Gezondheid alle pijlers

Moeite met ademhaling

30-08-2014 14:46 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik wat tips willen ontvangen om mijn ademhaling onder controle te krijgen.

Ik heb het gevoel dat ik vaak naar adem moet happen omdat ik "vergeet" adem te halen. Soms voelt het alsof er een olifant op me zit.



Even een kleine toelichting:

Momenteel zit ik in een IVF traject en dat brengt best wel wat stress met zich mee. Ondanks de kopzorgen zijn we er vrij positief onder. Tuurlijk ben je er veel mee bezig maar niet dat ik me er ontzettend druk over maak. Ik besef mezelf ook dat dat niets oplost.



Op mijn werk ligt de werkdruk vaak hoog, ik moet veel praten en

hierdoor ga ik denk ik verkeerd ademen (hoog) en krijg ik een opgejaagd gevoel.



Overdag en savonds als ik thuis kom krijg ik mn ademhaling maar moeilijk onder controle.



Vaak zet ik een rustig muziekje op of een speciale app en probeer ik mijn lichaam rustig te krijgen.

Ook heb ik een aantal accupuctuur sessies gehad (ivm IVF) en dit hielp ook tegen de rust in mijn lijf.



Maar nu ik al ruim een week geen sessie meer heb gehad voel ik de onrust weer in mijn lijf terug komen en ik wil gewoon rust. Dit is beter voor mn lichaam en geest.



Heeft iemand suggesties hoe ik mijn ademhaling permanent beter onder controle krijg?



Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Vervelend!! Voor mij werkt een stevige wandeling of fietstocht het beste, minimaal een uur... (in de natuur, of bij voorkeur niet in een drukke stad).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie BrownEyedGirl26!

Een goeie wandeling maken, dat is een goede tip!

Fietsen wellicht ook maar vraag me af of ik daarvan niet alleen maar meer buiten adem raak
Alle reacties Link kopieren
Als het pure hyperventilatie is werkt beweging voor mij altijd heel goed, soms is het in het begin een worsteling maar gaat gedurende het bewegen wel beter. Overigens is dit wel een soort 'symptoom bestrijding' en is het het fijnst als de spanningsbron minder is maarja, dat heb je niet altijd voor 't zeggen ..
Bij yoga is er veel aandacht voor een goede ademhaling en ontspanning, ik vind het heel fijn. Maar ook Cesartherapie kan je doen om je ademhaling te oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Niet rust zoeken, maar juist beweging. Ga een half uur hardlopen, dat werkt beter dan met een muziekje op de bank gaan liggen.
Alle reacties Link kopieren
@ Lilalinda, nooit deze psygologie bedacht eigelijk.. dacht altijd dat mn lijf rust nodig had. Dank je voor de tip, ga het eens over een andere boeg gooien (sport tegenwoordig inderdaad een stuk minder dan voorheen).



@reisa1978 ook jij bedankt voor je tip, Yoga zat al ergens in mn hoofd ja.. Ga even na bij mn sportschool wanneer dat gegeven wordt! Cesartherapie zal ik in gedachte onthouden!
Alle reacties Link kopieren
Zazen (zittende meditatie) focust zich op de ademhaling.

Het zorgt er ook voor dat gedachten minder grip krijgen.

Ikzelf heb een cursus gevolgd maar via internet heb je de kneepjes zo onder de knie.



En sporten is een hele goede tip!
Alle reacties Link kopieren
herkenbaar, heb er veel last van (gehad). Wat mij erg helpt is een ritme volgen. Het ritme dat voor mij op dit moment het best werkt is 2 tellen inademen, 4 tellen vasthouden en 4 tellen uit. Ik ben erachter gekomen dat ik teveel inadem en te weinig uitadem, waardoor mijn oren pijn doen en dicht gaan zitten. Zorg er in ieder geval dat je langer uitademt dan inademt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven