Gezondheid alle pijlers

onverklaarbare vaginale jeuk

02-09-2014 00:20 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor dit onderwerp en de gekke tijd van posten. Op de valreep gooi ik het nog even online, misschien dat er morgen dan al tips zijn binnengedruppelt.



Situatie: ik heb een doorverwijzing naar een gyneacoloog, maar hoop dat er hier meer vrouwen zijn die het hebben of hebben gehad en weten wat het zou kunnen zijn.



Ik heb al een jaar of twee a drie onverklaarbare jeuk bij mijn schaamlippen. Meestal komt daar niks uit, ook al heb ik tussentijds wel eens een schimmeltje gehad die ook behandeld is. Maar verreweg de meeste keren als ik bij de huisarts kwam, was er te zien dat het er geirriteerd uitzag, maar onder de microscoop was er dan geen schimmeltje oid te vinden.



Deze jeukende perioden gaan meestal uit zichzelf ook weer voorbij, maar dit kan erg lang duren. Varierend van drie weken tot wel drie maanden. Ook kan het zomaar zijn dat (het lijkt dat) het verbeterd is, maar dat ik dan na een keertje seks meteen weer jeuk en irritatie heb.



Momenteel is het weer zover. Ik zit alweer weken met een jeukende branderige ´aanwezige´ vagina, durf niet te vrijen en raak er ook maar niet vanaf. Smeerseltjes om de jeuk te onderdrukken gebruik ik uberhaupt nu al een aantal maanden niet meer.



Tis nu wachten op het gyn.consult. Maar wat zou zo´n arts daar moeten vinden als er geen schimmel of infectie zit? Ik hoop dat iemand hier wel ervaring mee heeft. Hoop op het



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Alle doorsnee dingen heb je zeker al uitgesloten? Synthetisch ondergoed inruilen voor degelijk katoen (kookwas), minimaal 60 graden wassen van ondergoed, niet te hete baden, geen inlegkruisjes, tijdje niet ontharen/harsen, etc?



Een vriendin van mij heeft het ook, die is doorgestuurd naar de dermatoloog. Daar is vooralsnog niets uitgekomen. Sterkte iig, lijkt mij knap lastig (en gekmakend, die jeuk).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wordt het wellicht niet onbedoeld veroorzaakt door je partner?

Lijkt me bijzonder vervelend, hopelijk komen er goede tips voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 02 september 2014 @ 00:41:

Alle doorsnee dingen heb je zeker al uitgesloten? Synthetisch ondergoed inruilen voor degelijk katoen (kookwas), minimaal 60 graden wassen van ondergoed, niet te hete baden, geen inlegkruisjes, tijdje niet ontharen/harsen, etc?



Een vriendin van mij heeft het ook, die is doorgestuurd naar de dermatoloog. Daar is vooralsnog niets uitgekomen. Sterkte iig, lijkt mij knap lastig (en gekmakend, die jeuk).

Aan die doorsnee dingen zat ik ook te denken.

Ik krijg jeuk van synthetisch ondergoed, panty's, ontharen, 'gewoon' maandverband en tampons.



Wat bij mij helpt: niet ontharen, alleen katoenen kleding dragen en wasbaar maandverband gebruiken.



Er bestaan ook alternatieven voor tampons, menstruatiecups, maar daar heb ik geen ervaring mee, ik heb tampons gewoon rigoureus geschrapt (en nooit gemist).
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Jeetje daar ben je mooi klaar mee.

Het eerste wat ik dacht bij het lezen van de titel was inderdaad een schimmeltje.

Naast synthetisch ondergoed,strakke kleding etc. heb ik ook geen flauw idee.

Ik hoop voor je dat je er snel van verlost kan worden. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt misschien gek maar heb je ooit al eens geprobeerd een hooikoorts pilletje te slikken? Dus een anti-histamine zeg maar?



Mijn lichaam doet dit namelijk ook op moment dat ik geen allergie pillen slik heb ik ook op de meest vervelende plekken jeuk....



Sinds ik die slik... Nu al jaren overigens geen last meer... Als ik er heel soms 1 vergeet is het meteen raak... Misschien een tip om uit te proberen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.gezondheidsple ... va-aandoeningen/item40344
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Specifieke aandoeningen van de vulva



Pruritus vulvae





Een aandoening die specifiek jeukt, is pruritus vulvae waarbij geen directe oorzaak (allergie, ontsteking of huidaandoening) gevonden kan worden voor de jeuk aan de vulva.

Pruritus vulvae komt vaak voor, vooral bij oudere vrouwen na de menopauze. Jonge vrouwen kunnen er ook last van hebben, meestal als gevolg van spanningen. Bij een andere aandoening die gepaard gaat met pruritus vulvae kunnen ook witte vlekjes ontstaan (leukoplakie) die in het ernstigste geval het risico op kanker van de vulva vergroten.



Lichen sclerosus / craurosis vulvae





Een andere verwante aandoening is lichen sclerosus, ook wel craurosis vulvae genoemd. Deze aandoening wordt gekenmerkt door een enigszins verschrompelde, schilferige droge huid van de vulva. Ook hier is er sprake van intense jeuk en kunnen er wit verkleurde plekjes (leukoplakie) op het slijmvlies te zien zijn. Deze aandoening komt vooral voor bij vrouwen rond de overgang.



Vulvadystrofie





Vulvadystrofie is een chronische huidafwijking van de vulva. Zowel de schaamlippen als het gebied er omheen zijn aangetast. Deze huidafwijking brengt veel klachten met zich mee. Vooral de langdurige jeuk van en brandende pijn aan de schaamlippen wordt als zeer onplezierig ervaren. Vaak word je huid erg droog. Dit kan ook scheurtjes en kloofjes veroorzaken. Seksueel contact en plassen worden daardoor erg pijnlijk. Soms worden er witte plekjes aangetroffen op de schaamlippen, wat vaak een teken van aantasting van de huid is.



Oorzaak van jeuk aan de vulva





Jeuk aan de vulva kan veroorzaakt worden door veel verschillende aandoeningen aan het vrouwelijk geslacht. Meestal is er sprake van een seksueel overdraagbare aandoening (SOA), maar er bestaan ook andere aandoeningen die niet door seksueel contact worden overgedragen. Een allergie, ontsteking of huidaandoening kan bijvoorbeeld ook de oorzaak zijn van de jeuk.



Seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA’s)





Geslachtsziekten waarbij duidelijk jeuk optreedt zijn: genitale wratten, herpes, schaamluis en bacteriële vaginose. Een schimmelinfectie is ook seksueel overdraagbaar, maar hoeft niet door seksueel contact te zijn ontstaan.



Allergie





Een allergische reactie kan ook jeuk veroorzaken. Je kunt bijvoorbeeld allergisch zijn voor het elastiek in je ondergoed. Daarnaast kan je ook allergisch zijn voor zeep, parfum of zalfjes. Meestal krijg je dan ook een allergische reactie op andere delen van je lichaam.



Koude kompressen, een crème of zalf die je door de huisarts krijgt voorgeschreven kunnen eventueel helpen tegen de jeuk. Ga nooit krabben, want dan blijven je klachten aanhouden.



Symptomen van vulva aandoeningen



De meest voorkomende klacht is jeuk.





Deze tekst is goedgekeurd door H. Vrij-Mazee, arts
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.allergieplein. ... ussie-2-201-t6522-25.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je sinds een paar jaar een ander wasmiddel? Je hoeft niet altijd over je hele lichaam hier last van te krijgen.



En alleen katoenen ondergoed geprobeerd? S'nachts geen ondergoed dragen.



Of sinds paar jaar nieuwe vriend? Je kan allergisch reageren op sperma. En hoeft dan niet bij eerdere bedpartners te zijn voorgekomen.



Dat waren even een paar dingen die ik zo kon bedenken. Sterkte. Lijkt me heel irritant die jeuk.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het ook. Ik heb inderdaad de gangbare dingen gedaan (behalve het wasbare maandverband, ik gebruik de allergoedkoopste, die is namelijk van watten zonder parfum en plastic)



Ik heb van de gyn vaginale zeer vette creme gekregen. Het bleek dat mijn schaamlippen gewoon superdroog waren. Sindsdien heb ik nergens meer last van.
Zoals bovenstaand ook al te lezen; heb je een vaste bedpartner? Je zou allergisch kunnen reageren op sperma.



Vervelende kwaal, hoop dat dermatoloog je verder kan helpen!
...
Alle reacties Link kopieren
Is er behalve naar schimmel ook naar andere dingen gekeken? Trichomonas, soa's etc?
Alle reacties Link kopieren
Wast je partner zich overvloedig met zeep? Dat was destijds bij mij een van de oorzaken.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gèèn wasverzachter gebruiken.

Gèèn strakke kleding dragen ( ik zou strings niet dragen), alleen 100% katoen ondergoed.

Alleen de 'original' OB gebruiken, van die OB's met zo'n omhulsel krijg ik ook giga jeuk. Inlegkruizen zijn sowieso een no-no.



Voeding onder de loep nemen!

Suiker schrappen uit je voeding, kan superirritator zijn voor je huid.

Zo zijn er nog wel meer zaken waar je op kunt reageren. Misschien eens met een allergoloog afspreken als er niets uit je onderzoek bij de gyn komt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 02 september 2014 @ 07:21:

Is er behalve naar schimmel ook naar andere dingen gekeken? Trichomonas, soa's etc?Ik weet niet wat Trichomonas is, maar ik vermoed dat daar niet naar gekeken is. Ook niet naar soa´s.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties trouwens tussentijds, ik ga ze even rustig bijlezen. Ik zie al wel een paar vragen voorbij komen die ik zo snel kan beantwoorden:



al 10 jaar een vaste bedpartner

ik gebruik geen zeep

inmiddels vet ik mijn vagina in om het soepel te houden

ik gebruik katoenen ondergoed

ik menstrueer niet door een spiraaltje, dus gebruik ook geen maandverband of tampons



De jeuk zit ook vooral aan de buitenkant van mijn vagina en loopt door richting mijn anus. Het is echt de huid die vreselijk jeukt. Inwendig jeukt het niet.

Ik weet niet of ik allergisch ben voor het sperma van mijn vriend. Ik weet wel dat ik down there heel gevoelig reageer op de wrictie van de penetratie. Dat dat altijd die eerste 10 seconden even opgerekt wordt om het maar even plat uit te leggen. En dat die eerste seconden dan ook bepalend zijn voor het feit dat de huid daarna weer helemaal van slag is. Net als het weer goed is, zucht.
Alle reacties Link kopieren
quote:koffieprut schreef op 02 september 2014 @ 07:41:

Wast je partner zich overvloedig met zeep? Dat was destijds bij mij een van de oorzaken.Ja, dat wel. Maar inmiddels heb ik al een aantal weken geen seks gehad (door de klachten) en nog steeds jeukt het als een tierelier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 02 september 2014 @ 08:06:

Misschien eens met een allergoloog afspreken als er niets uit je onderzoek bij de gyn komt?Dat is op zich best een goed idee. Als er niks uitkomt, ga ik dat zeker in mijn achterhoofd houden, want ik ben over het algemeen best gevoelig met mijn huid (vroeger ook extreem veel exceem gehad).
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Blijfgewoonbianca voor je uitgebreide uitleg! Er komen allerlei termen in voor die ik zeker in mijn achterhoofd ga houden én navragen (!) bij mijn consult. Hoewel ik bijvoorbeeld geen witte plekken zie, heb ik wel het gevoel dat de huid rondom mijn vagina strakker wordt en dat dit dus die eerste paar seconden wrictie oplevert. Daarna loopt het wel los.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt om de huid gaat, zoals je beschrijft, de buitenkant en je perineum dan vraag ik me af of de gyn nu de beste keuze is. Ik zou zelf eerder aan een dermatoloog denken.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik had hier last van, maar ook zat er bij mij een plekje, bij de gyn een biopt genomen en dit bleek vin 3 te zijn, voorstadium schaamlipkanker, plekje hebben ze weggesneden, nu 3 jr later zijn er al meerdere weggehaald onder narcose, maar ook ik werd gek van de jeuk op de huid.
Leef vandaag, niet morgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik had ooit exceem daar. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg vervelend.

Bij de dermatoloog geweest, kreeg ik een middeltje. Ik kon die man wel zoenen want was binnen no time van de jeuk af...
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 02 september 2014 @ 19:44:

Als het echt om de huid gaat, zoals je beschrijft, de buitenkant en je perineum dan vraag ik me af of de gyn nu de beste keuze is. Ik zou zelf eerder aan een dermatoloog denken.Goeie. Er zijn dermatologen die speciale vulva-poli's houden. Misschien even navragen in je ziekenhuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven