Gezondheid alle pijlers

koperspiraal

12-03-2010 15:24 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik heb een vraagje over de koperspiraal. Deze wil ik graag nemen,alleen ik heb geen kinderen gehad,wat voor spiraal kun je het beste nemen. Ik zag dat er meerdere soorten bestaan.

Iemand tips of link

Ook heb ik een vraagje hoeveel koper krijg je in je lijf. Weet iemand of dit schadelijk is op langere termijn.

Weet iemand antwoord op deze 2 vragen. Kan niet goed tegen de pil vooral hormonen.
Ik heb een koperspiraal! Ik heb de multiload.

Heb ook nog nooit kinderen gehad en daarom was het plaatsen pijnlijk. Dus als je naar de dokter gaat om 'm te laten zetten, zou ik van te voren paracetemol nemen, iemand meenemen die je naar huis kan brengen en zorgen dat je daarna niks meer hoeft en eventueel naar bed kunt gaan.

Ik vind het super! Zou het zo weer doen.

Hoeveel koper je in je lijft krijgt weet ik niet.
Waarom wil je per se een koperspiraal? De Mirena (hormoonhoudend spiraal) is betrouwbaarder, en geeft een constante lage dosis hormonen af, dus is anders dan de pil. Ik kan zelf ook niet zo goed tegen de pil, maar de mirena ging prima.
Ik wil geen hormonen meer in mijn lijf.
Omdat in de mirena hormonen zitten misschien?

En ik heb een beetje een hekel aan de enorme marketingpush die aan de mirena wordt gegeven, omdat het koperspiraal geen patent meer heeft. Daar wordt niks meer op verdiend, op de Mirena wel.

Nou ja, geen idee welke ik heb eigenlijk. Koperspiraal, geen ginefix, dat weet ik wel. Een gewone. Zo veel koper zat er niet eens aan vond ik. Het ding is voornamelijk plastic.

Als je hem bij Casa laat zetten kan het met verdoving.

Het eerste jaar was m'n menstruatie heviger, maar dat is wel over nu. Ik vind het erg prettig, hoef nergens meer over na te denken. En je wordt toch ongesteld, wat de bevestiging geeft dat je niet zwanger bent.

Alleen op de powerplate, dat kan niet meer. Dat vind ik wel jammer.
quote:absoluteEinstein schreef op 12 maart 2010 @ 15:45:

Omdat in de mirena hormonen zitten misschien?

En ik heb een beetje een hekel aan de enorme marketingpush die aan de mirena wordt gegeven, omdat het koperspiraal geen patent meer heeft. Daar wordt niks meer op verdiend, op de Mirena wel.

De hormonen in de mirena zijn niet helemaal te vergelijken met die in de pil, omdat er een veel lagere, constante dosis wordt afgegeven. maar als je totáál geen hormonen in je lijf wilt is het natuurlijk geen optie. Ik vroeg het me alleen af.

En marketingpush of niet (ben het wel een beetje met je eens), feit blijft wel dat het koperspiraaltje gewoon minder betrouwbaar is.
Naar mijn weten (en die van mijn dokter) zijn de koperspiraal en de Mirena even betrouwbaar.

En als je heeeel veel last hebt gehad van hormonen en al tig pillen hebt uitgeprobeerd waarvan de hormoon hoeveelheid zogenaamd dan ook heel laag is maar je nog steeds last hebt van al je klachten dan wil je vanzelf geen hormonen meer!
Heb nog even zitten googelen, en het verschil tussen koper en hormoonspiraal is idd niet heel groot. Vroeger was dit verschil wel groter, maar de koperspiralen van tegenwoordig zijn betrouwbaarder omdat ze een groter oppervlak hebben (oppervlak groter dan 200 mm2).

De pearl index van de mirena is 0,1-0,2, en die van het kopespiraal 1,9 (maar dat is volgens mij een gemiddelde, want bij een koperopp. groter dan 200 mm2 is het 0,7)

Wel meldt wikipedia dit (aangezien je hier ook naar vroeg):

Een studie heeft opgeleverd dat vrouwen die een spiraaltje met koper droegen tot twee maal de normale hoeveelheid koper in hun bloed hebben. Dit is koper direct afkomstig van het spiraaltje zelf. Alhoewel de geobserveerde niveaus niet acuut giftig zijn, is het niet bekend of dit op lange termijn de gezondheid kan beïnvloeden.

Wikipedia is alleen geen wetensch. bron natuurlijk, dus ik weet niet in hoeverre dit correct is.
quote:kattenk0p schreef op 12 maart 2010 @ 16:47:

En als je heeeel veel last hebt gehad van hormonen en al tig pillen hebt uitgeprobeerd waarvan de hormoon hoeveelheid zogenaamd dan ook heel laag is maar je nog steeds last hebt van al je klachten dan wil je vanzelf geen hormonen meer!En hier heb je natuurlijk hartstikke gelijk in!
quote:izalinia schreef op 12 maart 2010 @ 15:42:

Ik wil geen hormonen meer in mijn lijf.

Het aantal hormonen in de Mirena is 1: 100 in vergelijk met de pil.

Ik denk dat het koper (uit het koperspiraal) je lichaam meer beinvloedt. Ik heb van mn 33e tot mn 35e het koperspiraal gehad. Nooit meer. Heftige bloedingen, doorbraak bloedingen, buikpijn enz.

Ik ben ook niet heel tevreden over de Mirena hoor, maar dat heeft een andere reden....
Ik heb ook een multi load, en geen kinderen.

Het plaatsen was pijnlijk en duurde echt langer dan de 10 minuten die er voor staan. Volgens mij is de gynaecoloog wel 3 kwartier bezig geweest. Inmiddels ben ik één maand verder en heb ik nergens meer last van. De eerste ongesteldheid viel wel erg tegen....
Ik heb ook de Multiload, al voor de tweede keer en geen enkel probleem. Mijn menstruatie was met de pil 7 dagen en met spiraaltje 5 dagen. Ook niet heftiger of zo.

Ik wilde ook geen hormonen meer, de pil beïnvloedde mijn humeur en libido.

Ik heb er een voor en na mijn zwangerschappen, en het verschil tussen inbrengen is erg groot. Voor mijn zwangerschappen was het geen pretje, na de bevalling zat hij er in voor ik er erg in had.

Maar gezien het feit dat ik na die eerste ervaring er toch voor heb gekozen er nog één te laten zetten, laat wel zien hoe tevreden ik erover was. Even afzien, maar daarna ben je er ook 5 jaar vanaf (afhankelijk van type spiraal).
Home is where your wifi connects automatically.
Hier ook de multiload en geen kinderen... Het plaatsen is geen pretje... Maar verder heb ik echt geen klachten, nada, noppes. Heel blij mee.
De mirena is wel veiliger dan het koperspiraal... Maar als je écht geen hormonen meer wil (in de mirena zitten véél minder hormonen dan in de pil, zelfs al is het een lichte pil) dan lijkt een koperspiraal me een goed alternatief.

Ik denk dat het voor mij het enige hormoon-loze anticonceptiemiddel zou zijn dat ik betrouwbaar genoeg zou achten. (Vergelijk het met condooms, pessarium, periodieke onthouding, dat soort dingen...)

Ik zou wel bang zijn voor de heftige bijwerkingen die geassocieerd worden met het koperspiraal (hevige menstruaties) en daarom absoluut kiezen voor de gynefix. Die is speciaal ontwikkeld dat de typische 'koperspiraal bijwerkingen' zoveel mogelijk voorkomen worden.
quote:Bergje65 schreef op 12 maart 2010 @ 17:40:

[...]

Het aantal hormonen in de Mirena is 1: 100 in vergelijk met de pil.

Ik denk dat het koper (uit het koperspiraal) je lichaam meer beinvloedt. Ik heb van mn 33e tot mn 35e het koperspiraal gehad. Nooit meer. Heftige bloedingen, doorbraak bloedingen, buikpijn enz.

Ik ben ook niet heel tevreden over de Mirena hoor, maar dat heeft een andere reden....Dat is persoonlijk. Ik heb nergens last van met de koperspiraal.
Als je nog geen kinderen hebt kun je inderdaad uit verschillende koperspiraaltjes kiezen, de meest gangbare zijn dan de Flexi-T 300, de Multiload Cu 375 SL, en de Gynefix. Je kunt het beste met je huisarts of gynaecoloog overleggen welke het beste bij jou past. Het heeft te maken met de lengte van het spiraaltje, wat moet aansluiten bij jouw baarmoeder(mond) en de hoeveelheid koper.

Wat de hoeveelheid koper betreft, deze is minimaal en je hoeft je er geen zorgen over te maken dat het kwaad kan. De koper zorgt ervoor dat de spermacellen vervormd worden zodat ze geen eicel meer binnenkunnen en dat het onmogelijk is voor een eventueel bevruchte eicel om zich in te nestelen in het baarmoederslijmvlies.

Wat op wikipedia staat over het niet zeker zijn van al dan niet schade toebrengen kan kloppen. Dit is meer uit zekerheid dan uit onzekerheid. Als er geen uitgebreid onderzoek is gedaan naar het effect na bijvoorbeeld 50 jaar gebruik van het koperspiraaltje, dan mag wettelijk niet gezegd worden dat het veilig is om hem zo lang te gebruiken. Echter, voordat een product als deze in Nederland op de markt te verkrijgen is, mag je er vanuit gaan dat het veilig is in gebruik. De koperspiraal wordt nu bijna 40 jaar gebruikt en er zijn nog geen negatieve ontdekkingen gedaan op gebied van gezondheid.
Ik laat binnenkort een koperspiraal plaatsen. Is een paracetamol vooraf voldoende, of raden jullie een heftigere pijnstiller aan... ik heb absoluut geen zin in onnodige pijn namelijk!
Niemand? :(

Had al zoveel pijn bij het maken van een uitstrijkje dat ik er echt tegenop zie namelijk
Ik heb op advies van de gynaecoloog de avond voorafgaand aan de dag van plaatsen een ibuprofen en een paracetamol geslikt (dit omdat je dan al een soort van spiegel legt waardoor het de volgende dag beter en sneller werkt) en op de dag zelf een uur voor de afspraak nog een ibuprofen en een paracetamol.

Eerlijk gezegd deed het plaatsen me erg zeer (hele erge steek), maar was die pijnlijke scheut ook weer zo over. Ik denk helaas niet dat de pijnstillers de pijn van het zetten hebben verlicht. Wel denk ik dat de napijn (krampen) hierdoor verlicht werden, want die vielen na het plaatsen erg mee. Toen de pijnstillers uitgewerkt waren kwam de pijn nl. wel opzetten.

Naproxennatrium zou ook kunnen helpen (aleve). Ibuprofen en naproxennatrium behoren beiden tot de NSAID's, dat zijn pijnstillers met een ontstekingsremmende werking en die werken op een andere manier dan normale paracetamol. De combinatie van een NSAID en een paracetamol zou effectiever moeten zijn dan 1 van de 2 afzonderlijk, ze schijnen elkaar zeg maar aan te vullen.

Verder is het (bij. o.a. inbrengen van het speculum) van belang zoveel mogelijk te ontspannen, hoewel dat soms moeilijk is. Het kan je helpen te hoesten of te persen op het moment dat het speculum ingebracht wordt, dan ontspan je nl. je vagina en bekkenbodem. Ik heb ook een keer een erg nare ervaring gehad bij het inbrengen van het speculum en sindsdien zeg ik dat gewoon vantevoren tegen de arts. Er wordt dan extra voorzichtig te werk gegaan.

Succes!
Dank je voor de tips Lizettetje!!!!!
Ik heb hem vandaag laten zetten.

Heb nu nakrampen om de 30 seconden (heb de tijd geteld ;)), ondanks 3 paracetamols. De heftigheid van de pijn is wel te doen, soort van menstruatiekrampjes.

Het inbrengen was pijnlijk. Ik heb wel effe de boel bij elkaar geschreeuwd (merkte ik toen ik weer in de wachtkamer kwam aan de reacties hahaha). Maar... de pijn duurt erg kort. De pijn voel je 2x. Na de 1e keer zei ze dat het nog 1x kwam en daarna was het alweer over. Kort en heftig dus.

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat bevallen.
Ik heb ook nog geen kinderen en ik heb een gynefix omdat ik ook geen hormonen meer wil (ik werd echt depressief).

Het plaatsen viel wel mee. Ik moest 2 uur voor het inbrengen een pilletje slikken dat je baarmoederhals openzet. Op het moment zelf werd ik nog eens plaatselijk verdoofd daar ook . Het enige echt pijnlijke is wanneer het in je baarmoeder-spier geprikt word. Daarna ook wel wat buikpijn maar de volgende dag is dat allemaal vergeten .

Verder ben ik er heel tevreden over, wel wat hevigere menstruatie, maar ik heb geen buikpijn ofzo. Ik heb het nog maar een half jaar, dus mss betert dat ook nog
Vraagje; als ze die gynefix in je baarmoederspier prikken hoe wordt de spiraal dan verwijderd?

Een normaal koperspiraal wordt er gewoon voorzichtig uitgetrokken, maar dat kan neem ik aan niet als het vastgeprikt zit?
Ik heb trouwens vanmiddag op bed gelegen. Vond de napijn erger dan het plaatsen op zich. Zelfs met de combi paracetamol/Ibuprofen kwam de pijn er nog doorheen.

Hoe is dat met verwijderen eigenlijk?
Verwijderen was tov het plaatsen een fluitje van een cent. Je voelt dat ze iets doen, maar dat doet echt geen pijn. Althans, bij mij in ieder geval niet en ik lees ook heel veel verhalen van mensen die vinden dat verwijderen niets voorstelt.

Ik heb dan ook voor het verwijderen geen pijnstillers genomen, echt niet nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven