Gezondheid alle pijlers

Vreselijk gevoelige tanden

22-04-2014 22:41 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik kamp al bijna een week met plotseling onstane gevoelige kiezen en tanden, allemaal behalve de voorste tanden. Zowel boven als onder zijn ze erg gevoelig, allemaal gevuld maar nooit last van gehad.



Nu dus wel, vreselijk. Donderdag een afspraak bij de tandarts. Beetje last van teruggetrokken tandvlees maar voorheen nooit hinder van gehad. Hoe kan het dat al mijn kiezen nu opeens zo gevoelig zijn zonder dat ik kauw of iets kouds eet? Ik ben radeloos
Dat kan idd door die tandvleesproblemen komen, daarmee komen je zenuwen blood te liggen. Probeer 3x per dag met parodontax tandpasta te poetsen, dat heeft mij een flink eind op weg geholpen (Is niet lekker, maar went snel). En waarschijnlijk zal de tandarts je naar de mondhygiënische verwijzen voor het tandvlees. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Mijn tandvlees werk ik heel hard aan, ik flos iedere dag, poets altijd al met paradontax, het tandvlees bloed al tijden niet meer.
Poetsen met sensodyne, en evt spoelen met hun mondwater. Wel duur, maar helpt echt
quote:maddiebree schreef op 22 april 2014 @ 22:51:

Mijn tandvlees werk ik heel hard aan, ik flos iedere dag, poets altijd al met paradontax, het tandvlees bloed al tijden niet meer. Mijn orthodontist zei dat ik moest stoken en ragen, en niet flossen, ivm de tandvlees problemen.wellicht kun je dat nog proberen??
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet flossen? Ik kom met stoken er niet tussen namelijk?
Poetsen met Sensodyne. Na het poetsen de tanden met Sensodyne insmeren, niet spoelen, maar de nacht laten intrekken.
Dit had ik laatst ook, was ervan overtuigd dat het door terug getrokken tandvlees kwam maar het bleek een klein gaatje te zijn waardoor mijn andere tanden en kiezen gevoelig werden
Alle reacties Link kopieren
quote:Diztel schreef op 22 april 2014 @ 23:14:

Dit had ik laatst ook, was ervan overtuigd dat het door terugtrekkend tandvlees kwam maar het bleek een klein gaatje te zijn waardoor mijn andere tanden en kiezen gevoelig werden Aha dus dat zou ook nog kunnen. Als dat het geval is vraag ik de tandarts meteen te gaan boren donderdag
quote:maddiebree schreef op 22 april 2014 @ 23:06:

Waarom niet flossen? Ik kom met stoken er niet tussen namelijk?Geen idee, maar ze was er heel stellig in.
Ik heb een tand waarvan het tandvlees veel is teruggetrokken en daardoor komt het deel van de tand zonder glazuur soms bloot te liggen.

De tip die hierboven gegeven wordt helpt heel goed: Sensodyne repair&protect tandpasta om te poetsen en daarna je tand hiermee insmeren en het laten intrekken. Hierdoor worden de poreuze openingen die je hebt en die niet door glazuur worden beschermd gevuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 22 april 2014 @ 23:31:

[...]





Geen idee, maar ze was er heel stellig in.Mijn tandarts ook, inderdaad! Sinds ik elke dag een paar keer stoker en regelmatig met Elmex Intensive Cleaning mijn tanden poets, heeft ze me nooit meer doorverwezen naar de mondhygiènist, en zijn mijn tanden witter en is mijn tandvlees gezonder.
Alle reacties Link kopieren
Flossen staat bij mij ook voor meer pijn.

Ik heb bij de apotheek hele dunne ragertjes gekocht. Dunner dan die bij de drogisten.

Ze hebben een oranje steeltje.

Daarmee kan ik veilig tussen mn tanden en kiezen poetsen. Maar dat moet ik ook nogsteeds niet dagelijks doen. 2 a 3 keer per week is echt de max.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ah zo, ik heb ook wel stokers, maar ik kom met die dingen niet tussen mijn tanden, wel tussen het tandvlees, maar niet tussen de tanden zelf.
Alle reacties Link kopieren
Tussen het tandvlees?!?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Apatura schreef op 23 april 2014 @ 11:12:

Tussen het tandvlees?!?Nee ik bedoel tussen het onderste gedeelte van de kiezen vlakbij het tandvlees :P
Alle reacties Link kopieren
quote:maddiebree schreef op 23 april 2014 @ 11:11:

Ah zo, ik heb ook wel stokers, maar ik kom met die dingen niet tussen mijn tanden, wel tussen het tandvlees, maar niet tussen de tanden zelf.

Je kunt met stokers ook niet tussen de tanden zelf komen, tenzij er echt spleetjes tussen de tanden zitten. Een stoker gebruik je om de interdentale ruimtes schoon te maken, dus het 'driehoekje' tussen de tanden en kiezen:







Ragertjes maken eigenlijk het beste schoon, ook die gebruik je voor de interdentale ruimtes. Veel mensen denken dat het bij hen niet past, maar hele dunne ragertjes passen vaak toch. Te dun is weer niet goed, omdat het dan weinig effect heeft.



Dat laatste is ook het probleem bij flossen. Flosdraad is zo dun, dat het lastig is alle tandplak ermee te verwijderen. Flosdraad is dus eigenlijk alleen aan te raden op plekken waar écht geen tandenstoker of ragertje past. En voor de contactpunten, dat zijn de plekken waar tanden en kiezen elkaar raken (aan de bijt- en snijkant, dus niet de tandvleeskant).
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotte35 schreef op 23 april 2014 @ 11:30:

[...]



Je kunt met stokers ook niet tussen de tanden zelf komen, tenzij er echt spleetjes tussen de tanden zitten. Een stoker gebruik je om de interdentale ruimtes schoon te maken, dus het 'driehoekje' tussen de tanden en kiezen:



Dat laatste is ook het probleem bij flossen. Flosdraad is zo dun, dat het lastig is alle tandplak ermee te verwijderen. Flosdraad is dus eigenlijk alleen aan te raden op plekken waar écht geen tandenstoker of ragertje past. En voor de contactpunten, dat zijn de plekken waar tanden en kiezen elkaar raken (aan de bijt- en snijkant, dus niet de tandvleeskant).Oke, ik snap het. Nu is stokeren ook geen probleem hoor, mijn tandvlees bloed niet als ik stoker, maar met flosdraad krijg ik ook altijd veel rotzooi weg.
.
Ik heb een periode erg gevoelige tanden gehad na en tijdens mijn verkoudheid. Bleek dat de holtes zo verstopt waren dat mijn tanden er dus gevoelig van werden. Ben je verkouden (geweest) misschien?
Alle reacties Link kopieren
Stokeren doe ik NIET bij mijn voortanden, daar krijg ik zwarte driekhoekjes van. Daar flos ik enkel, bovendien krijg ik met de stoker niks weg in mijn onderste voortanden, staan veel te dicht op elkaar.



Ja ik ben wel verkouden geweest, met gevoelige bijholten, maar als ik daar last van heb voel ik het ook altijd in de onderkaak, terwijl daar helemaal geen bijholten zitten?
Alle reacties Link kopieren
Want ik gebruikte namelijk net een dunne tandenstoker en opeens zat tussen mijn voortanden een driehoekje, dat zat er eerst niet. Niet meer doen dus, daar blijf ik wel flossen
Alle reacties Link kopieren
quote:newimprovedkitty schreef op 22 april 2014 @ 22:59:

Poetsen met sensodyne, en evt spoelen met hun mondwater. Wel duur, maar helpt echt

Klopt.

Het gaat om de tandhalzen die wat bloot zijn komen te liggen door terugtrekkend tandvlees.

Sensodyne bouwt daar een beschermlaagje omheen waardoor het minder gevoelig wordt.

Ik poets er ook mee omdat het om die reden aangeraden werd door mijn tandarts. En ze kreeg gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hierbij een update:



Ik ben vandaag bij de tandarts geweest. Twee medium gaatjes, die laat ik over twee weken vullen. Dan wordt er meteen een verstandskies uit gesloopt: Ik heb geen functionele verstandskiezen, ze liggen dicht bij de wang en ik kan er niet mee kauwen. Bovendien zit er in eentje al een gat omdat ik het niet goed schoon krijg. Ook is er te zien dat de laatste links onderin doorkomt en dat kan klachten geven in de andere kiezen, net zoals de verstandskies rechts onder, die half door is gekomen en dus half onder het tandvlees verstopt ligt. Geen tekenen van knarsen of iets dergelijks.



Dat terzijde: Een compliment gehad! Mijn tandvlees ziet er prachtig uit en de tandarts kan zien dat ik het goed bijhoud. Mooi zachtroze.

En dat ik vooral door moet gaan met flossen, aangezien mijn kiezen zo dicht op elkaar staan, stoken is ook goed maar voor mij is flossen wat effectiever. Maar ik was dus bang dat het ondanks flossen aan mijn tandvlees zou liggen, maar dat is dus zichtbaar niet ontstoken en toen de tandarts er in prikte geen bloed! Erg blij mee.



Mijn gevoeligheidsklachten kan hij verder niet verklaren. Het kan zijn dat het iets periodiek is, onder invloed van de verstandskiezen e.d.

Ik heb wel wat van die zwarte stukjes op mijn kiezen , in de groeven, maar ik heb nadrukkelijk gevraagd naar verdere gaatjes en die kan hij daar niet zien. Dus vooralsnog redelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven