Gezondheid alle pijlers

posttrombotisch Syndroom na trombose.

14-07-2011 14:14 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Wie van jullie heeft er ook een posttrombotisch syndroom overghouden na trombose? En wil zijn of haar ervaringen met mij delen?

Ik heb na de bevalling van mijn zoon (keizersnede) een Trombosebeen vanuit mijn lies en een dubbele longebolie gekregen.

Ik heb een tijdje geleden van mijn vaatchirurg te horen gekregen dat de kleppen in mijn aders van mijn rechterbeen onherstelbaar beschadig zijn. Zit levenslang vast aan een steunkous, mag een aantal dingen niet meer etc etc.

Ik zou heel erg graag meer horen van mensen die wat meer weten hierover en/of er ervaring mee hebben. Ik heb natuurlijk al een hoop aan mijn artsen gevraagd maar die blijven mij ook vertellen dat het per persoon verschillend is.

Heeft er ook iemand ervaring met een zwangerschap na trombose?

groetjes MamavanTom
Wat vervelend zeg! Is er ook bekend hoe het komt dat je een posttrombotisch syndroom hebt gekregen na de 'gewone' trombose? * Ik werk zelf op dermatologie en zie veel mensen met een trombosebeen. Wij vertellen altijd dat je het zoveel mogelijk kan voorkomen door o.a. lang genoeg een steunkous te dragen naast het goed ontstollen. Vervelend als je dan net diegene bent bij wie het niet goed gaat. Daar zit je niet op te wachten.

*Domme vraag, sorry. Je hebt het in je lies gehad en ook in je longen, daarmee heb je al een hoger risico.
Deze site is betrouwbaar qua informatie, als je daarnaar op zoek bent. Al denk ik dat je arts je ook wel het een en ander heeft verteld.

http://www.huidarts.com/c ... ction=form&fid=1179428765
Ik heb 7 jaar geleden een DVT gehad.. die er maanden heeft gezeten. Sinds die tijd draag ik een steunkous.. eigenlijk stond er 2 jaar voor maar ik voelde me fijner (en mijn been is echt minder ´moe´) met.

Eigenlijk heb ik nooit laten onderzoeken of ik het posttrombotisch syndroom heb. Maar aangezien wondjes in dat (onder)been de laatste tijd slecht helen en ik wat vaker klachten heb ga ik binnenkort langs de huisarts voor een verwijzing.

Welke dingen mag jij nu bijvoorbeeld niet?
Bedankt voor de reacties GeorgetteDansleTabac bedankt voor de site! Zal er zo eens naar kijken,

Ik mag niet te lang staan, maar ook niet te lang in dezelfde houding zitten, Slapen met voeteneind iets omhoog. Ik liep elk jaar de nijmeegse vierdaagse maar dat kan ik dus ook vergeten.

Enigme, heb jij er ook last van dat als je onder de douche staat of in het zwembad bent, dat je been binnen een kwartier blauw/paars is en direct een stuk dikker wordt? Mijn been voelt met kous ook constant zwaar en moe, het is een irritante zeurend gevoel :(

GeorgetteDansLeTabac, Weet jij
even mijn zin afmaken,

Weet jij meer over de experimentele hersteloperaties die er bestaan?

Vaatschirurg vertelde dat ze ermee bezig waren maar dat ze het de komende 10 jaar nog niet ziet gebeuren
Mijn rechterbeen is sowieso wat dikker en anders van kleur dan mijn linkerbeen. Na het douchen is dit verschil zeker beter zichtbaar. Maar echtecht blauwpaars kan ik het niet noemen. Maar goed ik ben nu 27, over 20 jaar is dat vast wel het geval mocht het idd het posttrombotisch syndroom zijn.
Dikke

Vanaf je lies, levenslang . . . . Veel sterkte ermee.

Ik moet ze vanwege lymfoedeem eigenlijk dragen, beide benen, tot aan de knie, ik trek het niet!!!

Heel knap als jij het wel redt!
Nee helaas, dat is niet echt het vakgebied van dermatologie. Verwarrend, want 'gewone' trombosebenen zijn dat wel. Maar operaties doet de vaatchirurg en dat gaat weer buiten 'ons' om. Daar weet ik dus niks vanaf.

Vraagje: waarom zou je die Vierdaagse niet meer mogen lopen? Het advies bij trombose is om goed te blijven bewegen. Ook bij een posttrombostisch been. Omdat je door te blijven bewegen de bloedsomloop stimuleert. En dat kan weer verdere ellende als open benen voorkomen.

Natuurlijk moet je niet elke dag de marathon gaan lopen. Maar een keer per jaar zo'n uitspatting als de Vierdaagse, ik snap niet dat ze je dat verbieden.
quote:carenza schreef op 14 juli 2011 @ 14:57:

Dikke

Vanaf je lies, levenslang . . . . Veel sterkte ermee.

Ik moet ze vanwege lymfoedeem eigenlijk dragen, beide benen, tot aan de knie, ik trek het niet!!!

Heel knap als jij het wel redt!Vind je die steun aan je benen niet prettig dan? En heb je al verder gekeken naar behandelopties? Lymfedrainage, Lymfapress. Het lijkt mij dat je toch ook ontzettend veel last moet hebben van het lymfeoedeem zelf. En dat zal in de toekomst alleen maar slechter worden als je er niks mee doet.
Waarom zou je de vierdaagse niet mogen lopen? (ligt dit aan de afstand?)

Ik heb begrepen uit je verhaal dat de kleppen in je aderen zijn beschadigd, hierdoor stroomt het bloed door de zwaartekracht weer naar beneden. Bij lopen span je de spieren aan waardoor je het bloed weer omhoog kneed.

Warmte doet de vaten uitzetten waardoor het bloed harder naar beneden kan stromen. Dit is misschien een oorzaak dat douchen en zwemmen het verergert.

Steunkousen helpen zeker (en voorkomen andere complicaties.).

Ik heb volgens mij wel iets over een hersteloperatie gehoord/gelezen(via mijn studie), maar ik weet het niet zeker. Ik zou even kijken of ik meer informatie voor je kan opzoeken.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 14 juli 2011 @ 14:59:

Vraagje: waarom zou je die Vierdaagse niet meer mogen lopen? Het advies bij trombose is om goed te blijven bewegen. Ook bij een posttrombostisch been. Omdat je door te blijven bewegen de bloedsomloop stimuleert. En dat kan weer verdere ellende als open benen voorkomen.

Je was me voor met deze vraag (ik was te lang bezig met het berichtje typen...).
Een kort artikel over artificiële kleppen:

http://veithpress.org/pdf/vei/1947.pdf

Daarnaast zijn er onderzoeken gedaan met echte kleppen. Deze onderzoeken geven wisselende resultaten(voor zover ik kan zien), en worden meestal uitgevoerd(ma bij zeer ernstige insufficiëntie en als onderzoek.

Ik denk dat je arts gelijk heeft dat het nog wel even duurt voordat dit een algemene behandelmethode wordt.
Aangepast
Kreeg van de vaatchirurg mee dat, oa de vierdaagse dingen zijn die ik niet meer kan doen lichaamsbeweging is goed zoals fietsen en zwemmen, teveel druk op het been niet. Kan het me ook goed voorstellen ik red het nauwlijks naar de stad (ca 20min lopen) zonder dat ik "last" krijg van mijn been.

schijfvan5, heeft de vaatarts in eerste instantie wel gezegd dat het voor de rest van je leven was?

neweve, denk jij dat het lopen op den duur beter gaat?

Enigma, ik ben 25

carenza, hoe graag ik ook zonder steunkous zou willen voor mij gaat het echt niet.
Reactie aangepast vanwege herkenbaarheid.... ik leef mee maar herken veel.

Min advies is vooral om wél te blijven bewegen en te blijven lopen. Beweging levert collateraalvorming op en dat zorgt ervoor dat het bloed weer omhoog kan richting het hart (collateralen zijn extra vaatjes die het lichaam zelf aanmaakt). zie ook vraag 30 op de site

Voor meer info over trombose kan je ook hier eens kijken http://patienten.nl/trombose/

Er zijn voor sporten speciale compressiebroeken die heerlijk zitten n echt werken ook nog.

Ik heb met wandelen nog steeds last, maar met hardlopen niet: de kuitpomp wordt daar immers heel goed gebruikt.
Aangepast

Ik heb wel begrepen dat het een zeer individuele aangelegenheid is en iedereen reageert toch weer anders en heeft een andere levensstijl (bijv. roken, wandelen, beweging in het algemeen, overgewicht, evt. stollingsafwijking etc. etc.)

Het advies van de vierdaagse snap ik wel en is behoorlijk kl*te.

Hou zelf ook van stevige wandelingen maar 4 a 5 uur is echt het maximum en moet dan de volgende dag rustig aan doen.

Het is een wankel evenwicht maar inmiddels heb ik er mee leren omgaan.

Een voor je want het is niet niks, helemaal niet als je ook nog een longembolie erbij hebt gehad.

Zit je nog steeds aan de ontstolling?
max09 het is bij mij nu ca 14 maanden geleden, ik vind het erg fijn om te lezen dat het nog beter kan worden dat is een goed vooruitzicht, apart dat wandelen je wel slecht afgaat en hardlopen niet? Misschien moet ik dat ook eens proberen ahoewel ik een echte wandelaar ben en nog nooit eerde heb hardgelopen. De eerste link naar je artikel doet het bij mij trouwens niet ik ga het zo even via googel proberen te vinden, wat is de titel van het artikel?
@ mamavantom: welk artikel bedoel je? over de review? http://www.runpower.nl/archives/00000160.html of bedoel je iets anders? bij hardlopen wordt de uitpomp intensiever gebruikt dan bij wandelen. ook fietsen is bij mij minder prettig dan lopen maar weer beter dan wandelen. het gaat erom dat de kuitpomp gebruikt wordt, want die zorgt ervoor dat het bloed weer richting het hart gaat. doe he programma maar eens op de site, daar staan ook bij de uitleg van iedere vraag veel plaatjes bij.
@Max09

Zo zeg baas boven baas

Serieus: wat vreselijk vaak zeg, heb je een stollingsafwijking o.i.d.? Wat fijn dat hardlopen zo goed gaat bij je, werkt bij mij dus niet itt tot wandelen.

Zit je nu levenslang aan de antistolling?
schijfvan5, mijn levensstijl was heel erg actief ik wandelde echt heel erg veel, ik rook gelukkig niet , heb geen overgewicht , maar heb inderdaad wel een stollingsafwijking (proteine c deficientie).

Ja ik zit nog steeds aan de antistolling, ik had eerst acenocoumarol maar omdat ik aan de 9 a 10 tabletten per dag zat heb ik nu fenprocoumon daarmee zijn ze me nog aan het instellen maar zit nu op 2.5 a 3 tabletten per dag.

De antistolling is trouwens voor levenslang, ik heb 7 jaar geleden al een keer eerder trombose gehad, ik had toen ook een dubbele longembolie maar geen trombosebeen? Ik heb al een paar keer gehoord dat je geen longembolie kan krijgen zonder trombosebeen maar ze hebben het echt niet bij me kunnen ontdekken destijds.
Ja die bedoelde ik max09 dank je wel, heb jij ook nog steeds antistolling?
quote:schijfvan5 schreef op 14 juli 2011 @ 16:37:

@Max09

Zo zeg baas boven baas

Serieus: wat vreselijk vaak zeg, heb je een stollingsafwijking o.i.d.? Wat fijn dat hardlopen zo goed gaat bij je, werkt bij mij dus niet itt tot wandelen.

Zit je nu levenslang aan de antistolling?hahaha ja ben je lekker mee. jeetje, niet snel genoeg alles weer weggehaald geloof ik maar mamavantom had het al gezien allemaal dus vandaar even veranderd. ja ook hier stollingsafwijking. maar dan nog.... het blijft balen.
quote:mamavantom schreef op 14 juli 2011 @ 16:38:

Ja die bedoelde ik max09 dank je wel, heb jij ook nog steeds antistolling?ja sinds 1990
max09 kunnen die broeken tijdens het hardlopen gedragen worden als "vervanging" van de steunkous? of begrijp ik het verkeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven