Gezondheid alle pijlers

Te lage bloedwaardes

18-09-2014 23:56 15 berichten
Ik heb mij laten prikken op een aantal bloedwaardes. Mijn ijzer, b12, cholesterol en seleen zijn aan de lage kant. Ijzer is echt te laag.



Ik wil graag zelf dmv voeding deze waardes opkrikken door veel groene groentes te eten, af en toe vlees, vitamine C, veel vis en gedroogd fruit.



Hebben jullie nog tips qua voeding?
Alle reacties Link kopieren
Selenium zit in paranoten, drie per dag is al voldoende voor de ADH. Voor ijzer en B12 zal je veel dierlijke producten moeten eten en dus niet af en toe vlees, maar vlees zou een substantieel deel uit moeten maken van je voeding, wel met groenten of fruit ernaast omdat je door vit. C juist ikzer beter opneemt. Om een hoger cholesterolgehalte in het bloed te krijgen door voeding zal je goed je best moeten doen, dat is niet zomaar te beïnvloeden door voedingsmiddelen. Maar het kan zeker geen kwaad om meer vetten binnen te krijgen zoals bijvoorbeeld olijfolie, kokosolie, roomboter, noten en zaden, vlees en vis, etc.



Waarom ga je trouwens gedroogd fruit eten? Daar zit vaak veel suiker bij en vers fruit is veel lekkerder.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jouw uitslagen dan precies?
Alle reacties Link kopieren
En je vitamine D?



Hoe gaat je spijsvertering? Probeer een beetje af te wisselen met granen en chia zaadjes door je eten etc. Een betere spijsvertering kan goed helpen icm gezond eten.

Leverpastei, appelstroop, rood vlees, bijv ook op brood.



Succes
Alle reacties Link kopieren
En wat zei de arts van die uitslagen ?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je tot nu toe echt bizar slecht gegeten hebt ontstaan dergelijke tekorten vaak door of opname problemen of grote afbraak en in die gevallen los je dat niet op met enkel gezonde voeding.
Alle reacties Link kopieren
Vooral bij het avondeten vitamine C nemen. Dit bevorderd de opname van ijzer. Bijvoorbeeld sinaasappels uitpersen.

Als de B12 waarden echt laag zijn geeft huisarts dit wel aan. Veel melkprodukten consumeren kan de opname van vitamine B12 belemmeren.
Alle reacties Link kopieren
Gedroogd fruit dan wel innemen met vers fruit dat veel vitamine C bevat voor de opname van het ijzer.
Alle reacties Link kopieren
cholesterol laag, dat zou ik zo houden. Lijkt me niet verstandig om die omhoog proberen te krijgen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hoe laag is je ijzer? En is dat je ferritine of hb?

Als je ferritine heel laag is krijg je dat bijna niet omhoog met alleen voeding. Je moet dan ijzer gaan slikken.

Wat je b12 betreft... hoe laag is deze? Als het echt veel te laag is : injecties via huisarts!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch (tijdelijk) vitamines en mineralen gaan bijslikken. Deze week in de aanbieding bij Etos: 2 voor de prijs van 1.



Drink je wel melk?
@ MrsStanleyWalker: Thnx, ik had wel gevonden dat het in vlees en zuivel zit maar niet in paranoten. Die ga ik aanschaffen.

Ik neem meer vitamine c (verse sinaasappelsap met spinazie of andere fruit/groente).

Kokosolie, roomboter, noten en zaden neem ik dagelijks en vis nu ook veel vaker.

Gedroogd fruit omdat daar ook ijzer en vit C in zit.



@Labor22: Ik heb de uitslagen niet bij de hand nu maar de waardes zitten nog net binnen de norm, op IJzer na.



@Tomatensaus: Vorigjaar was mijn vitamine D te laag en daar heb ik van die druppels voor gehad, een stootkuur. De waarde was nu 94, ruim voldoende.

De spijsvertering gaat wel goed



@SuzanneSuus: De arts zei dat ik tabletten voor ijzer kon krijgen en dat ik vaker B12 mag spuiten (was elke 8 weken) en verder naar een diëtiste zou kunnen gaan ivm voeding. Hoewel ik al erg gezond eet.



@Baukje: Het heeft inderdaad ook te maken met hoe mijn lijf voedingsstoffen opneemt ja.



@Linnoya: Ik drink geen melk. Heel soms neem ik cappuccino en om de dag Griekse Yoghurt als ontbijt. Dan neem ik geen vlees dus dat zou geen probleem met de opname van ijzer moeten zijn toch?



@Hamerhaai: Van een te laag cholesterol heb je meer (en ernstigere) klachten dan van een te hoog cholesterol.



@Tirantijntje: Het ging om HB maar ook om Ferritine. Ik weet de waarde zo niet uit mijn hoofd maar zat wel onder de onderwaarde. Niet heel erg.

B12 krijg ik dus al injecties voor maar deze moeten nu vaker.



@Mala8: Ik drink geen melk.





Bedankt allemaal voor het meedenken
Lever bevat van alle soorten vlees het meeste ijzer. Rode bieten bevatten veel foliumzuur wat weer helpt bij de opname van B12.



Wat fijn dat je vit. D-waarde weer goed is
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 19 september 2014 @ 00:18:

Selenium zit in paranoten, drie per dag is al voldoende voor de ADH. Voor ijzer en B12 zal je veel dierlijke producten moeten eten en dus niet af en toe vlees, maar vlees zou een substantieel deel uit moeten maken van je voeding, wel met groenten of fruit ernaast omdat je door vit. C juist ikzer beter opneemt. Om een hoger cholesterolgehalte in het bloed te krijgen door voeding zal je goed je best moeten doen, dat is niet zomaar te beïnvloeden door voedingsmiddelen. Maar het kan zeker geen kwaad om meer vetten binnen te krijgen zoals bijvoorbeeld olijfolie, kokosolie, roomboter, noten en zaden, vlees en vis, etc.



Waarom ga je trouwens gedroogd fruit eten? Daar zit vaak veel suiker bij en vers fruit is veel lekkerder.En ijzerhoudende producten niet samen met calciumhoudende producten. Dus yoghurt met special K speciaal met ijzer heeft absoluut geen toegevoegde waarde. Iets met ijzer en daar een echte fruitsap naast bv. juist weer wel.
Thnx Morrowind. Ik ben geloof ik 1 van de weinige mensen die graag lever lust. En dat van rode bieten en foliumzuur wist ik ook niet.



@mevrouw75: thnx, ik drink verse sappen die ik zelf maak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven