Gezondheid alle pijlers

Hoe lang overleeft verkoudheidsvirus op spullen?

07-04-2008 13:32 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,



ik heb me altijd al het volgende afgevraagd. Stel je leent iets uit, bijv. een koffer, aan iemand die heel erg verkouden is (en dus dat virus d.m.v. handen overbrengt op de koffer), en je gebruikt hem zelf een tijd later. Kan je dan nog besmet raken met het verkoudheidsvirus (doordat je de koffer nu zelf aanraakt)?



Wie weet dit toevallig? Dankje.
Alle reacties Link kopieren
heb jij smetvrees?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
minimaal 1,5 jaar, dus ik zou voorlopig maar niet meer op vakantie gaan :-p
Alle reacties Link kopieren
Maakt het iets uit?
Is daar niet wat meer fysiek contact voor nodig? Anders kun je je koffer natuurlijk altijd even afnemen met desinfectant. Hoewel ik het persoonlijk wel een beetje neurotisch zou vinden.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch overal het virus oplopen? Bus, trein, supermarkt, toiletten, bij vrienden, noem maar op. Hoe zou je al die tienduizende mogelijkheden om het oplopen willen ontlopen?



Griepprik jaarlijks?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Welk virus? Het ene is sterker dan het andere. Denk er trouwens maar niet bij na wat mensen via hun handen allemaal op jouw koffer kunnen achterhalen, dan leen je nooit meer iets uit. En wat te denken dan geld? Dat gaat ook van hand tot hand, en daarbij weet je niet eens wie zijn handen eraan hebben gezeten, en wat hij daar eerst mee gedaan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt trouwens dat je eigen mobieltje nog smeriger is dan een openbaar toilet...
Alle reacties Link kopieren
- was nooit je handen na een wc bezoek (zo'n kraan zit onder de bacterien)

- eet nooit uit een bakje nootjes op een verjaardag of bruiloft o.i.d.

- dip je bitterballen nooit in zo'n sausje waar andere mensen ook uit dippen

- raak in de trein/tram niets aan waar je je aan vast kunt houden

- zet zelf je koffer in de bagageruimte, zodat niemand hem aanraakt.

- geef niemand tijdens een ontmoeting een hand

- leg je mobieltje nooit ergens neer

- en ten slotte... leen vooral nooooit, maar dan ook nooit je spullen uit!
Alle reacties Link kopieren
Of leef gewoon als een varken en heb de weerstand van een olifant. (Ben het levende bewijs)
Alle reacties Link kopieren
pimpel schreef op 07 april 2008 @ 13:48:

Of leef gewoon als een varken en heb de weerstand van een olifant. (Ben het levende bewijs)
Ja gaat hier ook prima ;-)
Alle reacties Link kopieren
Je doet me een beetje denken aan een vriendin van me die, als ze met haar pyama op de bank heeft gezeten er niet meer mee in bed gaat liggen. Je weet maar nooit wiens vieze billen daarop hebben gezeten!
Alle reacties Link kopieren
haha, en waarschijnlijk lopen er meer van dit soort beesten in haar bed dan op de bank ;-)



http://www.bestprevco.nl/plaagdieren/tn_36a%20Bedmijt.jpg
Alle reacties Link kopieren
yoyo2 schreef op 07 april 2008 @ 13:42:

Het schijnt trouwens dat je eigen mobieltje nog smeriger is dan een openbaar toilet...




Die trilstand is voor tijdens vergaderingen ;-).



Als je nooit meer iets uit mag lenen of aan mag pakken, kun je dus niks meer kopen. Contant betalen is geen optie, en zo'n vies pinautomaat ook niet.



Ik hang de Pimpel-strategie aan.
Op de site van het RIVM staat altijd leuke info over virussen en bacillen!
Alle reacties Link kopieren
Heb even voor je gekeken.

Omdat een virus vocht en warmte nodig heeft zal het na een aantal uren dood zijn.

Uitzonderingen zijn er wel: Het SARS virus kan tot 4 dagen in gemorste diarree overleven en hepatitus B kan tot enkele weken in opgedroogt bloed levensvatbaar zijn. Alleen deze virussen zullen je niet besmetten door contact met je handen. Je zult je moeten prikken aan een besmette naald of de diarree op de een of andere manier binnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Een koffer wordt misschien onderweg (naar bijvoorbeeld Amerika!) ook wel door andere mensen dan jijzelf aangeraakt. Als je de koffer op Schiphol afgeeft en in Amerika weer terug krijgt, wat denk je dan? Dat je koffer door lucht in en uit het vliegtuig wordt getild? Misschien hebben de mensen die allemaal aan je koffer zitten wel nog ergere virussen dan een verkoudheid aan hun handen of ze hebben na het toiletbezoek hun handen niet gewassen......;-)



Wist je trouwens dat de lucht die je inademt al miljoenen keren eerder door andere (misschien wel verkouden) mensen in en uit is geademd? Toch leuk om te weten dat de lucht die je NU indademt ook bij bijvoorbeeld bij Napoleon binnen is geweest...
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Pepermint_Patty schreef op 07 april 2008 @ 14:08:

Je zult je moeten prikken aan een besmette naald of de diarree op de een of andere manier binnen krijgen.




GETVER! (Waarom heb ik zo'n levendige fantasie?)



Fijn te weten dat er soortgenoten zijn. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hoe denk je dat het Norovirus (ernstige buikgriep) op cruiseschepen, vakantieparken, ziekenhuizen ed. rondgaat?



Heel eenvoudig van kont naar mond! Yech!



Mensen wassen hun handen soms niet goed genoeg of helemaal niet en voila, weer een besmetting.
Alle reacties Link kopieren
Pepermint_Patty schreef op 07 april 2008 @ 14:08:

Heb even voor je gekeken.

Omdat een virus vocht en warmte nodig heeft zal het na een aantal uren dood zijn.

Uitzonderingen zijn er wel: Het SARS virus kan tot 4 dagen in gemorste diarree overleven en hepatitus B kan tot enkele weken in opgedroogt bloed levensvatbaar zijn. Alleen deze virussen zullen je niet besmetten door contact met je handen. Je zult je moeten prikken aan een besmette naald of de diarree op de een of andere manier binnen krijgen.




Bedankt voor je serieuze respons. Wat een kulantwoorden zaten er verder tussen zeg! Smetvrees? Als je in Nederland hygienisch bent krijg je meteen een etiket 'smetvrees' opgeplakt. Misschien ben jij wel ongelooflijk vies en ik normaal!



Dat van die koffer was trouwens maar een voorbeeld hoor. Ik heb altijd al willen weten hoe lang het virus overleeft.

Ik gooi bijv altijd het opzetstukje van mn electrische tandenborstel weg als ik beter ben.



Maar goed volgens peppermint patty zou het virus op een deurklink bijv al na een paar uur dood moeten zijn? Ik moet bekennen dat toen iemand een paracetamolletje uit mijn verpakking had gehaald en echt snip-en snip verkouden was, ik er toen voor mezelf geen paracetamolletjes meer uit durfde te halen. Ik had de week erop iets heel belangrijks en ik begrijp wel dat je het nooit helemaal kunt voorkomen, maar je hoeft het ook niet in de hand te werken....
Alle reacties Link kopieren
madelief82 schreef op 07 april 2008 @ 14:36:

[...]





Ik gooi bijv altijd het opzetstukje van mn electrische tandenborstel weg als ik beter ben.

Je kan je zelf echt niet besmetten, en ik ga er van uit dat je jouw tandenborstel met niemand deelt=

Ik moet bekennen dat toen iemand een paracetamolletje uit mijn verpakking had gehaald en echt snip-en snip verkouden was, ik er toen voor mezelf geen paracetamolletjes meer uit durfde te halen. Ik had de week erop iets heel belangrijks en ik begrijp wel dat je het nooit helemaal kunt voorkomen, maar je hoeft het ook niet in de hand te werken....
Nee, jij hebt zeker geen smetvrees :-(
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
madelief82 schreef op 07 april 2008 @ 14:36:

[...]





Bedankt voor je serieuze respons. Wat een kulantwoorden zaten er verder tussen zeg! Smetvrees? Als je in Nederland hygienisch bent krijg je meteen een etiket 'smetvrees' opgeplakt. Misschien ben jij wel ongelooflijk vies en ik normaal!



Ja, dat denk ik ook :rofl:



Dat van die koffer was trouwens maar een voorbeeld hoor. Ik heb altijd al willen weten hoe lang het virus overleeft.

Ik gooi bijv altijd het opzetstukje van mn electrische tandenborstel weg als ik beter ben.



Maar goed volgens peppermint patty zou het virus op een deurklink bijv al na een paar uur dood moeten zijn? Ik moet bekennen dat toen iemand een paracetamolletje uit mijn verpakking had gehaald en echt snip-en snip verkouden was, ik er toen voor mezelf geen paracetamolletjes meer uit durfde te halen. Ik had de week erop iets heel belangrijks en ik begrijp wel dat je het nooit helemaal kunt voorkomen, maar je hoeft het ook niet in de hand te werken....
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben jij wel ongelooflijk overdreven en ik normaal! Dat kan ook nog.



Ik heb me werkelijk nog nooit druk gemaakt over dit soort dingen. Virussen zijn overal, en daar doe ik je gewoon niks tegen. beter kun je dingen nemen die goed zijn voor je weerstand zoals vitamines en probiotica. Als ik jou was zou ik ook maar nooooooit meer op bezoek gaan bij de huisarts of naar het ziekenhuis, weet je wel hoeveel enge virussen daar rondzwerven.
Stressed is just desserts spelled backwards
Waarom gooi je het tandenborstelopzetje in hemelsnaam weg? Denk je nu echt dat je jezelf nog een keer met exact hetzelfde virus kunt besmetten?



Niet om je te beledigen, maar je gaat wel wat ver in je hygienische denkbeelden. Smetvrees komt echt aardig in de richting.
Of je hebt geld teveel en koopt lekker nieuwe opzetstukjes voor je tandenborstel (heb je ook een nieuwe bestekset gekocht? en een glasservies?) en paracetamolletjes omdat er een virusje langs is geweest, of je hebt gewoon stiekum toch een tikkie smetvrees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven