Werk & Studie alle pijlers

Loonstrook meenemen naar arbeidsvoorwaardengesprek

15-04-2024 13:12 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze week arbeidsvoorwaardengesprek bij mogelijk nieuwe baan (onderwijs). Ze vragen me een recente loonstrook mee te nemen. Is dit verplicht?

Ik kan me niet zo goed een scenario indenken waarin dit voor mij helpend gaat zijn. Ik zit niet slecht maar wel in een andere schaal dan ik zou willen en die ik zelf passend vind bij de gevraagde taken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, niet verplicht hoor.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ik kan je niet vertellen wat jij moet doen. Maar ik zou dat gewoon niet doen. Ik zou zonder die loonstrook gewoon met hen onderhandelen over het loon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het bijzonder dat potentiële werkgevers hier nog steeds om durven te vragen.
Niet doen TO. Gewoon melden in welke salarisschaal en trede je minimaal in wenst te worden geschaald en daar mogen ze het mee doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee hoor, niet doen.
Je moet betaald worden naar wat de functie inhoudt en jouw kennis is. Niet naar wat je nu hebt. Zo vreemd altijd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je gek, niet doen hoor. Ze weten zelf namelijk wel wat de functie waard is.

Schaamteloos, echt.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, niet doen. Totaal niet relevant.

Werkgevers die dit vragen naaien je over het algemeen een oor aan. Want ze weten wat je nu krijgt en geven je een minimale verhoging.

Weet je wat je wilt qua salaris?
Vraag waar zij aan zitten te denken qya salaris. Of welke bandbreedte er is qua salaris.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Nee, je hoeft geen strook mee te nemen. Ze mogen je gaan waarderen naar je nieuwe functie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jij genoegen neemt met pak hem beet 50-100 euro per maand meer..dan zeker doen. Haha

Kortom gewoon lekker thuis laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
15-04-2024 13:49
Nee, niet doen. Totaal niet relevant.

Werkgevers die dit vragen naaien je over het algemeen een oor aan. Want ze weten wat je nu krijgt en geven je een minimale verhoging.

Weet je wat je wilt qua salaris?
Vraag waar zij aan zitten te denken qya salaris. Of welke bandbreedte er is qua salaris.
Inderdaad, en dan zeggen ze "wij hebben interne procedures en afspraken, en op basis daarvan geven we nooit meer dan 3% bovenop het laatstverdiende salaris". Het klinkt ook gewoon zo redelijk, net echt.

Gewoon niet meenemen. In het ergste geval sturen ze je weg, en dan wil je bij zo'n club niet werken. Doe ze gewoon een aanbod en ga niet te snel naar beneden onder het vriendelijke motto "ik vind dat mijn werkzaamheden op deze vacature dit waard zijn, en dit is wat ik graag wil verdienen. Vorige salaris doet gewoon niet ter zake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt allemaal! Ik neem het inderdaad niet mee dan, ben benieuwd wat ze zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
debuurvrouw schreef:
15-04-2024 13:26
Ik vind het bijzonder dat potentiële werkgevers hier nog steeds om durven te vragen.
Niet doen TO. Gewoon melden in welke salarisschaal en trede je minimaal in wenst te worden geschaald en daar mogen ze het mee doen.
Exact dit doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn advies is ook om het niet te doen.
Ik vind het ook een enorme rode vlag bij een sollicitatie en nogal schaamteloos.
Ik heb het 1 keer meegemaakt en ben gewoon niet op de vraag ingegaan. Kreeg daarna wel een aanbod, maar het zal me niet lekker en ben verder gaan solliciteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
studiemiepmiep schreef:
15-04-2024 13:59
Als jij genoegen neemt met pak hem beet 50-100 euro per maand meer..dan zeker doen. Haha

Kortom gewoon lekker thuis laten.
Als dat al het aanbod wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had aantal weken geleden een arbeidsvoorwaarden gesprek, daar vroeg ze ook naar mijn salarisstrook. Die had ik niet mee, vervolgens vroegen ze in welke schaal en trede ik zat en daar heb ik niet over gelogen.

Ik kreeg er drie tredes bij. Die heb ik geaccepteerd (Kon ook niet veel anders, zat al in LC en LD is een compleet andere functie).

Maar wel blij mee want op mijn huidige werk had ik die er echt niet zomaar bij gekregen.
Alle reacties Link kopieren Quote
combitron schreef:
15-04-2024 14:30
Mijn advies is ook om het niet te doen.
Ik vind het ook een enorme rode vlag bij een sollicitatie en nogal schaamteloos.
Ik heb het 1 keer meegemaakt en ben gewoon niet op de vraag ingegaan. Kreeg daarna wel een aanbod, maar het zal me niet lekker en ben verder gaan solliciteren.
Dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen.

Als ik een arbeidsvoorwaardengesprek voer dat heb ik aan de hand van het cv. Vantevoren heb dab al een inschatting gemaakt wat ik kan en wil bieden en wat de marges zijn. Ik vraag aan de sollicitant vaak aan wat voor een bedrag hij of zij denkt. Soms is dat lager dan ik hem/haar waard vind en biedt ze dan het bedrag wat ik in gedachte heb. Soms moet ik het ook temperen omdat de iemand nog niet voldoet aan de eisen die wij stellen, maar dan maak ik wel afspraken voor de komende periode waardoor de sollicitant wel een perspectief heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd zo schaamteloos van bedrijven om te gaan vragen naar wat je nu verdient. En dan ook nog een loonstrook mee om dat aan te tonen?? Dat is echt heelmaal kinderachtig en geeft mijns inziens al meteen een hele wantrouwige sfeer.

Ik denk soms ook wel eens dat dit is waarom vrouwen nog altijd minder verdienen dan mannen. Die gaan hier vaak veel te netjes in mee. Ik heb het in het verleden ook vaak gedaan omdat ik dacht dat dat een soort van moest.

Ik zou gewoon melden dat ze vast zelf wel weten wat ze jou waard vinden en dat je zelf graag in schaal x en minimaal trede y ingeschaald wil worden. De rest is aan hun.
Alle reacties Link kopieren Quote
vlokkenopjebrood schreef:
15-04-2024 15:08
Ik vind het altijd zo schaamteloos van bedrijven om te gaan vragen naar wat je nu verdient. En dan ook nog een loonstrook mee om dat aan te tonen?? Dat is echt heelmaal kinderachtig en geeft mijns inziens al meteen een hele wantrouwige sfeer.

Ik denk soms ook wel eens dat dit is waarom vrouwen nog altijd minder verdienen dan mannen. Die gaan hier vaak veel te netjes in mee. Ik heb het in het verleden ook vaak gedaan omdat ik dacht dat dat een soort van moest.

Ik zou gewoon melden dat ze vast zelf wel weten wat ze jou waard vinden en dat je zelf graag in schaal x en minimaal trede y ingeschaald wil worden. De rest is aan hun.
Ik ook maaaaaaaarrrrrr na meerdere sollicitaties in het onderwijs weet ik inmiddels wel dat onderhandelen (MBO trouwens) daar minder vaak voorkomt. Bij eerdere sollicitaties werd mijn schaal en trede gewoon overgenomen. 0,0 erbij.

Ik geef ook geen tekortvak dus geen sterke positie. Gelukkig zat ik al wel in LC. Maar op veel scholen kun je echt niet zomaar eisen dat je van LB naar LC wil. Of nou ja, het kan wel maar dan verwacht ik dat zij zeggen bedankt en tot ziens. En in het mbo is er geen overvloed aan vacatures. Ja voor NL en REK maar dat geef ik dus niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
vlokkenopjebrood schreef:
15-04-2024 15:08
Ik vind het altijd zo schaamteloos van bedrijven om te gaan vragen naar wat je nu verdient. En dan ook nog een loonstrook mee om dat aan te tonen?? Dat is echt heelmaal kinderachtig en geeft mijns inziens al meteen een hele wantrouwige sfeer.
Vragen wat je nu verdient vind ik niet zo’n probleem. Ik ben zelfs voorstander van dit in het begin direct te bespreken… als een partij een eind beneden mijn huidige loon of huidige gewenste loon zit dan ga ik daar geen moeite en tijd in steken. En andersom geldt dat net zo hard. Bedrijven willen ook niet zoveel tijd verspelen aan een kandidaat die vervolgens 20.000 euro meer wil verdienen dan ze zelf willen betalen.

Ik heb laatst in een procedure gezeten waar er na het derde gesprek ineens aangegeven werd dat mijn indicatie hoger was dan dat zij wilden betalen. Niet een klein beetje maar ruim 1000 euro per maand.

Ja dat vind ik dan echt zonde van mijn tijd.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is compleet niet relevant.
Wie weet heb jij nu secundaire arbeidsvoorwaarden, bonussen oid die niet op je loonstrook terug te vinden zijn, maar wel een beduidend aandeel van je salaris vormen.
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
15-04-2024 15:17
Vragen wat je nu verdient vind ik niet zo’n probleem. Ik ben zelfs voorstander van dit in het begin direct te bespreken
Waarom? Banen zijn vrijwel nooit vergelijkbaar, dus je vergelijkt dan appels en peren.
Het gaat om het salaris in je nieuwe baan; niet in je oude.
Een werkgever vraagt dit alleen maar om zo weinig mogelijk boven je oude salaris te zitten. Ik vind dat een gênante kruideniersmentaliteit en echt een rode vlag. En al helemaal als dan wordt gezegd ' ja, maar dat zijn onze procedures'.

Een werkgever kan natuurlijk wel de vraag stellen ' aan welk salaris zit je te denken voor deze functie?'.
Daarna kun je altijd nog kijken of dit passend zijn en bovendien zijn secundaire arbeidsvoorwaarden ook erg belangrijk.

Ik heb aan beide kanten van de tafel gezeten. Een werkgever die goed zijn huiswerk doet, kan prima een passend bod neerleggen hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lievelieve schreef:
15-04-2024 15:13
Ik ook maaaaaaaarrrrrr na meerdere sollicitaties in het onderwijs weet ik inmiddels wel dat onderhandelen (MBO trouwens) daar minder vaak voorkomt. Bij eerdere sollicitaties werd mijn schaal en trede gewoon overgenomen. 0,0 erbij.

Ik geef ook geen tekortvak dus geen sterke positie. Gelukkig zat ik al wel in LC. Maar op veel scholen kun je echt niet zomaar eisen dat je van LB naar LC wil. Of nou ja, het kan wel maar dan verwacht ik dat zij zeggen bedankt en tot ziens. En in het mbo is er geen overvloed aan vacatures. Ja voor NL en REK maar dat geef ik dus niet.
Zo iemand kan toch gewoon LC vragen als diegene denkt dat waard te zijn. Weet die nieuwe school veel dat ze daarvoor in LB zaten. Of vertel je dat er soms bij? Want dat laatste moet je dus niet doen. Natuurlijk doen ze dan moeilijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier dus ook onderwijs en ik zit in LB maar wel de laatste trede. Ik wil dus sowieso minimaal LC. Eigenlijk wil ik inzetten op LD omdat de verantwoordelijkheid bij de nieuwe baan ook echt groot is maar dat durf ik niet zo goed.

Qua secundaire arbeidsvoorwaarden valt helaas heel weinig te onderhandelen, want cao vo, dus zit verder weinig speling in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zet dan gewoon in op LD met onderbouwing waarom.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven