Gezondheid alle pijlers

Lichamelijke restklachten burn out

30-08-2014 08:28 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heel pittige burn out gehad, ruim een jaar geleden weer gezond verklaard na pittige behandelingen met EMDR en gesprekken. Ben weer aan het werk e.d. De burn out zelf heeft ruim 3 jaar geduurd.



Wat ik er nu vooral aan overgehouden heb (denk ik, of het moet wat anders zijn...) zijn extreem gespannen spieren. Ik heb altijd een verhoogde spierspanning in mijn lijf lijkt wel, 'strakke' nek, gespannen kaken, vaak pijn in mn rug. Het gevoel alsof de spier een keiharde bal is. Als ik 's ochtends opsta lijkt het of ik 3 marathons heb gelopen...

Dingen als wandelen, douchen, warmtepleister werken hiervoor maar oppervlakkig, ik kom niet tot totale ontspanning vd spieren...



Zijn er mensen die dit herkennen en ook weten wat wel effectiever is?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt mij een beetje als chronische hyperventilatie.



Quote:

Na iedere inademhaling volgt een uitademhaling. We ademen zuurstof in en ademen koolstofdioxide uit. Als de uitwisseling van deze twee gassen mooi in evenwicht staat, spreken we over een evenwichtig adempatroon.

Bij hyperventilatie wordt echter teveel koolstofdioxide (CO2) uitgeademd. Dit is weliswaar een “afval”gas, maar we hebben toch een deel koolstofdioxide nodig in ons lichaam. Dit verstoort een aantal fysiologische evenwichten in ons lichaam.

Het lichaam reageert nu met zeer uiteenlopende klachten. Door een (t.g.v. hyperventilatie) verlaagde prikkeldrempel – van de zenuwen – kan ondermeer verhoogde spierspanning, verhoogde prikkelbaarheid, gedachtenmolens, spanning op de maag, hartkloppingen,….. optreden. Sommige hyperventilatiepatiënten worden met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat men denkt dat ze een hartinfarct doen. Omdat ze inderdaad symptomen van een hartinfarct lijken te hebben.Hun hart blijkt dan echter kerngezond. De symptomen van hyperventilatie hoeven echter niet altijd zo spectaculair te zijn. Ze zijn doorgaans wel erg vervelend. Een uitgebreide lijst van mogelijke hyperventilatieklachten staat onder Symptomen.
Alle reacties Link kopieren
Quote kwam hier vandaan:

http://stressconsulent.be/cms/hyperventilatie/



Door ademhalingsoefeningen te doen waarbij je vooral let op langere uitademing kan je misschien je spierspanning verminderen.
Massage, mediteren om dieper tot rust te komen, yoga?



Heb je al met je huisarts besproken hoe je dit kunt aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat haptonomie / haptotherapie hierbij erg goed kan helpen!
Alle reacties Link kopieren
Fysio, yoga, myofeedback.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Spierontspanners als niks helpt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je ook sociale angst of prestatieangst hebt misschien een AD als Escitalopram? Vraag aan je dokter.



http://en.wikipedia.org/wiki/Escitalopram
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou spierontspanners wel als laatste redmiddel zien. Ze hebben behoorlijke bijwerkingen en je mag er vaak niet mee autorijden en werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:earlgreythee schreef op 30 augustus 2014 @ 10:13:

Ik zou spierontspanners wel als laatste redmiddel zien. Ze hebben behoorlijke bijwerkingen en je mag er vaak niet mee autorijden en werken.Ach het is beter dan een neut!

http://en.wikipedia.org/wiki/Baclofen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Ik ga er even induiken. Ik heb geen burn out meer en ook geen sociale angst... medicatie zie ik voorlopig echt niet als optie.
Alle reacties Link kopieren
Sporten; onder begeleiding een trainingsschema starten

Haptotherapie

Sauna

Massage

Voetreflexmassage

Osteopathie

Yoga

Mindfulness

Meditatie
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het wel alleen maar een gewoonte om spieren aan te spannen? Maar dan is het de vraag: waarom moeilijk doen (spieren aanspannen) als het ook makkelijk kan (spieren loslaten)?



Ik bedoel: je lichaam doet alles met een doel. Wat zou er gebeuren als je die spieren losliet?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 30 augustus 2014 @ 13:01:

Misschien is het wel alleen maar een gewoonte om spieren aan te spannen? Maar dan is het de vraag: waarom moeilijk doen (spieren aanspannen) als het ook makkelijk kan (spieren loslaten)?



Ik bedoel: je lichaam doet alles met een doel. Wat zou er gebeuren als je die spieren losliet?Ja..dank je ! Dat komt nog wel het dichtste in de buurt bij wat ik voel..mn lichaam is het'gewend' geraakt tijdens de burnout maar nu dus nog steeds. Ik weet geen antw op je vraag maar ik ga er wel over nadenken ;)..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven