Gezondheid alle pijlers

b-Merk in plaats van euthyrox

06-02-2014 16:47 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag haalde ik bij de apotheek mijn euthyrox op. Tenminste, dat dacht ik, ik kreeg Levothyroxinenatrium teva mee. Wij heeft daar ervaring mee? Ging de vervanging van euthyrox voor dit middel goed?



Over euthyrox en over wat er in de tabletten euthyrox zit, is veel te vinden op internet. Over het vervangende medicijn kan ik maar weinig vinden.



Ik baal hier echt van, ik gebruik al 25 jaar euthyrox en ben huiverig voor een wisseling.
Waarom zou je huiverig zijn? Het is dezelfde werkzame stof en zolang je geen overgevoeligheid hebt voor hulpstoffen kan er weinig gebeuren. Als je wel overgevoelig bent voor hulpstoffen, had je dat al wel gemerkt bij je voeding bv. En het is een stuk goedkoper, dat merk je zelf ook als je nog niet aan je eigen risico zit.
Hier is het advies van de apotheek wel om bij hetzelfde merk te blijven.
Alle reacties Link kopieren
voor meer info, zie www.schildklier.nl



de pilletjes zijn goedkoper, maar voor jou is het duurder door opnieuw instellen, bloedprikken etc. Dat moet je zelf betalen door eigen risico. De samenstelling van euthyrox mag niet teveel afwijken, en overstappen naar een ander merk kan zomaar tot 20% verschil in hoeveelheid van de werkzame stof leiden.



Probeer toch jouw eigen merk te krijgen! succes.
Let it Bee
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist even gekeken bij de NHG-standaard, en zelfs daar staat in dat de arts patiënten hetzelfde medicijn moet geven in verband met verschillen in resorptie.



https://www.nhg.org/stand ... Medicamenteuzebehandeling



De prijs van euthyrox is erg laag. Per 3 maanden iets van 10 euro.
Heb je de generieke (en dus goedkoopste versie) gekregen. Werkzame stof is hetzelfde, afvulstoffen zijn wel vaak anders.



Als je niet goed reageert, kan je een aantekening laten maken bij de apotheek dat je het originele merk wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:maja_de_bij schreef op 06 februari 2014 @ 17:04:

voor meer info, zie www.schildklier.nl



de pilletjes zijn goedkoper, maar voor jou is het duurder door opnieuw instellen, bloedprikken etc. Dat moet je zelf betalen door eigen risico. De samenstelling van euthyrox mag niet teveel afwijken, en overstappen naar een ander merk kan zomaar tot 20% verschil in hoeveelheid van de werkzame stof leiden.



Probeer toch jouw eigen merk te krijgen! succes.Hier was ik dus al bang voor! Ik ben van de apotheek direct doorgefietst naar de huisarts, en heb een afspraak gemaakt, kan er morgenmiddag terecht. Hopelijk kan zij nog iets voor me doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel slik je?
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment 125 microgram.
Alle reacties Link kopieren
Er is ook een brief over geschreven: http://schildkliertje.blo ... -thyrax-euthyrox.html?m=1



Ik had hetzelfde. Mijn vriend had mijn pillen opgehaald en ik kwam er thuis achter dat het geen Thyrax was. Ik heb meteen de apotheker opgebeld en kon de medicatie komen ruilen. Ik heb wel moeten lullen als brugman. Ik kreeg ook te horen dat het hetzelfde was. Ik reageer nogal sterk op ophogen en nu ik zwanger ben lijkt het me al helemaal geen goed idee om te switchen. Absurd dit.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt geen 'b-merk'. Er bestaat in de medische wereld niet zoiets als a-merk en b-merk medicijnen. Wel kunnen medicijnen onderling verschillend werken, wat voor de één prima werkt, werkt voor de ander niet en vice versa.



Je kunt dus gewoon je apotheek bellen en aangeven dat je de verkeerde medicijnen hebt meegekregen. Als ze moeilijk doen, vraag je vriendelijk of ze op de hoogte zijn van de huisartsenstandaard? En als ze dan nog moeilijk doen, dán zou ik een telefonisch consult met je huisarts aanvragen. Je hoeft daar niet voor morgenochtendvroeg op de stoep te staan bij je huisarts, je gaat niet dood aan een ander merk slikken... Dit soort dingen worden sneller telefonisch opgelost...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gekeken, maar ik heb ook levo staan, merk echt geen verschil met euthyrox en ik slik de maximale dagdosis
Alle reacties Link kopieren
Ik slik ook Euthyrox en hier hetzelfde, kreeg een goedkoper medicijn met dezelfde werkzame stof aldus de apotheek.

Maar inmiddels weet ik beter, de hoeveelheid kan variëren tussen 90 en 111% (ongeveer) en daar kan je dus wel degelijk last van krijgen.



Je moet het ook navragen bij je zorgverzekeraar, het ligt eraan welk contract jouw apotheek met de zorgverzekeraar.



Succes!,
Alle reacties Link kopieren
En het scheelt geloof ik een euro pm,
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 06 februari 2014 @ 17:33:

Je kunt dus gewoon je apotheek bellen en aangeven dat je de verkeerde medicijnen hebt meegekregen. Als ze moeilijk doen, vraag je vriendelijk of ze op de hoogte zijn van de huisartsenstandaard? En als ze dan nog moeilijk doen, dán zou ik een telefonisch consult met je huisarts aanvragen. Je hoeft daar niet voor morgenochtendvroeg op de stoep te staan bij je huisarts, je gaat niet dood aan een ander merk slikken... Dit soort dingen worden sneller telefonisch opgelost...



Ik heb overleg gehad met de huisarts assistente, en die vertelde me dat ik het hier maar mee moest doen> Toen heb ik pas een afspraak gemaakt met de huisarts. Er zijn wel meer dingen waar je niet dood aan gaat en toch voor naar de huisarts gaat hoor.



Mocht er wel een verschil in zitten, dan is dat dus wel erg vervelend. Dat betekent wel dat ik een paar weken niet goed in mijn vel zit, erg moe ben en me niet kan concentreren. Ik ben maandag aan een nieuwe baan begonnen, dus dit soort gedoe wil en kan ik er nu niet bij hebben.
Ik krijg de ene keer Thyrax en de andere keer een ander middel mee. Het bevat allemaal dezelfde bestanddelen en is allemaal gekeurd en veilig dus waar maak je je zo druk over.

Het duurt tot wel 6 weken of jij enig effect bemerkt en nogmaals ik kan me dat niet voorstellen of je moet je je zo druk maken dat het meer psychisch dan fysiek is.
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 06 februari 2014 @ 19:16:

Ik krijg de ene keer Thyrax en de andere keer een ander middel mee. Het bevat allemaal dezelfde bestanddelen en is allemaal gekeurd en veilig dus waar maak je je zo druk over.

Het duurt tot wel 6 weken of jij enig effect bemerkt en nogmaals ik kan me dat niet voorstellen of je moet je je zo druk maken dat het meer psychisch dan fysiek is.Zelfs de NHG-standaard, de standaard waar huisartsen op horen terug te vallen, zegt dat je altijd dezelfde medicijnen moet slikken. Dat het bij jou niets uitmaakt, prima. Thyrax bijvoorbeeld, mag ik helemaal niet hebben. Dus dat het allemaal niets uitmaakt en dat het psychisch is, dat dat veel te kort door de bocht is.
Alle reacties Link kopieren
In het geval van thyrax bedoel je? Of altijd als je medicijnen slikt? Ben in elk geval benieuwd in welke standaard dat precies staat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gromm schreef op 06 februari 2014 @ 19:30:

In het geval van thyrax bedoel je? Of altijd als je medicijnen slikt? Ben in elk geval benieuwd in welke standaard dat precies staat?



Ik mag geen thyrax in verband met eerdere behandelingen aan mijn schildklier. Ik moest na die behandeling switchen van thyrax naar euthyrox (hé, dat heb ik niet zelf verzonnen, dat heeft mijn endocrinoloog van destijds gezegd).



Het staat in de NHG standaard die ik in een eerder post hebt gelinkt.
Gewoon kijken of het goed gaat, soms heb je ineens bijwerkingen door de hulp en vulstoffen, die verschillen soms echt wel en kunnen ook voor bijwerkingen zorgen.



Bij bepaalde medicijnen heb ik nergens last van maar ik heb bij een medicijn uiteindelijk wel weer het merk gekregen, specifiek voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Surface2 schreef op 06 februari 2014 @ 20:07:

[...]





Ik mag geen thyrax in verband met eerdere behandelingen aan mijn schildklier. Ik moest na die behandeling switchen van thyrax naar euthyrox (hé, dat heb ik niet zelf verzonnen, dat heeft mijn endocrinoloog van destijds gezegd).



Het staat in de NHG standaard die ik in een eerder post hebt gelinkt.Zag aan je link niet dat die verwees naar een NHG maar heb even verder gekeken en het staat inderdaad in de NHG-Standaard Schildklieraandoeningen. (maak afspraken met de preferente apotheker over het afleveren van steeds hetzelfde geneesmiddelmerk levothyroxine in verband met mogelijke verschillen in resorptie.)

https://www.nhg.org/stand ... ieraandoeningen#idp191984



De apotheker zou hier zeker van op de hoogte moeten.

Huisarts lijkt me niet nodig gewoon overleggen met de apotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 06 februari 2014 @ 20:35:

Gewoon kijken of het goed gaat, soms heb je ineens bijwerkingen door de hulp en vulstoffen, die verschillen soms echt wel en kunnen ook voor bijwerkingen zorgen.



Bij bepaalde medicijnen heb ik nergens last van maar ik heb bij een medicijn uiteindelijk wel weer het merk gekregen, specifiek voorgeschreven.Vaak is dit een heel goed advies maar in het geval van schildkliermedicijnen dus niet handig!
Alle reacties Link kopieren
Zomaar een ander merk of merkloos schildklierhormoon slikken is geen goed idee. En dat is al langer bekend.



Het gaat om het rapport over generieke levothyroxine en de handleiding voor apothekers in http://schildkliertje.blo ... ddelsubstitutie-knmp.html



Per merk en merkloos middel is de hoeveelheid werkzame stof net iets anders. En je hebt mensen die dat merken en door veranderen van merk klachten van onder- of overdosering krijgen.



In november kwam een nieuw, goedkoper product op de markt van de firma Teva. Sindsdien regent het klachten van gebruikers van thyrax en euthyrox.
Alle reacties Link kopieren
quote:Surface2 schreef op 06 februari 2014 @ 19:12:

[...]





Ik heb overleg gehad met de huisarts assistente, en die vertelde me dat ik het hier maar mee moest doen> Toen heb ik pas een afspraak gemaakt met de huisarts. Er zijn wel meer dingen waar je niet dood aan gaat en toch voor naar de huisarts gaat hoor.



Ok, dat wist ik niet. Als de assistente je niet wil helpen, dan zit er inderdaad niks anders op om een afspraak te maken. Je hebt volgens de standaard gewoon recht op hetzelfde medicijn, maar dat er nogal een verschil in biologische beschikbaarheid zit, wil niet zeggen dat jij er ook daadwerkelijk last van zult krijgen.



En na jou postte nog iemand dat ze een 'goedkoper' medicijn heeft gekregen: misschien werkt dat goedkopere medicijn wel veel beter dan wat je nu krijgt. Goedkoper is niet per sé slechter. Wel belangrijk is dat je hetzelfde medicijn blijft gebruiken. Dat geldt soms ook voor andere aandoeningen. Maar niet altijd dus.



Tot slot; goedkoper wil niet zeggen dat dit het goedkoopste medicijn is. Goedkoop is wat op dat moment jouw zorgverzekering voor deal heeft kunnen sluiten met de medicijnfabrikant. Het kan best zijn dat een ander medicijn goedkoper geproduceerd wordt, maar dat daar meer winstmarge op gezet wordt door de fabrikant.



En jouw apotheek geeft deze goedkoopste deal (preferentiemiddel) aan jou, omdat als ze dat niet leveren, ze het uit eigen zak moeten betalen. De enige manier om dit te omzeilen is als jouw arts op het recept zet dat alleen een bepaald merk aan jou verstrekt mag worden. Je zult denken: ach, die paar euro, wat maakt dat uit, dat zijn een fractie van de kosten van een gemiddeld kankermedicijn, maar heel veel mensen gebruiken schildklierhormonen, dus dat tikt totaal behoorlijk aan.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben bij de huisarts geweest, en ik zal iedereen even uit de droom helpen. Er is inderdaad mogelijk een verschil in werkzaamheid tussen de verschillende merken, en dit kan beduidend zijn.



Feit is dat het in Nederland zo is geregeld momenteel dat alles naar generiek moet. Mijn apotheek is verplicht me twee jaar lang hetzelfde medicijn te geven. Dit is de macht die de zorgverzekeraar heeft op dit moment. Over 2 jaar wordt er weer gewisseld van medicijnmerk. Dit gebeurd met alle medicijnen op de duur. Voor bepaalde medicijnen maakt dit niets uit. Maar voor schildklierhormoon vervangers en bijvoorbeeld insuline en depresiva is dit een zeer onwenselijke situatie.



Mijn huisarts vind het een zeer onwenselijke situatie, en heeft net zelfs contact gezocht met de apotheker. Helaas viel er niets te regelen.



Kortom, ik heb geen keus, maar ook de huisarts is het met me eens dat dit een onwenselijke situatie is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven