Gezondheid alle pijlers

Homeopathie

09-10-2011 18:01 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ervaring met een homeopaath en hoe is die behandeling gegaan / bevallen?

Ik vraag me dit af omdat ik sinds kort zelf onder behandeling ben en als ik haar moet geloven vallen de puzzelstukjes nu op zijn plaats (wat betreft mijn klachten die al tig jaar aanwezig zijn). Maar vind het soms moeilijk daarin te geloven. Neem nu op haar advies wat druppels en preparaten, aanpassing van mijn voeding en het zou moeten beteren / overgaan.

Dus... graag jullie reactie op een eventuele behandeling.

Thanks,

SK
Ik raad volgende lectuur aan, onmisbaar:

Ben Goldacre - Bad science
wiki:

De homeopathische leer wordt niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs; het gelijksoortigheidsbeginsel is in het algemeen onjuist en extreme verdunning maakt elk middel onwerkzaam.[1] Homeopaten beroepen zich echter op de theorie dat bij het zogenaamde "potentiëren" de werking van de grondstof op het oplosmiddel zou overgaan. Homeopathie wordt daarom tot de pseudowetenschappen gerekend. Effecten als gevolg van een homeopathische behandeling worden wel aan het placebo-effect toegeschreven
Homeopathie

lees dit topic eens door..
homeopathie is een sprookje
Ik wou hier iets heel negatiefs over homeopathie neer zetten maar gelukkig zijn anderen mij voor!

Homeopathie werkt niet, dat is al lang bewezen!
Ik heb al vaker homeopathische middelen gebruikt. Nooit geholpen. Als ik dan een normaal geneesmiddel nam werkte het wel meteen.

Heb al eens een homeopathisch middel voor de wratten genomen, werkte totaal niet. Kreeg ik een zalfje van de dokter. Waren de wratten meteen weg.

Homeopathische neusspray, mijn neus bleef vast zitten. Nam ik een normale neusspray, ging mijn neus meteen open.

Etc. etc.
Ik heb (tegen beter weten in) me wel eens laten verleiden tot een homeopatische behandeling. Effect was nul.
En dan nu het goede nieuws: als je er zelf in gelooft, dan werkt het dus mogelijk wel.
Er moet toch wel iemand zijn bij wie het een placebo-effect had?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
(Niet dat ik er zelf in geloof trouwens.)
Hm, niet al te positief dus. Volgens mij moet je er wel in geloven en voor open staan, maar zo ver ben ik ook nog niet. Ik geef het een kans en blijf mijn druppels maar slikken, maar om nu mijn hele voedingspatroon om te gooien... Als ik die lijst zie wat ik niet mag, blijft er niet veel lekker meer over voor zo'n bourgondier als ik. Ondanks dat ik mss hoopte op positieve reacties, toch bedankt.
Sneeuwkonijn..... heb je jezelf verdiept in homeopathie? Met andere woorden... weet je hoe het precies in zn werk gaat?
quote:sneeuwkonijn schreef op 09 oktober 2011 @ 18:59:

Hm, niet al te positief dus. Volgens mij moet je er wel in geloven en voor open staan, maar zo ver ben ik ook nog niet. Ik geef het een kans en blijf mijn druppels maar slikken, maar om nu mijn hele voedingspatroon om te gooien... Als ik die lijst zie wat ik niet mag, blijft er niet veel lekker meer over voor zo'n bourgondier als ik. Ondanks dat ik mss hoopte op positieve reacties, toch bedankt.Terwijl een andere voeding nog best zou kunnen werken. Die druppels zijn onzin.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hallo Bergje65,

Ws niet goed genoeg. Heb net wat dingen doorgenomen en toevallig was er gisteren op Ned 1 een programma over kwakzalverij. Allemaal niet erg positief.

Heb ook net deels het topic wat al over homeopathie bestaat doorgelezen. Het zou te mooi voor woorden zijn dat wat bloem middelen je met iets kunnen helpen waar je al heel lang last van hebt.

De tijd zal het leren.
Je moet wel een paar dingen uit elkaar houden.

- homeopathie is wat anders dan voedingsleer. Het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen kan heel zinnig zijn, of volslagen onzinnig.

- homeopathie is ook wat anders dan kruidengeneeskunde. Er is geen arts die zal zeggen dat kruiden per definitie onwerkzaam zijn. Niet elk kruid is zinnig en geneeskrachtig natuurlijk.

Een van de essentiele en wél onzinnige dingen van homeopathie is de verdunning. Gooi een druppel werkzame stof in een zwembad, schud een paar keer en je hebt een zwembad vol geneesmiddel.
Het is goed dat je zelf kritisch en ietwat sceptisch bent. Je vraagt het tenslotte niet zomaar hier op dit forum.

Ik zal proberen in eenvoudige bewoordingen uit te leggen hoe een homeopathisch middel tot stand komt:

De werkzame stof wordt verdund met water en alcohol. Deze verdunning wordt zo vaak toegepast dat er van de werkzame stof vrijwel niets meer is terug te vinden. Wellicht spreekt het tot jouw verbeelding als ik je vertel dat het vaak om een verdunning D12 of C6 gaat. Concreet gezegd is dit één op 10000000000000000000000000 (een op tienquadriljoen). Dat is zoiets als een druppel gemengd in alle wereldzeeën die er zijn. Er is dus geen enkele molecuul meer aanwezig van de oorspronkelijke werkzame stof.

Je kunt dus stellen dat homeopathie niks meer of minder is dan een placebo. Zonde om daar zoveel geld voor neer te leggen....
Ik weet niet wat je met "bloem"middelen bedoelt? Maar kruidengeneeskunde kan itt tot homeopathie wel goed werkzaam zijn en hier word dan ook in de reguliere geneeskunde regelmatig gebruik van gemaakt. In de homeopathie verdunt men het zo erg dat er vaak maar enkele moleculen (of niet eens een molecuul) in 1 dosering zit. Bij sommige mensen werkt het inderdaad wel door de aandacht die ze krijgen en het placebo effect: je voelt je begrepen en hebt het idee dat de pillen gaan werken. Als jij je hier prettig bij voelt en geen kapitalen hoeft uit te geven en er niet uitkomt bij de reguliere geneeskunde, gewoon doorgaan.
Inderdaad kissa.... natuurgeneeskunde wordt vaak verward met homeopathie. Jammer, want natuurgeneeskunde komt zo onder druk te staan.
Waarschijnlijk begrijp ik er te weinig van. Ik ben onder behandeling bij een homeopaath, maar heb nu een middel van Bloem (zo'n geel doosje) wat zou moeten werken op je zenuwstelsel. Dit is ws natuurgeneeskunde. Vrijdag terug op consult geweest en ik moet eerlijk zeggen, na een maand van die druppels te hebben gebruikt, voel ik me toch wel wat beter, wat stabieler. Echter kwam er nog meer om de hoek kijken, Omega 3 gebrek dus nog een visolie erbij en daarnaast nog iets om de darmfunctie te verbeteren. Vandaar ook het advies om mijn voeding aan te passen. Dus het zal inderdaad meer richting natuurgeneeskunde gaan, want bv visolie kan je standaard in elke drogisterij kopen. Ik heb me dus denk ik verkeerd uitgedrukt. Zal me er toch eens meer in gaan verdiepen. Nogmaals bedankt voor jullie reactie.
Ter info: Homeopathie is één van de eerste geneeswijzen die er is.
En homeopathie maakt handig gebruik van de tijd.. Het duurt een paar weken voordat de druppels/korreltjes aanslaan en niemand weet of je je ook sowieso al beter had gevoeld na een paar weken wachten..

Aangezien het niet bewezen is, geloof ik er niet in en al die regels zijn ook belachelijk, dat je geen cafeïne meer mag of menthol tandpasta enzo.

Mja een homeopaat heeft meer tijd voor z'n cliënten dan een huisarts voor z'n patiënten over het algemeen, dus tja, dat werkt vaak ook al erg goed. Zeker bij mensen (bijvoorbeeld met fibromyalgie) die al 10x weggestuurd zijn in het reguliere circuit.
Wat worden hier rare dingen over homeopathie gezegd.

Het werkt, en niet alleen via placebo.

Daar is al zoveel positief onderzoek over.

Op deze site wordt alles uitgelegd over homeopathie en wetenschap, over al die onderzoeken, en over al het negatieve dat over homeopathie wordt rondgebazuind, o.a. in Wikipedia.

Dit is de link:

www.infowebweistra.eu/homeopathie-wetenschap.htm
quote:molly74 schreef op 09 oktober 2011 @ 23:32:

Ter info: Homeopathie is één van de eerste geneeswijzen die er is.

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Je maakt nl. de fout die velen maken: natuurgeneeskunde is de oudste vorm van geneeskunde en die heeft helemaal niets van doen met homeopathie....
quote:jaofnee schreef op 10 oktober 2011 @ 00:58:

Wat worden hier rare dingen over homeopathie gezegd.

Het werkt, en niet alleen via placebo.

Daar is al zoveel positief onderzoek over.

Op deze site wordt alles uitgelegd over homeopathie en wetenschap, over al die onderzoeken, en over al het negatieve dat over homeopathie wordt rondgebazuind, o.a. in Wikipedia.

Dit is de link:

www.infowebweistra.eu/homeopathie-wetenschap.htmEr is nog nooit positief onderzoek over geweest (behalve over het placebo effect) en de werking is nog nooit wetenschappelijk bewezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven