Gezondheid alle pijlers

Kinkhoest

27-05-2008 20:06 30 berichten
Ik hoest als een verkrachte zeehond. En dit hoestje is anders dan anders en duurt ook langer dan anders. Sinds gisteren is de manier van hoesten ook veranderd , ik kom nu niet verder dan korte blafjes met een naar pieperig geluid. Vorige week was het een hele vaste hoest, toen kwam het door hoestdrank los, en nu is het een kurkdroge hoest.

Ik heb zitten googlen op kinkhoest, misschien is dat het wel. Maar hoe stelt een huisarts de diagnose kinkhoest? Dat kan ik nergens terug vinden. Is het te horen door longonderzoek? Of via bloedonderzoek?

En als je het dan blijkt te hebben schijn je er geen AB kuur voor te krijgen, maar wat dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het via een bloedonderzoek, maar als het goed is ben je toch ingeent voor kinkhoest (DKTP)., maar wat de behandeling ervoor zou zijn weet ik niet
Een huisarts met kinkhoestervaring hoort het gelijk. En anders is het via bloedonderzoek vast te stellen, maar vaak wordt dat niet gedaan omdat kinkhoest niet behandeld wordt. Kinkhoest begint met een ontzettend vastzittende hoest die je ook met hoestdrank niet loskrijgt. Hoestbuien eindeigen vaak in overgeven.

Het duurt ongeveer 100 dagen voordat je er vanaf bent.

Kinkhoest kan je toch krijgen, ondanks dat je geënt bent.
Overgeven *check*

Vastzittende hoest *check*



Na een overdosisje hoestdrank kwam alles los te zitten, ook ineens een loopneus en diarree. Iets te enthousiast geweest, drankje weggemikt.

En nu is het gekef wat regelmatig boven de pot eindigt...



Waardeloos dat er niks voor is.
Alle reacties Link kopieren
MissChicken,

Ik zou zeker even naar de dokter gaan, het kan tenslotte ook wat anders zijn. Er is idd geen AB kuur voor kinkhoest, tenzij je er heeel vroeg bij bent. Als er meer gevallen in de regio zijn kan de arts het waarschijnlijk zo wel zeggen, maar voor absolute zekerheid moet een bloedtest gedaan worden.



Mijn kinderen hebben allebei kinkhoest gehad, de een was 3, de ander 12, en daar zat een aantal jaar tussen. Allebei ingeent dus dat is geen garantie, helaas. Mijn dochter heeft wel een inhalatie medicijn gekregen, en dat hielp in zoverre dat ze niet meer hoefde overgeven van het hoesten. (klinkt gek, maar 't is zo)



Even voor de zekerheid, maar ik ga ervan uit dat je dat zelf al bedacht hebt als moeder zijnde. ;-) Uit de buurt van baby's en zwangere vrouwen blijven, vooral als ze op het eind lopen want dan zouden ze de baby kunnen besmettten na de geboorte.



Heel veel beterschap, want als het kinkhoest is ben je nog wel even bezig....
Vorige week ben ik naar de dokter geweest, en toen was het (met koorts) een griep met astmatische verschijnselen.

Vandaag wilde ik nog een keer omdat het zo veranderd is, maar er zat een vervanger met wie ik niet overweg kan. Vrijdag is mijn eigen dokter er weer.

Ik heb een ventolin puf meegekregen.

Niks gehoord over gevallen in de regio...
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft kinkhoest gehad. Begon met een beetje normaal hoesten, en werd steeds erger. Hoesten met overgeven erbij, en voornamelijk 's nachts.

Het is vastgesteld d.m.v. een bloedtest idd, en hij kreeg geen medicijnen. Dit omdat op het moment dat vastgesteld wordt dat het kinkhoest is, de persoon al herstellende is, en antibiotica dus niet meer helpt.

De echte kinkhoest verschijnselen zijn dus een teken dat het al aan het genezen is. Heeft ongeveer 3 a 4 maanden geduurd voordat hij ervan af was.

Ongeveer 10% van de ingeente mensen krijgt het alsnog, zij het vaak een lichtere variant.
Alle reacties Link kopieren
MissChicken, mijn dochter heeft dacht ik pulmicort gehad. Geen luchtwegverwijder maar een ontstekingsremmer. Ik weet het niet helemaal zeker meer, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk me net dat die ontstekingsremmer ook wel eens voor de pseudekroep geweest zou kunnen zijn. :-$
Nee voor pseudokroep geven ze niks, behalve de raad om te gaan stomen.
Als je de ziektesymptomen van kinkhoest hebt is het besmettingsgevaar al geweken.
Ja dat had ik gelezen... ik wacht maar even af tot vrijdag, dan zal ik het aan de dokter voorleggen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet helemaal waar, volgens het RIVM :



http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/kinkhoest/



"Kinkhoest wordt veroorzaakt door een bacterie, Bordetella pertussis. Besmetting vindt plaats van mens op mens door hoesten en niezen. De incubatietijd is 7 tot 10 dagen, soms langer. Kinkhoest is erg besmettelijk, vooral in de eerste periode als de hoestbuien nog niet zijn begonnen. Hoestende patiënten zijn nog 3 tot 4 weken nadat het hoesten is begonnen besmettelijk. Binnen een gezin is de kans dat iemand met kinkhoest de andere (niet-gevaccineerde) gezinsleden besmet 90%."



Dus ik weet niet hoe lang je al hoest?
Alle reacties Link kopieren
Hey hoi,



Vervelend he dat hoesten.........

Ik kan er helemaal over meepraten.

Een tijdje geleden heb ik namelijk zeer waarschijnlijk ook kinkhoest gehad.

Ben inderdaad twee weken voordat ik begon te hoesten grieperig geweest. Dat schijnt erbij te horen.

En toen er meedere gevallen van kinkhoest op mijn werk (onderwijs)waren, ben ik ook maar eens naar de dokter gegaan.

Aangezien mijn longen schoon waren, ik geen koorts had heb ik een AB kuur van de dokter gekregen. Want mijn klachten en symptomen leken wel heel erg op kinkhoest.

Enne na het kuurtje was het wel over..........

De meeste kinderen op school kregen er niks voor. Alleen sommige kregen bij hoge uitzondering een kuurtje.

Om het echt vast te stellen, is er volgens mij een bloedonderzoek nodig.

Maar omdat er zoveel kinderen waren ( en ook juffen) en ook in de regio veel kinkhoest heerste, was dat bij mij en ook bij anderen niet nodig.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Enne voor nu heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man begon in januari te hoesten, steeds erger en droger...Omdat hij voor de reuma medicijnen heeft met als bijwerking hoesten moest ie daar mee stoppen. Maar het hoesten werd eerder erger. Na een paar keer naar de dokter terug geweest te zijn werd ie geprikt op kinkhoest. Dit omdat mijn dochter ook begon te hoesten. Die kreeg voor de zekerheid wel meteen Ab en dat heeft haar geholpen. Na 2 weken! was de uitslag bekend en het was dus kinkhoest. Maar goed, dan helpt de kuur niet meer. Hij moest het dus uithoesten zeg maar, en nu hoest ie nog! Het is een tijd minder geweest maar nu is ie verkouden en hij hoest weer, zeg maar blaft...! Het kan dus erg lang duren. Op een longfoto zag je trouwens niet dat ie kinkhoest had.
Bedankt Madame. Het is me inmiddels duidelijk dat ik dit ook helemaal uit mag blaffen. Voor een virus krijg je geen AB meer tegenwoordig, en ook niet voor kinkhoest.

Hoestdrank begin ik niet meer aan. En ik heb inmiddels maar tena's gekocht, want ik hou het niet droog in een blafbui.

En ik hoop elke keer maar dat ik mijn eten binnen mag houden...
Ben getest op kinkhoest met een staafje in mijn keel. Volgende week uitslag.

Heb bovendien AB gekregen en codeïne. Ik hoop dat het snel aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Van codeïne word je suf he! Of heb je daar geen last van?

De AB-kuur (drankje) van mijn zoon was echt gruwelijk smerig, handig voor een 3 jarige 8-P Hoop voor je dat de jouwe meevalt.



Beterschap
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al bijna 4 weken onderweg met ziek zijn. Het begon met me niet lekker voelen , beetje last van mijn keel en een algeheel griep gevoel. toen begon de pijn in mijn borst, het hoesten en de moeheid. Nachtenlang moest ik hoesten of ik wilde of niet. Ik wist vanaf het begin dit is anders dan andere keren. Dit is geen gewone griep. ik dacht aan longontsteking. De huisarts hoorde niets. Ik kreeg een ontstekingsremmer voor de pijn in mijn luchtpijp.en codeine. Beide hielpen niets. Toen toch maar een AB kuur van drie dagen. Ook dit hielp niets. de uitslag van de longfoto heb ik nog niet. Maar al zoekende op internet heb ik alle symptomen van kinkhoest. Na dagenlang hoesten zijn de hoestbuien nu overgegaan in een aantal keer per dag en nacht hoesten met verstikkingsverschijnselen, kotsneigingen, roodaanlopend gezicht en natuurlijk want daaraan herken ik het in de verhalen de enorme inhaal naar adem, en totale uitputting van enkele minuten waarbij ik moeilijk kan praten, een hoestbui komt gegaranderd na wat gegeten of gedronken te hebben. Maar ik hou ook die gigantische pijn op mijn borst die me totaal lam legt. en als mijn dag wat meer energie geeft moet ik het de volgende dag ontgelden. Ik hoop dat ik morgen uitslag van het bloed krijg. want je kan in je bloed zien of je kinkhoest hebt? Mijn dochter hoest al net zo lekker mee. Volgens de huisarts is het krijgen van kinkhoest bijna onmogelijk en al helemaal niet meerdere menen in een gezin.

Mijn vraag aan alle kinkhoesters: uit welke regio komen jullie? Missschien hebben we met een epidemietje te maken. Ik kom uit de regio Utrecht.
Alle reacties Link kopieren
Laat je bloed checken; dan weet je binnen twee dagen of je het hebt. Zo ja; dan kan een kuurtje antibiotica nog helpen.



Kinkhoest is volgens mij een zomerziekte, hoe gek het ook klinkt. En een inenting geeft geen levenslange bescherming helaas..



Een collega van mij heeft/had ook kinkhoest maar zij is er al vier maanden mee zoet (zij heeft er nog een infectie bovenop gekregen in het buitenland dus wel een uitzondering).



Succes..
Alle reacties Link kopieren
[b][message=1583529,noline]Mariaa schreef op 26 juni in Volgens de huisarts is het krijgen van kinkhoest bijna onmogelijk en al helemaal niet meerdere menen in een gezin.

.
Rare opvatting van je huisarts. Kinkhoest heeft nog steeds epidemische vormen van tijd tot tijd. En het is hartstikke besmettelijk dus waarom zouden meerdere gezinsleden het dan niet tegelijkertijd kunnen hebben?
Alle reacties Link kopieren
@Mariaa: Dit is inderdaad een hele rare opmerking van je huisarts! 3 jaar geleden hebben wij allemaal kinkhoest gehad in ons gezin, ikzelf, manlief en beide kids! Het kwam in onze regio toendertijd heel veel voor....

Als ik jouw verschijnselen zo lees, is het echt kinkhoest. Ik had toen dezelfde verschijnselen. Ze kunnen inderdaad in je bloed zien of je kinkhoest hebt.



Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochetr hefet het ook gehad, ondanks inenting. Het is een onmiskenbaar geluid, die kinkhoest. Lange gierende hoesthalen, rood aanlopen en niet meer kunnen stoppen. Ook veel slijm en tijdens hoestbuien vreselijk benauwd want je kan dan niet meer stoppen.

Mijn dochter heeft een AB kuur Erytromicine gehad, volgens onze huisartsheeft dat alleen zin wanneer het korter dan een maand duurt. Na die maand heeft het geen zin meer.

Ze hefet geen bloedonderzoek gehad, want er heerste toen een soort van 'epidemie', er waren tientallen gevallen die weken en de dokter herkende het meteen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]misschicken schreef op 28 mei 2008 @ 13:45:

\ Voor een virus krijg je geen AB meer tegenwoordig, en ook niet voor kinkhoest.

\quote]



Kinkhoest wordt niet veroorzaakt door een virus, maar door een bacterie. AB helpt echter niet meer als je al de zeehondenblaf (so to speak) hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn momenteel aan het uitzieken van de kinkhoest (dus beetje nahoesten, verder niet). Zijn broertjes hebben het ook allebei gehad. Het schijnt dat ze het vaccin op een gegeven moment hebben veranderd in een vaccin met dode bacteriën erin (zodat je van de prik niet meer ziek wordt) maar het biedt minder bescherming. En dat blijkt dus ook want we zijn wel allebei ingeënt en toch kinkhoest. Wel is het dan minder erg dan wanneer je helemaal niet bent ingeënt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven