Gezondheid alle pijlers

Overgang???

02-09-2014 19:04 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames; ik heb, denk ik, een probleem.



Ik heb namelijk veel symptomen en klachten die kunnen duiden op de overgang, of althans, de beginselen? maar mijn arts beweert dat er niet op getest kan worden voordat mijn menstruatie ermee ophoudt.

Terwijl ik zoveel andere verhalen lees [veel met een zak zout, zo nuchter ben ik ook wel weer] op internet dat het wel degelijk onderzocht kan worden.

Ik ben net de 40 gepasseerd, wellicht dat de arts vindt dat het 'te' jong is. Maar ook dat is bullshit, wetende dat het ook op jongere leeftijd voorkomt.



Iemand tips hoe nu verder te handelen? Zijn er thuistesten? Hoe kan ik nog duidelijker maken dat ik 'gewoon' getest wil worden?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn thuistesten maar het vervelende is dat je hormoonspiegels wisselen als je net in de overgang zit.. Dus kan het zo maar zijn dat je de ene maand test dat je absoluut nog niet in de overgang zit om de volgende maand te testen dat je wel in de overgang zit om de maand daarna weer te testen van niet.
Wat maakt het uit of je weet of het wél of níet de overgang is?
Alle reacties Link kopieren
Hm dus minimaal 3 testen om toch een een soort van 'zekerheid' te hebben, en dan nog geen zekerheid.

Dat schiet niet echt op idd.



Mijn punt is; het zou veel verklaren als de puzzelstukjes in elkaar vallen als het om mijn klachten gaat, en daaraan iets aan kunnen doen om er zo min mogelijk last van te hebben.
Je kunt gewoon je fsh level laten testen, dat zegt mijn huisarts tenminste.
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 02 september 2014 @ 19:11:

Wat maakt het uit of je weet of het wél of níet de overgang is?Zie mijn antwoord boven. Ik had je reactie niet gezien.
quote:loisnvt schreef op 02 september 2014 @ 19:11:

Wat maakt het uit of je weet of het wél of níet de overgang is?Lijkt me redelijk van belang. Als het niet de overgang is kun je verder gaan zoeken. Bij mij zeiden ze hier op t forum ook dat ik maar niet verder moest zoeken, dat het toch niet uitmaakte of ik wist wat het was of niet. Nou, als je doodziek bent en het blijkt verkeerd medicijngebruik te zijn ben je dolblij dat je verder gezocht hebt. Ik voelde me van de ene op de andere dag stukken beter. Na een week was ik de oude. Dus blijven zoeken loont echt soms wel hoor.
Bij mij dachten ze ook overgang. Nu ben ik 45 en begint het echt, en dat voelt heel anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 02 september 2014 @ 19:15:

Je kunt gewoon je fsh level laten testen, dat zegt mijn huisarts tenminste.Dat testen die thuistesten ook maar als je net in de overgang bent dan kan dat level nogal wisselen. van net wel of nog niet in de overgang en als je nog niet test dan weet je natuurlijk nog niets zeker. Op het moment dat je net wel test dan kan het de maand daarop anders zijn maar ja dan weet je wel dat het er aan zit te komen.
quote:Tepelsteeltje schreef op 02 september 2014 @ 19:04:

Dag dames; ik heb, denk ik, een probleem.



Ik heb namelijk veel symptomen en klachten die kunnen duiden op de overgang, of althans, de beginselen? maar mijn arts beweert dat er niet op getest kan worden voordat mijn menstruatie ermee ophoudt.

Terwijl ik zoveel andere verhalen lees [veel met een zak zout, zo nuchter ben ik ook wel weer] op internet dat het wel degelijk onderzocht kan worden.

Ik ben net de 40 gepasseerd, wellicht dat de arts vindt dat het 'te' jong is. Maar ook dat is bullshit, wetende dat het ook op jongere leeftijd voorkomt.



Iemand tips hoe nu verder te handelen? Zijn er thuistesten? Hoe kan ik nog duidelijker maken dat ik 'gewoon' getest wil worden?Zeg gewoon tegen je arts dat je menstruatie opgehouden is en laat je testen, probleem opgelost. Gezeik met die huisartsen altijd.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen wat je dan voelt of wat er dan anders is als waarvan je dacht dat het de overgang was, whopper?
Alle reacties Link kopieren
quote:noell schreef op 02 september 2014 @ 19:21:

[...]





Zeg gewoon tegen je arts dat je menstruatie opgehouden is en laat je testen, probleem opgelost. Gezeik met die huisartsen altijd.Echt he! Zo'n gedoe altijd! Terwijl ik heel stevig in mijn woorden stond..dacht ik.
quote:Tepelsteeltje schreef op 02 september 2014 @ 19:22:

Mag ik vragen wat je dan voelt of wat er dan anders is als waarvan je dacht dat het de overgang was, whopper?

Hoofdpijn, misselijk, gewrichtspijnen, spierpijn, duizelig, evenwichtsstoornis, moe,moe,moe, slecht zien, slecht kunnen praten, gedeeltelijk wegvallen ( soort blackouts) nachtzweten. Telkens kwam ik met googlen bij overgangssites uit. Huisarts dacht t ook.



Nu heb ik een kuthumeur out of the blue, (fijn, gaat gelukkig ook out of the blue weer weg ) onregelmatige menstruatie die ook wegblijft of soms elke week is ( fijn) en nachtzweten. Nog geen opvliegers gelukkig
Alle reacties Link kopieren
Het kan idd via een bloedtest onderzocht worden. Ik heb het twee jaar geleden laten testen. Niet dat ik klachten had, maar zowel mijn oma (39) als moeder (37) waren vervroegd in de overgang, ik ben nu 33 en kinderwens dus wilde het laten onderzoeken.



Ze kijken dan of er verhoogde hormoonwaardes zijn in het bloed en daaruit kunnen ze het opmaken.

Bij mij was er gelukkig nog geen sprake van.



Maar laat je dus niet zo snel door de huisarts wegsturen, gewoon een bloedtest opvragen als je daardoor zekerheid krijgt.

Voor de test moet je trouwens wel stoppen met pilgebruik, als je dus aan de pil bent.
Wat heb je voor klachten? Als je 30 opvliegers op een dag hebt, pijn in je gewrichten en een paar woedeaanvallen, weet je wel hoe laat het is.
quote:whopper schreef op 02 september 2014 @ 19:28:

[...]



Hoofdpijn, misselijk, gewrichtspijnen, spierpijn, duizelig, evenwichtsstoornis, moe,moe,moe, slecht zien, slecht kunnen praten, gedeeltelijk wegvallen ( soort blackouts) nachtzweten. Telkens kwam ik met googlen bij overgangssites uit. Huisarts dacht t ook.



Nu heb ik een kuthumeur out of the blue, (fijn, gaat gelukkig ook out of the blue weer weg ) onregelmatige menstruatie die ook wegblijft of soms elke week is ( fijn) en nachtzweten. Nog geen opvliegers gelukkigHaha, dat heb ik allemaal, en nog een paar opvliegers erbij!
Alle reacties Link kopieren
Maar zelfs als aangetoond is dat je in de overgang bent, dan nog weet je niet of je klachten daardoor komen.

Met dus het risico dat bijv in het geval van whopper alsnog niet verder gezocht was.



Ik heb klachten die bij de overgang zouden kunnen horen, maar ook nog bij andere dingen. Er is van alles onderzocht, er zijn zaken uitgesloten, er zijn wat dingen gevonden (niet ernstig) en de rest zal dan vermoedelijk met de overgang samenhangen.



Of uit je bloed blijkt nog niet dat je in de overgang bent, maar je zit net aan het begin en hebt toch al klachten.



Ik vind het eigenlijk logisch dat de huisarts het niet laat onderzoeken, omdat het resultaat niets oplevert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Kunnen ze gewoon zien hoor gewoon even laten prikken.

Mijn huisarts geloofde me ook niet omdat is 39 was, toch laten prikken en jahoor mijn gevoel zei genoeg en voor de HA was het een bevestiging.
Alle reacties Link kopieren
Laat even bloed prikken, ze sluiten dan andere dingen uit..zoals: te langzame schildklier, b12 tekort etc..
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 02 september 2014 @ 19:28:

[...]



Hoofdpijn, misselijk, gewrichtspijnen, spierpijn, duizelig, evenwichtsstoornis, moe,moe,moe, slecht zien, slecht kunnen praten, gedeeltelijk wegvallen ( soort blackouts) nachtzweten. Telkens kwam ik met googlen bij overgangssites uit. Huisarts dacht t ook.



Nu heb ik een kuthumeur out of the blue, (fijn, gaat gelukkig ook out of the blue weer weg ) onregelmatige menstruatie die ook wegblijft of soms elke week is ( fijn) en nachtzweten. Nog geen opvliegers gelukkig



Thx.

pff, ik herken het, en je zei van verkeerd medicijngebruik?

Dát zou optie 2 kunnen zijn, hoewel minimaal, want minimale dosis.



Mijn haar valt met bossen tegelijk eruit zweet me de tyfus altijd en overal, ben ineens zo onzeker.etcetc
Alle reacties Link kopieren
Heel veel vrouwen hebben weinig tot geen last van de overgang.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 02 september 2014 @ 19:34:

Maar zelfs als aangetoond is dat je in de overgang bent, dan nog weet je niet of je klachten daardoor komen.

Met dus het risico dat bijv in het geval van whopper alsnog niet verder gezocht was.



Ik heb klachten die bij de overgang zouden kunnen horen, maar ook nog bij andere dingen. Er is van alles onderzocht, er zijn zaken uitgesloten, er zijn wat dingen gevonden (niet ernstig) en de rest zal dan vermoedelijk met de overgang samenhangen.



Of uit je bloed blijkt nog niet dat je in de overgang bent, maar je zit net aan het begin en hebt toch al klachten.



Ik vind het eigenlijk logisch dat de huisarts het niet laat onderzoeken, omdat het resultaat niets oplevert.



Interessant reactie.

Ik heb van nature al vage dingen en klachten waarmee ik behoorlijk kan leven, ook omdat ik er hard aan gewerkt heb.

Toch merk ik een verschil..

Zou zonde zijn om alles teniet zien te gaan aan een vroege overgang..terwijl ook deze onhebbelijkheden gedempt kunnen worden..



Snapt iemand het nog?
Alle reacties Link kopieren
Er kan pas aan de overgang worden gedacht als andere dingen uitgesloten zijn! Is erg belangrijk dat je bloed op alles mogelijke wordt onderzocht. De klachten passen bij de overgang maar ook bij b12 tekort, Lyme, te lage schildklier etc..
Alle reacties Link kopieren
Bloedprikken gaat idd gebeuren!

Maar dan moest ik morgen maar even met de assistente bellen om een afspraak. Ga ik doen!



En daarvoor betaal je dan bijna 130europm

Geen keuze over eigen lichaam..
Alle reacties Link kopieren
quote:Tepelsteeltje schreef op 02 september 2014 @ 19:47:

[...]





Interessant reactie.

Ik heb van nature al vage dingen en klachten waarmee ik behoorlijk kan leven, ook omdat ik er hard aan gewerkt heb.

Toch merk ik een verschil..

Zou zonde zijn om alles teniet zien te gaan aan een vroege overgang..terwijl ook deze onhebbelijkheden gedempt kunnen worden..



Snapt iemand het nog?

Ja, ik snap het nog.

Maar dan kun je beter gericht onderzoek laten doen naar eventuele andere oorzaken van je klachten, i.p.v. te laten onderzoeken of je in de overgang bent, juist omdat dat onderzoek zo weinig toevoegt.

Stel dat uit je bloed blijkt dat je in de overgang bent, ga je er dan maar vanuit dat al je klachten daardoor komen? Zou ik toch voor de zekerheid nog wel even verder onderzoek willen.

Of er komt uit je bloed dat je niet in de overgang bent. Dan kan het namelijk ook zo zijn dat je wel beginnend in de overgang bent, maar je fsh nog niet heel erg verhoogd is.

Kortom: onderzoek naar of je in de overgang bent lijkt me niets toevoegen.

Breder onderzoek naar eventuele oorzaken van je klachten lijkt me zinniger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven