Gezondheid alle pijlers

Tips bij burnout

29-08-2014 14:58 8 berichten
Wie heeft er tips/adviezen bij een burnout? volgens de huisarts heb ik er veel te lang mee doorgelopen (2 jaar) waardoor ik nu echt bijna "opgebrand" ben. Graag wil ik weer in de positieve spiraal terechtkomen maar weet even niet hoe...
Alle reacties Link kopieren
Therapie.



Er is een reden waarom je zo ver over je grenzen bent gegaan. Je kan pas beter worden als je de oorzaak daarvan achterhaalt en ermee aan de slag gaat om het anders te doen.



Bij mij hielp een combinatie van EMDR en een cursus mindfullness. Ik had door mijn jeugd het idee gekregen dat ik niet goed genoeg was en dat ik alles op alles moest zetten om alles perfect te doen en voor iedereen altijd klaar te staan en overal verantwoordelijk voor te zijn. Schuldgevoel en schaamte voor tekort schieten bepaalden mijn heke leven. Toen ik dat opgeruimd had, ging het stukken beter met me.



Weet jij waarom je jezelf blijft pushen tot je er bij neervalt?

Krijg je professionele hulp?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee!

Sterkte!
Sowieso therapie: wat en waar ging het bij jou mis. Daar gaat het om. En hoe leer je daar anders mee omgaan.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ha Stitch77!

Vervelend! Zeker ervaring met burnout.. Zit er nog in helaas. Kben paar weken geleden topic gestart, waar ondertussen denk ik behoorlijk wat tips en herkenning te zien is denk ik! Misschien heb je er iets aan. Onder 'gezondheid' topicnaam 'jong en burnout'

Sterkte!

En vraag/ zoek hulp. Eerst evt huisarts, kijken wat je nodig heb... Psycholoog, cognitieve gedragstherapie, Haptotherapie, mindfulness, coaching , osteopathie, psychosomatisch fysiotherapie... Noem maar op, genoeg keuze!



Maar het begint bij acceptatie en echt even volledig de rem erop... Hoe moeilijk dat ook is!

Succes
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je de diagnose in januari al gekregen hebt van je huisarts, en nu opnieuw ofzo? Of nog niet echt verder gekomen in je herstel...? Toen je kreeg je al goede tips zag ik van de andere forummers? Hoop dat je ondertussen al wel hulp had gezocht... Soms gaat t vanzelf over uiteindelijk, maar vaak krijgen mensen dan later alsnog de klap omdat gedrag toch vaak wel bij de oorzaak ligt en je daar echt wel aan moet werken...

Nogmaals succes
Alle reacties Link kopieren
Het is belangrijk om te beginnen met een dagritme;

Op tijd opstaan (en naar bed), ontbijten, lunch, avondeten, sporten, wandelen en proberen iets leuks te doen (dat is moeilijk maar heel belangrijk voor herstel)



Verder probeer in je dagritme een piekermoment te plannen. Schrijf dan in een schriftje al je piekergedachtes op. Je hoeft geen oplossingen te hebben maar schrijf alles op wat in je opkomt.

Je moet het zo zien om je batterij weer op te laden moet je weer een balans vinden tussen draagkracht en draaglast. Van leuke dingen krijg je energie, dingen die moeten geven vaak geen energie.



Het is belangrijk te accepteren dat het is zoals het is. Probeer niet boos/ terleurgesteld in jezelf te zijn. Des te eerder kom je er weer uit.



Daarnaast is wellicht een verwijzing naar een goede psycholoog verstandig maar dan moet de huisarts wel een verwijzing geven.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Veel buitenlucht opzoeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven