Gezondheid alle pijlers

Muisarm/hand?

02-05-2011 14:06 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik heb sinds een week of twee last van mijn handen, en in veel mindere mate van mijn polsen. Ik denk dat het door het computergebruik komt. Ik voel het met name in de knokkels van mijn handen. Ik wissel mijn muis al sinds een paar maanden elke week van kant, en ik gebruik expres veel sneltoetsen om het muizen zoveel mogelijk te laten. Ook gebruik ik voor mijn werk veel naslagwerk dus ik ben ook niet alléén met de computer bezig. Ik ben al bij de dokter geweest en ik moet een radiografie laten maken, maar het duurt nog even voordat ik terecht kan.



Wie herkent deze klachten? Zou het RSI kunnen zijn? En hoe is het weer overgegaan?



Bedankt alvast voor de reacties,



Dalton
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het gevoel in je handen en polsen?

Tintelingen etc? Zo ja, waar?
Alle reacties Link kopieren
Heb je de instellingen van je werkplek al eens laten testen? En de bedrijfsfysio oid er bij gehaalt. (ik ga er vanuit dat je voor je werk computerd)
Alle reacties Link kopieren
Niet je handen gaan wisselen, straks kun je allebei je handen niet meer gebruiken.



Knokkels van je handen klinkt meer als reuma/arthrose dan RSI.

Heb je 's nachts last van tintelingen, een dood gevoel in je arm?

Doet je arm juist meer pijn op momenten dat je juist ontspannen zou moeten zijn, b.v. in het weekend? Dan zou het wel eens RSI kunnen zijn.

Als je knokkers pijn doen en misschien opgezwollen zijn, denk ik eerder aan reuma. Bel je huisarts.

Sorry, ik lees net dat je al bij je huisarts bent geweest.

Dat afwachten maar dan.



Als het RSI is, helpt het om rust te nemen om de tien minuten. Een penmuis i.p.v. een gewone muis. Een aangepast toetsenbord.

Maar ook, hardlopen. Klinkt gek, maar dat helpt eigenlijk nog het beste.
Alle reacties Link kopieren
Rsi klachten komen vaak vanuit je rug, tussen je schouders. Laat je masseren door een fysiotherapeut die hier ervaring mee heeft. Sporten helpt ook goed om je rug soepel te houden. En verder geen muis meer gebruiken maar een wacom tablet!
Alle reacties Link kopieren
Kan overigens zo veel zijn..

RSI

Carpal tunnel syndrome,



of zoals stabilo zegt: Reuma oid..





Toch radiologie maar ff afwachten .. Wie weet is het gewoon overbelasting.
Alle reacties Link kopieren
RSI is een pseudo/diagnose!



Gewoon naar je dokter gaan, laten onderzoeken en als er niets gevonden worden, wat de klachten verklaart, accepteren dat er niet zo veel aan de hand is. Dan gaat het vanzelf wel weer over en is het niets iets waar je je zorgen over hoeft te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is nu nog even gissen. Ik werk vanuit huis en alles staat ergonomisch afgesteld.



Ik heb net nog even gepauzeerd en voelde wel wat tintelingen in beide handen, maar met name rond de knokkels. Afgelopen weekend was ik in een dorp (ik woon in het buitenland) waar het slecht weer was, en toen had ik er ook meer last van.



Ik zal sowieso eens kijken naar andere mogelijkheden dan de standaardmuis.



Ze gaan me ook testen op reuma inderdaad maar dat is pas volgende week.
Pfffffff herkenning!

Ik heb een pijn in onderarmen en polsen sinds ik een Ipad heb!

Gewoon overmatig gebruik, in mijn geval dan.

Maar wat doet dat zeer zeg!
Alle reacties Link kopieren
Het is in mijn geval geen echte pijn of zo, het is meer een naar gevoel. En het zit meer in mijn handen dan mijn polsen.



Eleonora, heb je er nog steeds last van? Zo nee, hoe is het overgegaan?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij begonnen de klachten van de muisarm ook in mijn hand en pols. later steeds hoger...

Wat helpt: rust.. maar je moet natuurlijk ook blijven werken.

Installeer zo'n programmatje (ff vergeten hoe t heet) dan komt er om de zoveel tijd een schermpje dat je oefeningen moet doen. Dat helpt echt
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalton schreef op 02 mei 2011 @ 14:33:

Ik zal sowieso eens kijken naar andere mogelijkheden dan de standaardmuis.Zo een vind ik erg fijn:



Alle reacties Link kopieren
Dank je, Friia. Ik zal er achter aangaan!
Alle reacties Link kopieren
Lisje87, ik begin nu ook last te krijgen inderdaad hoger, rond de ellebogen. Voorlopig ga ik het veel rustiger aan doen om de boel niet verder te forceren.



Verder nog iemand die ervaring hiermee heeft en die weet wat het beste te doen (rust in combinatie met werken of alleen rust?)



Thanx!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij vermoedt de neuroloog carpaal tunnelsyndroom. Hij heeft mij een brace aangemeten en ik moet zeggen dat het helpt. 's Nachts zeker. Ik krijg een emg onderzoek over een aantal weken. Maar omdat het overdag toch ook veel tintelt, en krachtverlies heb, draag ik hem ook overdag. Werken gaat nu niet want ik heb ook een rugprobleem.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij begon rsi ook in mijn hand. En is later iets doorgetrokken naar mijn pols en onderarm. Wat bij mij helpt is voldoende pauze nemen, zorgen dat de bureaustoel goed afgesteld staat en geen muis maar een tablet (penmuis) gebruiken. Ook heb ik een soort bal die uit zichzelf heel hard ronddraait en die moet je dan proberen vast te houden met één hand. Hiermee train je je spieren in je hand en pols. Ook andere oefeningen (met van die knijpdingetjes) voor je spieren in je hand/pols helpen. Ik heb zoiezo het idee dat sporten helpt.



Heb je trouwens last van beide handen?



Bij mij begonnen de rsi klachten ook niet echt met pijn maar met een naar gevoel aan de bovenkant van mijn hand. Vervolgens kreeg ik wel echt pijn die de hele dag en nacht bleef. Mijn rechterhand werd ook ijskoud, wit en gevoelloos. Voor mijn werk zit ik echter wel meer dan 8 uur per dag achter een computer, maar met een penmuis heb ik zo goed als geen klachten meer.
Alle reacties Link kopieren
Madamecannibale, het lijkt wel mijn verhaal alleen ervaar ik nog geen echte pijn. Ik zit nu voor het eerst in 3 dagen weer te tikken en het gaat al beter. Nu zorgen dat het zo blijft en langzaam afneemt.



Ik ga meteen even kijken voor een penmuis.



Heel erg bedankt voor jullie ervaringen en adviezen!
Alle reacties Link kopieren
Ik blaas dit topic even nieuw leven in: ik ben bang ook last te hebben van een muisarm oid. Ik probeer nu zoveel mogelijk met links te 'muizen', maar zie ook wel wat in zo'n programmaatje op mijn pc, op het werk. Is dat gewoon gratis, of betaald? Wie weet een goeie?

Misschien moet de baas betalen, maar het gaat financieel niet zo lekker daar nu, dus ik ga geen grote dingen vragen.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Een gratis programma dat je ook in het Nederlands kan instellen is Workrave (voor windows). Werkt perfect. Veel succes ermee.



http://www.workrave.org/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, die ga ik eens proberen!!
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan, nogmaals succes gewenst. Wat ook van belang is, is de hoogte van je beeldscherm (dit in verband met je schouders en dus armen en dus polsen). Je kan een hoop op internet vinden daarover.
Hmmm kan goed RSI zijn... Wel serieus nemen dit! Let idd ook op je houding, pauzes (kan ook met n wekkertje ipv software), rust nemen, evt penmuis/trackball, sneltoetsen gebruiken etc. Maar pas ermee op, dit kan erg oplopen en da's geen pretje...

Dus als het hiermee toch erger wordt, naar de huisarts!
Alle reacties Link kopieren
andere muis nemen en niet met links muizen.



Logitech Trackball.



Verder heel goed opletten!

Meer pauzeren, minder hard werken.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben RSI gevoelig zoals mijn huisarts dat jaren geleden noemde.

Heb destijds een tijdje met mijn pols in een brace gelopen en dat hielp wel enigzins.



Nu heb ik sinds maanden erge last van mijn schouder, met uitstraling naar vooral mijn elleboog, maar vaak ook door tot in mijn vingers.

Continue een zeurende pijn die soms zo hevig is dat ik mn arm eraf wil hakken.

10 Fysiobehandelingen verder en nog niets opgeschoten.

Vorige week een echo voor mijn schouder gehad, maar weinig te vinden. Met wat wil kon ie misschien een lichte ontsteking in mijn schouder zien, maar de scanner denkt aan overbelasting.

Nu is het wachten op bericht van de huisarts wat de volgende stappen zijn.



Nu ik lekker een dag je vrij ben en even typ, voel ik gelijk koude tintelingen over mijn rechterhand en arm en brand mn schouder ook weer aardig...



Internet geeft gelijkenissen met RSI en het voelt wel enigzins als destijds in mijn pols.

Helemaal thuis zitten zie ik niet zitten (stiekem wel lekker effe natuurlijk, maar dat wil ik gewoon niet), spuiten is niet nodig omdat het geen slijmbeurs is.

Ik heb een kantoorbaan en dus computerwerk.

Er is een ander scherm voor me aangevraagd zodat ik niet steeds voorover gebogen zit en ook normaal alles goed kan lezen (en nee met mijn ogen is niets mis, mn pc scherm op het werk is 2 inch kleiner dan mijn laptop thuis). Ik heb mijn stoel en bureau zo goed als mogelijk ingesteld.

Misschien idd maar eens zon andere muis proberen, zijn meer collega's die die hebben gekregen. Zal wel effe wennen zijn.



En anders??

Irritant en lastig, dat zeker. Me laten tegenhouden in doen en laten? Dat nooit..
Alle reacties Link kopieren
Fearless, ellendig voor je. Dat is zwak uitgedrukt. Ik denk dat jij bijna alle tips wel heb gelezen. Zorg voor juiste houden, hoogte beeldscherm etc. Je moet ook op tijd rustpauzes nemen. Ik schreef hier al eerder dat je een gratis programma kan gebruiken Workrave (voor windows). Daar kan je dus instellen hoe vaak je pauzes ed moet nemen. Dat is bij mij in het verleden de oplossing geweest.



http://www.workrave.org/



Daarnaast zou je zelf kunnen kijken of je wellicht triggerpoints heb gekregen door het vele pc werk. Zie internet voor details.



Een laatste tip is ontspanningsoefeningen voor je schouders. Daar kan ik eventueel een pdf over mailen. Dan moet je even je email adres hierop zetten. Die oefeningen zijn tegen tandenknarsen, maar ook bij andere kwalen kan het enorm helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven