Gezondheid alle pijlers

Medische vraag over brandwond (aan handpalm)

26-07-2014 10:01 11 berichten
Wanneer iemand als kind zijn handpalm zodanig verbrandt dat de spieren permanent verkort zijn en hij/zij zijn hand nooit meer volledig kan strekken, is dit dan altijd een 3e graads brandwond?
Logisch verstand zegt 'ja', want dan is het heel diep in je hand terecht gekomen. Nu even wachten op de medisch onderbouwde kennis van andere forummers!
Alle reacties Link kopieren
Zie wiki:



http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandwond



Zij noemen het 4e graads, omdat het structuren onder de huid betreft. BIj 3e graads zijn de zenuwen geraakt, waardoor je niets meer voelt. Aantasting van onderhuidse structuren is nog een gradatie verder.
quote:Doreia schreef op 26 juli 2014 @ 10:03:

Logisch verstand zegt 'ja', want dan is het heel diep in je hand terecht gekomen. Nu even wachten op de medisch onderbouwde kennis van andere forummers!Ja, daar hoop ik ook op.
quote:Dahlia74 schreef op 26 juli 2014 @ 10:05:

Zie wiki:



http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandwond



Zij noemen het 4e graads, omdat het structuren onder de huid betreft. BIj 3e graads zijn de zenuwen geraakt, waardoor je niets meer voelt. Aantasting van onderhuidse structuren is nog een gradatie verder.



Bedankt voor de link.



Degene die ik ken heeft dit als klein kind meegemaakt. (is nu volwassen). Haar hand kan niet meer helemaal plat / open en je zit heel duidelijk twee spieren lopen. De huis is ook verhard.

Maar de spieren zijn er nog wel, ze zijn niet vernietigd. Dan lijkt het me geen vierdegraads verbranding.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de achterliggende reden van de vraag is? Waarom is het belangrijk om dit te weten?



Wat is de oorzaak dat ze de hand niet kan strekken? Ligt dat aan de pezen, aan de huid (te strak) of een andere oorzaak.
quote:Dahlia74 schreef op 26 juli 2014 @ 10:13:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de achterliggende reden van de vraag is? Waarom is het belangrijk om dit te weten?



Wat is de oorzaak dat ze de hand niet kan strekken? Ligt dat aan de pezen, aan de huid (te strak) of een andere oorzaak.



Ik ken iemand die dat heeft en was er benieuwd naar. De spieren zijn verkort door de verbranding en ik vroeg me af wat voor verbranding dat dan is.

Ik geloof dat het de spieren zijn (ik weet dat die verkorten bij verbranding) en niet de pezen.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een andere link:



http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Brandwonden



Dan kom ik toch uit op 4e graads, immers aantasting spieren. Uiteraard gaat dit meestal gecombineerd met 1e, 2e en 3e graads brandwonden. De huidaantasting is 3e graads en vaak zie je dat de huid niet meegroeit met de hand, waardoor operaties nodig zijn om de huid los te maken en nieuwe huid te plaatsen.
quote:Dahlia74 schreef op 26 juli 2014 @ 10:25:

Nog even een andere link:



http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Brandwonden



Dan kom ik toch uit op 4e graads, immers aantasting spieren. Uiteraard gaat dit meestal gecombineerd met 1e, 2e en 3e graads brandwonden. De huidaantasting is 3e graads en vaak zie je dat de huid niet meegroeit met de hand, waardoor operaties nodig zijn om de huid los te maken en nieuwe huid te plaatsen.Dank je Dahlia, het is natuurlijk wel logisch dat er bij 1 brandwond meer gradaties bestaan, daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is even of ze haar hand niet meer kan strekken omdat de spieren/pezen aangetast zijn of omdat de huid van haar handpalm zo is samengetrokken (door littekenweefsel) dat hij 'te strak' is geworden.

Als je de spieren onder de dunne littekenhuid nog ziet lopen, denk ik eerder aan het laatste.
quote:Lariba schreef op 26 juli 2014 @ 11:59:

De vraag is even of ze haar hand niet meer kan strekken omdat de spieren/pezen aangetast zijn of omdat de huid van haar handpalm zo is samengetrokken (door littekenweefsel) dat hij 'te strak' is geworden.

Als je de spieren onder de dunne littekenhuid nog ziet lopen, denk ik eerder aan het laatste.Nee, het zijn echt de spieren (of pezen, maar ze heeft me verteld dat het de spieren waren). Deze kun je ook heel goed zien zitten, het zijn net twee staalkabels onder de huid. Dit alles is zo knoert hard dat iemand op de hand kan gaan staan en dan nog gaat hij niet plat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven