Gezondheid alle pijlers

Tinnitus

24-04-2014 08:14 55 berichten
Wie heeft er ook last van tinnitus? Wat heb je al geprobeerd om er af te komen, reguliere of alternatieve circuit, hoe lang heb je er al last van, belemmert het je in je leven? (Hoe) heb je geleerd hiermee te leven? Of niet? Is er een weg naar genezing? Ik ben op zoek naar tips, ervaringen en wegen (die ik niet op internet kan vinden.)
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig heb ik dat niet maar gisteren las ik ergens een artikel, ik meen in Trouw of NRC, ik zal even kijken of ik het snel kan terugvinden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nu een jaar. Ik hoor mijn herrie 24/7, over alle geluid heen, zelfs als ik in de bioscoop zit kan ik het horen. En nu na een jaar ben ik er nog niet aan gewend.



Daarnaast heb ik bijna de hele tijd oorpijn, en vaak zware hoofdpijnen. Een jaar geleden had ik echt nooit hoofdpijn, ik wist niet wat dat was.



Artsen reageren onverschillig met "je moet er mee leren leven'. En dat doe ik dan ook maar...
Wow, dan heb jij het nog erger dan ik. Ik heb het ook sinds een jaar, ik dacht eerst dat het een reactie was op een trauma, de dag dat mijn moeder overleed kreeg ik het. Een maand ervoor was mijn vader overleden. Ik dacht dus dat het een stressreactie was en dat het wel weer over zou gaan....

Nu na een jaar heb ik het nog steeds. Gelukkig is het bij mij niet alle geluid overstijgend, als ik buiten ben, in de bioscoop, in gesprek met vrienden, gaat het naar de achtergrond. Het is er wel maar ik ' hoor ' het niet. Omdat ik een vriendin heb bij wie het progressief was, was ik in het begin bang dat dat bij mij ook zo was, maar daar lijkt het niet op. Ik vind in het reguliere circuit ook weinig begrip. Ben nu begonnen met acupunctuur en fysiotherapie. Hoop dat dat me iets brengt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het helaas niet terugvinden, misschien heb ik het op papier gelezen, er staat wel héél veel info op het net maar daarmee vertel ik natuurlijk niets nieuws.
verba volant, scripta manent.
Nee, helaas, dat is allemaal info die ik al grotendeels doorgespit heb. Er zijn nog wel kansen, er schijnt een arts in Israël te zijn die goede resultaten boekt, maar dat is een stap die ik als laatste ga nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het altijd, ook buiten en als ik met mensen praat, ook nu terwijl ik dit type. Er is bij mij geen enkele reden voor om het te hebben, geen geluidstrauma, geen stress (hoewel ik er nu ondertussen wel gestressed van raak).



Ik kan mijn geluid wel harder maken, door op mijn hoofd te wrijven, of door gapen, maar zachter maken helaas niet. Ik heb wel fysiotherapie, ik heb nu minder oorpijn, maar het geluid wordt niet minder. Dry needling gehad, deed vreselijk pijn, maar had verder geen effect. Veel rusten helpt ook niet. Tja, bah...
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat helpt (voor mij) is om er geen aandacht aan te geven. Hoe meer aandacht ik er aan geef, hoe erger het oorsuizen wordt.



Ben je al eens bij een audiologisch centrum geweest? Als je er echt heel veel last van hebt, kun je misschien overwegen om een apparaatje in je oor te dragen die het geluid van de tinitus kan maskeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen tinnitus maar heb in mijn werk heel veel te maken met mensen die het hebben. Het is supervervelend en er is weinig begrip voor. En helaas is er oook nog geen genezing mogelijk. Maar er is echt wel goed mee te leren leven! Ga naar een audiologisch centrum, daar kun je daarbij begeleiding krijgen.
Zo'n apparaatje he, heeft dat dan niet een ander geluid? Zeg maar van de regen in de drup?



Geen aandacht aan besteden is makkelijke gezegd dan gedaan. Er is nl geen ontsnappen aan. Alleen als ik op de motor zit hoor ik het echt niet. Verder is het er gewoon altijd. Niet altijd bewust, maar wel altijd. Ik ken geen stilte meer.
quote:PearlGirl schreef op 24 april 2014 @ 08:34:

Ik hoor het altijd, ook buiten en als ik met mensen praat, ook nu terwijl ik dit type. Er is bij mij geen enkele reden voor om het te hebben, geen geluidstrauma, geen stress (hoewel ik er nu ondertussen wel gestressed van raak).



Ik kan mijn geluid wel harder maken, door op mijn hoofd te wrijven, of door gapen, maar zachter maken helaas niet. Ik heb wel fysiotherapie, ik heb nu minder oorpijn, maar het geluid wordt niet minder. Dry needling gehad, deed vreselijk pijn, maar had verder geen effect. Veel rusten helpt ook niet. Tja, bah...Het is er bij mij ook altijd. Hoewel niet altijd bewust. Ik vind het soms Eem ware marteling. Als ik wakker lig s nachts, of iets in stilte wil doen, dat kan gewoon niet meer. En het feit dat er zo makkelijk wordt gezegd dat er geen genezing mogelijk is, beangstigt me soms.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren last van tinnitus. Een soort zoemende fluittoon in beide oren die ik vooral rechts boven in mijn hoofd hoor.

Maar ik heb er geen last van. Blijkbaar ben ik er erg goed in om het geluid te negeren, want ik ben me er zelden echt bewust van. Wel typisch, toen ik je topic opende en de berichtjes las, toen ineens hoorde ik mijn fluittoon weer. Dus inderdaad proberen er geen aandacht aan te besteden, dan hoor je het minder.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft het en is jaren op zoek geweest naar een oplossing maar tevergeefs. Toen hij ook in zag dat hij het moest accepteren zijn de klachten minder geworden. Hij heeft een gehoorapparaat die hij een paar uur per dag in heeft, dat verlicht het maar het geluid blijft.

Succes, ik weet dat het echt heel veel stress kan veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een soort "zoem" in mijn hoofd, net of je bent wezen stappen en het geluid te hard heeft gestaan, ik heb het sinds ik een bepaald medicijn gebruik. Als ik me erop focud word ik helemaal gek ervan. Als ik tegengeluid heb hoor ik het niet zo goed. Heel vervelend en soms gekmakend voor mensen.
Alle reacties Link kopieren
Er is recentelijk een documentaire op tv geweest over een vrouw die hierdoor uiteindelijk voor euthanasie heeft gekozen. Heel heftig! Een zwaar onderschat probleem.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zoemt het ook (al jaren), ben ermee bij artsen geweest (de 'normale' reguliere) en genezing bestaat niet. "leer er maar mee leven", was de boodschap.

Er zijn trilhaartjes stuk, en die worden niet meer heel. Niks aan te doen. Ik hoor de zoem altijd, maar heb er mee leren leven, ik heb geaccepteerd, dat het nou eenmaal zoemt in mijn hoofd
Alle reacties Link kopieren
Het was een aflevering van 'Altijd Wat' van 15 april j.l. op uitzending gemist terug te zien. Schokkend!



Prachtige jonge vrouw met een bloeiende carrière en gezin met twee puberkinderen wordt zo getergd door de herrie in haar hoofd dat ze kiest voor een vrijwillig levenseinde. Dat op zich was al een lijdensweg want niemand kon/wilde dat regelen.



Heb zelf geen tinnitus maar kende de aandoening wel. Maar dat het zulke verstrekkende gevolgen kan hebben, daar sta je als buitenstaander niet bij stil. Vond het echt dramatisch om te zien hoe deze vrouw gesloopt werd. En dat er werkelijk niets aan gedaan kan worden, onverteerbaar...
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nu twee jaar, in het begin werd ik er helemaal gek van en kon ook niet slapen. Het leek wel of er een fluitketel in mijn hoofd zat die op stoom begint te komen, steeds harder geraas.

Ik heb een traject gevolgd bij het audiologisch centrum en daar wel wat aan gehad, ze zeiden ook dat het gemiddeld 1 tot 1,5 jaar duurt voor je er goed mee kunt leven. In mijn geval klopte dit.

Acupunctuur ook geprobeerd maar geen verschil gemerkt. Focustherapie bij een haptonoom (mindfullnes technieken) heeft wel geholpen, je moet het inderdaad leren negeren. Ik slaap nu met een mp3 speler, oordopjes in het kussensloop, muziek van een sleep-well CD van de Tuinen. Door me op die muziek te focussen kan ik het lawaai in mijn hoofd loslaten.

Het beperkt me wel, vreet energie en hard lawaai kan ik niet meer verdragen (bijv. spinning lessen in de sportschool). heb ook altijd wat hoofdpijn en een gevoel van druk op de oren.

Ik kan je echt aanraden contact op te nemen met een audiologisch centrum, ik ben bij Pento in Zwolle geweest. Daar kennen ze de problematiek en kunnen ze je handreikingen doen. Ook organiseren ze bijeenkomsten met lotgenoten.

acceptatie is al een hele stap, tegen verzetten maakt het alleen maar erger, maar dat is zooooo moeilijk. Het is inderdaad nooit meer stil.

Succes, en het gaat niet over maar je kan er wel beter mee leren omgaan, echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zo'n 7 jaar. Vanaf mijn 16e dus. In beide oren en meerdere geluiden. Leuk is anders, maar de irritatie, frustratie en vermoeidheid is bij mij door de jaren heen wel gesleten. Een boek lezen is wel nog altijd moeilijk.



Heb de documentaire bij Altijd Wat ook gezien, poeh dat was schrikken.
Alle reacties Link kopieren
En er is 1 behandelmethode waar ik wel vertrouwen in heb en die het proberen waard is: neuraal therapie.
quote:vera8 schreef op 24 april 2014 @ 09:17:

Er is recentelijk een documentaire op tv geweest over een vrouw die hierdoor uiteindelijk voor euthanasie heeft gekozen. Heel heftig! Een zwaar onderschat probleem.Zij was degene over wie ik het had. Gaby was in verschillende periodes in mijn leven erg belangrijk voor me. Ik wist al 8 jaar dat Gaby tinnitus had, en dat het bij haar steeds erger werd. Ze was al twee jaar bezig met euthanasie en doordat ik haar lijdensweg kende schrok ik dus ook enorm van het geluid in mijn hoofd opeens. Haar sterven heeft mij dan ook enorm aangegrepen, om meerdere redenen die ik hier niet ga toelichten maar dus ook omdat ik zelf sinds een jaar die piep hoor die zij hoorde.
Alle reacties Link kopieren
quote:carpediem90 schreef op 24 april 2014 @ 09:38:

En er is 1 behandelmethode waar ik wel vertrouwen in heb en die het proberen waard is: neuraal therapie.In mijn geval is het gehoorSCHADE, dat los je niet op, met welke therapie dan ook
Ik heb er ook last van, maar alleen als het stil is om me heen en als ik moe of gestrest ben. Dus ik heb er eigenlijk nog niks aan gedaan, omdat er op het moment best wel mee te leven valt. Wel vind ik het vervelend dat ik heel slecht tegen herrie en harde geluiden kan, daar word ik echt nerveus van.
Ik heb de documentaire net gezien. Poe, wat ontzettend heftig.
Ik heb het al zolang als ik me kan herinneren, een luide hoge piep in beide oren. Het is er altijd, soms harder dan zachter. Omdat ik er mee ben opgegroeid kan ik het gelukkig goed negeren, ik weet bij wijze van spreken niet beter.



Bij mij wordt het luider na verblijf in een omgeving met luide muziek en na het drinken van alcohol. Dan snerpt het echt door mijn hoofd.



Voor zover ik weet is er nog steeds niets aan te doen, behalve ermee leren leven. Ik ben er ooit een keer mee naar de dokter geweest maar omdat ik er verder weinig overlast van heb ben ik niet verder gaan zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven