Gezondheid alle pijlers

angst voor foto,s bij tandarts

30-10-2010 21:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al gegoogeld, maar kan het niet zo goed vinden, maar ik vind het maken van foto,s bij de tandarts echt doodeng.

Heb echt het gevoel om dan te stikken(ben als kind een paar keer bijna gestikt), hoe leg ik dat uit aan de tandarts ?

Zijn er meer mensen die hier niet tegen kunnen ?

Een foto bij de kaakchirurg , zo,n ding wat om je hoofd draait vind ik geen probleem
Alle reacties Link kopieren
quote:zuchtervan schreef op 30 oktober 2010 @ 21:07:

ik vind het maken van foto,s bij de tandarts echt doodeng.

Heb echt het gevoel om dan te stikken(ben als kind een paar keer bijna gestikt), hoe leg ik dat uit aan de tandarts ?

Toen je dit vertelde, snapte de tandarts het niet? of heb je nog niets gezegd?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vertellen aan je tandarts. En bedenk dat het maken van foto's heel snel klaar is!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik moet binnenkort weer voor controle.
Alle reacties Link kopieren
Ik buig altijd wat meer naar voren zodat ik niet het gevoel heb dat ik dat ding doorslik (wat uiteraard niet kan, maar goed) en probeer in mijn hoofd rustig te tellen. Maar inderdaad, pretje is het niet. Maar vind dat nog het minst ergst van de tandarts.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ja ik heb er ook een hekel aan. Zelfs paniekerig, net of je stikt, en ik heb een nare bult in m'n mond. Als ik dan dicht moet bijten, doet het ontzettend veel pijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat het snel klaar is. Maar met die gekke dingen in mijn mond raak ik gewoon in paniek.
Alle reacties Link kopieren
Een plaatje tussen je wang en kiezen, kaken beetje op elkaar klemmen en door je neus ademen. Ik snap niet zo goed wat dit met stikken te maken heeft eigenlijk. Heb je nog nooit foto's laten maken en denk je dat het gevoel op stikken lijkt of heb je hier altijd al een vervelend gevoel bij als je een foto moet laten maken? Ben bang dat ik niet zo subtiel ben qua advies gewoon omdat ik het niet zo goed snap omdat het voor mijzelf nog nooit is overgekomen als een stikgevoel maar bespreek het met je tandarts en hij of zij zal je vast goed kunnen helpen!
Alle reacties Link kopieren
Zeker vertellen hoor aan de tandarts. Vraag hem anders of hij precies wil vertellen wat hij aan het doen is en hoe lang het nog duurt. Dan kun je je daar op richten ipv in paniek te raken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook niet zo blij mee. Dat plaatje in je mond is best groot en soms doet het pijn, omdat er een velletje tussen zit.



Gewoon tegen de tandarts zeggen.

En bedenk anders dat het maar een paar seconden duurt. Adem door je neus (hoewel je ook gewoon door je mond kun ademen met dat plaatje erin).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heel heftige kokhalsreflex als ik iets in mijn mond tegen mijn gehemelte voel, dus dit soort dingen bij de tandarts vind ik ook heel erg. Mijn tandarts weet dit en laat mij altijd rechtop zitten ipv liggen en ik hou zelf dat fotoding vast ipv dat ze zo'n houdertje erin doen. Verder concentreren op ademhalen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
O jullie hebben t echt over een ding in je mond ... Geen idee wat dat is, ik krijg "altijd" alleen maar een stukje van een flexibel plaatje.
Alle reacties Link kopieren
Wat andere mensen hier ook zeggen, het gevoel dat je het plaatje doorslikt, ook al weet ik wel dat het niet kan, of het gevoel dat het plaatje er nooit meer uitkan. Ik heb al heel vaak foto,s laten maken, maar de paniek wordt steeds erger.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was dat vroeger ook zo dat je alleen dat fotoding in je mond kreeg, nu hebben ze er een hele stellage om heen gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg speciaal altijd eentje voor kinderen! En dan opnieuw en opnieuw tot het lukt!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als tandartsassistente, en ik kan je zeggen dat veel mensen dit probleem hebben hoor. Wij maken digitale foto's, en de sensor die daarvoor gebruikt wordt, is best groot. Die gaat dan ook nog eens in een speciale houder, waardoor het geheel nóg groter wordt.



Er zijn hier al goede tips gegeven.



- Concentreer je op je neusademhaling. Dat is echt heel belangrijk.

- Vraag of je tandarts de tijd wil nemen. Rustig dichtbijten scheelt vaak al een stuk.

- Rechtop zitten.

- Tong ontspannen. Dit is heel moeilijk, omdat je natuurlijk juist gespannen bent, maar met ontspannen tong gaat het echt véél makkelijker.



Succes ermee. Je bent niet de enige hoor. Maar het gaat lukken, je kunt het!
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:zuchtervan schreef op 30 oktober 2010 @ 21:20:

Volgens mij was dat vroeger ook zo dat je alleen dat fotoding in je mond kreeg, nu hebben ze er een hele stellage om heen gebouwd.Klopt. Dat is de instelapparatuur, om te weten hoe de röntgenbuis moet worden gericht.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze je gehemelte niet verdoven? Overdreven, maar als het anders echt niet gaat...
quote:Friia schreef op 30 oktober 2010 @ 21:29:

Kunnen ze je gehemelte niet verdoven? Overdreven, maar als het anders echt niet gaat...Ik zou het raar vinden als iemand het gehemelte verdoven minder erg vindt dan even een plaatje in je mond!
Alle reacties Link kopieren
Maar Lotte35, kan dat nu niet meer dan,gewoon alleen zo,n plaatje net als vroeger.
Alle reacties Link kopieren
quote:zuchtervan schreef op 30 oktober 2010 @ 21:48:

Maar Lotte35, kan dat nu niet meer dan,gewoon alleen zo,n plaatje net als vroeger.

Niet als je tandarts digitale foto's maakt. Vroeger bestond een foto uit een stukje film wat in een kartonnen houdertje zat. Dat paste makkelijk in de mond van patiënten. Tegenwoordig is het dus een sensor, die groter en dikker is dan de film van vroeger. Maar de sensor is niet het probleem, dat is de instelapparatuur. Ik ben het met je eens dat dat echt gigantische dingen zijn. Toch past het, als er rustig de tijd voor wordt genomen.



De angst om te stikken is puur een paniekreactie van je. Een reactie die ik goed begrijp hoor. Maar het is niet reeël, het kán gewoonweg niet. Probeer dat voor ogen te houden.



Concentreer je puur op je neusademhaling, op het moment dat je dicht moet bijten. Denk niet aan dat ding in je mond, richt je op je neus.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Oke, bedankt, ik vond het al zo vreemd dat ik er vroeger geen probleem mee had en nu wel.

De meeste paniek heb ik trouwens als het ding er uit mag, dan denk ik die kan er niet uit, en haal het er dan helemaal in paniek uit. Maar bedankt voor je uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier zelf ook erg veel last van! Bij mij hebben ze de foto maken na zeven keer opgegeven en toen ben ik doorgestuurd naar een praktijk waar ze idd een foto om je hoofd heen kunnen maken!
Mijn oude tandarts was nooit een probleem. Ik had daar ook nooit zo'n groot ding in mijn mond. Maar bij mijn nieuwe tandarts was het een drama! Ik moest kokhalzen en heb alles onder gekwijld :P ik kan dat gewoon niet, door mijn neus ademen met dat ding in mijn mond. Had zelfs een bakje voor het kwijlen onder me. Echt heel genant vond ik het en ik kijk er dus ook niet echt naar uit. Iemand zei hier iets over liggend foto's laten maken? Ik he nog nooit gelegen bij die foto's en is maar goed ook. Dan stik ik helemaal in mijn eigen speeksel. Een oplossing heb ik dus niet, maar denk dat je het gewoon moet zeggen tegen je tandarts. Doe ik ook gewoon.
Sorry hoor, maar als je dit al erg vindt. Misschien moet je even denken aan erge ziektes, kankerbehandeling ofzo dan vind je zo'n foto vast niet zo erg meer. Man, stel je niet aan zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven