Gezondheid alle pijlers

Herstel na een Hallux Valgus operatie

21-10-2014 13:54 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
29 september 2014 (nu dus 3 weken geleden) ben ik geopereerd aan een Hallux Valgus aan mijn linkervoet. Nu was de operatie echt één grote ramp... Ik had ontzettend veel pijn, kon echt niet het ziekenhuis uitlopen en heb de eerste 8 dagen aan de Tramadol en Naproxen gezeten... Maar na 8 dagen ging het ineens met sprongen vooruit... Ik was niet meer blauw, ik kon mijn grote teen naar beneden bewegen en ik kon zelfs (ja, ik weet het.. ik ben TE ongeduldig) mijn hiel al 3 cm optillen.... Nu inmiddels 6, maar dat gaat gepaard met een hoop druk.... Echter, nu komt het.... Mijn teen raakt de grond niet en ik sta nu gewoon stil qua vooruitgang... De zwelling neemt af, maar daardoor wordt het allemaal gevoeliger en voel ik dat mijn teen toch behoorlijk stijf is....



Ik zie veel ervaringen naar aanleiding van deze operatie, maar ik zou graag het volgende willen weten...



- Ik ben gewend om op 10/11 cm hak te lopen... Kan dat weer? Want voor mijn gevoel komt dit nooit meer goed!

- Is het normaal dat de teen de grond niet raakt? En komt dat vanzelf goed?

- Ik hoor van iedere verpleegkundige iets anders... De een zegt NIET lopen, de ander WEL.. De een wil dat ik met krukken loop, de ander wil dat ik gewoon met de schoen rond huppel.. De een zegt dat ik de schoen thuis best uit mag doen (overigens zit er nu helemaal NIETS meer om mijn voet. Geen gips, geen verband, geen spalk, geen pleister....etc..etc...)... Wat geeft het beste herstel???



Kan iemand mij helpen met bovenstaande.... Wat ik begin inmiddels een beetje moedeloos te worden, vooral omdat ik voor mijn gevoel geen steek verder kom de afgelopen dagen.



Hoe lang heeft het bij iedereen geduurd? Wil ik misschien gewoon te veel in een veel te korte tijd?

Ik zie mijn hakken al loeren in de hoek en kan echt echt echt echt echt niet wachten totdat ik die baby’s weer aan kan!! 
Alle reacties Link kopieren
oh je wil graag je Hallux Valgus weer terug... dan moet je vooral lekker snel weer op die achterlijk hoge hakken gaan lopen ja... pfff, sorry hoor, maar hoe dom kun je zijn? mijn advies dus, voorlopig niet aan hoge hakken denken, laat staan dragen.
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik dus niets aan. Overigens is het allang bewezen dat je GEEN hallux valgus KRIJGT van hoge hakken... Het is ERFELIJK en SMALLE schoenen kan BIJDRAGEN, wat inderdaad vaak PUMPS zijn... een mooie brede laars met een blokhak zal dus geen verschil maken....... Graag advies waar ik wat aan heb...........
Alle reacties Link kopieren
Overigens zal ik even toelichten wat ik bedoel met het dragen van hakken... Als je inderdaad op de middelbare school zit en lekker naar school kan op je Uggs, dan heb je geluk..... Sommige mensen hebben een baan waar we geen sportschoenen, Uggs of in de winter ballerina's aankunnen....etc...etc.... Ook ik, als vrouw zijnde, wil wel eens een leuk jurkje met een mooi paar hakken aan.... Daar ben je vrouw voor..!
Alle reacties Link kopieren
Ook al regent het buiten, jij bent het zonnetje in huis zo te merken
http://www.orthopedie.nl/voet/hallux-valgus/



Kan dus wel door hakken.komen en je.moet een half jaar nemen voor revalidatie.



Nog meer vragen?
Alle reacties Link kopieren
He MVB,



ik ben ook geopereerd aan een hallux valgus. in de tijd dat ik in het gips zat eerste periode niet lopen, vervolgens met loopgips op de hiel lopen. Toen het gips er af ging mocht ik rustig aan op mijn volledige voet gaan lopen en ik moest gewoon doen wat prettig aanvoelde..



Verder heb ik slecht nieuws voor je: mijn teen is nooit meer zo flexibel geworden als voorheen en ik kan absoluut geen hoge hakken meer aan. Niet omdat je teen die 'buiging' niet meer kan maken maar ook omdat het littekengebied erg gevoelig blijft... Maar dit zijn allemaal mijn ervaringen.



Verder heeft het herstel bij mij in totaal wel een jaar geduurd hoor. Het is een van de meest ingrijpende operaties aan je voet. En als alles er qua gips en dergelijke af is, dan is er opzicht niet veel aan de hand want dan is alles inprincipe geheeld. Ze gaan heus niet alles er af halen als je voet nog gebroken is.
Alle reacties Link kopieren
Het dragen van hakken draagt zeker bij aan een Hallux Valgus. Helaas. Maar het heeft ook te maken met erfelijke factoren.



Ik ben 6 maanden geleden geopereerd en kan nog niet op hakken lopen. Dus reken er niet op dat je deze kerst op hakken loopt, ook niet op bredere hakken. Je hele gewicht steunt daardoor op de zwakke plek wat moet herstellen dus logischerwijs is het dragen van hakken een slecht idee op dit moment. Geef jezelf en je voet de gelegenheid te herstellen, ook al betekend dit voor nu platte schoenen (ik vind het ook verschrikkelijk, maar het is niet anders).



Je moet het zo zien, je hebt pijnklachten waardoor je je hebt laten opereren, ga jezelf dan niet kwellen door nu toch weer (al) op hakken te gaan lopen.



Hoe lang je moet herstellen is afhankelijk van hoeveel rust je nu neemt én de methode die is toegepast.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 8 jaar geleden geopereerd.... (ik was 16) en loop nog steeds niet op hakken. het is nog steeds gevoelig en stijf....
Alle reacties Link kopieren
Super advies mensen! Dank jullie wel.... Bij mij kwam het namelijk niet door hakken, daar ik het al op mijn 13de had..... Nu uiteindelijk pas de "durf" om het te doen... hihi.....



Ik moet zeggen dat mijn arts hier namelijk erg makkelijk in is geweest... Nee, tuurlijk kan het nog hoor ik steeds en dan ook echt over ALLES... Dit terwijl mijn voet wat anders lijkt te zeggen.... Vandaar de vraag..



Platte schoenen zal ik gaan dragen.. Thank god it's winter.. hahahaa..



Dan heb ik nog wel een vraagje... Bij mij is een schroefje in mijn teen geplaatst, maar deze geeft steken.... Mijn arts zegt dat mocht dit aanhouden, de schroef verwijderd wordt.... Heeft iemand hier ervaring mee??
Alle reacties Link kopieren
quote:edamame schreef op 21 oktober 2014 @ 15:31:

Het dragen van hakken draagt zeker bij aan een Hallux Valgus. Helaas. Maar het heeft ook te maken met erfelijke factoren.



Ik ben 6 maanden geleden geopereerd en kan nog niet op hakken lopen. Dus reken er niet op dat je deze kerst op hakken loopt, ook niet op bredere hakken. Je hele gewicht steunt daardoor op de zwakke plek wat moet herstellen dus logischerwijs is het dragen van hakken een slecht idee op dit moment. Geef jezelf en je voet de gelegenheid te herstellen, ook al betekend dit voor nu platte schoenen (ik vind het ook verschrikkelijk, maar het is niet anders).



Je moet het zo zien, je hebt pijnklachten waardoor je je hebt laten opereren, ga jezelf dan niet kwellen door nu toch weer (al) op hakken te gaan lopen.



Hoe lang je moet herstellen is afhankelijk van hoeveel rust je nu neemt én de methode die is toegepast.



Ze hebben bij mij de Chevron methode in combinatie met de Akin methode toegepast.... Overigens ben ik echt HEEL slecht voorgelicht blijkt maar weer... haha..



Wat betreft het herstel gaat het super goed.. Ik loop weinig en als ik loop is het met de schoen, de zwelling neemt met de dag af, ik rij geen auto en als ik de deur uitga neem ik de krukken mee.... Normale schoenen draag ik niet, want daar staat 6 weken voor.... Het was meer dat ik dacht, hoe lang voordat ik weer op hakjes kan proberen? Nu is dat ZEKER geen optie... hahaha...
Alle reacties Link kopieren
quote:koos03 schreef op 21 oktober 2014 @ 15:26:

He MVB,



Verder heeft het herstel bij mij in totaal wel een jaar geduurd hoor. Het is een van de meest ingrijpende operaties aan je voet. En als alles er qua gips en dergelijke af is, dan is er opzicht niet veel aan de hand want dan is alles inprincipe geheeld. Ze gaan heus niet alles er af halen als je voet nog gebroken is.Ze hebben bij alles na 2 weken verwijderd. Ik heb ook nooit gips gehad.. Ik ben weggegaan met verband, 1 week later kreeg ik drukverband en een week later werden de hechtingen verwijderd en had ik een pleister... Dus ik zit nu na 3(!) weken na de operatie alleen met een normale sok en die schoen.......... Neem aan dat het na 3 weken nog niet geheeld is! (röntgenfoto is ook nog niet gemaakt...)
Alle reacties Link kopieren
quote:mvb1983 schreef op 21 oktober 2014 @ 16:14:

[...]





Ze hebben bij alles na 2 weken verwijderd. Ik heb ook nooit gips gehad.. Ik ben weggegaan met verband, 1 week later kreeg ik drukverband en een week later werden de hechtingen verwijderd en had ik een pleister... Dus ik zit nu na 3(!) weken na de operatie alleen met een normale sok en die schoen.......... Neem aan dat het na 3 weken nog niet geheeld is! (röntgenfoto is ook nog niet gemaakt...)





Het MVB,



goh.. wat een vreemde gang van zaken joh! Logisch dat je je geen raad weet.. Ik was jong (16) dus bij mij is er gewoon gehakt en gebroken en alles weer goed gezet, dus duidelijk een andere methode. Maar ik vind het vreemd dat jij helemaal geen gips hebt gehad..



Succes met het herstel! En het kost gewoon tijd...
Alle reacties Link kopieren
Ja, daarom dacht ik, ik vraag het even... Er wordt in mijn ziekenhuis gedaan alsof alles ok, het een kleine ingreep is en alles weer wordt zoals vroeger...... En nu ik lees dat dat vaak niet zo is, raak ik in paniek.... Want ik heb het gedaan naar aanleiding van de geweldige verhalen van mijn arts....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ivm pijnstilling één nachtje in het ziekenhuis geslapen. Na de operatie alleen verband, na het maken van foto's de volgende ochtend kreeg ik gips. Twee weken erna werd dit vervangen door loopgips.



Je zou het ziekenhuis kunnen bellen voor een afspraak met de orthopeed. Ik had ook nog foto's vlak voor het verwijderen van het eerste gips en na het verwijderen van het loopgips. En zes weken na het verwijderen van het tweede gips de laatste controle wat tevens was met de orthopeed die mij heeft geopereerd.
Alle reacties Link kopieren
Ps. Ik denk dat je je panisch druk maakt om die schroef. Je kunt nu nog lang niet weten of je er last van hebt. Het duurt zeker nog 2 maanden voor alle zwelling uit je voet is en dan ben je nog aan het herstellen. Een arts zal deze dan ook voorlopig echt niet gaan verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik dus zo ontzettend vreemd... Ik heb dus nooit gips gehad, nooit een foto.... maar ondertussen ziet mijn voet er bijna weer uit als mijn rechter, waar niets mee gebeurd is! Hij is nog een beetje dik, niet meer blauw, loop beter gewoon plat dan op die schoen (dat doet namelijk pijn)... heb net zelfs mijn teennagels gelakt en eelt weggehaald onderop de bal van mijn voet.... Hahahahaa..... Heeeeeeeel bizar... Mijn arts zei overigens gelijk dat de schroef waarschijnlijk de pijn gaf en ze 11 november (einde van de 6 weken) gaan kijken of het de schroef is (want dan is alles geheeld, zei hij) en als dat het geval is, gaan ze die verwijderen....

Het overigens geen gevoel in de onderkant van mijn grote teen.. Dat is dan het tweede.... Een soort van rare tinteling (wanneer je verdoving uitwerkt bij de tandarts...)



Ik wilde dat ik een foto neer kon zetten, want het is echt bizar, maar dat gaat helaas niet hier....
Alle reacties Link kopieren
Ik was er (met gipsvoet) wel 2 maanden zoet mee.. daarna nog een poos een stijf gewricht.. ongeveer 3 maanden later liep ik weer soepel!
Alle reacties Link kopieren
quote:heliosje schreef op 22 oktober 2014 @ 11:49:

Ik was er (met gipsvoet) wel 2 maanden zoet mee.. daarna nog een poos een stijf gewricht.. ongeveer 3 maanden later liep ik weer soepel!



Dat zijn mooie berichten!! Geen pijn met ballerina's meer? Kon je ook je hakken weer aan? En hoe zit het met laarzen, gewoon platte zool, maar met een hoge schacht? Hoe lang duurde het totdat je weer lekker auto kon rijden?



Sorry voor mijn vragen hoor, maar mijn dokter is (zoals je leest) nogal afwezig in dit hele proces.. hahaha..
Alle reacties Link kopieren
hmmm. ik vind het echt een raar verhaal! Al met al zijn al je vragen met 'hoe lang duurt..' te beantwoorden met: neem de tijd en rust. Verwacht niet dat je binnen een half jaar alles weer kan.



Ik ben middags geopereerd en ik moest echt een nacht blijven. Ik had direct na de operatie gips en dat is de volgende dag vervangen omdat de wond niet goed dicht was (BAAHHHH, het meest pijnlijke ever). Ik moest de nacht blijven, maar kreeg geen specifieke pijnstilling dan paracetamol.

De dag erna kwam er een fysiotherapeut die mij ging uitleggen hoe ik met krukken de trap op en af moest komen. Ik mocht ook echt het ziekenhuis niet verlaten voordat ik in het trappenhuis een trap op en neer was geweest.



Oh toen overigens mijn gips er afging de volgende dag, kreeg ik echt te horen dat dit een van de zwaardere en pijnlijkere operaties aan je voet is.



Gek verhaal zeg! Ik zou gewoon je orthopeed weer bellen en vol blijven houden dat je meer informatie wilt. Desnoods een ander ziekenhuis gaan bellen of HA? En rustig aan doen. Dat is denk wel essentieel.
Alle reacties Link kopieren
quote:koos03 schreef op 23 oktober 2014 @ 10:02:

hmmm. ik vind het echt een raar verhaal! Al met al zijn al je vragen met 'hoe lang duurt..' te beantwoorden met: neem de tijd en rust. Verwacht niet dat je binnen een half jaar alles weer kan.



Ik ben middags geopereerd en ik moest echt een nacht blijven. Ik had direct na de operatie gips en dat is de volgende dag vervangen omdat de wond niet goed dicht was (BAAHHHH, het meest pijnlijke ever). Ik moest de nacht blijven, maar kreeg geen specifieke pijnstilling dan paracetamol.

De dag erna kwam er een fysiotherapeut die mij ging uitleggen hoe ik met krukken de trap op en af moest komen. Ik mocht ook echt het ziekenhuis niet verlaten voordat ik in het trappenhuis een trap op en neer was geweest.



Oh toen overigens mijn gips er afging de volgende dag, kreeg ik echt te horen dat dit een van de zwaardere en pijnlijkere operaties aan je voet is.



Gek verhaal zeg! Ik zou gewoon je orthopeed weer bellen en vol blijven houden dat je meer informatie wilt. Desnoods een ander ziekenhuis gaan bellen of HA? En rustig aan doen. Dat is denk wel essentieel.



Dat lees ik inderdaad heel veel. Ik heb echt niets van dat alles gehad.. Toen ik de dag na de operatie belde omdat ik echt NIET op de schoen kon lopen, kreeg ik als eerste te horen "Maar je bent toch ook op die schoen het ziekenhuis uitgelopen..???"... Uhm.. Nee, ik zat in een rolstoel! Inmiddels nu 3 weken geleden en het gaat echt heel goed.. Die schoen zit me inmiddels zo in te weg dat ik er voor kies om vooral te blijven zitten en niet te lopen... hahaha..



Ik zal de orthopeed eens even bellen, want ik vraag me wel een beetje af of ze 11 november wel kunnen bepalen of alles goed is als ze niet eens een foto maken!



Overigens ben ik vlak na de operatie plat gespoten met morfine vanwege de pijn en heb ik die hele arts niet gezien. Ik werd om 12:00 uur geopereerd en om 16:00 uur rolde ik naar buiten...
Alle reacties Link kopieren
Bizar joh! Ook raar dat er geen foto is gemaakt. Er is bij mij meerdere malen een foto gemaakt om te checken of alles wel goed zit..



Bah, zo zie je maar weer dat je vaak in de geneeskunde een beetje geluk moet hebben met wie je treft!!



Heel veel succes meis!
Alle reacties Link kopieren
quote:koos03 schreef op 23 oktober 2014 @ 10:56:

Bizar joh! Ook raar dat er geen foto is gemaakt. Er is bij mij meerdere malen een foto gemaakt om te checken of alles wel goed zit..



Bah, zo zie je maar weer dat je vaak in de geneeskunde een beetje geluk moet hebben met wie je treft!!



Heel veel succes meis!



Op zich moet ik zeggen dat ik geluk heb dat mijn herstel echt heeeeeeeel spoedig gaat, dat ik daarom ook niet zoveel hulp nodig heb en alles vanzelf opgelost is.... Ik bedoel, ik kon na een week al lekker lopen, ik kan mijn teen al helemaal naar beneden bewegen (naar boven gaat langzaam aan), ik loop heerlijk, mijn gevoel komt langzaam terug, niets is meer blauw en de zwelling is alleen nog rond mijn teen.

Maar het zou inderdaad fijn zijn wat meer feedback te krijgen. 29 september werd ik geopereerd, 30 september had een beetje bloed en hebben ze opnieuw verband om gedaan, 8 oktober kreeg ik drukverband en 15 oktober werden de hechtingen verwijderd en alles afgehaald. 11 november zie ik mijn arts, wat dan ook gelijk het einde van het traject is....... Maar als alles dan verkeerd geheeld is, komen ze daar pas op dat moment achter en kan ik straks weer opnieuw beginnen!



Dank je wel! Komt vanzelf allemaal wel goed.... Ik sta erom bekent dat ik behoorlijk ongeduldig ben... hahahaha.... en psychisch vergt het ook wat daadkracht, want je bent toch je vrijheid op heel veel manieren kwijt. Voel met net een TBS'er met af en toe een uitje en enkelband! hahahahaa...
Alle reacties Link kopieren
Hier een kleine update.. Afgelopen donderdag met de darco schoen en krukken uit eten geweest... Waarschijnlijk net iets te veel, want de volgende dag was mijn voet weer aan het zeuren....

Net nu het onwijs goed ging... Wordt inmiddels gek van de verschillende adviezen van verpleegkundigen.. De een zegt dat ik moet lopen, de ander niet... Al met al is de zwelling bijna weg (alleen mijn grote teen nog).. Mijn teen doet pijn, een pijn alsof het gekneusd is..... En heb het idee alsof het nu voor geen meter opschiet! Morgen de dokter maar eens bellen, want ik word beu van het advies van de verpleegkundigen....
Alle reacties Link kopieren
Over 2 weken word ik weer geopereerd aan mijn linker teen, dit word volgens mij de 5e keer, 3x rechts en nu 2e keer links. Rechts 2 keer geopereerd + schroefjes eruit halen omdat ze na een half jaar gingen irriteren.



Nu na 2.5 jaar weer last van mijn linker teen, de knokkel is weer helemaal terug en met het lopen erg pijnlijk. Ik heb ook het idee dat ik verkeerd loop.



De vorige keren waren erg pijnlijk en elke keer moest ik een nachtje blijven, 1x gaven ze mij de keus om of te blijven met een prik of naar huis met pijnstillers, toen heb ik gekozen om een nachtje te blijven omdat ik zo'n pijn had en de gok niet aan wou gaan om naar huis te gaan.



Over 2 weken weer operatie en ben benieuwd hoe het dit keer zou lopen. Vorige keer na 2 weken onbelast gips kon ik niks met me voet meer doen dus gips tot aan me knie gekregen (wat een gedoe was dat) gelukkig wad het gevoel in me voet/teen terug. Na mijn operatie heb ik gelijk gips voor 2 weken en na die 2 weken 4 weken looptijd. Ben net 18 jaar en heb toevallig tot september vrij dus heb alle tijd om te revalideren.

Hoop dat dit de laatste keer voor mij zou zijn want wil er nu wel echt vanaf!!!!



Succes allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven