interessante opvoedcursus?

30-04-2024 12:15 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De aanleiding is dat we samen onverwacht veel lol hadden samen tijdens een eendaagse beval-cursus ter voorbereiding op de komst van het eerste kind...

Nu zijn we 10 jaar later, en vriend en ik voelen aankomen dat een opvoedcursus mbt ons ingewikkelde, uitdagende, maar gelukkig fantastisch leuke kind geen overbodige luxe is. We zijn beiden nogal anders opgevoed, dus we hebben soms iets nodig om de brug te slaan en te focussen op 'het beste van twee werelden'. Wat we vooral zoeken is iets wat we samen kunnen doen zodat we een beetje dezelfde taal ontwikkelen en vertrekpunt hebben in het bespreken van wat in onze situatie goed zou zijn.

Maar goed, waar babyland vol staat met allerhande cursussen, kom je in puberland meteen terecht in de ggz of hulpverlening. En dat is nou net wat we graag voor willen zijn.

Boeken die ik heb gelezen en waar ik op zich wel iets uit haalde: Het hele brein het hele kind, en jagen, verzamelen, opvoeden. Ook de fontein vond ik prettig en gaf wel inzichten. Probleem is nu dat ik dus wel van boeken hou, lekker in theorie op de bank, maar ook veraf van de praktijk. Vriend is dus niet zo'n lezer en zelfhulpboekliefhebber.
We zoeken dus een vorm waarin we wel dat gezamelijke vertrekpunt kunnen vinden. Ooit hadden we met bevallen -in -1 -dag samen veel plezier, zonder dat we avond aan avond zaten te puffen. Wie kent zo'n cursus? dank alvast!
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
kennissen van ons volgen nu een intensieve cursus geweldloos verzet. En hoewel het me heus interessant lijkt, is het echt een pittige cursus (ook qua tijdsinvestering), en is het o.a. gericht op het omgaan met heftig gedrag waarvan we het eigenlijk nog hopen te voorkomen.

wat we wel hopen te bereiken op meer korte termijn is dat wij als ouders in de ogen van kind één team zijn.
Want hoewel we dat wel zo voelen, zijn we van huis uit gewoon iets anders gewend, dus het komt lang niet altijd zo over
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een goed initiatief. De situatie is een klein beetje herkenbaar, maar wij hebben elkaar uiteindelijk gevonden dmv (fragmenten van) podcasts en luisterboeken. Genoeg leestips dus maar geen tips voor workshops/cursussen specifiek voor deze leeftijd.

Meer algemener is “geweldloos communiceren” misschien iets? De inhoud hiervan is voor elke leeftijdscat interessant / relevant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Podcast is trouwens wel een goeie tip, dat sluit al beter aan bij hoe mijn vriend graag informatie consumeert. Stom hoe je sommige voor de hand liggende opties soms even over het hoofd kan zien.

Ken je er toevallig een over geweldloos communiceren?
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Op basis van de boeken die je noemt past deze wellicht bij jullie? Ik vind haar altijd fijn!

https://www.psychologiemagazine.nl/acad ... LgQAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze wordt regelmatig door diverse CJG’s aangeboden, moet je even in je eigen regio checken;

https://www.nji.nl/interventies/omgaan-met-pubers
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo even snel niet specifiek. Ik heb hier destijds zelf een introductieworkshop in gehad.. Maar er staat een hoop op spotify onder de term “puber”. Je vindt daar vast iets geschikts.

Oplossingsgerichte communicatie is trouwens ook interessant.
Alle reacties Link kopieren Quote
En misschien een lezing van Jelle Jolles?
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
30-04-2024 13:05
Op basis van de boeken die je noemt past deze wellicht bij jullie? Ik vind haar altijd fijn!

https://www.psychologiemagazine.nl/acad ... LgQAvD_BwE
Heb ik meteen even doorgestuurd naar mijn vriend.
Ik ben wel heel benieuwd! Maar goed, ik ben dus ook degene die van die boeken houdt, dus mij heb je al snel enthousiast.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
30-04-2024 13:01
Podcast is trouwens wel een goeie tip, dat sluit al beter aan bij hoe mijn vriend graag informatie consumeert. Stom hoe je sommige voor de hand liggende opties soms even over het hoofd kan zien.

Ken je er toevallig een over geweldloos communiceren?


https://www.geweldloos-verzet.nl/podcast/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of er echt omvattende cursussen zijn, maar je kunt natuurlijk wel kijken naar eenmalige lezingen, workshops, voorstellingen over het thema.
Bij ons is in de plaatselijke bibliotheek/cultuurhuis/dorpshuis regelmatig een thema-avond. Ook opvoeden komt daar regelmatig langs en daar zijn dan sprekers die vanuit een bepaald oogpunt een lezing geven. Zelf in te delen qua tijdsinvestering en altijd weer een mooie invalshoek om een gesprek samen over te voeren.

En ik weet bijvoorbeeld dat "Psychologie in theater" ook een voorstelling heeft over kinderen opvoeden. Misschien is dat een leuk avondje uit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
30-04-2024 13:09
Heb ik meteen even doorgestuurd naar mijn vriend.
Ik ben wel heel benieuwd! Maar goed, ik ben dus ook degene die van die boeken houdt, dus mij heb je al snel enthousiast.

Zij doet best veel online, ook webinars e.d. je kan dus altijd even wat materiaal van haar opzoeken om te kijken of het ‘klikt’, dat bespaart je dan wellicht 75 euro.
Alle reacties Link kopieren Quote
dat theaterstuk is misschien wel een hele goede.
Want hoewel ik vermoed dat vriend het graag technisch/wetenschappelijk zou willen aanpakken, is het misschien krachtiger om het te zien en te ervaren.

ik twijfel klein beetje, want we hebben iets dergelijks ook gezien over het krijgen van een gehandicapt kind, en het ging door merg en been. We hebben nog een halve avond nodig gehad om weer beetje in het gareel te komen daarna. Op zich verbindend, maar als het al te pijnlijk wordt, dan zijn ook onze verschillen weer zo zichtbaar.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
_horizon_ schreef:
30-04-2024 13:07
Zo even snel niet specifiek. Ik heb hier destijds zelf een introductieworkshop in gehad.. Maar er staat een hoop op spotify onder de term “puber”. Je vindt daar vast iets geschikts.

Oplossingsgerichte communicatie is trouwens ook interessant.
ik werk met teams met conflicten enzo, en eigenlijk kan ik normaal gesproken best goed communiceren en mijn doel bereiken. Maar met kinderen, en zeker die van mezelf, raak ik steeds de verkeerde snaar.

Was het maar een volwassen collega, dan wist ik het wel ;)
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Net gegooled of jelle jolles toevallig nog een lezing geeft binnenkort. Dat kan ik zo snel niet vinden, maar zijn boek wel.
Lijkt op een puber/adolecent versie van het boek 'hele kind hele brein'. Wel interessant.
In de kern van dat boek: "zie het als een begeleidingsvraagstuk", zit onze ouderlijke uitdaging. Soms verwacht je gewoon dat je kind al iets kan, en dan is het moeilijk om er in te herkennen dat je het nog moet begeleiden.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
30-04-2024 12:39

wat we wel hopen te bereiken op meer korte termijn is dat wij als ouders in de ogen van kind één team zijn.
Want hoewel we dat wel zo voelen, zijn we van huis uit gewoon iets anders gewend, dus het komt lang niet altijd zo over
Zou je dit willen toelichten? Waarom zou je geen team zijn als je andere opvattingen hebt over hoe je iets aan moet pakken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
30-04-2024 13:26
ik werk met teams met conflicten enzo, en eigenlijk kan ik normaal gesproken best goed communiceren en mijn doel bereiken. Maar met kinderen, en zeker die van mezelf, raak ik steeds de verkeerde snaar.

Was het maar een volwassen collega, dan wist ik het wel ;)
Dat zou zeker moeten helpen inderdaad.

Je berichtje maakt me wel nieuwsgierig; wat bedoel je met je doel bereiken en de verkeerde snaar raken mbt je eigen kind? Kan je een voorbeeld noemen?

Iets meer context helpt om gericht mee te denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
30-04-2024 13:58
Net gegooled of jelle jolles toevallig nog een lezing geeft binnenkort. Dat kan ik zo snel niet vinden, maar zijn boek wel.
Lijkt op een puber/adolecent versie van het boek 'hele kind hele brein'. Wel interessant.
In de kern van dat boek: "zie het als een begeleidingsvraagstuk", zit onze ouderlijke uitdaging. Soms verwacht je gewoon dat je kind al iets kan, en dan is het moeilijk om er in te herkennen dat je het nog moet begeleiden.
Ik zie ook weleens stukjes uit z’n boek voorbij komen op LinkedIn.
Misschien kun je een podcast vinden waarin hij is uitgenodigd?
Alle reacties Link kopieren Quote
De VO school van mijn kinderen organiseert regelmatig dit soort dingen. We hebben onder andere iets voor brugklassers en ouders in theatervorm gehad en een keer iets voor ouders (vanwege Corona online) in theatervorm. En pas nog een avond over positief opvoeden. Allemaal best interessant, interactief en een paar hele leuke interactieve dingen met publiek.

Zo'n theatervorm is echt wel leuk, zeker als het met goede acteurs gebeurt. Ik zou in jullie geval eens zoeken of er zoiets te vinden is. Niet te technisch, heel herkenbare situaties en ook gewoon amusement, waarvan je toch wat opsteekt. Positief opvoeden (over positieve psychologie) was ook leuk en interessant (met leuke interactie met het publiek).

Ik zou voor zo'n soort insteek kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
30-04-2024 17:51
Zou je dit willen toelichten? Waarom zou je geen team zijn als je andere opvattingen hebt over hoe je iets aan moet pakken?
omdat we, als we overvallen worden door een situatie, reageren vanuit wat we kennen - en dat blijkt niet altijd te passen bij wat kind nodig heeft.
bovendien heeft kind er last van als vader het een zegt, en ik een dag later het ander.

Dat lossen we wel op tegenwoordig door eerst te checken of hij dit al aan de hand heeft gehad met een andere ouder ("en wat zei diegene dan?"). Maar goed, het is een ingewikkeld kind dat bij vlagen ook met zichzelf in de knoop zit, en zowel heldere grenzen nodig heeft als een veilige plek om al zijn emoties te ervaren. Dat zijn er nogal wat, en ze zijn nogal intens.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
_horizon_ schreef:
30-04-2024 18:31
Dat zou zeker moeten helpen inderdaad.

Je berichtje maakt me wel nieuwsgierig; wat bedoel je met je doel bereiken en de verkeerde snaar raken mbt je eigen kind? Kan je een voorbeeld noemen?

Iets meer context helpt om gericht mee te denken.
even denken of ik een concreet voorbeeld kan noemen.
Het is meer het feit dat soms mijn aanwezigheid alleen al, of de ademteug die ik neem voor ik iets wil zeggen al teveel is voor hem. Zo reageren mijn collega's nooit ;)

Ik weet soms niet of ik een meer cognitieve aanpak moet doen, of juist minder ruimte moet bieden (sneller ingrijpen.
Hij reageert erg emotioneel op dingen die anders gaan dan hij had verwacht. Dat is soms wel vermoeiend, want zijn verwachtingen worden gestuurd door zijn fantasie en wensdenken. Mijn partner probeert in een vroeg stadium wat realisme toe te voegen (kind boos, want ervaart het alsof hij wordt gecorrigeerd en iets 'fout doet').
Ik corrigeer meestal niet op verwachtingen, probeer ruimte te geven voor de emotie die toch wel komt, maar vraag soms wel of hij een andere plek in huis kan zoeken voor het doorleven dat het geheel - zodat de woonkamer ook nog door andere gezinsleden gebruikt kan worden.
En hoewel ik écht goed op mijn woordkeuze let, komt toch vooral binnen dat 'hij dit ook al niet goed doet'.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen tips voor een cursus, maar ben nog wel benieuwd na je laatste bericht wat jouw kind zou aangeven dat zou werken in zo'n situatie (als je het daarbuiten zou vragen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt mij op dat jij zegt steeds de verkeerde snaar te raken en tegelijkertijd ook aangeeft dat hij zegt dat 'hij dit ook al niet goed doet'. Wat jullie nu steeds proberen aan verwachtingsmanagement helpt duidelijk niet. Ik zou zelf twee dingen proberen, heel erg consequent zijn en routine heilig maken. Hoe minder afwijking hoe beter. Als het beter gaat kun je altijd weer kijken wat kan veranderen. En opbouwende dingen zeggen op dagelijkse basis. Misschien is het gek in het begin maar dat geeft niet. Zoek nieuwe manieren om hem te prijzen en aan te moedigen. Ook als iets al vanzelfsprekend lijkt hoeft dat het niet te zijn. Wat doet je kind goed? Benoem dat. Al is het maar tandenpoetsen. Dat is ook een vorm van verantwoordelijkheid en discipline bijvoorbeeld. Zorg dat als hij je kan horen je altijd positief bent. Tenslotte, jij en je partner zijn een sterker team juist door jullie verschillen. Je straalt eenheid uit door daar vertrouwen in te hebben. Ergens anders over denken is niet erg of eng. Je overlegt standaard en vind een manier die werkt voor jullie allebei. Oh en gun elkaar ook afwisselend iets (eventueel bij wijze van experiment) liever dan altijd alleen maar een compromis te zoeken.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Cherry-3 schreef:
30-04-2024 22:22
Ik heb geen tips voor een cursus, maar ben nog wel benieuwd na je laatste bericht wat jouw kind zou aangeven dat zou werken in zo'n situatie (als je het daarbuiten zou vragen).
ik ook ;)

Het kan twee kanten op gaan, soms hij kan inderdaad aangeven wat zou werken.
Of, hij vindt de vraag te groot en te ingewikkeld en wil er niet mee lastig gevallen worden. Alles valt of staat met de timing van de vraag denk ik. Dus een dag later als we samen in de auto zitten is kansrijker dan diezelfde dag nog.

Hij wil zich meestal overal mee bemoeien en grenzen ook echt begrijpen/toegelicht krijgen. Maar soms ook juist niet: heel soms is er de gelegenheid dat hij de keuze heeft: extra schermtijd, maar dan niet voorlezen bij naar bed gaan, of zoals 'normaal', scherm uit en later nog tijd voor voorlezen. Daarvan geeft hij aan: dat is een té moeilijke keuze, die mag je niet bij mij neer leggen want ik heb na afloop altijd spijt van wat ik heb gekozen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
turquasi schreef:
30-04-2024 22:36
Het valt mij op dat jij zegt steeds de verkeerde snaar te raken en tegelijkertijd ook aangeeft dat hij zegt dat 'hij dit ook al niet goed doet'. Wat jullie nu steeds proberen aan verwachtingsmanagement helpt duidelijk niet. Ik zou zelf twee dingen proberen, heel erg consequent zijn en routine heilig maken. Hoe minder afwijking hoe beter. Als het beter gaat kun je altijd weer kijken wat kan veranderen. En opbouwende dingen zeggen op dagelijkse basis. Misschien is het gek in het begin maar dat geeft niet. Zoek nieuwe manieren om hem te prijzen en aan te moedigen. Ook als iets al vanzelfsprekend lijkt hoeft dat het niet te zijn. Wat doet je kind goed? Benoem dat. Al is het maar tandenpoetsen. Dat is ook een vorm van verantwoordelijkheid en discipline bijvoorbeeld. Zorg dat als hij je kan horen je altijd positief bent. Tenslotte, jij en je partner zijn een sterker team juist door jullie verschillen. Je straalt eenheid uit door daar vertrouwen in te hebben. Ergens anders over denken is niet erg of eng. Je overlegt standaard en vind een manier die werkt voor jullie allebei. Oh en gun elkaar ook afwisselend iets (eventueel bij wijze van experiment) liever dan altijd alleen maar een compromis te zoeken.
Wat we nu aan routines hebben en voorspelbaarheid is wel zo'n beetje wat we aan kunnen als gezin. Het zou helpen als hij niet steeds ouder zou worden, maar genoeg zou hebben aan de routines en afspraken van toen hij nog 6 was.

Hij wil heel graag 'vol' mee doen in de maatschappij en zoekt naar verantwoordelijkheid/ vrijheid. Maar vindt het dus tegelijkertijd spannend dat dit gepaard gaat met een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid.

Voor het overleg zoeken we dus een fijn beginpunt, zoiets als een mini opvoedcursus! Vooral samen plezier in te hebben, ik zie nu voor me dat we die online cursus van Frizz doen met een bak chips op tafel en een goed glas wijn. En dat we dan daarna iets neutraals hebben (Anders dan onze eigen opvoeding) om naar te refereren voor als we verschillen over wat we denken dat de beste aanpak is in een specifieke situatie.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven