Gezondheid alle pijlers

Wasbaar maandverband

10-07-2011 20:49 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag heb ik een oud topic van mij geupdate op lijf & lijn maar die zakt alweer naar beneden en wil toch graag even terugkomen op destijds mijn vraag of iemand ervaring had met wasbaar maandverband. Nu mijn eigen ervaring is toch ook wel een nieuw topic waard. Wie weet help ik nog anderen met hetzelfde probleem: Vreselijke irritatie van normaal maandverband.

Afgelopen week had ik mijn periode en heb ik dus uitwasbaar maandverband gebruikt en 'mijn gebeden' zijn verhoord. Geen irritatie, jeuk en puistjes meer.

's Nachts gebruik ik dus het wasbaar maandverband. Het absorbeert veel beter. Het gaat meer in het stof. niet langs het plastic randjes waardoor ik soms ook nog vlekken kreeg in de lakens. En ook niet meer dat typisch luchtje wat gewoon maandverband heeft.

Overdag gebruik ik gewoon tampons, die irritatie blijft, maar in combinatie met een klein uitwasbaar maandverband, just to be safe, veel fijner! Geen huiduitslag meer, uitwasbaar maandverband heeft zelfde formaat als die wegwerp dus die comfort blijft hetzelfde echter voelt dit veel zachter op de huid. En veel zullen het wel niet geloven, maar ik voel me frisser!!

Wassen, geen probleem. Geen emmertjes of iets dergelijks. Spoel ze direct uit met koud water en moet elke dag wel een was draaien, dus ook direct uitwassen. Blijven geen vlekken achter.
quote:moedervan2meiden schreef op 10 juli 2011 @ 21:56:

Gelukkig ben ik eigenlijk nooit ongesteld heb wel 2 kids, maar nu mirena. Maar als ik tampons met een inbrenghuls gebruik, raakt mijn baarmoedermond geirriteerd. Daar zitten kleine wondjes op.Ik had last van irritatie op de laatste dagen, veel te droog voor een tampon zonder huls. De tampax compak gaat er ook op de laatste dagen moeiteloos in.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Volgens mij hoef je helemaal niet met je handen aan die verbanden te komen. Emmer koud water, vieze verbanden erin, wat zout erbij. Even wachten tot het water donker wordt en de verbanden zijn 'schoon'. Emmer leeg in de gootsteen, verbanden eventueel met een tang in de wasmachine mikken, wassen op 40/60 graden en klaar :-).
Mij lijkt het echt ideaal zoals jij het beschrijft! Ik heb zelf ook last met maandverband dus ik gebruik bijna altijd tampons. Echter, tegen het einde toe, voelt alles heel droog aan. Ik heb al eens zitten kijken naar die cups, maar ben er om één of andere reden wat huiverig voor. Als ik, net als jij, 's nachts uitwasbaar kan dragen, zou het al heel wat oplossen, dan heeft mijn lichaam 's nachts om te bekomen van het tampon-gebruik overdag.

Heb je geen linkje waar jij het koopt? Woon niet in NL namelijk.
Ik heb even zitten snuffelen op de site http://www.cutecotton.nl/index.php?cPath=22
@Mulle, heb je ook wat aan mijn antwoord?

I.i.g. ik voel me droger, fijner en dus frisser met wasbare.

Ik heb die van mij via een webwinkel besteld van het merk Lunette. Ik weet niet of ik webwinkel mag noemen.
quote:Tickel schreef op 10 juli 2011 @ 22:04:

Ik heb even zitten snuffelen op de site http://www.cutecotton.nl/index.php?cPath=22Hé, ze zien er nog leuk uit ook
quote:Tickel schreef op 10 juli 2011 @ 22:04:

Ik heb even zitten snuffelen op de site http://www.cutecotton.nl/index.php?cPath=22En kon je het ruiken? Stonk het
Als je onderweg bent en stoffen maandverband gebruikt, kun je ze toch prima in een plastic ziplockzakje doen als er eentje vol zit. Tja, dat moet wel in je tas, maar goed afgesloten is dat mijns inziens niet ranziger dan het in een prullenbak stoppen van wegwerpmaandverband (het bloed zit daar soms nog aan :puke: ).

En ik heb een mirena, waardoor ik heel soms en dan licht ongesteld ben, veel te licht voor tampons, dus ik gebruik dan wasbare inlegkruisjes om vlekken in mijn ondergoed te voorkomen. Wegwerpinlegkruisjes, dat vind ik vies en zweterig aanvoelen. Ik kan daar trouwens wel een volledige werkdag mee toe, voor die drie druppels.
Ik gebruik sinds kort ongebleekte tampons van zuiver katoen van natracare (gekocht bij biosupermarkt).

Sindsdien veel minder irritaties dan met gewone ob tampons.
quote:Juf_achterbak schreef op 10 juli 2011 @ 22:05:

[...]

En kon je het ruiken? Stonk het Zo fris als pas gewassen lakens
Ja ik had dus besteld bij cutecotton. Ik moest wel even op mijn bestelling wachten. Echter hele goede service. Het is een éénmans webwinkeltje en door omstandigheden heeft ze een beetje vertraging met de bestellingen. Echter bestelt zij van verschillende fabrikanten weer uit het buitenland. Als je op die merken googled, dan kom je ook bij buitenlandse winkels uit.
quote:mulle schreef op 10 juli 2011 @ 21:58:

Yamuna en Blauwmetstippen, ik heb een paar vragen want ik vind het wel interessant.

Welk merk gebruiken jullie of welke merken zijn aan te raden?

Om de hoeveel uur moet je zo´n verbandje gemiddeld verwisselen?

Voelt wasbaar verband veel droger aan dan wegwerp?

Bedankt!Kijk hier maar eens rond: www.cutecotton.nl

(er zijn nog 1 of 2 webwinkels meer, maar die weet ik zo even niet te vinden)

Wat je prettig vindt is per vrouw verschillend. Net als bij wegwerp dus. Ik kan bijvoorbeeld ook niet tegen fleece, terwijl dat nu net een materiaal is, dat als toplaag heel erg droog aanvoelt.

Je kan hier en daar ook proefpakketjes kopen, van alles wat, zodat je wat kan uitproberen.

Ik vind het droger voelen dan wegwerp, omdat wegwerp bij mij dus meteen voor irritaie zorgt. Het voelt plakkerig en zweterig (en ik krijg er ook direct jeuk en pijn van) terwijl wasbaar gewoon voelt als, tja, katoen.

Je verwisselt net zo vaak als je met wegwerp zou doen. Ook van wasbaar heb je mini, normaal en supermaandverband. En inlegkruisjes.
anoniem_125614 wijzigde dit bericht op 10-07-2011 22:11
Reden: de webwinkel is intussen al meer dan eens genoemd, leuk!
% gewijzigd
quote:Juf_achterbak schreef op 10 juli 2011 @ 22:02:

Volgens mij hoef je helemaal niet met je handen aan die verbanden te komen. Emmer koud water, vieze verbanden erin, wat zout erbij. Even wachten tot het water donker wordt en de verbanden zijn 'schoon'. Emmer leeg in de gootsteen, verbanden eventueel met een tang in de wasmachine mikken, wassen op 40/60 graden en klaar :-).

Ik hang een wasnetje in een emmer. Er hoeft maar een bodempje koud water in. Ik gebruik geen zout. Als het bloed droog wordt, gaan de vlekken lastiger eruit, dat is de enige reden dat ik het nat houdt.

Als ik een trommel was heb, haal ik het netje uit de emmer, knoop erin en zo in de machine.
quote:blauwmetstippen schreef op 10 juli 2011 @ 22:14:

[...]

Ik hang een wasnetje in een emmer. Er hoeft maar een bodempje koud water in. Ik gebruik geen zout. Als het bloed droog wordt, gaan de vlekken lastiger eruit, dat is de enige reden dat ik het nat houdt.

Als ik een trommel was heb, haal ik het netje uit de emmer, knoop erin en zo in de machine.Stomme vraag misschien, maar waar zet je die emmer?
quote:tien_voor_tien schreef op 10 juli 2011 @ 22:16:

[...]

Stomme vraag misschien, maar waar zet je die emmer?

Bij de buren

sorry
quote:tien_voor_tien schreef op 10 juli 2011 @ 22:16:

[...]

Stomme vraag misschien, maar waar zet je die emmer?

In het bad (dat gebruiken we maar 2 keer per week als zoon erin gaat). En daar kan zoon er dus niet aankomen als hij boven rondstruint.

Ik heb een donkergrijze emmer, je ziet niks van bloed ofzo (mocht dat je probleem zijn). Je hebt ook emmers met deksel trouwens.
http://www.babybum.nl/index.php?main_pa ... x&cPath=72

of je maakt ze zelf
quote:Tickel schreef op 10 juli 2011 @ 22:17:

[...]

Bij de buren

sorry

Ik begrijp je reactie

Maar ik ververs altijd op het toilet, maar zo'n emmer bij het toilet laten staan, is een beetje vreemd voor andere toiletgebruikers. Ik zou zo niet meteen een plaats weten waar ik zo'n emmer zou zetten, behalve het washok zelf dan maar dan moet ik eerst het hele huis door met zo'n verband en dat lijkt me ook niet aangenaam
Trouwens: mijn stoffen inlegkruisjes zijn zwart... je ziet er dus nauwelijks bloed op. Ik spoel ze uit met water als ik thuiskom en gooi ze dan nat in de wasmachine, waar ze wat drogen totdat ze meegaan met de volgende lading was. Laten weken in emmers doe ik niet, maar als je heftig menstrueert moet dat dan waarschijnlijk wel.
Emmer staat bij mij in de achterkeuken. Komt toch nooit iemand. En dan nog, heb ik een lieve vriend die het allemaal niet zo verschrikkelijk smerig vindt ... mocht hij geconfronteerd worden met 'het emmertje'.

Maar in meeste gevallen, spoel ik ze direct uit en gooi ze ook in de wasmachine waar ik elke dag wel een was in draai.

Ik heb daar niet zo'n moeite mee, uitspoelen.
Da_Vinci, heb zeker ook wat aan jouw berichtjes. Ik was alleen ook nieuwsgierig naar gebruik de hele dag door.

Sinds de geboorte van mijn kinderen kan ik geen tampons meer gebruiken. Ik gebruik nu wegwerp maandverband, maar vind dat altijd erg vies. Hoe ik het hier lees, lijkt me wasbaar verband een stuk frisser.
Echt nooit geweten dat dit bestond. Ik vind gewoon maandverband ook niet altijd lekker zitten. Maar tampons gaan erg moeilijk na geboorte 2e kind.

Blijft dit maandverband dan goed zitten? Krijg je niet in ene zo'n hele grote prop in je onderbroek?

Lijkt me trouwens wel lekker zacht zitten flanel.

Tip van de emmer ga ik onthouden...

Zou best eens een poging willen wagen als ik bevallen ben, sinds de 1e bevalling heb ik snel last van irritatie met tampons en maandverband.

Dat bij anderen een huls of tampons of een bepaald merk verband goed werkt zegt toch niet dat dat bij degene die wasbaar verband goed werkt? Als zij tevreden zijn met wasbaar verband waarom niet? En ik kan me goed voorstellen dat dat idd minder of niet ruikt vanwege het ontbreken van een plastic laagje of een chemisch goedje wat er in zit.

Zal vast even wennen zijn, maar ik heb ook bijna elke dag wel een wasje waar het bij zou kunnen.
quote:tien_voor_tien schreef op 10 juli 2011 @ 22:20:

[...]

Ik begrijp je reactie

Maar ik ververs altijd op het toilet, maar zo'n emmer bij het toilet laten staan, is een beetje vreemd voor andere toiletgebruikers. Ik zou zo niet meteen een plaats weten waar ik zo'n emmer zou zetten, behalve het washok zelf dan maar dan moet ik eerst het hele huis door met zo'n verband en dat lijkt me ook niet aangenaamTuppeware bakje met deksel, waar je moeiteloos mee door het huis kan lopen zonder dat iemand raar kijkt
quote:Juf_achterbak schreef op 10 juli 2011 @ 22:24:

[...]

Tuppeware bakje met deksel, waar je moeiteloos mee door het huis kan lopen zonder dat iemand raar kijkt

Haha, jullie zijn allemaal slim

Was mijn vraag zo dom dan? Sorry anders! :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven