Gezondheid alle pijlers

Gezondheidsverklaring ivm hypotheekaanvraag

30-11-2010 16:02 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn bezig met de koop van onze eerste woning.

Mijn man werkt en het gaat dus via zijn salaris, ik zit in de ziektewet dus ik ben financieel niet bereikbaar. So far, geen problemen, we kunnen het makkelijk opbrengen, ook als ik niet meer in de ziektewet zit.



Nu is het volgende aan de hand:

Wij zijn getrouwd dus word het huis van ons beiden. We willen dus ook beiden een risico-overlijdensverzekering afsluiten.

Zoals gezegd, ik zit in de ziektewet en alles heb ik netjes vermeld op de gezondheidsverklaring. We hebben mijn therapeut en huisarts ingelicht dat er een vragenlijst kan komen en of zij daar 'haast' achter willen zetten.



Nu belt net de assistente van mijn huisarts en zij zegt dat mijn huisarts niks wil invullen omdat dat onze vertrouwensband kan verstoren.. En nu? Mijn hypotheekadviseur zegt dat het wel de bedoeling is dat de huisarts dit doet en zij zeggen dat een onafhankelijke arts dit moet doen?



Wat moet ik nu? Nu weet ik het even niet meer.. (En ik loop op de feiten vooruit, ik weet het want er is nog niks binnen qua vragenlijsten maar ik wil graag alle obstakels verholpen hebben..) Hebben jullie tips, adviezen, geruststellingen?



(Extra informatie: Mocht dit teveel vertraging opleveren dan sluiten we voor mij geen verzekering af, ronden we de hypotheek af en sluiten wij 'later' voor mij alsnog de verzekering af. Dat sowieso. Maar het zou fijn zijn als alles meteen goed geregeld is toch?)
Alle reacties Link kopieren
Je eigen huisarts mag dit soort keuringen/verklaringen inderdaad niet afleggen. Dit moet een onafhankelijke arts doen. Vaak gaat dit via de verzekeringsmaatschappij en geven zij een arts aan die dit voor jullie kan doen.

Als het gaat om het afgevan van bepaalde informatie uit je dossier dan zul je hier eerst toestemming voor moeten geven middels een toestemmingsverklaring.
Alle reacties Link kopieren
Je huisarts mag inderdaad dit soort verklaringen/keuringen niet doen. Als er inderdaad een keuring of verklaring moet komen papieren opvragen en informeren bij andere huisartsen in de buurt of ze je willen keuren.
Alle reacties Link kopieren
Ramiaatje, kan ik daar dan nog iets aan doen of regelt de hypotheekverstrekker (of adviseur?) dit?

En bij het invullen van de verklaring heb ik toestemming gegeven om mijn gegevens af te mogen geven.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom een keuring? Is dit normaal?



Ik zit bijv in deeltijdtherapie. Dan mag mijn therapeut ook geen verklaring geven?



Ik snap er niks meer van
Alle reacties Link kopieren
Vreemd, zijn de regels verandert of hangt het per hypotheekverstrekker af? Ik heb helemaal geen lijsten van mijn huisarts moeten opsturen. Ik heb zelf een ellelange dikke lijst moeten invullen over mijn gezondheid maar verder niet.



Misschien kan je dat nog navragen of het uitmaakt bij wie je de hypotheek afsluit?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Je moet vaak eerst zon vragenlijst invullen. En als je daar een aantal keer ja hebt ingevuld, dan moet je een afspraak maken bij een onafh. arts. (en daar heeft je verzekeraar/hypotheekverstrekker een lisjt van als het goed is. als dit niet zo is moet je zelf even rondbellen). Deze arts doet een zogenaamde keuring en vraagt ook zonodig gegevens op over je behandeling bij de therapeut.

Dat verslag gaat dan weer naar je hypotheekverstrekker/verzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb idd een hele lange lijst (gezondheidsverklaring) ingevuld en ook ja moeten invullen. Ik moet dus nu een arts benaderen voor een keuring? Of moet ik gewoon even afwachten tot zij mij benaderen met de vraag of ik me wil laten keuren?
Alle reacties Link kopieren
die vragenlijst heb je op moeten sturen. En dan zou ik even afwachten wat daaruit komt.
Alle reacties Link kopieren
De beroepsvereniging voor huisartsen raadt inderdaad af om dit te doen:



Stel dat er in de verklaring iets staat dat in jullie nadeel werkt, dan baal je en dan kan dat de vertrouwensband verstoren.



Toelichting

De KNMG heeft sinds jaar en dag het standpunt dat behandelend artsen geen geneeskundige verklaringen ten behoeve van eigen patiënten mogen afgeven. Dit standpunt wordt regelmatig gesteund door uitspraken van de tuchtrechter. Een geneeskundige verklaring is een schriftelijke verklaring die door een arts is opgesteld. De arts geeft in een geneeskundige verklaring, meestal op verzoek van een patiënt of zijn vertegenwoordiger, een op medische gegevens gebaseerd waardeoordeel met betrekking tot de patiënt en diens gezondheidstoestand.



Het geven van een waardeoordeel, dat een ander doel dient dan behandeling/ begeleiding, moet objectief en deskundig gebeuren en derhalve door een onafhankelijke arts die deskundigheid heeft op het gebied waarop de vraagstelling zich afspeelt. Een behandelend arts wordt niet geacht objectief te zijn ten opzichte van zijn patiënt. Daarnaast beschikt een behandelend arts meestal niet over de specifieke deskundigheid die nodig is voor het geven van een waardeoordeel. Ook is de arts veelal niet op de hoogte van de medische criteria waaraan de instantie die de verklaring nodig heeft, toetst. Een andere reden waarom een behandelend arts geen geneeskundige verklaring mag afgeven is om de vertrouwensrelatie tussen de patiënt en de arts niet te schaden. Deze relatie kan aangetast worden als het oordeel dat de arts geeft in zijn geneeskundige verklaring geeft niet gunstig is voor zijn patiënt.



Wel mag de behandelend arts, met gerichte toestemming van de patiënt, feitelijke medische informatie verstrekken.

Bron: knmg.nl
Alle reacties Link kopieren
Kijk, daar kom ik verder mee!



Ik wacht gewoon idd even af en zal de assistente duidelijk maken dat ze mijn toestemming hebben om de feitelijke medische informatie te mogen verstrekken.



Mijn dank is groot!
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je voor jou een overlijdensrisico verzekering afsluiten? Dat is toch vooral voor als jij wegvalt, en hij de hypotheek daardoor niet meer kan opbrengen?

Als ik jouw verhaal goed lees, kunnen jullie het zonder jouw inkomen prima redden.

Dat lijkt me zonde van de premie.

Zet dat bedrag dan opzij, voor later.
Alle reacties Link kopieren
Cloet, dat dacht ik eerst ook maar de hypotheek loopt uiteraard 30 jaar. Als we kinderen krijgen en ik val weg, wil ik wel dat hij genoeg tijd met de kinderen door kan brengen en niet dat onze kids 5 dagen in de week ergens gedumpt worden omdat hij de hypotheek moet kunnen opbrengen.



We zijn nogal burgerlijk en willen graag dat er altijd iemand bij de kinderen is om ze op te voeden, iets wat wij beiden hebben gemist en daardoor nu zo belangrijk voor ons is. Vandaar (Maar toch bedankt voor het meedenken!)
anoniem_77625 wijzigde dit bericht op 30-11-2010 16:40
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:chocolover schreef op 30 november 2010 @ 16:39:

Cloet, dat dacht ik eerst ook maar de hypotheek loopt uiteraard 30 jaar. Als we kinderen krijgen en ik val weg, wil ik wel dat hij genoeg tijd met de kinderen door kan brengen en niet dat onze kids 5 dagen in de week ergens gedumpt worden omdat hij de hypotheek moet kunnen opbrengen.





Chapeau, dit vind ik echt heel verstandig! Ik sta steeds weer te kijken (en schrik er van) hoe slecht mensen zaken regelen voor hun kinderen en/of na hun dood.



Als jouw man straks fulltime werkt en jij het huishouden doet, maakt het puur financieel inderdaad niet uit als jij zou komen te overlijden. Ware het niet, dat de kinderen dan óf een oppas nodig hebben óf dat papa misschien wel wat minder wil gaan werken. Dat kost dan dus geld.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je wel goed laten adviseren, of het niet handiger is om dan pas de verzekering in te laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
Dankje Kastanjez Fijn om te horen!
Alle reacties Link kopieren
quote:cloet schreef op 30 november 2010 @ 16:45:

Heb je je wel goed laten adviseren, of het niet handiger is om dan pas de verzekering in te laten gaan?



Hoe bedoel je dan pas? Als we kinderen hebben?



Als we het nu samen afsluiten hebben we korting, vandaar dat we het graag samen afsluiten. En ja, het zou later kunnen. Maar we vinden het een stukje zekerheid dus doen we het gewoon zo. Die 50 euro per maand, waar gaat het over. Je zal maar net zien dat ik onder een bus beland, nou dan vind mijn man het toch wel fijn als de helft van de hypotheek is afgelost!
anoniem_77625 wijzigde dit bericht op 30-11-2010 17:20
Reden: 10 euro is wel erg weinig he?
% gewijzigd
quote:chocolover schreef op 30 november 2010 @ 16:47:

[...]





Hoe bedoel je dan pas? Als we kinderen hebben?



Als we het nu samen afsluiten hebben we korting, vandaar dat we het graag samen afsluiten. En ja, het zou later kunnen. Maar we vinden het een stukje zekerheid dus doen we het gewoon zo. Die 50 euro per maand, waar gaat het over. Je zal maar net zien dat ik onder een bus beland, nou dan vind mijn man het toch wel fijn als de helft van de hypotheek is afgelost!Owkee, je man heeft een hele goeie baan...
Alle reacties Link kopieren
Emaille hoezo jouw reactie?



Wat bedoel je hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat emaille bedoelt dat jullie goed bij kas zitten als je over 50 euro pm zegt 'waar heb je het over'.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde het niet zo, hoop dat het niet zo overkomt. We letten juist heel erg op ons geld misschien dat ik het juist daardoor zo typte..



We hebben er dagenlang over nagedacht, we hebben het geld ervoor dus sluiten we er beiden een af. Stukje zekerheid, vinden we fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:cloet schreef op 30 november 2010 @ 16:45:

Heb je je wel goed laten adviseren, of het niet handiger is om dan pas de verzekering in te laten gaan?



Een paar jaar eerder maakt toch niet zoveel uit. Voor hetzelfde geld gaat ze iets mankeren waardoor de premie alleen maar hoger wordt of ze misschien niet meer te verzekeren is. Gewoon meteen verzekeren dus.

@ts; even afwachte joh, voordat je een hele batterij mensen voor niks aan 't werk zet. Als er al iets verontrustends op je gezondheidsverklaring wordt gevonden, stuurt de verzekeraar een machtiging naar jou toe waarin ze vragen of ze medische informatie over jou mogen opvragen bij de artsen die jij op de gezondheidsverklaring hebt ingevuld. De artsen moeten daar dan ook gewoon aan meewerken, want jij vraagt er immers om?

Een keuring krijg je als je je bij een of meerdere maatschappijen binnen een bepaalde tijd voor een erg hoog bedrag wilt verzekeren. Dan willen ze gewoon graag weten of ze een brandend huis gaan verzekeren en dan word je door een onafhankelijke arts gekeurd. Dat mag niet je huisarts zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hondagirl bedankt!





Volgens mij heb ik op die verklaring toestemming gegeven maar ik wacht idd gewoon even af



En wil je even afkloppen dat er iets kan gebeuren dat ik meer moet betalen?
Alle reacties Link kopieren
Even het topic up. Ik vroeg me af of alles goed gekomen is met je hypotheek. Ik moet nu namelijk ook een gezondheidsverklaring invullen en loop tegen hetzelfde aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven