Gezondheid alle pijlers

Stel je vragen over baarmoederhalskanker

25-06-2007 11:14 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf je dertigste krijg je om de vijf jaar de oproep om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker thuis. Niet prettig zo'n uitstrijkje, maar wel erg belangrijk. In Nederland krijgen jaarlijks zo'n 600 vrouwen baarmoederhalskanker en van hen overlijden er 200.

Je kunt hier al je vragen stellen over baarmoederhalskanker. Deze vragen zullen beantwoord worden door Bram ter Harmsel, gyneacoloog in het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft.



____________________________________________________

-------------------------------------------------------------------------------------------



Extra toevoeging 16-05-2008:



De deskundige beantwoord nu geen vragen meer. Dit topic blijft gewoon open vanwege de nuttige informatie. Men is uiteraard vrij om gewoon te discussieren in dit topic, of om je verhaal te doen, vragen te stellen en lotgenoten te zoeken!
Alle reacties Link kopieren
goededag, ik zit al een tijdje met een probleem, na de geslachtsgemeenschap verlies ik wel eens bloed, ik ben naar de huisarts geweest voor een uitstrijkje, dit bleek goed te zijn , in het verleden is mijn uitstrijkje onrustig geweest en ik ben toen een paar keer terug geweest voor een uitstrijkje. toch blijf ik nog bloed verliezen na de geslachtsgemeenschap, het is net een slijmprop met bloed. ook is mijn menstruatie niet erg regelmatig de laatste maanden. ik ben 37 zou het een begin van een overgang zijn of moet ik toch verder onderzoek laten verrichten. want is zo,n uitstrijkje niet een momentopname? m.v.g. jut 37
Als je contactbloedingen hebt dient er een colposcopie te worden verricht. Het kan ook zijn dat het bloedverlies hoger uit de baarmoeder komt, ook dan zou er verder onderzoek nodig zijn bijvoorbeeld een echo.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Hallo allemaal,



ik ben een meid van net 20 jaar en heb een aantal vragen over baarmoederhals kanker en HPV. Eerst volgt er een situatiebeschrijving haha.



In verband met onverklaarbaar bloedverlies tijdens het vrijen ben ik bij de gynaecoloog terrecht gekomen. Bij het eerste bezoek werd er een uitstrijkje gemaakt en de oorzaak van mijn bloedingen zou liggen in mijn zogehete rode hof (een goed doorbloed gebied op de baarmoedermond.) Deze zou bij mij net iets te gevoelig zijn.



Bij mijn tweede bezoek zouden ze de adertjes dicht gaat schroeien door middel van een chemische reactie. Toen ik voor de behandeling bij de gynaecoloog kwam zei ze dat er verkeerde cellen gevonden waren op mijn baarmoedermond. Na wat uitleg kwam er naar voren dat ik in PAP3a zat. Ik moest de week daarop behandeld worden om het verkeerde weefsel weg te halen. I.v.m. mijn vakantie heb ik deze verschoven en ga ik na mijn vakantie weer terug naar de gynaecoloog.



vraag 1:

Hoeveel weefsel halen ze weg/kunnen ze weg halen. Moet ik daarbij denken een een omtrek van 1cm of kan dit heel groot zijn?



vraag 2:

Is de kans groot dat je later tijdens een zwangerschap problemen krijgt met je baarmoedermond/hals?



vraag 3:

Is er een kans dat ik na de behandeling uberhaubt geen kinderen kan krijgen, bijvoorbeeld omdat er een veel weefsel is weg gehaald?



Ik stel deze vragen via deze weg omdat ik tijdens het bezoek aan de gynaecoloog te overrompeld was bij het woordje baarmoederhalskanker.



Ik hoop dat u kunt antwoorden



Groetjes Manon




antwoorden

1. Waarschijnlijk krijg je een lisexcisie, afhankelijk van de grootte van de afwijking wordt een bepaalde maat lis gebruikt. Een voorbeeld is een lisje die een plakje  van 1 cm  weghaald.

2. kans dat dit problemen geeft in de zwangerschap is klein.

3.kans om zwanger te worden zal niet of niet veel verschillen met voor de ingreep.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Hoi,

Ik ben nu 32 en heb HPV en P3 codering.Ik zou graag in de nabije toekomst kinderen willen.Als de codering hoger wordt(over 3 mnd ga ik weer) is er dan een kans dat deze kinderwens verstoord wordt en zou ik dan nu al aan kinderen moeten gaan denken,voor dat ik eventueel baarmoederhalskanker krijg?Bedankt
Je bent nu onder controle voor een geringe afwijking, eventueel volgt daarvoor nog een behandeling. De behandelingen voor de voorstdia van BMHK storen niet of bijna niet in de zwangerschapsperikelen.

Dus: Nu niet zwanger worden om deze situatie.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Geachte heer ter Harmsel,



Ik ben 31 jaar en heb begin dit jaar wegens vaginale klachten een vaginaal onderzoek gehad onder algehele narcose (dagopname), omdat dit onderzoek zonder narcose bij mij heel veel pijn doet (ook met vrijen heb ik pijn).

Ze hebben alles bij mij nagekeken en ook een uitstrijkje gemaakt, die was PAP1.



Ik heb aan de wijze van dit onderzoek (= onder narcose) geen vervelende herinneringen, omdat het zonder narcose erg veel pijn doet.



Nu mijn vraag: Ik vraag me af of ik dan -als ik weer een oproep krijg- ik dit onderzoek door mijn behandelend gyneacoloog kan laten doen op grond van: ik heb recht op dit onderzoek, maar de normale wijze is zeer pijnlijk.

Zo ja, moet dat dan via de verzekering en/of huisarts of kan ik dan tegen die tijd gewoon met de papieren naar de gyneacoloog?



Of moet ik dan gewoon niet meedoen en pas met klachten naar de gyneacoloog zodat hij/zij alsnog kan besluiten om weer op deze manier een onderzoek te verrichten.



Ik weet het: het duurt nog een paar jaar, maar het stelt me wel gerust als ik weet of dit wel of niet mogelijk is.



Ik hoop dat u mij hierop antwoord kunt geven.



Alvast bedankt,



Vriendelijke groet, Luciel.




Meedoen is belangrijk. Niet wachten tot er klachten zijn maar juist vroeg opsporen.

 Als de huisarts de oproep verzorgt dan moet je dit met hem of haar overleggen. Mogelijk dat selfsampling zoals ik dat heb beschreven in 1 van de andere vragen een optie voor je is. 

Elke 5 jaar onder narcose is wel heftig.

vr gr 

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Beste dr. ter Harmsel, ook ik heb een vraag, maar eerst wil ik even kwijt dat ik dit forum echt een super goed initiatief vindt!

Ik ben 25 jaar en doordat HPV-besmetting momenteel erg 'in' is heb ik een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Hieruit kwam een Pap-3A (Kopac-b 494111). Van de HA moet ik over 6 mnd terug komen voor een nieuw uitstrijkje; maar op de site nvog.nl staat dat het advies is naar de gyneacoloog te gaan voor een colposcopie. Hoe kan dit advies verschillen? Alvast bedankt!

Gr. Sanne.
Een PAP 3a wordt opgedeeld in 2 groepen lichte dysplasie en matige dysplasie. Bij de lichte dysplasie die jij hebt wordt het uitstrijke na een half jaar herhaald.Is er dan nog steeds een sfwijking dan wordt je naar de gynaecoloog gestuurd. Bij de Kopac ligt die grens tussen de P4 die jij hebt en de P5. Kortom de huisarts doet het goed en op de site van de NVOG staat het te kort door de bocht.

Er bestaan geen medicijnen tegen een HPV infectie. De meeste virus infecties kun je niet behabdelen met medicijnen. Er wordt wel onderzoek verricht naar therapeutische vaccins, maar de resultaten zijn nog niet goed genoeg.



vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren


Beste Bram, even een vraag over jouw opmerking:

 

"HPV is altijd noodzakelijk om bmhk te krijgen"



dat is toch niet correct?



Bij mij werd er namelijk BMHK geconstateerd, en mocht destijds ook meedoen aan onderzoek naar dit vaccin. Bleek dat ik het HPV virus helemaal niet had... Vandaar mijn vraagtekens bij deze uitspraak van jou.



Is het niet zo dat àls je het virus hebt, méér kans hebt op ontwikkeling tot bmhk hebt, maar dat er verschillende soorten bmhk zijn, en dit er slechts één (veel voorkomend) soort van is?



Vraag het me gewoon even af, voor duidelijkheid, want dit werd wat verwarrend cq tegenstrijdig...



Alvast bedankt voor je antwoord!
In meerdere studies is aangetoond dat in meer dan 99% van de BMHK HPV aanwezig is. In de medische wereld zijn er altijd uitzonderingen.

Het aantonen van HPV in weefsel of in uitstrijkjes is de laatste jaren sterk verbeterd, maw de testen zijn gevoeliger geworden.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren


Geen sex is, de beste preventie.



Is het risico net zo laag als je in je leven 1 sexuele partner hebt en jij de enige bent voor je partner?





Ja, hoe minder partners hoe minder HPV.
Alle reacties Link kopieren
ik heb 2 maanden geleden mijn uitstrijkje laten doen en had uitslag pap 3 aan, mijn huisarts vertelde door HPV. nu lees ik dat het erg besmettelijk is. mijn vraag is dan ook, is het ook verstandig om condooms te gaan gebruiken, om daardoor te zorgen dat mijn man niet word besmet, ofwel dat bij hem de HPV niet actief word en bv wratjes gaat veroorzaken?




Vergelijkbare vraag is ook eerder gesteld:

Als je het tot nu toe zonder condooms deed, dan is je man mogelijk besmet en voegt het invoeren van condooms nu niet meer zoveel toe.

Waarschijnlijk heb je niet het type dat in de wratjes zit want anders zou je die ook hebben. In de afwijkende uitstrijkjes zit meestal een ander type dan in de wratjes.
Alle reacties Link kopieren


Hallo Bram.



Ik hoop dat je nog vragen beantwoord want ik heb er nog wel een paar.



Als je een afwijkend uitstrijkje hebt ( pap2) en de uitslag van het weefselonderzoek is CINII, is het dan zo dat je de variant HPV hebt , die bmhk veroorzaakt, hebt?

Ik lees namelijk dat je zegt dat bmhk het gevolg is van HPV.



Maar het is toch zo dat alleen sommige varianten bmhk veroorzaken en anderen weer niet?



Ergens anders schrijf je dat het geen zin heeft om te testen op HPV als je een CIN waarde hebt.

Maar ben dus benieuwd of een afwijkend CIN waarde automatisch betekent dat je dus de BMHK variant hebt.



Ik zelf heb na een jaar gesteggel 2 maanden terug een vervolg uitstrijkje gemaakt.Vorig jaar had ik CINII en Pap2.

het laatste uitstrijkje was pap1.




Als je een CIN II hebt dan wordt dat meestal veroorzaakt door een HPV-type die ook BMHK kan veroorzaken.

HPV kun je niet behandelen, maar de afwijking die door HPV is ontstaan wel. Soms gaat zo'n afwijking ook vanzelf weg eea is ook afhankelijk van de grootte etc.

Als je regelmatig onder controle blijft zit je veilig.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!


quote: Kastanjetje reageerde



Goh, wat bijzonder, een deskundige (leuke nick, Bram), die op een forum reageert op vragen over dit onderwerp. Positief hoor, Viva en Bram.



Dan ook maar een vraag. Zo'n 15 jaar geleden is mijn moeder geopereerd aan BMHK (details over soort enzo weet ik niet). Zij is 7 jaar geleden vervolgens geopereerd aan schildklierkanker (met uitzaaiingen in de lymfeklieren). Kan hier een verband tussen bestaan, of berust dit op toeval/pech? Overigens is zij van beide ziektes inmiddels schoon, dus allemaal goed verlopen vooralsnog.



Zijn er onderzoeken naar erfelijkheid van (bepaalde soorten van) BMHK? In hoeverre is het erfelijk (als je niet de virale variant zou hebben, er hierbij van uitgaande dat er ook een niet-virale variant is)?



Bedankt alvast!



Kastanje





In principe is BMHK niet erfelijk en wordt in 99,7% van de BMHK HPV gevonden. Je kunt dus wel stellen zonder HPV geen BMHK.

Schildklier kanker heeft geen link met BMHK.

vr gr

Bram ter Harmsel, gynaecoloog



Alle reacties Link kopieren
Hartelijk bedankt voor het antwoord en goede uitleg.

Over DES controles heb ik dan een vraag. wat houdt een DES controle

in? Bij wordt alleen standaard een uitstrijkje gemaakt en verder niets.

Dit kan komen omdat er verder nooit klachten zijn naturlijk.



Tot voor kort dan, want ik heb de laatste 2 maanden weken achterelkaar kleine bloedingen. Bloed ziet er verder 'vers' uit.

Bang ben ik gelukkig nog niet en morgen heb ik een afspraak met mijn genaecoloog.
Alle reacties Link kopieren
voor sandra1960 deze link over controles bij DES dochters. Maar dat kun je morgen ook je eigen gynaecoloog vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Extrahallo.

Ik snapte dat ook wel dat ik geen extra onderzoekjes krijg als alles goed is.

Mijn gynaecoloog stelde vorig jaar al voor om een in de 5 jaar te komen, maar daar voel ik dus echt nix voor. En zie hier, al weken (kleine) bloedingen.

Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er aan dit onderwerp aandacht wordt besteed..Ik word al anderhalf jaar onderzocht omdat er bij mij steeds pap3a uit komt (ik ben net 24!!) elke 3 maanden moet ik terug voor onderzoek...vandaag gaan ze voor de tweede keer een colposcopie doen,alleen lees ik in het artikel dat het blijvende schade kan aanrichten..mij is hier nooit iets over verteld! Ik word onderzocht in Tilburg en het enige wat ze steeds zeggen is dat ze het zo raar vinden omdat ik zo jong ben..wat zijn voor mij hierdoor de gevolgen? waarschijnlijk ben ik te laat met dit mailtje want word om half 2 behandeld.



Caroline
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Extrahalo, ik las je berichtje en dacht, moet ook daar even op reageren. Ben zelf 20 en afgelopen maart een lixsersie ondergaan. Maar ik heb dus ook bloedverlies (daarvoor juist nooit gehad) maar heb jij er ook meer afscheiding bij?



Beste gynaecoloog,



Fijn dat u zo uw tijd wil besteden al deze vragen! Ik zit nogal in onzekerheid, omdat ik dus nu wel een paar bloedinkjes heb gehad na mijn ingreep. Is dat normaal? Omdat ik heb gehoord dat mijn snijranden ook niet geheel schoon waren, maak ik me dus zorgen. (ze dacht dat het namelijk vanzelf nog wel weg kon gaan, maar ik heb bijna geen weerstand)

En tijdens de sex heb ik nog een raar gevoel. Alsof het niet goed genezen is, beetje gevoelig als het te diep gaat. Zou het dan nog niet helemaal goed genezen zijn? Of blijft het gevoelig?



Alvast bedankt voor uw antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Geachte heer ter Harmsel,





Ik ben 38, bij bevolkingsonderzoek met 30 1e uitstrijkje gehad: Pap 1

maar wel HPV (16 of 18). Sindsdien om de 2 jaar uitstrijkje steeds



Pap 1.





In nov 06 weer Pap 1. Sinds begin dit jaar heb ik af en toe last van

tussentijds bloedverlies (steeds halverwege cyclus). Vroeger had ik ook

wel eens last van contactbloedingen.





1. Moet ik nu weer een uitstrijkje laten maken? Of kan er in een half

jaar niet veel veranderd zijn. Of een verwijzing vragen voor onderzoek

door gyneacoloog?



2. Als je HPV (type 16 of 18) hebt, hoeveel kans bestaat er dan dat je op den duur afwijkende cellen krijgt?



3. Is uw advies bij dit type HPV elk jaar een uitstrijkje (advies mijn huisarts).



Hartelijk dank voor uw antwoorden tot nu toe en ik hoop dat u nog tijd heeft voor de vragen van vandaag.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren


Hallo iedereen,



Extrahalo, ik las je berichtje en dacht, moet ook daar even op reageren. Ben zelf 20 en afgelopen maart een lixsersie ondergaan. Maar ik heb dus ook bloedverlies (daarvoor juist nooit gehad) maar heb jij er ook meer afscheiding bij?



Ik denk dat je iemand anders bedoeld. Ik heb nooit een lisexcisie gehad.



Beste gynaecoloog,



Fijn dat u zo uw tijd wil besteden al deze vragen! Ik zit nogal in onzekerheid, omdat ik dus nu wel een paar bloedinkjes heb gehad na mijn ingreep. Is dat normaal? Omdat ik heb gehoord dat mijn snijranden ook niet geheel schoon waren, maak ik me dus zorgen. (ze dacht dat het namelijk vanzelf nog wel weg kon gaan, maar ik heb bijna geen weerstand)

En tijdens de sex heb ik nog een raar gevoel. Alsof het niet goed genezen is, beetje gevoelig als het te diep gaat. Zou het dan nog niet helemaal goed genezen zijn? Of blijft het gevoelig?



Alvast bedankt voor uw antwoorden!

Alle reacties Link kopieren
Nou, ik kom net terug van t umcg waar ik jaarlijks onder controle sta voor des.

Mijn 4 weken ongesteldheid kwam voort uit het feit dat ik de pil doorslik en ik af en toe geen stopweek heb ingelast. Zodra ik dat wel zal doen, treedt er verbetering op zegt de gynaecoloog.

Ik ben dit x wel extra onderzocht en dat voelde heel veilig. Een extra uitstrijkje op chlamydia en mijn baarmoeder en eierstokken zijn bekeken via de monitor.

Ook werd mij gevraag of ik al een schadeclaim had ingevuld omdat ik een des-dochter ben. Ik heb dit niet gedaan omdat er veel ergere gevallen zijn en die gun ik zoveel mogelijk geld zei ik. Maar het zijn allemaal vastgestelde bedragen en als je dan geen claim indient gaat het geld weer terug naar

de fabrikant van het des-hormoon en dat moeten we dus niet hebben.

Ik zal daarom een topic openen om zo alle des-dochters duidelijk te maken dat ze toch echt en claim in moeten dienen. Zoiets mag natuurlijk nooit weer gebeuren.
Alle reacties Link kopieren


Fijn dat er aan dit onderwerp aandacht wordt besteed..Ik word al anderhalf jaar onderzocht omdat er bij mij steeds pap3a uit komt (ik ben net 24!!) elke 3 maanden moet ik terug voor onderzoek...vandaag gaan ze voor de tweede keer een colposcopie doen,alleen lees ik in het artikel dat het blijvende schade kan aanrichten..mij is hier nooit iets over verteld! Ik word onderzocht in Tilburg en het enige wat ze steeds zeggen is dat ze het zo raar vinden omdat ik zo jong ben..wat zijn voor mij hierdoor de gevolgen? waarschijnlijk ben ik te laat met dit mailtje want word om half 2 behandeld.



Caroline
Volgens mij haal je conisatie en colproscopie door elkaar. Colproscopie is met een microscoop naar de baarmoedermond kijken (en evt wat kleine stukjes weefsel weghalen, maar dit gebeurt zeker niet altijd). Bij een conisatie wordt er een kegelvormig stukje van je baarmoedermond weggesneden. Afhankelijk hoe er gesneden is, kunnen er sommige gevallen mogelijk (ik ben erg voorzichtig) moeilijheiden bij zwangerschap/zwanger worden optreden.
Alle reacties Link kopieren
Beste meneer Ter Harmsel,



Over een paar maanden word ik 26 en ben nog maagd. Ik heb bij de huisarts aangekaart dat ik over vaccinatie nadenk en wat hij daar van vond.

Ik vond hem wat vaag doen; het effect van de vaccins (lange termijn, duurt natuurlijk jaren) zijn nog niet duidelijk en het kost toch een paar honderd euro..tsja...welke redenen noemde hij nog meer? Hij was in ieder geval terughoudend.

Ik denk altijd; 'baat het niet dan schaadt het niet'. Ik heb nu nog de leeftijd, geen seksuele ervaring; dus waarom niet? Kunt u zijn terughoudendheid verklaren? En hoe erg is het als je je laat vaccineren NA je 25/26ste (als je nog geen seksuele ervaringen hebt gehad)? Ik kan mij nl. een artikel herinneren waarin stellig de 25 leeftijdsgrens werd aangehouden (met het laatste vaccin op je 26ste volgens mij).
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,

ik moet mijn eindwerk maken over baarmoederhalskanker en zit met enkele vragen, waar u misschien wel een antwoord op hebt.



1) Ik vind veel over de behandeling en over onderzoek naar BMHK maar conisatie blijft mij eerder vaag, ik vind dat het voor beide wordt gebruikt (dus voor onderzoek en behandeling) maar voor welk wordt het nu het meest gebruikt? En als het dan voor behandeling gebruikt wordt wat is dan het specifieke nut van een driehoekvormig weefsel weg te nemen?



2) In de nieuwe vaccins zoals Gardasil® en Cervalix®, werd mij verteld dat er "Het vaccin bevat geen genetisch materiaal van het virus want men kan geen kanker veroorzakende stoffen inspuiten". Maar mijn leerkracht vroeg mij waarom dit zo zeker was ( dat men geen kankerveroorzakende stoffen kan inspuiten).



Als laatste wou ik u nog vragen of u nog informatie had over de behandeling, want ik vind wel veel maar geen idee welk het meest en het efficiëntst zijn?



Dank bij voorbaat

Vriendelijke groeten Evelien
Alle reacties Link kopieren
Beste Bram,

In mei 2007 is er bij mij PAP2 geconstateerd in dec 2007 PAP3, afgelopen week ben ik bij de gyneacoloog geweest, zij heeft een inwendige echo gemaakt (wat overigens ietwat pijnlijk was) en opnieuw een uitstrijkje.

Nu het volgende:

- mijn (overleden) moeder is in het verleden geopereerd aan een vleesboom en haar baarmoeder is weggehaald.

- mijn zussen (3) hadden alledrie buikproblemen:

* mijn oudste zus (destijds 36) is in '93 geopereerd aan BMHK (eerst een stukje baarmoedermond weggehaald daarna alsnog haar hele baarmoeder) Een paar jaar geleden is zij schoon verklaard. Op dit moment heeft zij een verdikking in haar vagina en moet zij naar de gyneacoloog.

* in diezelfde periode is mijn zus (destijds 33) geopereerd, haar eierstokken en baarmoeder weggehaald. Een paar jaar daarna is zij weer geopereerd omdat een stuk eileider nog vastzat in verklevingen in haar buik. Gelukkig had mijn zus op jonge leeftijd al een kind gekregen, daarna is zij nooit meer zwanger kunnen raken (na de geboorte van haar kind zij was toen 18 begonnen de problemen) In aug 2006 is bij mijn zus nasopharynxcarcinoom

geconstateerd, zij is 17 sept. jl. overleden.

* mijn andere zus (destijds 37) is in '98 geopereerd aan een wertheim, daarna bestralingen en chemo. Helaas zat er nog een tumor diep in haar bekken die niet operabel was, zij is overleden in 2000. Bij deze zus was al veel eerder haar eierstokken weggehaald waardoor zij nooit kinderen heeft kunnen krijgen.



Er wordt gezegd dat deze vormen van kanker niet erfelijk zijn maar hoe is bovenstaande te verklaren. Mijn oudste zus heeft het gered, misschien is dit ook te wijten aan het feit dat zij voor de helft andere genen heeft.

Ik heb geen wisselende contacten gehad (ben nog bij mijn 1e partner) en had eigenlijk niet verwacht dat ik deze uitslag zou krijgen (mede gezien het verhaal van mijn zussen, zo vaak dat kan toch niet?) Verder zou ik graag willen weten of een verandering van PAP2 naar PAP3 met een half jaar een snelle stijging is.

Bij voorbaat dank voor uw tijd,

met vriendelijke groet, Roos
Alle reacties Link kopieren
hij antwoordt hier al een half jaar niet meer, dus verwacht geen antwoord van hem.



Maar ik begrijp dat twee zussen bmhk hadden (de wertheim operatie is meestal voor bmhk immers). Je zus waarbij ze eierstokken en baarmoeder hebben weggehaald had dat niet?

Heeft jullie moeder DES gebruikt in de zwangerschap? Dat was een weeenremmend middel, wat vroeger veel werd gebruikt. Maar het verhogt onder andere de kans op bmhk bij dochters en ook vruchtbaarheidsproblemen ed. Gogle maar eens naar DES (bv http://www.descentrum.nl/...task=view&id=31&Itemid=82) ik wil nog wel even benadrukken dat het niet perse DES hoeft te zijn, maar het is een van de verbanken die ik ken aangaande bmhk.



Maar het kan ook heel veel pech zijn natuurlijk en dat er geen reden is aan te wijzen waarom bmhk zoveel in je familie voorkomt. Vleesbomen zijn trouwens volkomen onschuldig en nooit kwaadaardig, wel verschrikkelijk lastig. En nasopharynxkanker komt vooral bij mensen voor die veel alcohol drinken en roken, maar dat hoeft ook niet altijd. Het lijkt me sterk dat er een verband is met bmhk, is mij niet bekend.



Veel sterkte in ieder geval voor jou de komende tijd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft geen des gebruikt tijdens haar zwangerschappen, mijn broers zijn ook gezond hebben geen ziekten. Wat betreft het nasopharynxcarcinoom, hierover hebben we heel veel informatie gekregen maar wat ik nu lees is mij onbekend. Wel dat het meer voorkomt in Azie waar wij oorspronkelijk vandaan komen. En wat betreft de erfelijkheidskwestie: de reden dat ik dit aanstip is dat de art in het Daniël dit wel heel bijzonder vond en volgens een andere arts is het wel familair. Volgens mij kan je bij 4 gevallen in één gezin niet echt van pech spreken vandaar mijn vraag aan deze dokter. Jammer dat hij niet meer antwoordt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Roos



Wat heftig zeg, zo'n familiegeschiedenis!

Hier even een reactie van een leek: voor zover ik begrepen heb, wordt bmhk vrijwel altijd door HPV veroorzaakt maar is het in een klein aantal gevallen te wijten aan DES of erfelijke aanleg.

De moeder en grootmoeder van een vriendin van mij hebben beiden bmhk gehad en hebben het gelukkig beiden overleefd. Die vriendin van mij staat daarom onder strengere controle (zover ik weet ieder half jaar of ieder jaar een uitstrijkje) omdat er een sterk vermoeden van een erfelijke aanleg in haar familie is. Door haar verhaal dacht ik ten onrechte dat bmhk vrijwel altijd een erfelijke oorzaak had en daarom dacht ik er zelf niet veel kans op te hebben. Gelukkig heb ik wel een uitstrijkje in het kader van het bevolkingsonderzoek laten maken want het was bij mij direct prijs: baarmoederhalskanker dus.

Ik wens je veel succes in je zoektocht naar meer duidelijkheid en ik hoop dat jij wat je gezondheid betreft meer geluk zult hebben dan jouw zussen.



Groetjes

J1976

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven