Gezondheid alle pijlers

Twijfel over beugel...

22-10-2014 10:11 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna 10 moet volgens de orthodontist een beugel. Er is te weinig plaats voor zijn doorkomende kiezen. Prima, ben ik het mee eens. Maar daarnaast moet hij ook een beugel voor zijn overbeet, om eventuele latere kaakproblemen te voorkomen. Eigenlijk haal je daarmee de kaak uit z'n kom en dat vind ik toch wel een beetje twijfelachtig.... Hoe weet ik nou of je met zo'n beugel kaakproblemen voorkomt, misschien krijgt hij juist kaakproblemen door die beugel! Ik heb zelf 30 jaar geleden namelijk ook zo'n beugel gehad, en ik heb nog altijd het idee dat mijn knakkende kaak juist door die beugel gekomen is. Wie heeft er ervaring mee? En dan liefst vooral op langere termijn?
Ik leef in mijn eigen wereld, maar dat geeft niet: iedereen kent me daar
Bespreek je dit nog met de betreffende orthodontist? Of met een ander voor een second opinion?
Overleg eens met een kaakchirurg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het natuurlijk met de orthodontist besproken. Die zegt dat ze niet in de toekomst kan kijken en niet weet of hij kaakproblemen krijgt, maar dat de kans groot is door de overbeet. Maar ik blijf er gewoon geen goed gevoel over houden... Idd maar misschien aan een kaakchirurg vragen. Maar dan nog. Liever hoor ik ervaringen van anderen die zo'n beugel gehad hebben. Op 1 of andere manier heb ik niet zoveel vertrouwen in orthodontisten....
Ik leef in mijn eigen wereld, maar dat geeft niet: iedereen kent me daar
Ik heb ook zo'n knakkende kaak als gevolg van zo'n beugel.

Ontzettend vervelend, want soms zit mijn kaak gewoon echt vast als ie openstaat, omdat ie uit de kom is geschoten.

Mijn kinderen zou ik dat niet aandoen. Mijn inziens heb ik meer problemen gekregen juist door die beugel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft ook een beugel voor een overbeet. Bij hem is echt zijn kaak niet uit de kom getrokken hoor. En alles gaat nu meer met beleid dan vroeger. Mijn zoon heeft nog nauwelijks last gehad van zijn beugel. Heb je al overleg gehad met de orthodontist. Je kan toch naar de kaak laten kijken. Dan hoor je gelijk wat ze willen doen en waarom. Daarna kan je altijd nog een besluit nemen wat je gaat doen.



Wij hebben het wel gedaan. Bij mijn zoon raakten de voortanden elkaar nooit. Probleem was dat daardoor de kiezen sneller zouden slijten. Gevolg zou kunnen zijn dat hij later slechtere kiezen zou krijgen en dat vind ik toch zonde voor zo'n mooi gaatjesloos gebit.
Alle reacties Link kopieren
Aan individuele verhalen heb je gewoon niet zoveel. Voor het opstellen van een behandelplan moet je uitgaan van cijfers als: 'Van de 12-jarigen met X-procent overbeet krijgt zonder behandeling Y procent kaakklachten en mét behandeling Z procent.'

En voor dat soort overwegingen moet je toch echt bij een orthodontist of eventueel kaakchirurg zijn. Je kunt natuurlijk wel altijd een second opinion vragen, maar als je toch al weet dat je eigenlijk geen beugel wilt heeft dat misschien ook niet zoveel zin.



Weet de kaakchirurg waar jullie geweest zijn ook dat dit zo'n heet hangijzer is voor jou?



Overigens heb ik een knakkende kaak (pijnloos) zonder dat ik ooit een beugel heb gehad. Ik heb wél geduimd tot mijn 7e, maar na afleren onder begeleiding van een logopediste was een beugel uiteindelijk niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven