangerschap). Voordeel is ook dat je meteen zwanger kunt raken en er geen hormonen in je lichaam zitten.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Als je echt niet meer zwanger mag raken zou ik toch die sterilisatie overwegen, want van alle voorbehoedmiddelen is de koperspiraal het minst betrouwbaar ( nog steeds 97%, maar je zal maar net bij die 3% horen).



Omdat ik van hormonale anticonceptie migraine en schimmels krijg heb ik voor mijn zwangerschap 10 jaar een koperspiraal gehad en heb ik er net weer een laten plaatsen. De eerste keer vond ik het plaatsen wel pijnlijk, maar de tweede keer niet. Ze zeggen dat het pijnlijker is als je nog geen kinderen hebt en dat klopt bij mij. Mijn menstruaties zijn eigenlijk niet heftiger met spiraal dan dat ze van nature waren. Ik heb echter voor spiraal ruim 10 jaar de pil geslikt, en dan is je menstruatie wel een stuk lichter. Vergelijk je de koperspiraalmentruatie met mirena of met de pil, dan is het idd veel meer bloedverlies, maar voordat ik de pil slikte was het vergelijkbaar. Last van krampen heb ik nooit gehad, niet met en niet zonder spiraal.
Alle reacties Link kopieren
Je mag niet meer zwanger worden? Dan sterilisatie en de novasure. Ben je overal vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was geen koperen spiraal nemen TO! Ik kwam er 4,5 jaar geleden achter dat ik zwanger was terwijl ik 5 maanden ervoor m'n koper spiraal nog had laten testen. Het vruchtje had zich er gewoon naast genesteld. Op de eco zag het er echt bizar uit!!! Al hoewel de kleine welkom was raad ik zelf de koper spiraal bij iedereen af!!!!
Alle reacties Link kopieren
Je mag niet meer zwanger worden? Dan sterilisatie.

Ook met spiraal kun je nl zwanger worden, bij sterilisatie is die kans bijna nihil.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3,5 jaar de gynefix gehad en ik zweer erbij! Nooit last van gehad en mijn menstruaties waren niet erger dan ervoor, gewoon normaal zoals het ervoor ook was. Heb hem laten verwijderen omdat ik een kinderwens had. Als de kleine gup er is wil ik graag weer een gynefix.



Als je nooit kinderen zou willen om wat voor reden dan ook, is sterilisatie misschien een betere optie, omdat de gynefix 'maar' 5 jaar mag blijven zitten en daarna vervangen moet worden. Succes met je beslissing.
Rijd nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
quote:pullah schreef op 19 september 2014 @ 13:17:

Ik zou als ik jou was geen koperen spiraal nemen TO! Ik kwam er 4,5 jaar geleden achter dat ik zwanger was terwijl ik 5 maanden ervoor m'n koper spiraal nog had laten testen. Het vruchtje had zich er gewoon naast genesteld. Op de eco zag het er echt bizar uit!!! Al hoewel de kleine welkom was raad ik zelf de koper spiraal bij iedereen af!!!!



Lekker kort door de bocht.. Niks is 100% betrouwbaar. Is een kindje niet welkom dan zorg je maar voor dubbele maatregelen. Dus een condoom erbij. Of sterilisatie



Er zijn genoeg mensen die er wel blij mee zijn. Ik heb heel bewust de koperspiraal genomen, omdat ik geen hormonen hormonen in de anticonceptie wilde en omdat ik er niet meer bij stil wilde staan of ik de pil al had ingenomen. Ik zou nu niet bewust voor een kindje kiezen, maar zou het er toch doorheen komen dan zou het van harte welkom zijn.



Wil je echt geen kindje dan zou ik dus of sterilisatie of dubbele bescherming gebruiken.
Oh en qua menstruatie.. Ik ben.de eerste dag heel licht, de 2e en 3e dag echt hevig dan heb ik de super plus tampons van o.b nodig. En daarna is het over.. Soms nog een druppel op de 4e dag, maar ik heb dan altijd een inleg kruisje in en dat werkt prima. Dat geldt overigens ook voor de 1e dag.
Alle reacties Link kopieren
En je partner, heeft hij nog een kinderwens? Oftewel, een sterilisatie voor hem?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
fout
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor een sterilisatie kiezen als je toch niet meer zwanger mag worden. Of je man snip snip .
Alle reacties Link kopieren
Ik mag door medische redenen niet meer zwanger raken helaas.



Ik zou graag mezelf laten steriliseren maar ik mag niet onder narcose, behalve als het levensbedreigend is.



Het is dus 1 van ons moet gesteriliseerd worden. Gelukkig is manlief het wel eens hiermee, hij biedt zich ook aan. Ik wilde toch ook andere opties checken...
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
Dan gaat je man dus



En volgens mijn eigen man stelt de ingreep niks voor.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een orienterend gesprek met een arts aanvragen.over sterilisatie TO.



Ik heb ook een vraag over de koperspiraal. Hoe is de plaatsing daarvan vlak na een bevalling en hoe snel er na kan dat?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je na 6 weken een spiraaltje plaatsen en omdat je al bevallen bent, doet het geen pijn. Bij mij in ieder geval niet.
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
Nou als je en niet zwanger mag worden en niet zomaar onder narcose kan, aub laat je man zich dan steriliseren. Is veel snellere ingreep voor mannen en jij laat je lijf met rust.



Heb ook koperspiraal gehad. Geen echte heftigere bloedingen maar moest er iets eerder

uit ivm bacterie. Oh ja wel eerste 6 mnd constant gespot
Alle reacties Link kopieren
quote:Apatura schreef op 19 september 2014 @ 14:22:

Ik zou een orienterend gesprek met een arts aanvragen.over sterilisatie TO.



Ik heb ook een vraag over de koperspiraal. Hoe is de plaatsing daarvan vlak na een bevalling en hoe snel er na kan dat?Tussen de 6 en 8 weken. De baarmoedermond gaat, als je eenmaal ontsluiting hebt gehad ( dus je hoeft niet eens vaginaal te bevallen), nooit meer helemaal dicht, het inbrengen is dan een fluitje van een cent
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
De t-Safe koperspiraal is meer dan 99% betrouwbaar, vergelijkbaar met een sterillisatie bij de vrouw. Dat deze 97% betrouwbaar zou zjjn is onzin en ja je kunt in een zeldzaam geval nog zwanger raken. Dat kan bij elk anticonceptiemiddel. De touwtjes van de spiraal kun je na elke menstruatie controleren zodat je zeker weet dat de spiraal op z'n plaats zit. Het is bekend dat deze meer kans heeft op expulsie ( meer kans maar dus nog steeds een kleine kans) in het eerste jaar van gebruik.



Ik heb deze spiraal nu bijna 2 jaar en het bevalt mij erg goed. Geen heftige menstruaties, zelfs korter dan met de pil. Ideaal dus. Je kunt ook eens op de website lezen wat daar wordt gezegd. Succes met deze keuze. En sterillisatie bij de man is nog veiliger dan deze spiraal overigens.. Ik zou persoonlijk eerder daar voor gaan omdat jouw lichaam 3 tot 6 maanden moet wennen aan de spiraal en de menstruaties erger of onregelmatig kunnen zijn in die periode. Ook komt meer kramp nog wel eens voor.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven