Gezondheid alle pijlers

Lage bloeddruk

18-01-2013 18:25 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het 94/66



Iemand tips om die hoger te krijgen? Enige klacht die ik heb dat ik heel moe ben echt 0,0 energie en met hardlopen voel ik me heel zwaar/ zo naar de grond gedrukt alsof ik stenen aan mijn benen heb ofzo, terwijl ik wel een goede conditie heb.



Hebben hier meer mensen een lage bloeddruk?



Ik eet bijna elke dag een zak drop ( veel zout) niet voor de bloeddruk maar een verslaving :P
Zoethout. Maar moet zeggen dat dat bij mij ook niet helpt hoor. Laag is laag en daar is niet heel veel aan te doen.



Ik vind je klachten trouwens niet typisch voor lage bloeddruk? Zei je HA dat het daardoor kwam?

94/66 is ook niet heel erg laag..
Alle reacties Link kopieren
Stop met zoveel drop te eten en laat je bloeddruk eens door een professional meten, als je daar dan toch bent (je huisarts) kan je het meteen over je andere klachten hebben.



Door een lage bloeddruk voel je je eerder licht in je hoofd dan naar de grond gedrukt.
Weet je ook wat de oorzaak is? Het hoeft niet te komen door bloedarmoede maar kan ook door te wijde bloedvaten. Bij mij was het laatste het geval en daar kreeg ik medicijnen voor.



Zijn vast nog meerdere oorzaken voor en soms heb je van nature al een wat lagere bloeddruk dan gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het ook laag. Doorgaans zoals jouw meting - aan de lage kant in de 90 en laag in de 60, vaak ook hoog in de 50. Tijdje geleden was het rond de 70/45. Dat voelde wel beroerd (had een reden waarom het toen zo laag was).



Ik heb er weinig tot geen last van. Soms inderdaad dat loodzware gevoel in mijn benen (kan ook komen door ijzertekort, waar ik vaker last van heb gehad). Omdat ik er verder geen last van heb, doe ik ook niets om nu als tip te geven.
Mijnes is ook laag, ik merk het alleen als ik te snel omhoog kom of te snel opsta verder niets.(zwarte sterren voor de ogen)
Alle reacties Link kopieren
Je bloedruk valt pas onder laag als jij onder de 90/60 zit
Alle reacties Link kopieren
hoe is je hb?
Alle reacties Link kopieren
Heb je je vitamine D wel eens laten checken?

Ik herken je klachten (lage bloeddruk en ernstige vermoeidheid) en ik bleek een ernstig tekort aan vitamine D te hebben.



Ik heb nu een stootkuur voor 6 maanden, nog 1 maandje te gaan, maar ik voel me als herboren.



Andere klachten die ik had naast vermoeidheid (de dag was langer dan mijn energie leek het wel) en lage bloeddruk: wel inslapen maar niet doorslapen (dus vanaf 04.00 uur telkens wakker worden en soort waakslapen) en spierkrampen in kuiten en voeten ('s nachts, maar ook overdag) en 's nachts m'n bed uit moeten om te plassen.



Vitamine D tekort wordt onderschat, maar door steeds meer huisartsen serieus genomen, net als tekort aan vitamine B12.



Achteraf gezien heb ik er volgens mij heel lang mee gelopen, is het er met de tijd ingeslopen en steeds erger geworden.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Heb ook een hele lage bloeddruk maar tijdens het hardlopen juist geen last van want als je echt hard loopt gaat de bloeddruk vanzelf wat omhoog. Het probleem ontstaat met het hardlopen alleen als ik van langere tijd op wedstrijdtempo gelijk stil sta (bv bij de finish), dan zakt de bloeddruk ineens weg en wordt het in een beste geval me zwart voor de ogen.

De klachten van vermoeidheid zul je waarschijnljk in een andere hoek moeten zoeken. (laag hb, te weinig rode bloedcellen, te laag vit b) en er zijn natuurlijk vele andere oorzaken van vermoeidheid. (bv slechte voeding-elke dag een zak drop lijkt me niet echt gezond)
quote:lady_ammie, 12 minuten geleden

Je bloedruk valt pas onder laag als jij onder de 90/60 zit





Niet waar.

Er is geen standaard voor lage bloeddruk. Het is te laag als je er klachten van hebt of het gevaarlijk is voor je gezondheid, eerder niet.
Alle reacties Link kopieren
heeft een arts jouw bloeddruk gemeten? zo ja, wat zei hij/zij daarover?

Weet je zeker dat je vermoeidheidsklachten veroorzaakt worden door je bloeddruk? of is dat een aanname van jezelf?

Dit soort klachten kan je echt beter met je arts bespreken, hij/zij heeft jouw dossier en die gegevens zijn echt nodig om jouw klachten te kunnen interpreteren.
Juist zoete drop verhoogt je bloeddruk en niet de zoute, komt doordat daar meer zoethout voor wordt gebruikt en dat werkt bloeddruk verhogend.



Verder vind ik heel moe zijn nou niet typerend voor lage bloeddruk. En moeite hebben met sporten ook niet. Ik zou er toch even verder naar laten kijken.



Mijn man en ik hebben van nature allebei een lagebloeddruk en de kinderen zijn dus dubbel erfelijk belast. Wat bij ons vaak het moeilijkste is, is snel opstaan uit een ontspannen zittende of liggende houding. Dat het je echt even grijs voor de ogen wordt. Zeker 's ochtends vroeg altijd even de tijd nemen om op gang te komen. Kinderen vielen ook wel eens flauw dan, maar inmiddels herkennen ze het beter en gaan ze meteen weer zitten of liggen. Er ligt er hier dus wel eens even op de overloop of de badkamer, zo vroeg in de ochtend.
Voelt iedereen zich trouwens niet moe in deze maanden?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hier een bloeddruk 90/60, maar ja ook ik heb dat al vanaf kleins af aan. Dus herken het badkamervloer verhaal ook, menigmaal van dichtbij bekeken. Je kan er weinig aan doen, beter te laag dan te hoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gelukkig nog nooit flauwgevallen of iets dergelijks!

duizelig ben ik dus ook niet echt.



Ik ga nooit naar de ha dus hij/zij heeft ook geen dossier.

Ook nooit vitamine laten testen ( alleen allergie ooit).





Waarom moet ik met drop eten stoppen? is dit een nadeel voor mijn bloeddruk? ik eet en sport verder gezond dus zie het slechte van elke dag zoute drop niet in? ( nja voor je tanden wel natuurlijk)



Ik heb zelf zo'n bloeddruk meter die naar mijn weten redelijk betrouwbaar is ;)



Ik voel me gewoon heel moe/zwaar terwijl ik eerst juist vol energie zat en altijd bewoog nu zit/lig ik het liefst heel de dag.



Ik zal binnenkort eens mijn bloed laten testen, voel me alleen dan zo'n aansteller om voor zoiets naar de dokter te moeten!
Alle reacties Link kopieren
Die laatste zin vind ik stom. Door wie wil je anders je bloed laten testen

Iemand had hier al gepost over vitamine D. Als je daarvan een tekort hebt, dan is dat niet zo normaal als een snotneus hebben.

(kan voor meer ellende zorgen dan vermoeidheid alleen).

Heb er ook een tekort van gehad en na een kuurtje te hebben gekregen, voelde ik de energie weer stromen. Wereld van verschil.
Alle reacties Link kopieren
Waarom je geen zak drop moet eten per dag? Het zijn veel loze calorieën, gewoon een berg suiker, niet echt gezond dus.



Verder is een thuisbloeddrukmeter niet altijd even betrouwbaar. Daarom zou ik het eens door de huisarts laten meten, hij/zij heeft een meter die als het goed is regelmatig geijkt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je naar de dokter moet om je bloed te laten testen. Je gaat naar de docter met de klachten.Vermoeidheid heeft zoveel verschillende oorzaken dus met enkel bloedonderzoek ben je er niet. Je zult gewoon geheel onderzocht moeten worden inclusief anamnese en aanvullend zal er mogelijk bloedonderzoek worden gedaan.



Als je denkt dat dagelijks een zak drop onder een gezonde voedingsstijl valt dan zijn er daar wel verbeter punten voor. En zoals hierboven al vermeld dubbelzoute drop bevat niet meer zout dan zoete drop. Met een zak drop per dag krijg je in ieder geval veel loze kcal per dag binnen. Kcal waar geen belangrijke voedingsstoffen inzitten. En als je een groot gedeelte van je cal behoeft vult met voeding zonder belangrijke voedingstoffen zul je gemakkelijk op je gehele voeding te kort schieten. Hetis vaak al moeilijk met een gezond eetpatroon voldoende van alles binnen te krijgen.



Maar je lage bloeddruk is dus in het verleden geen probleem geweest dus speelt waarschijnlijk helemaal geen rol in deze.



In je eerste psoting schrijf je dat je hardloopt. Ik weet niet of of dat om kleine afstanden gaat maar als je langere afstanden loopt (en dan heb ik het over minimaal een gemiddelde van een 70-80km per week) dan loop je dusdanig veel rode bloedcellen kapot dat je er vanuit kunt gaan dat je Hb aan de lage kant dan wel te laag wordt op een gegeven moment.

Als je echt veel sport is het misschien ook een idee ipv een huisarts een sportarts te consulteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop ongeveer 3 uur per week hard en daarnaast fiets/wandel ik ook veel.

Met hardlopen zelf kom ik niet aan dat aantal km'ers met fietsen wandelen erbij wel.



Ik heb verder wel een gezond eetpatroon hoor alleen savonds eet ik graag een zak drop, zijn idd loze kcal maar dat boeit me niet echt omdat ik dus zoveel beweeg en mijn gewicht bmi 19is, ik eet savonds dus graag iets 'lekkers'.

Is dat zo raar dan? ik eet min. 200 gram groente en fruit per dag en neem voldoende zuivel/vlees enzo.



prinsesleia bedankt dat je dat stom vind... Het is voor mij mischien moeilijker dan voor een ander omdat ik ook een soort van sociale fobie heb daarom vind ik het moeilijk om voor zoiets naar de dokter te gaan.. hoeft niet iedereen te begrijpen daar niet van.
Alle reacties Link kopieren
Nier raar maar wel ongezond en misschien een eenvoudige verklaring voor tekorten. Als je sport heb je niet alleen meer kcal nodig maar juist ook meer voedingstoffen.Dus juist dan kunnen loze kcal tekorten in de hand werken.

Met wandelen en fietsen loop je geen erytrocyten kapot. En met een 35km per week hardlopen is dat probleem waarschijnlijk nog niet de doorslaggevende factor.

En misschien is er niets bijzonders aan de hand. Een griepje kan al voor nog maanden naslepende vermoeidheid zorgen. Maar als je echt al een tijdje met serieuze vermoeidheidsklachten loopt kun je echt het beste na de huisarts (of eventueel sportarts als je naast het lopen, fietsen en wandelen nog echt veel sport). Die arts die zit daar voor en dan moet jezelf over de drempel heen proberen te zetten.

Maar de bloeddruk zal daar verder waarschijnijk los van staan. En de drop proberen te minderen want buiten de loze kcal veel zout is niet goed voor je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Quote.

prinsesleia bedankt dat je dat stom vind... Het is voor mij mischien moeilijker dan voor een ander omdat ik ook een soort van sociale fobie heb daarom vind ik het moeilijk om voor zoiets naar de dokter te gaan.. hoeft niet iedereen te begrijpen daar niet van.



Nou nou, niet zo aangebrand hoor! Het is bovendien niet het enige dat ik gepost heb hè! Nu pik je er iets uit dat je niet bevalt en je neemt het veel te serieus op. Jij noemde jezelf een aansteller als je naar de dokter zou gaan. Ik kan ook niet ruiken dat je een soort sociale fobie hebt. Als ik daarmee rekening moet houden (wat iemand zou kunnen hebben), dan kan ik net zo goed nooit meer actief zijn op een forum. Er zijn zat mensen die niet naar de dokter gaan omdat ze denken dat ze een uniek probleem hebben en ja, dat vind ik dan wel stom, want het gaat immers om gezondheid en de kans op een 100% uniek probleem, is volgens mij zo goed als nihil.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb een lage bloeddruk, met zwangerschappen en na operatie's zeer lage bloeddruk. (zwangerschappen 80-45. na operatie 70-40). Anderhalve week geleden een rugoperatie ondergaan, die fysiotherapeute snapte het niet helemaal, wilde mij gelijk een stuk laten lopen en een trap op laten gaan.... Terwijl ik het al zwart zag worden, heb haar duidelijk uitgelegd dat ik mijn rug vertrouw en mijn been, maar dat mijn bloeddruk tegenwerkt, normale bloeddruk voor mij 90-60. Hoe ik hem oppep nu? Soep eten, zoute chips, zoute drop, regelmatig iets eten, (om het uur overdag). In mijn tienertijd ook regelmatig een vloer tegen gekomen, nu voel ik het aan komen En zeker met mijn rug nu is dat handig, ik mag niet vallen!
Ik heb een lage bloeddruk en een trage hartslag. Verder een zeer laag ijzergehalte, daarom slik ik nu Floradix ijzertabletten. Ik moe zeggen dat ik minder moe ben en ook minder duizelig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ijzer gehalte is goed, dit is vorige week na mijn rugoperatie geprikt, zelfs geen bloedtransfusie nodig gehad, hier werd wel rekening mee gehouden. Fijn dat je minder duizelig bent Lucifer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven