Gezondheid alle pijlers

Hoe lang last van narcose?

10-10-2008 16:32 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer drie weken geleden ben ik onder narcose geweest voor een relatief lichte ingreep. Bij elkaar was ik iets meer dan een uur onder zeil. Valt opzich wel mee dus.

Van de ingreep zelf heb ik dan ook geen last meer, maar ik ben nog steeds zo ontzettend moe. Als ik ´s ochtends wakker word dan lijkt het alsof ik er pas twee uur op heb zitten. Ook kak ik dan aan het eind van de middag zwaar in en heb ik af en toe last van duizeligheid.

Het schijnt dat je nog best wel een tijdje last kunt blijven houden van een narcose. Ik vraag mijzelf alleen af hoe lang, want ik word er op deze manier een beetje gestoord van. Wie herkent dit?
Alle reacties Link kopieren
Helaas, daar is geen standaard antwoord voor. De een merkt niets, de ander heeft nog maanden last. Wat kan helpen: heel erg op je voeding letten, een beetje 'extreem' erin worden. Veel groente en fruit, veel antioxodanten (blauwe bessen, goji bessen). Extra vitamine supplement (suprlayn forte, spirulina of gewoon eigenmerk van drogist). Tijdje volhouden en zeker dat dit goed werkt voor je energiepijl.
Laat je B12 checken. Narcose schijnt je B12 gehalte namelijk (tijdelijk) te verlagen. Na 2 narcoses en 'n half jaar kwam ik er bij mij achter dat ik geen B12 meer op kan nemen, dus bij mij werd het niet automatisch terug aangevuld. Misschien 'n B12 shot en in elk geval een goede multivitamine slikken (supradyn energy bijv.)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst ergens op tv gezien dat het soms wel jaren kan duren voordat de narcose volledig uit je lichaam is. Maar verder heb ik er geen verstand van, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 30 augustus geopereerd, ook aan een relatief lichte ingreep en ik ben ook ongeveer een uur onder zeil geweest. Ik heb dezelfde klachten als jij, ik kom 's morgens maar met moeite mijn bed uit, terwijl ik normaliter 10 minuten voor de wekker aan wakker ben!



Dat inkakken aan het einde van de middag en de duizeligheid is ook herkenbaar. Ik heb bij vlagen last van duizeligheid, op de gekste momenten. En 's avonds om 8 uur val ik bijna in slaap als ik voor de tv zit. Als ik op visite ben of druk met iets dan heb ik geen last, maar als ik dan om 22 uur in bed lig val ik als een blok in slaap.



Schijnt wel 6 tot 8 weken te kunnen duren, bij sommigen duurt het zelfs nog langer. Even uitzitten dus... :sigh:



Sterkte!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n twintig minuten onder zeil geweest, en het heeft bij mij wel ongeveer 6 maanden geduurd voordat ik helemaal weer de oude was.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben één dagje thuisgebleven en daarna weer aan het werk gegaan. Heb er nog nooit echt last van gehad en toch al best vaak geopereerd. Lichamen zullen daar verschillend op reageren denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben twee weken geleden geopereerd. Een operatie van ruim 1,5 uur. Ik werd zwaar beroerd wakker, misselijk, draaierig etc. In het ziekenhuis zeiden ze tegen mij dat ik niet ziek was van de narcose maar van de morfine die ze hebben toegediend.



Toen ik afgelopen maandag wakker werd was de wereld opeens weer helder. Dat had ik sinds de operatie niet meer gehad. (Daarvoor had ik dezelfde verschijnselen).

Ik hoop dat jou dit ook snel gebeurt, want zo is het geen pretje.
Ik had voornamelijk last van extra gevoeligheid (geluiden, licht en dergelijke).

De moeheid kan inderdaad lang aanhouden (bij mij een paar maanden....). Geef jezelf de tijd, gun je lichaam de kans om zich te herstellen!

Succes.

(bij mij is het helemaal over gegaan, dus geduld :-)
Alle reacties Link kopieren
Ben vorig jaar ook geoppereerd, operatie van 1.5 uur en heb ongeveer een half jaar last gehad van de narcose, zelfde symptonen. Gelukkig moest ik door die operatie ook 3 maanden in de ziektewet en kon ik erg veel slapen..

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Hey!



Ik ben een aantal maanden geleden onder het mes geweest en had ook een narcose. Ik ben toen ongeveer 5uur onder zeil geweest.



Op jongere leeftijd ook veel operaties gehad en had eigenljk nooit vermoeidheidsklachten gehad. Ik schrok dan ook dat ik 2 weken volledig uit de running was en daarna nog ongeveer 6 weken nodig had om mijn ´normale energielevel´ weer terug te krijgen. Ik was namelijk van plan om 6 dagen na de ingreep weer fulltime te werken.



Vervolgens ben ik (ivm hetzelfde) 1 maand nadat ik weer de oude was opnieuw onder het mes gegaan. Ik zag het al aankomen, net hersteld en vervolgens weer 2maand uit de running. Toen heb ik mijn vermoeidheidsklachten van de vorige keer besproken.



Ik heb een ander narcosemiddel gekregen. Ik was iets korter, ongeveer 4uur, onder zeil dit keer. Maar kon na 1 week ziekehuis en 1 week thuis weer volledig hersteld genoemd worden. De ene week thuis was ivm bewegingsbeperking ivm hechtingen enz. Ik heb de laatste keer helemaal geen last gehad van vermoeidheid. Wel was ik dit keer de eerste 2 dagen na de operatie supermisselijk.



Dus het is bij iedereen verschillend. En het hangt van het narcosemiddel af en hoe je lichaam er op reageert.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

"Goed" te horen dat meer mensen last hebben van een lange nawerking van een narcose. Vind het echt bizar dat het nog zo lang in je lichaam kan blijven zitten. Eigenlijk is het gewoon zwaar vergif.



Heb mezelf voorgenomen om inderdaad beter op mijn voeding te gaan letten en een multivitamine te nemen. Door de stress van de laatste tijd heb ik nl. niet zo heel goed voor mezelf gezorgd en dat helpt natuurlijk ook niet mee. Verder zit er denk ik niet veel anders op dan de tijd uit te zitten en in de tussentijd dus goed te eten en mijn rust te nemen.



Vind wel dat ziekenhuizen betere voorlichting hierover dienen te geven. Mij is namelijk niks verteld over de klachten op langere termijn. Als je de artsen mag geloven ben je na 1 dag weer helemaal de oude.

Pfff...als ik dit van te voren geweten had, was ik wel "gewoon" voor een ruggeprik gegaan. Is ook niet alles natuurlijk, maar volgens mij ben je daarna echt niet zo'n wrak.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, wat een nare verhalen over de bijwerken van narcose! Ik ben afgelopen maandag voor het eerst onder narcose geweest. Geen grote ingreep, half uurtje duurde het. Een kwartier nadat ik uit m'n narcose kwam, werd ik alweer naar de zaal gebracht en behalve dat ik een beetje een jetlaggevoel had, heb ik nergens last van gehad gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eind november ongeveer 30min onder narcose, voor een oogoperatie. Ongeveer 2-4 weken daarna moet ik nog een keer 30min onder narcose. Ben heel erg benieuwd hoe ik daar op ga reageren.



Zijn jullie onder narcose gebracht dmv een infuus of een "kapje"?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben d.m.v. een infuus onder narcose gebracht. Voordat ik naar de ok werd gereden kreeg ik eerst nog een rustgevend middel (dormicum) zodat ik ook rustig uit de narcose zou komen (was zeer gespannen en angstig van te voren).

Ik was heel bang dat ik mezelf zou voelen wegzakken, maar toen ze het middel inspoten was ik echt na twee sec knock out. En toen ik weer bijkwam was ik ook helemaal relaxed en totaal niet angstig.



Ondertussen merk ik dat de klachten wel steeds minder worden. Ben nog wel duf en af en toe nog wel eens een vermoeidheidsaanval, maar het is al veel beter als in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Even off topic...

Liondevil, hoe gaat het met je meisie??/

Dikke en beterschap! Lig je nog in het ziekenhuis of ben je weer thuis?



On-topic: Als kind heb ik nare ervaringen gehad bij 3 narcoses dus toen ik voor een keizersnee en een baarmoederverwijdering moest gaan heb ik gekozen voor de ruggeprik.

Moet er niet aan denken om weer een narcose te moeten ondergaan...Brrrr.
Alle reacties Link kopieren
quote:magnolia81 schreef op 19 oktober 2008 @ 21:42:



Zijn jullie onder narcose gebracht dmv een infuus of een "kapje"?



Ik kreeg beiden. Ik heb aan twee dingen meer dan een gruwelijke hekel, namelijk naalden in mijn lijf en plaatselijke verdovingen. Het eerste kan ik wel dulden maar voor plaatselijke verdovingen ben ik echt panisch!!! Dus toen ik hoorde dat mijn ingreep in eerste instantie onder plaatselijke verdoving moest, raakte ik behoorlijk over de zeik. Ik heb zelf gevraagd of het ook onder narcose kon en dat kon gelukkig.



Ik ben op maandag geholpen en op zondag kreeg ik in mijn arm een infuusnaald. Aan iedereen die er maar uit zag als medisch deskundig, heb ik gevraagd of dat voor het infuus was. De hele afdeling was al op de hoogte van mijn naaldenfobie en - alsof ze het hadden afgesproken met elkaar - bevestigden inderdaad dat dat voor het infuus was. Eenmaal op de OK kwam de anesthesist ook nog met een kapje aanzetten. Nog voor ik kon vragen waarom dat kapje nodig was terwijl ik toch al een infuus in m'n arm had, was ik al vertrokken. Eenmaal wakker zag ik tot mijn grote verbazing ook een infuus in m'n hand zitten. Geen idee hoe het heeft gevoeld maar die naald hebben ze dus ingebracht toen ik al onder zeil was.



Morgen krijg ik een maag-darm onderzoek, eveneens onder narcose (op eigen verzoek wederom) dus ik denk dat ik dan echt wel een naald in m'n hand krijg. Ben benieuwd hoe gevoelig dat is. Nou ja, in ieder geval niet zo gevoelig als het onderzoek zelf. Bleh, ik ben blij dat ik een roesje krijg want van dit soort dingen maak ik zelf het liefst zo min mogelijk mee.



@ Bosaapje (en dus even OT): het gaat nog steeds hetzelfde met me. In het ziekenhuis leek het even wat beter te gaan: geen koorts en geen pijnaanvallen en ook de onderzoeken (bloed, urine, CT-scan, PET-scan) hebben nog niks opgeleverd. Vorige week donderdag ben ik ontslagen maar de onderzoeken gaan onverminderd door. De eerste dagen thuis leek het ook nog goed te gaan maar sinds maandag zit ik weer op m'n oude niveau helaas. Volgende week dinsdag krijg ik de uitslag van m'n spierbiopt (waarvoor ik dus onder narcose ben geweest), bijnieronderzoek en het maag-darmo onderzoek die ik dus morgen heb. Mijn verwachtingen zijn niet al te hoog meer gespannen. Ik ging het ziekenhuis in met de gedachte eindelijk een diagnose en dus oplossing te krijgen maar ik zit nog steeds op hetzelfde niveau en dat is op z'n zachtst gezegd tamelijk frustrerend.
Alle reacties Link kopieren
Liondevil: Ik heb begrepen dat je altijd een infuus inkrijgt, ook al wordt je dmv een kapje onder narcose gebracht. Bij het ziekenhuis waar ik geholpen ga worden is kapje de standaard. Als mij dat niet bevalt en klachten heb dan zal ik de 2e keer vragen om narcose via het infuus.......
Alle reacties Link kopieren
Het klopt op zich wat jij zegt en zoals ik het heb geformuleerd, staat het er niet heel duidelijk. In 'mijn' ziekenhuis is een kapje niet standaard bij volwassenen maar wordt het narcosemiddel in principe via de infuusnaald in de hand ingebracht en dient de infuusnaald in de arm weer voor het reguliere infuus. Bij mij hebben ze voor deze optie gekozen omdat ik van tevoren nogal duidelijk mijn naaldenangst kenbaar heb gemaakt. Prima oplossing wat mij betreft :-)
Alle reacties Link kopieren
aha, ik snap het! Tja zo'n kapje lijkt me dan ook wel weer eng, hoor zelfs van mensen dat ze nachtmerries krijgen. Ook artsen in mijn vriendenkring geven de voorkeur aan narcose via infuus. Maar goed ik geen ervaring met kapje of via infuus, dus ik wacht het wel ff af. Ik hoef gelukkig niet zo lang onder zeil....



Hoe heb jij het wakker worden ervaren?
Alle reacties Link kopieren
hoi,



Ik ben 5 dagen geleden onder al gehele narcose geweest.

Was meer spoed dus was er niet voor bereid was wel super zenuwachtig.

Maar is me alles mee gevallen. Was nog bang dat de narcose niet zou werken maar ik was zo weg een kapje en infuus.

wakker worden was ook niet eng had alleen wel wat pijn maar kreeg gelukkig morfine.

toen ik wakker werdt was me 1e gedachten zo ik heb lekker geslapen die gedachten duurde niet lang maar oke.

ik ben wel nog steeds moe dus hou de topic in de gaten hoop dat het snel overgaat.



gr peb
Alle reacties Link kopieren
quote:magnolia81 schreef op 23 oktober 2008 @ 15:50:

aha, ik snap het! Tja zo'n kapje lijkt me dan ook wel weer eng, hoor zelfs van mensen dat ze nachtmerries krijgen. Ook artsen in mijn vriendenkring geven de voorkeur aan narcose via infuus. Maar goed ik geen ervaring met kapje of via infuus, dus ik wacht het wel ff af. Ik hoef gelukkig niet zo lang onder zeil....



Hoe heb jij het wakker worden ervaren?



Zo'n kapje is helemaal niet eng hoor. Die anesthesist vertelt dat hij dat kapje opbrengt en dat je rustig moet doorademen. Zodra hij dat zegt, ben je in feite al vertrokken. Kan me niet eens herinneren dat ik dat kapje om m'n mond gevoeld heb.



Het wakker worden was maf maar absoluut niet eng of vreemd. Het is net wat peb zegt: je wordt echt heel lekker wakker. Gelukkig had ik ook nauwelijks pijn waardoor ik eigenlijk rustig bij kwam, alsof ik gewoon een nacht had geslapen. Nee echt, die narcose vond ik in alle opzichten reuze meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 24 maart jl geopereerd voor een baarmoederverwijdering. en ik heb nog last van de narcose.Ik kreeg eerst een ruggeprik, maar er ging wat mis en ik moest toch onder zeil.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Bah wat vervelend Liondevil. Ik wens je echt super veel sterkte Ik hoop echt dat je binnenkort een diagnose te horen krijgt want dit is killing.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie onder narcose gebracht dmv een infuus of een "kapje"?[/quote]



Het kapje wat je op je mond krijgt is niet voor de narcose maar deze wordt uitsluiten gebruikt voor zuurstof. Narcose wordt al jaren doormiddel van je infuus ingespoten.



Ik ben inmiddels 15 keer onder narcose geopereerd de tijd onderzijl varieerde van 1 uur tot 10 uur. Over het algeheel was ik na de operatie suf van de narcose maar de volgende dag voelde in me prima. Ik denk dat het van persoon tot persoon varieert hoe je lichaam er op reageert. Je kan altijd als je er last van blijft houden, dit in een controle onderzoek met je arts bespreken.



Laat je sowieso voor de operatie goed voorlichten door de anesthesist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven